Is het nou zo raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:01

Magiccc schreef:
armani1985, ik ben het helemaal met je eens. ;)
ik ben geboren in een dorp naast rotterdam, daar denken er meer mensen zo over. maar ik ben 3 jaar geleden naar drenthe verhuisd, dat is toch wel even anders! er zijn hier bijna geen allochtonen, en de mensen hier denken er heel anders over. je zou ze haast naief noemen :=

als ik op vakantie ben in limburg of drenthe weet niet wat me overkomt heerlijk ga ook zeker weg uit den haag ik woon aan de rand van de stad tegen het westland aan gelukkig hier is het niet zo erg kun je gewoon savonds over straat in je uppie maar ontloop wel veel dingen denk aan koopavond winkelen,stappen in het centrum,niet met de scooter door bepaalde wijken rijden dat soort dingen savonds naar de kermis laat het maar uit je hoofd dat vindt ik heel erg.over een paar jaartjes ga ik verhuizen dat staat vast.
;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:03

Precies, geniet van elkaars cultuur en van elkaars verschillen, als het maar op een leuke manier gebeurd ipv er bang voor te zijn, iedereen mag zichzelf zijn en hun eigen cultuur behouden en niet vergeten, maar aub wel beetje aan elkaar aanpassen en geven en nemen, dus niet hierheen en dan alles bepalen wat er wel mag en niet mag en dat wij moeten aanpassen, gewoon alles eerlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:05

tja...daar kan ik niet over oordelen ,of dat waar is....dat zou je eens aan kleine zelfstandigen moeten vragen.....het lijkt mij ook dat het een soort sneeuwbal effect heeft.
een aantal slechte ervaringen met een marokkaan ,dan neem je dus geen marokkaan meer aan...lijkt me logisch eigelijk...zou ik ook niet doen.
erg kostbaar hoor iemand doorbetalen die er niet is....

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:05

Armani1985 schreef:
als ik op vakantie ben in limburg of drenthe weet niet wat me overkomt heerlijk ga ook zeker weg uit den haag ik woon aan de rand van de stad tegen het westland aan gelukkig hier is het niet zo erg kun je gewoon savonds over straat in je uppie maar ontloop wel veel dingen denk aan koopavond winkelen,stappen in het centrum,niet met de scooter door bepaalde wijken rijden dat soort dingen savonds naar de kermis laat het maar uit je hoofd dat vindt ik heel erg.over een paar jaartjes ga ik verhuizen dat staat vast.
;)

Ik vind het heel vervelend voor je dat je je kennelijk zo bedreigd voelt dat je al die dingen niet meer durft. Maar denk je niet dat het probleem hierbij grotendeels bij jou zelf ligt, in plaats van bij die groep allochtonen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:07

Ik vind buitenlans eten heerlijk. En ik kan het uren hebben over gewoonte verschillen. Allemaal leuk dat mengen.
Maar als iemand crimineel is en daarmee komt dat het gewoon is, of in nederland niet anders kan.
Ben ik meteen uitgepraat met zulk persoon.
In Nederland is dat niet nodig, ook niet als je Mohamed heet.
Maar onze cultuur is wel een cultuur waar je hard moet werken voor je wat bereikt.
En niet zoals in andere culturen dat het niet op 10 minuten aan komt hoe laat je begint.
Morgen vrij kunt hebben als je dat em 5 uur zegd.
Nee dan vlieg je er hier uit en staat je CV niet mooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:08

huh???dus er is geen probleem in de grote steden?
Het ligt aan 'ons'
nou daar zal job cohen blij mee zijn met dit nieuws....er zijn helemaal geen problemen...

kazary

Re: Is het nou zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:09

En daarom zit er in de bak ook alleen maar blank volk.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:10

Geerke hier wat links http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws ... neren.html

http://www.nrc.nl/economie/article17400 ... llicitatie

Arbeidspsychologe Eva Derous van de Erasmus Universiteit heeft sollicitatiebrieven gestuurd op 200 bestaande vacatures in de regio Rotterdam. Zij wilde weten wat het effect is van het hebben van een allochtone naam op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Ze stuurde meerdere brieven op dezelfde vacature. De brieven zijn goeddeels identiek, het enige verschil is de naam van de sollicitant. In sommige gevallen was dat een typische allochtone naam, in andere een autochtone. Uit de nog ongepubliceerde resultaten blijkt dat sollicitanten met een allochtone naam 22 procent minder kans maken om door de selectie te komen dan sollicitanten met een Nederlandse naam.

