De man: Hoe zorg je ervoor dat ie bij je blijft? :D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:09

Caesar schreef:
Er zijn mensen die thuis werken. Die dus zowel werk als prive met elkaar vertoeven. Misschien is dat bij HC ook het geval?

Wij leven op/van een eco-boerderij in het bergachtige hart van andalucía.
Ik kom nét binnen met de melk van de geiten.
´Mijn´ vrouw is wat van het gister door mij onder dak gelegde groen onder ´haar´ kleinvee te verdelen. Ze was inderdaad blij verrast.
De kippen hebben weer een dozijn eieren gelegd. Vanmiddag greng ik daarvan een mandje naar het dorp als ik mijn zoon naar sport breng. Gelijk een paar zakken voer mee terug naar boven.
Dat voerzakken sjouwen doe ik in de regel omdat dit fysiek zwaar is. Ikan een paar zakken van 40-50 kilo nu eennmaal een stuk beter beuren en versjouwen van mijn meiske omdat ik een dimensie stérker ben :)* Het zou dom zijn om daar door misvattingen over emancipatie geen efficiënt gebruik van te maken.

De opmerking van VVL is trouwens in verschillende opzichten in één zinnetje al kwalificerend door sprongen naar conclusies op basis van vooroordelen.

hc

Caesar

Re: De man: Hoe zorg je ervoor dat ie bij je blijft? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:12

Een man blijft als dat in zijn aard ligt of als je hem in zijn waarde laat. Niets beheersing van zijn tijd of leven. Zoals iedereen dien je daarin je eigen keuzes te maken. Tenslotte luistert 99,1% van de mensen hier toch ook niet naar hun partner als er teveel om paarden draait? Waarom zou ik me dan druk maken als een man een motor wil kopen? Of graag wil gamen?

Er zijn wel meer dingen in mijn omgeving waar ik me druk om kan maken hoor. Laten we dat aub niet om elkaar doen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:15

Lovely schreef:
laetitia schreef:
keren we het even om:
wat moet een man dan doen wil JIJ niet weglopen? ;-)

Dat zei ik ook al :). Laat die kerel zich maar bewijzen :j.

Tsk, tsk, laat het gewoon de balans zijn die het toch ´vanzelf´wordt.
Als er geen evenwicht is tussen wat je geeft en ontvangt, in welke vorm dan ook, voor beíden, dan is er grond voor spanning en ontevredenheid = geen duurzame toekomst.

Wees vóór elkaar :)*
Je krijgt wat je beloont.
Deze twee opgeteld is heel leuk leven +:)+

hc

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:17

Huertecilla schreef:

HC, ik denk dat dit "duurzame" aspect voor veel mensen de sleur inhoudt... maar veel mensen hebben niet door, dat een sleur helemaal geen probleem is als je je er allebei in kunt vinden, maar dat niet wordt gezien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:18

Citaat:
Als er geen evenwicht is tussen wat je geeft en ontvangt, in welke vorm dan ook, voor beíden, dan is er grond voor spanning en ontevredenheid = geen duurzame toekomst.

hc

Mooi verwoord.

Anoniem

Huertecilla schreef:
Caesar schreef:
Er zijn mensen die thuis werken. Die dus zowel werk als prive met elkaar vertoeven. Misschien is dat bij HC ook het geval?

´Mijn´ vrouw is wat van het gister door mij onder dak gelegde groen onder ´haar´ kleinvee te verdelen. Ze was inderdaad blij verrast.
De kippen hebben weer een dozijn eieren gelegd. Vanmiddag greng ik daarvan een mandje naar het dorp als ik mijn zoon naar sport breng. Gelijk een paar zakken voer mee terug naar boven.
Dat voerzakken sjouwen doe ik in de regel omdat dit fysiek zwaar is. Ikan een paar zakken van 40-50 kilo nu eennmaal een stuk beter beuren en versjouwen van mijn meiske omdat ik een dimensie stérker ben :)* Het zou dom zijn om daar door misvattingen over emancipatie geen efficiënt gebruik van te maken.

De opmerking van VVL is trouwens in verschillende opzichten in één zinnetje al kwalificerend door sprongen naar conclusies op basis van vooroordelen.

hc

Ik ben van mening dat je jezelf in elke "rol" kan zetten.... ALs je je er maar fijn bij voelt. Wil je liever thuis blijven bij je kids en eten maken voor je vent die thuis komt van zijn werk, nou mooi toch als jij je er fijn bij voelt??

Als je het samen maar overeen komt.
Het "moeten" naleven van een klassieke rolverdeling, daar geloof ik niet in.

