Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:20

Denk dat ook juist ontzettend veel mensen worstelen met het idee van zelfmoord die nog nooit met psychiatrie te maken hebben gehad.
Toch die schaamte, je stapt toch niet zo snel naar iemand toe voor hulp.
Ik ben het eens dat voor de trein springen iets is wat niet echt ideaal is. Je zorgt voor trauma's.

Maar dit wil niet zeggen dat je geen trauma's krijgt wanneer je iemand vindt, of de politie op de stoep hebt staan dat iemand zoek is en later blijkt dat diegene zich zelf van 't leven heeft beroofd.
Nee, dat raak je niet meer kwijt.

Ik denk dat, misschien is het ook wel naïef gedacht, maar dat zelfmoord plegen ook beetje modegevoelig is, ik bedoel: dat wanneer op bijvoorbeeld een bepaalde manier veel zelfmoorden wordt gepleegd, dat andere mensen ook aanspoort. Want ik denk dat je wanneer je in die fase zit, wanneer je geen enkele uitweg meer ziet, iets zoekt wat voor jou "makkelijk" is, en dan denk je niet meer aan anderen...

Ik krijg toch weer altijd een brok in m'n keel als ik het hoor...

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:26

sommige mensen hebben zo iets niet meegemaakt en denken aan zichzelf dat ze vertragingen hebben en te laat komen. maar beseffen niet hoe het voor familie misschien wel niet is.
veel mensen denken ook door even therapie te volgen gaat hij/zij wel anders denken. maar zo is het niet.
ik heb dit zelf meegemaakt in mijn familie.

mijn tante 1 persoon waarmee ik mee kon lachen, die ik alles kon vertellen zo spontaan. zij maakte de familie bij ons compleet. zo begon het allemaal.
3 jaar geleden werd ze deprisief. de overburen maakte de rolluiken dicht en ze zei zie je wel die mensen willen mij niet meer zien. want ik ben stom en ik kan niks. ze dacht dat niemand meer van haar hield ze durfde niet meer naar buiten. want de mensen die haar aankeken waren vast aan het zeggen dat zij stom was. zo negatief dacht zi over zichzelf.

wij als familie hebben 3 jaar lang tijd in haar gestoken want we waren er voor haar! er waren dagen bij dat ze 7x in de week bij ons langs kwam omdat ze niet wist waar ze heen moest.
ze heeft in een inrichting gezeten waar ze niet naar buiten mocht. en dat is moeilijk om zo iemand zo te zien! daarbij heeft ze meerdere pogingen gedaan om voor de trein te springen. en dan sprong ze op het laatste moment toch weg. want het ging toch wel allemaal hard.

augustus 2008:
net voor haar vakantie kwam ze naar ons toe en vertelde ik ga nog een mooie vakantie met mijn kinderen maken en ik heb ze alles gegeven wat ze graag wilde. deze woorden doen pijn als iemand dat tegen je zegt! en we zeide nog. maak een super fijne vakantie, kom met mooie verhalen terug en probeer het niet doe het ons niet aan. wij houden van je! ze heeft ons belooft het nooit meer te doen.

september 2008:
mijn tante kwam nog op mijn verjaardag en vertelde haar vakantieverhalen in geuren en kleuren. ze vertelde hoe leuk ze het heeft gehad en samen heb ik nog de slappelach met haar gehad om dingen die niemand wist alleen wij 2! later die dag ging ze weg en ze zei tot de volgende keer he!
maar die volgende keer kwam nooit meer.

ze fietse naar haar werk, waarvan ze nooit meer terug kwam. ze kon het niet langer meer aan en is op 8 september voor de trein gesprongen. zelf kwam (de ex van haar zoon) op het station en keek op het bord. geen treinen tussen venlo en roermond. meteen denkend dat het mijn tante zou kunnen zijn. en zo was het ook!