En nog meer te vinden op Google..

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:12

Hermelijn schreef:
Armani1985 schreef:
;)

Ik vind het heel vervelend voor je dat je je kennelijk zo bedreigd voelt dat je al die dingen niet meer durft. Maar denk je niet dat het probleem hierbij grotendeels bij jou zelf ligt, in plaats van bij die groep allochtonen?

er zijn teveel dingen gebeurt waardoor ik me niet meer veilig voel en het dus ook niet ga opzoeken zijn geen onnozele dingen zoals nagefloten worden ;)
heeft wel degelijk met die groep te maken allemaal incidenten.....zowel persoonlijk als dingen zien gebeuren.dan ga je er niet meer met plezier heen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:15

sorrell schreef:

Arbeidspsychologe Eva Derous van de Erasmus Universiteit heeft sollicitatiebrieven gestuurd op 200 bestaande vacatures in de regio Rotterdam. Zij wilde weten wat het effect is van het hebben van een allochtone naam op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.

Ze stuurde meerdere brieven op dezelfde vacature. De brieven zijn goeddeels identiek, het enige verschil is de naam van de sollicitant. In sommige gevallen was dat een typische allochtone naam, in andere een autochtone. Uit de nog ongepubliceerde resultaten blijkt dat sollicitanten met een allochtone naam 22 procent minder kans maken om door de selectie te komen dan sollicitanten met een Nederlandse naam.

misverstand...ik geloof het wel..daar gaat het niet om....ik wil dan de oorzaak weten....ooit is dit begonnen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:16

Tsja, er zijn ook wel dingen gebeurd waardoor ik me op bepaalde plekken in deze stad niet zo veilig voel - ik ben ook eens ooit in elkaar getimmerd. Jammer nou dat die jongen die dat deed Charles heette (ja, echt, en zijn maatjes Jasper en Willem) en blond haar had. Zijn nou alle Nederlanders met blond haar fout?

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:19

geerke schreef:
sorrell schreef:

misverstand...ik geloof het wel..daar gaat het niet om....ik wil dan de oorzaak weten....ooit is dit begonnen

Ik denk, en dat is mijn menig en wat ik ooit gelezen heb is dat dit 100 jaar geleden al begonnen is, omdat toen alle blanken dachten dat ze Superieur waren / zijn...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:21

Het rare is dat als je een engelse achternaam hebt er geen probleem is.
Je een duitse achternaam hebt er geen probleem is.
Je een franse achternaam hebt er geen probleem is.
Je een chineese achternaam hebt er geen probleem is.
Maar is het een marokaanse of turkse dan misschien ineens wel.
Maar dat komt dan alleen maar door de media en de vooroordelen.
Waarom zijn er over andere buitenlanders dan geen of veel minder vooroordelen? ergens komen die toch vandaan.
En hier is geen slavenhandel geweest zoals in amerika.
Mensen met spleetoogjes (ff raar uitgedrukt) hebben geen problemen, waarom denkt het blanke ras daar dan niet superieur over. Die hebben ook een kleurtje.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:22

Mare, ik ben nu weg.. Niet te snel gaan hé! anders hou ik het morgen niet meer bij..
Ben Zwartboek kijken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:24

dat denken ze nog steeds....ik schaam me dood omdat ik blank ben...wat een ellende hebben wij overal ter wereld aangericht....maar goed ...dat is een ander verhaal...

voorlopig vind ik het schandalig dat homo's niet meer mogen uiten dat ze homo zijn omdat ze anders inelkaar getrimd worden...door een cultuur die niet blij is met homo's....

dit heeft niets met discriminaie te maken van mij uit....ik vraag mij trouwens af welke groep discrimineert in dit geval....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:27

Gevaarlijk topic dit ;)

Ik ben zeker geen racist, ken turken en marokanen die beter nederlands spreken dan ik :D Mijn collega Ismaïl, schat van een kerel! Best nog leuk om naar te kijken ook :D Een goede vriendin van mij, belg en getrouwd met Tarik, een geweldige Turk! Echt, beide werken voor de kost en op een eerlijke manier, spreken prima nederlands en zijn gewoon de crème onder de mensen als je met hen omgaat! Maar ik ken er ook die je echt naar de maan kunt sturen!