Le_onie

Ik zit helaas met het tegenovergestelde, die van mij BLIJFT maar !
Ik word er de laatste tijd ontzettend gek van, dus ik heb m nu even heel duidelijk gemaakt dat hij dat dus niet moest doen. :D

Ik weet niet precies wat ik doe, soms doe ik écht belachelijk tegen hem maar hij blijft het maar leuk vinden. _-:(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:24

Lovely schreef:
laetitia schreef:
keren we het even om:
wat moet een man dan doen wil JIJ niet weglopen? ;-)

Citaat:

hc

Ik bedoel er mee te zeggen dat de TS eerst voor zich zelf moet uitmaken wat zij fijn vindt, wat haar gelukkig maakt. Niet dat zij maar allerlei eisen moet gaan stellen aan haar vent, en dat hij voor haar door het stof moet gaan.

Het is geven en nemen.
Maar als jij alleen maar moet blijven geven om je vent bij je te houden en je jezelf hierbij op de achtergrond zet is er geen goede en gezonde situatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:24

VivaLaVida schreef:
.

In de politiek correct opgelegde emancipatie wel?

De sociale intolerantie is bijna absoluut. Het íjkt ruim maar oh wee als iemand ook maar íets ruimdenkends doét.
Dat wordt gelijk persoonlijk bedreigend opgevat en mag niet mogen :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:25

laetitia schreef:
Het is geven en nemen.

Nee, het is níets ´nemen´. Het is geven en kríjgen. Klein, doch fundamenteel verschil.

hc

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:25

Goed te eten geven, zo nu en dan zijn nodige portie seks, veel liefde en affectie maar toch zijn ding laten doen, hem steunen in zijn beslissingen en af en t€oe eens iets tegen je zin doen wat voor hem van levensbelang is :')

Maar jij moet niet alles voor hem doen he ;) Hij moet zelf ook genoeg moeite steken in de relatie. Die van mij is even bang om mij te verliezen dan ik hem en dat zit best wel goed. Hij heeft zijn taken, ik de mijne en zo hebben we nog maar 3x ruzie gehad op 5 jaar tijd :D Ruzie moet er altijd eens zijn, mijn vent zegt altijd dat dat een teken is dat er iets niet juist zit maar dat je wel wilt praten en moeite wil doen om je relatie terug recht te trekken ;)

even editten: als mijn vent ooit komt aanzetten met 'vrouw moet thuisblijven en voor eten en de kids zorgen' dan zet ik hem direct aan de deur... Mijn schoonvader is daar zo'n voorbeeld van, hij werkt dan al niet veel en als hij dan werkt verwacht hij bij thuiskomst zijn eten, zijn sloffen en zijn sigaar, ik heb die vent nog nooit zien afwassen? Vreselijk beeld van hoe het er nog vaak aan toe gaat. Ik werk, mijn vriend werkt dus ik vind dat we beiden onze taken in het huishouden moeten verdelen, als er echt nog mensen zijn die deze regeling ok vinden, leuk voor hen maar ik vind het geen beeld voor de dag van vandaag.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 14-04-09 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:27

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:
.

In de politiek correct opgelegde emancipatie wel?

De sociale intolerantie is bijna absoluut. Het íjkt ruim maar oh wee als iemand ook maar íets ruimdenkends doét.
Dat wordt gelijk persoonlijk bedreigend opgevat en mag niet mogen :D

hc

Bijvoorbeeld?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:31

Huertecilla schreef:
laetitia schreef:
Het is geven en nemen.

Nee, het is níets ´nemen´. Het is geven en kríjgen. Klein, doch fundamenteel verschil.

hc

Daar heb je helemaal gelijk in! Geven en krijgen!
Maar niet verwachten dat als je geeft dat je dan ook meteen weer krijgt. Niet geven omdat je wilt krijgen. Het geven moet natuurlijk zijn, omdat je hem wilt geven, je hem gelukkig wilt maken. Niet omdat jij wilt dat hij jou gelukkig maakt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:45

Huertecilla schreef:
De meeste mannen en vrouwen zijn het beste op hun plek in een klassieke rol.
Er is pas iets mis wanneer iemand om wat voor reden dan ook probeert te leven in een rol die niet lekker past bij díe persoon. Helaas is dat in de moderne maatschappij door sociale druk zoals politiek correcte vermeende emancipatie bij legio vrouwen het geval.
Ben je gelukkig achter het aanrecht met kinderen aan je rok een warme prak makend voor joúw vent dan moet je daar zowat een geheim van maken 8)7