en nu bijna 1 jaar later vraag ik me af wat heeft zij gedacht die laatste momenten. had ik het maar gezien. dan waren we samen gesprongen! want zonder mijn tante zou het toch allemaal niet meer compleet zijn. maar sommige mensen hebben mij vertelt zij heeft inderdaad niks gedacht.
ze had pijn, ze was ziek, ze wilde niet meer, en ze heeft niet gedacht hoe erg het is voor een machinist en haar familie. gewoon haar gedachte stil gezet en weggegaan. stil en zonder iets te zeggen.

dit verhaal wilde ik even aan jullie kwijt.
omdat veel mensen meteen denken aan de machinist de reizigers die maar klagen om 2 uur vertraging te hebben. en ja ik weet het het is rot! maar daar halen we die mensen niet meer mee terug.
en kom asjeblief niet met de woorden waarom nemen ze dan geen medicijnen. of hangen ze zich zelf op.
misschien was dit wel beter geweest. maar denk je nu zelf dat die mensen daar aan denken.
die denken niet van hoe doe ik de mensen geen pijn. nee die denken ik wil dood ik wil dood ik wil dood.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:42

cocktailtime , de vriend van mijn vader kon zijn werk als machinist niet meer uitvoeren omdat hij helaas al 4x een springer voor zijn trein had gehad,het is voor hem zo verschrikkelijk traumatisch geweest om dat voor zijn ogen te zien gebeuren!
dan is het erg dubbel hoor!

dus er zijn heus niet alleen maar mensen die balen van de vertraging.

maar mensen denken er ook niet aan hoe schokkend het is voor de machinist,evt politie/brandweer enz.

sterkte trouwens,jouw verhaal is ook heftig.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:44

snoevie,
natuurlijk begrijp ik dat het ontzettend erg is voor de machinist. maar het is heel moeilijk te beschrijven.
mijn tante bijvoorbeeld die zal dat niet beseffen. ze was zo ziek en ze wilde alleen maar dood!
en soms denk ik ook wel van heeft ze nou niks gedacht? wat ze ons als familie, machinist en iedereen die haar gekend heeft aandoet.
maar ik denk dat die mensen het niet tot zich laten doordringen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:23

Cocktailtime: daar heeft ze ongetwijfeld wel aan gedacht, maar voor veel suïcidale mensen is het meer "niet meer willen leven" dan "dood willen".

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:00

heino: ik weet niet of je dit zelf meegemaakt hebt. maar zo'n mensen zijn zo erg ziek dat het gewoon pijn doet. en die mensen denken alleen maar aan dood gaan. en niet aan hoe erg het zou zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:07

Ik ken meerdere mensen die zo aan hun einde gekomen zijn ja. Men denkt idd met name aan de naderende dood en ziet geen oplossing meer, behalve de dood.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:44

aan de ene kant denk ik was ze nog maar hier dan hadden we nog zoveel mee kunnen maken en aan de andere kant denk ik ook weer wat ze me zei nog voordat ze het heeft besloten.

toen zei ze nog: straks als ik er niet meer ben, dan ben ik niet echt weg maar alleen van de pijn!

en dat voelt ook weer heel erg fijn. want nu bijna 1 jaar later (8 september) voel je haar aanwezigheid nog wel. heel raar maar er zat vorige week een vlinder op mijn hand en die ging niet weg die bleef zitten. op dat moment dacht ik alleen nog maar aan haar.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:54

cocktailtime schreef:
sommige mensen hebben zo iets niet meegemaakt en denken aan zichzelf dat ze vertragingen hebben en te laat komen. maar beseffen niet hoe het voor familie misschien wel niet is.
veel mensen denken ook door even therapie te volgen gaat hij/zij wel anders denken. maar zo is het niet.
ik heb dit zelf meegemaakt in mijn familie.

mijn tante 1 persoon waarmee ik mee kon lachen, die ik alles kon vertellen zo spontaan. zij maakte de familie bij ons compleet. zo begon het allemaal.
3 jaar geleden werd ze deprisief. de overburen maakte de rolluiken dicht en ze zei zie je wel die mensen willen mij niet meer zien. want ik ben stom en ik kan niks. ze dacht dat niemand meer van haar hield ze durfde niet meer naar buiten. want de mensen die haar aankeken waren vast aan het zeggen dat zij stom was. zo negatief dacht zi over zichzelf.