Mijn broer staat al 4 jaar opgeschreven voor een appartementje/huisje van het OCMW. Is een single kerel van 25 die al jaren vast werk heeft maar helaas onderbetaald. 3 maand geleden ging hij horen hoe het zat, voor hem stond iemand van buitenlandse origine. Die stond nog maar 4 maand opgeschreven. Raad eens wie er toch een leuk nieuwbouwappartementje kreeg met z'n vrouw zonder kinderen en beide geen werk (horen zeggen van de baliebediende, hij antwoordde namelijk ja op de vragen of hij nog steeds gehuwd was en of beide nog steeds leefden van een uitkering) terwijl mijn broer nog steeds aan het wegrotten was in een appartement dat onbewoonbaar verklaard werd! Ik kan je zeggen, op dat moment kon ik degene die de appartementen en huizen toewees wel eventjes onder een trein stampen... En ik kan je ook zeggen dat de huishuren in dit dorp en omliggende zodanig hoog zijn dat je het als alleenstaande niet kunt betalen...

De kwestie voor of tegen homo's, lesbo's of holebi's is een hele andere zaak ;) Ik ben persoonlijk gek van homo's :D Mijn broer is er eentje, mijn collega is er eentje and I just love them :D

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:29

geerke schreef:
huh???dus er is geen probleem in de grote steden?
Het ligt aan 'ons'
nou daar zal job cohen blij mee zijn met dit nieuws....er zijn helemaal geen problemen...

Ik zeg niet dat er geen probleem is in de grote steden. Echter, ik geloof niet dat het een probleem is van een gehele allochtone groep. Het probleem wat er is is mede gecreëerd door de Nederlanders zelf, en dan niet doordat de Nederlandse wet te slap is of wat voor onzin dan nog meer ;) We zijn gewoon allemaal Nederlanders, we willen allemaal in principe hetzelfde; een veilig en fijn leven. Hoe we dat inrichten verschilt echter per persoon. Er zijn maar héél weinig mensen zó verdorven dat ze het alleen maar anderen zo lastig mogelijk willen maken, en zelfs daarvoor zijn soms heel logische redenen voor aan te wijzen (ook al is het niet goed te keuren uiteraard). Je moet iets doen aan de óórzaken, het sociale isolement, zoals die docente hier ook doet. Onderwijs geven, zorgen dat ze UIT die slechte kringen komen, dat ze er ook uit wíllen komen. Een samenleving die mij bij voorbaat al uitkotst om wat iemand aan de andere kant van het land heeft gedaan, zou ik ook niet om staan te springen om bij te horen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:29

kazary schreef:
Het rare is dat als je een engelse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt, zijn blank en vaak Nederlanders met Engelse voorouders
Je een duitse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt meestal, zie Engelsen
Je een franse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt, zie Engelsen
Je een chineese achternaam hebt er geen probleem is. - klopt niet
Waarom zijn er over andere buitenlanders dan geen of veel minder vooroordelen? ergens komen die toch vandaan.
Mensen met spleetoogjes (ff raar uitgedrukt) hebben geen problemen, waarom denkt het blanke ras daar dan niet superieur over. Die hebben ook een kleurtje.

Wij hebben hier geen slavenhandel gehad? Waar haal je die vandaan? Nederlanders zaten in de top-3 van slavenhandelaars ;)

Mensen met spleetoogjes hebben wel degelijk problemen. Mijn tante is Indische en krijgt regelmatig heel vervelende dingen naar haar hoofd. Ook Chinezen kampen regelmatig met problemen in Nederland, niet alleen met werkgevers. Wel is het een ander soort mensen vaak, heel veel rustiger en beleefder. Dat zit in hun cultuur ingebakken.
Ook Turken zijn over het algemeen heel, heel hardwerkende mensen en dat zullen de meeste werkgevers ook wel toegeven. Alleen Marokkanen (en uit ervaring: zigeuners) hebben een heel andere naam. Terwijl het ook daar de raddraaiers zijn die de mensen een slechte naam hebben bezorgd - terwijl de rest heel graag hard wil werken.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:30