hc

Tot op zekere hoogte kan ik daar wel inkomen, maar niet helemaal. Ik heb de kinderen niet gekregen voor de oppas.
De maatschappij is echter in dit opzicht behoorlijk ontwricht. In eerste instantie werkt de overheid al niet mee. Vrouwen hebben onzettend willen emanciperen en nu is het zover dat volgens mij veel mannen het niet meer accepteren dat hun vrouw een beroep op hem doet als kostwinner, terwijl hij ondertussen wel van haar blijft verlangen dat ze voldoet aan alle wensen die hij heeft bij zijn rollenpatroon. Naarmate hoger opgeleid, erger volgens mij (wat ik om me heen zie). Er lopen bovendien aardig veel emotioneel onvolwassen mannen rond (juist het resultaat van huishoudens waarbinnen jongens zijn opgegroeid binnen een rollenpatroon, of meer nog, die uit patriarchale culturen komen). In en om het huis, maar óók daarbuiten dragen ze minder verantwoordelijkheid dan een koe. Bovendien vinden ze het ook niet erg financieel afhankelijk te zijn van hun vrouw. De vraag zou eigenlijk niet meer moeten zijn: "hoe zorg je ervoor dat ie bij je blijft", maar "hoe kies je de juiste" en "hoe kom je er weer vanaf als blijkt dat je je vergist hebt". Misschien kijk ik op de verkeerde plekken, zit in de foute laag van de bevolking of om andere redenen, maar ik zie het barweinig mannen om me heen die hun tuintje bijhouden, klusjes in huis doen en die ook afmaken, af en toe hun vrouw verwennen en leuke dingen doen met de kinderen, zonder dat het initiatief van haar komt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:55

geerke schreef:
je kunt criteria's ook bijstellen....stel je ben principeel niet blij met een werkeloze man....je man heeft gewoon een baan en word dan door omstandigheden werkloos....dan stel je je criteria bij.....mits hij zich niet de hele dag aanbemoeit met jou manier van het huishouden doen etc....

want dat is een relatie appart hoor....24 uur op mekaars lip....ik heb z'on relatie....vandaar dat ik soms wat cynisch klink.....

Het probleem met veel werkloze mannen is dat ze het bijltje erbij neer gooien. In plaats van hun tijd nuttig te gaan invullen door zichzelf te gaan ontwikkelen door bv een cursus te gaan doen, te lezen, door achterstallige klusjes in en om het huis te doen, die vriend te bezoeken waarvoor ze al jaren geen tijd hebben gehad, gaan ze zich passief vervelen en zich zorgen lopen maken over hoe ze de hypotheek moeten betalen, lopen vitten op hun vrouw (vooral als zij hem probeert te helpen door, zonder zich op te dringen, enkele suggesties te doen over hoe hij bijvoorbeeld wèl zijn tijd nuttig kan besteden). Als je er dan bovendien een hebt die bovendien emotioneel onvolwassen is, reageert hij dat af op jou en/of de kinderen, raakt aan de drank, of, in het gunstigste geval, zit de hele dag met een zak chips voor de tv voetballen te kijken, terwijl jij aan het schrobben bent, zodat hij 's-avonds (als eerste natuurlijk) in een schoon bad kan.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:57

tja,.mijn man is arbeidsongeschikt omdat ie een zeldzame hartkwaal heeft,maar daarom hou ik nog net zoveel van hem en is ie nog steeds mijn prins op t witte paard.[/quote]

ja kijk dit is een ander verhaal,maar als hij alles nog gewoon kon maar gewoon te lui is om te werken heb ik zoiets van ga maar weg..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:00

moeshie schreef:
Ik vraag me af of jij dit soort uitspraken doet om reacties uit te lokken, of méén je het echt? Want dat zou _-:( zijn.
De meeste mensen zijn NIET het beste op hun plek in de situatie die jij voorstelt. Was dat het geval geweest dat waren er geen opstanden geweest, al eeuwen geleden. Dan leefden we nu nog op dezelfde manier als in de middeleeuwen. En in de oertijd was het trouwens niet zo. Man en vrouw hadden een verschillende maar gelijkwaardige rol. Hij jaagt, zij kookt, zoekt bessen en dergelijke. De opvoeding vd kinderen gebeurde door beide partijen.

In jou positie zou ik toch eens goed nadenken over jou 'waarden en normen' want iets klopt niet echt :+

Het probleem is dat de rollenpatronen zoals wij die kennen voortkomen uit een patriarchale cultuur. Dáárom komen vrouwen niet tot hun recht. Dat heeft helemaal niets te maken met het strijden voor of verkrijgen van rechten. De context is namelijk nog steeds hetzelfde. Dat betekent dat de problematiek die vrouwen hebben alleen maar zal toenemen. De nieuwe verantwoordelijkheden en plichten die vrouwen hebben passen namelijk totaal niet bij het rollenpatroon dat hoort bij de patriarchale cultuur. Dit is gewoon vechten tegen de bierkaai.
De maatschappij zou in zijn essentie moeten veranderen in een matriarchale cultuur. Pas dan kunnen vrouwen floreren.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:04