wij als familie hebben 3 jaar lang tijd in haar gestoken want we waren er voor haar! er waren dagen bij dat ze 7x in de week bij ons langs kwam omdat ze niet wist waar ze heen moest.
ze heeft in een inrichting gezeten waar ze niet naar buiten mocht. en dat is moeilijk om zo iemand zo te zien! daarbij heeft ze meerdere pogingen gedaan om voor de trein te springen. en dan sprong ze op het laatste moment toch weg. want het ging toch wel allemaal hard.

augustus 2008:
net voor haar vakantie kwam ze naar ons toe en vertelde ik ga nog een mooie vakantie met mijn kinderen maken en ik heb ze alles gegeven wat ze graag wilde. deze woorden doen pijn als iemand dat tegen je zegt! en we zeide nog. maak een super fijne vakantie, kom met mooie verhalen terug en probeer het niet doe het ons niet aan. wij houden van je! ze heeft ons belooft het nooit meer te doen.

september 2008:
mijn tante kwam nog op mijn verjaardag en vertelde haar vakantieverhalen in geuren en kleuren. ze vertelde hoe leuk ze het heeft gehad en samen heb ik nog de slappelach met haar gehad om dingen die niemand wist alleen wij 2! later die dag ging ze weg en ze zei tot de volgende keer he!
maar die volgende keer kwam nooit meer.

ze fietse naar haar werk, waarvan ze nooit meer terug kwam. ze kon het niet langer meer aan en is op 8 september voor de trein gesprongen. zelf kwam (de ex van haar zoon) op het station en keek op het bord. geen treinen tussen venlo en roermond. meteen denkend dat het mijn tante zou kunnen zijn. en zo was het ook!

en nu bijna 1 jaar later vraag ik me af wat heeft zij gedacht die laatste momenten. had ik het maar gezien. dan waren we samen gesprongen! want zonder mijn tante zou het toch allemaal niet meer compleet zijn. maar sommige mensen hebben mij vertelt zij heeft inderdaad niks gedacht.
ze had pijn, ze was ziek, ze wilde niet meer, en ze heeft niet gedacht hoe erg het is voor een machinist en haar familie. gewoon haar gedachte stil gezet en weggegaan. stil en zonder iets te zeggen.

dit verhaal wilde ik even aan jullie kwijt.
omdat veel mensen meteen denken aan de machinist de reizigers die maar klagen om 2 uur vertraging te hebben. en ja ik weet het het is rot! maar daar halen we die mensen niet meer mee terug.
en kom asjeblief niet met de woorden waarom nemen ze dan geen medicijnen. of hangen ze zich zelf op.
misschien was dit wel beter geweest. maar denk je nu zelf dat die mensen daar aan denken.
die denken niet van hoe doe ik de mensen geen pijn. nee die denken ik wil dood ik wil dood ik wil dood.

ooh god. wat heftig. sterkte!
een meisje uit mij klas waarmee ik weleens op vakantie ging met haar familie. haar vader was al een tijdje depresief. ik ging eigenlijk niet zo vaak meer et haar om.
toen op een middag een paar maanden geleden hoorde ik dat haar vader was overleden.
het blijkt dat hij. toen zijn vrouw even weg was. zichzelf heeft opgehangen aan de trap. zijn 11 jarige zoon heeft hem gevonden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:40

Cockailtime: ik snap dat het heel dubbel voelt, zo heb ik het ook een tijd ervaren (inmiddels zes jaar geleden heeft een vakantiepaardenvriend zelfmoord gepleegd). Aan de ene kant dacht ik "wie ben ik om diegene te dwingen hier te blijven, leven is geen plicht" aan de andere kant dacht ik "je had nog zo veel mee kunnen maken". Maar wat dat betreft is leven ook maar relatief. Hoeveel leuke dingen etc. moet je meegemaakt hebben om fatsoenlijk te kunnen overlijden, wanneer is je leven 'af'?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:42