Blue_Eyes schreef:
Tsja, er zijn ook wel dingen gebeurd waardoor ik me op bepaalde plekken in deze stad niet zo veilig voel - ik ben ook eens ooit in elkaar getimmerd. Jammer nou dat die jongen die dat deed Charles heette (ja, echt, en zijn maatjes Jasper en Willem) en blond haar had. Zijn nou alle Nederlanders met blond haar fout?

wil je nou horen wat ik allemaal heb meegemaakt??dan zul je het vast niet meer zo raar vinden dat ik een blokje omloop of liever helemaal niet naar bepaalde plekken ga omdat ik zeker weet dat ik groepen ga tegenkomen en daar krijg ik al angst van nadat er een aantal incidenten zijn gebeurd ik was nooit bang!!!

als je mn posts leest zeg ik helemaal niet dat ze allemaal fout zijn!!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:31

En daar hoor je ook niet bij als je gewoon naar school gaat of werkt.
Daar hoor je pas bij als je je niet gedraagt.
En dan blijkt ineens dat veel toch graag uitgekost worden ofzo?
Want ze gedragen zich erna.
Laatst bijgewerkt door kazary op 18-04-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:35

Blue_Eyes schreef:
kazary schreef:
Het rare is dat als je een engelse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt, zijn blank en vaak Nederlanders met Engelse voorouders
Je een duitse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt meestal, zie Engelsen
Je een franse achternaam hebt er geen probleem is. - klopt, zie Engelsen
Je een chineese achternaam hebt er geen probleem is. - klopt niet

Wij hebben hier geen slavenhandel gehad? Waar haal je die vandaan? Nederlanders zaten in de top-3 van slavenhandelaars ;)

Mensen met spleetoogjes hebben wel degelijk problemen. Mijn tante is Indische en krijgt regelmatig heel vervelende dingen naar haar hoofd. Ook Chinezen kampen regelmatig met problemen in Nederland, niet alleen met werkgevers. Wel is het een ander soort mensen vaak, heel veel rustiger en beleefder. Dat zit in hun cultuur ingebakken.
Ook Turken zijn over het algemeen heel, heel hardwerkende mensen en dat zullen de meeste werkgevers ook wel toegeven. Alleen Marokkanen (en uit ervaring: zigeuners) hebben een heel andere naam. Terwijl het ook daar de raddraaiers zijn die de mensen een slechte naam hebben bezorgd - terwijl de rest heel graag hard wil werken.

Wij hebben niet gehad zoals dat in amerika ging en waar er daar nog steeds op verder geborduurt word.

Engelese met gemende voorouders? Waarom dat ineens? Die bedoel ik in ieder geval niet.
Duitsers, waarom hebben die geen problemen, wij vergeven hen wel WO2, maar blijven wel zaniken over afkomst. Dat rijmt niet met elkaar.
Fransen, ook die zie ik net zo goed uit orgine komen.
En ik heb zelf in mijn familie en vrienden met spleetoogjes en geen van alles zijn daar ooit op aangesproken af afgewezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:38

Armani1985 schreef:
Blue_Eyes schreef:

wil je nou horen wat ik allemaal heb meegemaakt??dan zul je het vast niet meer zo raar vinden dat ik een blokje omloop of liever helemaal niet naar bepaalde plekken ga omdat ik zeker weet dat ik groepen ga tegenkomen en daar krijg ik al angst van nadat er een aantal incidenten zijn gebeurd ik was nooit bang!!!

als je mn posts leest zeg ik helemaal niet dat ze allemaal fout zijn!!!

Ik zeg ook niet dat ik het raar vind. Ik kom ook liever niet meer op die plek waar dat gebeurd is, en inmiddels gebeurt dat ook niet meer omdat ik aan de andere kant van de stad woon.
Maar ik vind het niet eerlijk om de hele groep af te serveren - want ook al zeg je het nergens letterlijk, die sfeer hebben je berichten wel.