Tallie_Ho schreef:
Volgens mij moet je een vent in zijn waarde laten en loslaten, dan blijven ze vaak wel bij je.. Punt is dat ik juist degene ben die niet te behouden valt. :')

Onze hele cultuur is erop gestoeld om vrouwen afhankelijk te houden van mannen. In de oude matriarchale, bovendien vaak nomadische culturen was dat juist helemaal niet zo. Daar werden ook geen oorlogen gevoerd, bij bedreigingen nam men liever de benen en sloeg het tentenkamp een paar km verder op. De oorlogen en de onderdrukking van de vrouw zijn pas gekomen in de tijd van de grieken en de romeinen, waarbij niet meer genomen werd van de aarde wat men nodig had, maar waarbij de aarde werd toegepast als werktuig om de mensen te dienen en mannen beslissingen gingen nemen voor hun vrouw.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:06

moeshie schreef:
En om even ontopic te blijven: In mijn geval is het eerder omgekeerd: mannen hebben het soms moeilijk met mijn manier van euh denken :D Ik bind me niet graag eigg, dat is zo definitief.

Houden zo, dat is een hele gezonde instelling. Past wel niet helemaal bij onze cultuur, maar als meer vrouwen zo zouden denken, zou de wereld eindelijk wel weer eens op een hoger plan kunnen komen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:08

Huertecilla schreef:
Caesar schreef:

hc

Ik zou er een moord voor doen om zo te kunnen leven!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:08

Nu ben ik niet meer mee :o Dus als je je als vrouw NIET aan een man wilt binden zit je goed want de wereld zou op beter plan komen? Als je je wel bind is het niet goed?

Mijn vriend zei vanaf dag 1: zij is de ware. Bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik er echt zeker van was omdat ik nog heel jong was toen. En sinds zijn huwelijksaanzoek ben ik er nog zekerder van dat onze relatie écht wel goed zit. Waarom is dit dan 'niet goed'?

Mijn excuses als ik het verkeerd opvat hoor ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:13

Caesar schreef:
Huertecilla schreef:

HC, ik denk dat dit "duurzame" aspect voor veel mensen de sleur inhoudt... maar veel mensen hebben niet door, dat een sleur helemaal geen probleem is als je je er allebei in kunt vinden, maar dat niet wordt gezien.

Ik denk dat veel mensen "sleur" hebben, omdat alle dagen er hetzelfde uitziet en dat we continu van buitenaf gestimuleerd worden (tv, games, fast food etc). In plaats van iets te repareren is het goedkoper om het weg te gooien en een nieuwe te kopen. Het bedrijfsleven (waar velen onder ons een groot deel van hun wakende tijd doorbrengen) is een soort virtuele werkelijkheid, c.q. poppenkast. We zijn helemaal vergeten wat leven eigenlijk is. Geen wonder dat er zoveel mensen problemen hebben met burn-out, problemen in hun relaties, opvoedkundige problemen, worden boos om een kapotte auto, etc etc etc.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:14

Huertecilla schreef:
Het hele leven is het zelforganiseren op de rand van chaos :D

hc

NB de meeste mensen beseffen helemaal niet hoe dun dat lijntje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:17

HC, hoe dan ook ga ik niet krom liggen om een vent tevreden te houden en vice versa ook niet :). Het uitgangspunt van TS dat ze een manier zoekt om een man bij zich te houden, vind ik daarom al een beetje verkeerd, snap je :).

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:28

chipieke schreef:
Nu ben ik niet meer mee :o Dus als je je als vrouw NIET aan een man wilt binden zit je goed want de wereld zou op beter plan komen? Als je je wel bind is het niet goed?

Mijn vriend zei vanaf dag 1: zij is de ware. Bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik er echt zeker van was omdat ik nog heel jong was toen. En sinds zijn huwelijksaanzoek ben ik er nog zekerder van dat onze relatie écht wel goed zit. Waarom is dit dan 'niet goed'?

Mijn excuses als ik het verkeerd opvat hoor ;)

Ik spreek niet over goed of niet goed. Na enige levenservaring ben ik echter tot de conclusie gekomen dat "binden" en hechten" absoluut fataal kunnen zijn en dat dit nooit de principes mogen zijn waarop een relatie gebaseerd is. Als je geluk hebt loopt het goed, maar volgens mij heb je op die manier een verhoogde kans om ongelukkig te worden.
Als je het woord "binden" vervangt door "kiezen" is de context helemaal anders en wel correct.
Ik was op het moment van mijn huwelijk ook ervan overtuigd dat het met mijn relatie écht wel goed zat, maar ik heb er toch al 2 achter de rug. Ik kan alleen maar concluderen dat de keuze was gebaseerd op hele foute pricipes, waarvan eentje: binden en een van de andere "verwachtingen". Het was overigens wel zeer leerzaam.