Ik denk dat die machinisten idd wel trauma's aan oplopen en ook wel andere mensen.. Maar zoals cocktailtime zegt zullen de mensen die ervoor springen er waarschijnlijk niet over nadenken en gewoon niet meer willen. Sommige mensen hebben daar nou eenmaal geen respect voor dat mensen er uberhaubt al aan denken om zelfmoord te plegen maar dat ligt gewoon bij iedereen anders. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat ik in zo'n trein zat maar heb wel zoveel verhalen gehoord van mensen die dat wel hebben meegemaakt. Lijkt me toch een heel erg eng idee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:43

heidiLOVER schreef:
Sommige mensen hebben daar nou eenmaal geen respect voor dat mensen er uberhaubt al aan denken om zelfmoord te plegen maar dat ligt gewoon bij iedereen anders.

Ik denk niet dat het met respect te maken heeft, maar meer met het niet kunnen begrijpen. En dat is ergens maar goed ook!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:03

Het lijkt me echt vreselijk om mee te maken. Voor familie, vrienden, inzittenden en medewerkers een schokkende ervaring.
De persoon zelf denk op dat moment volgens mij niet eens na over wat anderen ervan denken.
Verder ga ik mee met wat Heino hierboven plaatst.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:31

je denkt ook niet helder/rationeel als je voor de trein springt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:39

Ondanks dat dit een oud topic is hebben we besloten het open te laten, omdat de nieuwe bijdrages in het topic ook daadwerkelijk wat toevoegen aan het topic.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:00

nav mijn verhaal eerder in dit topic.. heb ik er nog steeds heel veel moeite mee.
het is een hele tijd met mij gewoon zo slecht gegaan. ben 6 mensen in een halfjaar kwijt geraakt. en dat gaat gewoon heel snel. heb een gesprek had op school. samen hebben we hier een oplossing mee gemaakt. mijn verhaal wat ik kwijt wilde is nu eindelijk eruit. en ik ga het nu ook stapje voor stapje een plaats geven.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:03

Maanden glijden voorbij, koud en donker,
De tijd vliegt, het gaat zo snel.
Langzaam pak je de draad weer op,
En ik voel me bijna weer goed en wel.

Op het moment dat je denkt,
Erger kan het toch niet.
Wordt je moment na moment,
Geconfronteerd met je verdriet.

Als zoveel drama je familie treft,
En keer op keer voel je pijn.
Vergeet je snel, heel snel,
Hoe het normale leven zou zijn.

Je hebt de ene klap nog niet verwerkt,
En de volgende treft je hard.
Ongelooflijk, onbegrijpelijk,
ik voel me totaal verward

Hoeveel kan een mens hebben?
Hoeveel kan een mens aan?
Je gaat zelfs denken,
Zal het ooit nog beter gaan?

Je wacht gewoon op de volgende treffer,
Wie is als volgende aan de beurt?
Wie zal er nu gaan sterven?
Om wie wordt er binnenkort getreurd?

Waarom overkomt dit mijn familie?
Echt bevatten kan je het niet.
Je voelt je alleen en een buitenstaander,
Maar het gebeurd overal, zoals je ziet.

Wat je doormaakt,
Hoe ik me voel
iedereen zegt ik snap het, ik ken het gevoel
Ik begrijp precies wat jij bedoeld.

Een jaar waarin families werden verscheurd,
Een jaar waarin veel te veel is gebeurd.
Je hoopt samen op een beter jaar,
En dat wens je dan ook aan elkaar.