@algemeen: we moesten ons eens meer zorgen gaan maken over de achterliggende oorzaken van het gedrag van deze groepen, dan ze uit te kotsen, zoals Hermelijn al zo mooi zei (thnx voor het compliemnt, btw ;)). Zaadjes planten, want meer kun je niet doen. Niet verwachten dat ze na een les maatschappijleer ineens helemaal begrijpen hoe het hier werkt, want dat is niet zo.
En inderdaad, als je bij voorbaat al uitgekotst wordt, WIL je dan nog je best doen?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:39

kazary schreef:
En daar hoor je ook niet bij als je gewoon naar school gata of werkt.
Daar hoor je pas bij als je je niet gedraagt.
En dan blijkt ineens dat veel toch graag uitgekost worden ofzo?
Want ze gedragen zich erna.

Als jij, wat je ook doet, uitgekotst wordt, zodanig dat je geen baan kan krijgen omdat steeds een Nederlander voorrang krijgt, je op straat en in winkels wantrouwig wordt aangekeken omdat je misschien een bom bij zou kunnen hebben of iets zou kunnen stelen (en ik ken echt mensen die zo denken!), dan voel je je volledig buitengesloten. Zou jij dan uit alle macht álle moeite doen om erbij te horen? Je hele cultuur, je hele denken, een heel groot deel van wat jou 'jou' maakt verloochenen en wegstoppen, alleen maar zodat een groepje kortzichtige mensen je veroordelen op iets waar je niks aan kan doen?
Ik weet wel dat ík dat niet zou doen. Ik zou dan ook gaan wonen in een wijk waar ik me fijn en op m'n gemak voel, met mensen die mijn taal spreken, die het snappen als ik 5x per dag even tijd wil om te bidden, mensen die dezelfde normen en waarden delen als ik. In een ander land wonen is leuk en fijn, maar niet als je kwijtraakt wie je zelf bent.
En specifiek bij deze groep, waar de macho-cultuur erg groot is, is dan vaak een gevolg van de armoede, het jarenlange met de nek aangekeken worden, dat men de criminaliteit in gaat.

Het is allemaal een samenspel; de autochtoon heeft net zo veel 'schuld' als de allochtoon. Alleen sámen komen we tot een goede samenleving; niet de autochtoon die bepaald hoe de allochtoon zich moet kleden/gedragen, en ook niet andersom.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:40

Ja, laten zien dat het onzin is om uitgekotst te worden.
En gelukkig zijn er ook een heleboel die dat doen. En voor hen heb ik respect.
Voor gajes niet, en voor blank gajes heb ik dat ook niet.
Dat er werelddelen zijn waar je echt geen kansen krijgt is waar, maar in Nederland is het echt wat je er zelf van maakt. En niets komt vanzelf en komt aanwaaien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:44

kazary schreef:
Wij hebben niet gehad zoals dat in amerika ging en waar er daar nog steeds op verder geborduurt word.

Engelese met gemende voorouders? Waarom dat ineens? Die bedoel ik in ieder geval niet.
Duitsers, waarom hebben die geen problemen, wij vergeven hen wel WO2, maar blijven wel zaniken over afkomst. Dat rijmt niet met elkaar.
Fransen, ook die zie ik net zo goed uit orgine komen.
En ik heb zelf in mijn familie en vrienden met spleetoogjes en geen van alles zijn daar ooit op aangesproken af afgewezen.

Okee, wat je nu zegt over slavenhandel klopt wel - alleen je eerdere opmerking over dat Nederland daar niks mee te maken had was technisch niet juist te noemen ;)

Engelsen met gemengde voorouders? Nee - Nederlanders met een Engelse (achter)naam. Noem een Janneke Macauley. Nederlands als maar zijn kan, maar haar over-over-overgrootvader was een Schot. Dat zien de meeste mensen wel. Buiten dat hebben we als land ook een heel goede band met Engeland, en dat wordt door heel veel mensen ook zo gevoeld.
Zelfde geldt voor Franse achternamen, veelal nakomelingen van hugenoten (inclusief ikzelf). Inmiddels zo ingeburgerd dat het niet eens meer opvalt.
Ook Spaans past in die traditie.
Mijn oma had een Duitse achternaam, en dat in de jaren na de oorlog. Duitsers hebben wel degelijk nog steeds problemen in Nederland. Niet meer zoveel en het wordt minder... maar het gebeurt nog wel.

Ik moet dus helaas zeggen dat mijn familie een andere ervaring heeft met 'spleetoogjesdiscriminatie'.