Wie kan het weten?
Wie bepaald het lot?
Het jaar is pas net begonnen,
en 4 dagen later was het alweer kapot

dit gedichje had ik toen geschreven. ik dacht misschien kan ik het delen met mensen dit zoiets ook hebben meegemaakt

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:48

wat een mooi gedicht zeg. heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je het op deze manier toch een plaatsje kan geven.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:01

Dit topic is al erg oud, maar wil toch even mijn verhaal kwijt.
Afgelopen zaterdag zat ik in de intercity naar Den Haag toen er vlak voor Dordrecht iemand op het spoor stond. De trein reed op volle snelheid en het was donker... 1+1=2.... Het was een enorme klap. De trein maakte een noodstop en ook dat was erg heftig (vonken door het remmen). Vlak daarna ging al het personeel naar de machinist (ik zat helemaal vooraan) en toen kwam de boodschap... Aanrijding met een persoon. Een golf van ontzetting, verbijstering en shock ging door de trein. Er werd omgeroepen dat het wel 2 uur kon duren. Het gebeurde om 21.15 uur. Daar zit je dan. Conductrices kwamen (duidelijk erg aangedaan door het gebeurde) langs om uitleg te geven over het gebeurde. Het was duidelijk zelfmoord en geen ongeluk, aangezien de persoon met een capuchon op midden op het spoor stond. Ze gaven aan wat de procedures zijn. Zo moeten ze 70% van het lichaam vinden voordat trein verder mag, ze gaven aan dat dat in dit geval een hele klus zou zijn ivm de snelheid van de trein. Na 1.5 uur niets gehoord te hebben werd gezegd dat de trein een klein stukje verder zou rijden om schoongespoten te worden en daarna door zou rijden naar Dordrecht alwaar bussen gereed zouden staan. De brandweer spoot de trein schoon en de trein reed door naar Dordrecht. Toen werd gezegd dat de trein door zou rijden naar Rotterdam. Aangezien mijn vriend inmiddels al bijna in Dordrecht was ben ik uitgestapt. Wilde weg uit die trein, zat nog steeds te shaken. En dan stappen er serieus passagiers uit om de voorkant van de trein te bekijken... Ik was blij dat mijn vriend er was. Het was inmiddels tegen twaalven. Al met al heeft het ruim 2.5 uur geduurd. Ik vond het verschrikkelijk om mee te maken. Ik reis dagelijks met de trein, maar weet nu al dat de eerste keer weer moeilijk gaat worden en dat ik niet meer vooraan ga zitten...

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:08

Jeetje, wat lijkt dat me heftig... kan me je reactie heel goed voorstellen... sterkte ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:03

ik heb heb afgelopen woensdag meegemaakt.. Ik reed langs een druk kruispunt en had de politie enz er al heen zien gaan. Daar stond de trein, een lijkwagen en er werd een kist gereden. Mensen in een wit pak met blauwe zakken die langs het spoor liepen te zoeken naar lichaamsdelen.... Bah. Het was overdag, veel kinderen hebben het gezien. Had er echt een naar gevoel van.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:21

Was dat in Purmerend viva? ZO ja, dat was een ongeluk...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:12

He gatver en dat er dan nog mensen naar de voorkant van de trein gaan kijken. Dat snap ik echt niet.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:28

Ik heb gelukkig nog nooit in een trein gezeten waar iemand voor is gesprongen.
Wel dat ik in de sneltrein zat naar Leiden ik stapte in bij laan van noi (voorburg) en we reden misschien 10 km per uur.
De meeste mensen zaten al te zoeken of er iets gebeurd was? kregen we een omroep te horen waar wij langs zouden moeten Voorschoten was er iemand voor gesprongen dat we niet zouden schrikken.
Ik vond het wel erg heftig om te zien mensen die geschrokken zijn die in de trein zitten sommige waren aan het huilen mensen die bezig zijn de lichaamsdelen zoeken.
Ze hadden er wel vuilniszakken overheen gelegd maar door de wind waren die weggevlogen je zag gewoon delen liggen. Was er toch wel eventjes in shock van.

Je kunt het niet voorkomen als iemand zo ver is kun je het proberen eruit te praten maar in mijn ogen heeft dat geen zin dan zijn ze al te ver.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:49

ik ken iemand die machinist is en hij heeft er helaas al drie onder gehad waarvan een hem recht in zn ogen keek en dan ....