Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:17

Je kunt geen bedragen noemen omdat het aan je referentiekader ligt.
En omdat gelukkig veel mensen beseffen dat rijk zijn niet alleen maar de euro's betekend. Dan is het ook niet in bedragen uit te drukken.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:29

kazary schreef:
Je kunt geen bedragen noemen omdat het aan je referentiekader ligt.

Volledig mee akkoord!!!

Rijk of niet rijk in de financiele zin vh woord hangt ook af van je uitgavenpatroon.

Mijn beste vriendin en ik verdienen ongeveer evenveel. Zij heeft een bedrijfswagen en GSM abonnement vh werk, ze woont in een huis van haar ouders en betaalt 300 EUR huur per maand, en heeft elke maand tekort en moet dan 50 - 100 EUR bij mij komen lenen.

Ikzelf heb zo geen voordelen, heb het dubbele aan woonlening te betalen en mijn paarden te onderhouden, en toch kan ik elke maand sparen van mijn loon.

Ik heb een mooie spaarrekening, zij heeft 0,00 op haar spaarrekening staan, maar doet nu hard haar best.

Verder nog dit : mijn ouders hebben ook geen miljoenen op de bank staan, wel een 6 tal eigendommen, waarbij het ene het andere afbetaalt. Dus zoveel cash geld krijgen zij ook niet binnen.

Dus wanneer ben je rijk??? Ik weet het echt niet, maar ikzelf ben wel echt gelukkig ;)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:00

kazary schreef:
Ja ik vond hem te weinig toe voegen. :)

Kan iemand in Nederland geen eten en kleren kopen?
Is het nodig om zonder blikken of blozen een nieuwe broek te kopen als de oude eigenljk nog wel mee kan?
Dat is luxe. Voor mij echt niet nodig. Het willen kopen gaat eigenlijk altijd over materiele dingen. En doordat we menen dat we die nodg hebben komen we in nood voor wat echt nodig is.
Mensen die jaloers worden op de materiele dingen zijn voor mij ook de mensen waar ik niet graag mee om ga.

En een beetje luxe maakt gelukkig toch..

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:15

joyce B schreef:
wel grappig dat niemand bedragen noemt, want dat wordt eigenlijk gevraagd.

Ik vind iemand rijk als hij veel geld op de bank heeft staan. En dan heb ik het over 100.000 euro of meer, en daarnaast nog zoveel inkomen wordt vergaart dat daarvan ook nog gespaard wordt. wel lastig beoordelen, want er zijn misschien wel hele rijke mensen die meer uitgeven dan ze binnen krijgen en er zijn misschien wel mensen met heel veel waardevolle bezittingen (kunst, antiek, onroerend goed, eigen bedrijf, aandelen) maar minder contant geld op de bank, of minder maandelijkse vaste inkomsten... En dan heb je natuurlijk ook nog de miljonairs die nog rijker zijn...

Rijk zijn heb je dus in verschillende gradaties.
Voor iemand in de bijstand is de buurvrouw met 20.000 euro op de bank en een modaal inkomen van zo'n 3000 euro in de maand waarschijnlijk al rijk ;)
Ja grappig idd. Er zijn maar weinig mensen die verklaren wat ze nu precies verstaan onder 'rijk' zijn. Ik heb het dan werkelijk over het berdag wat mensen 'rijk' noemen. Daar uit zich niemand over. Gek, maar zoals jij ook zegt; dit is voor iedereen verschillend.
Ik vroeg me dus af wat die bewuste man bedoelde met : die mensen hebben geld zat.
We weten niet van elkaar wat we op onze rekening hebben staan.
Ik vind het dan ook niet kunnen dat mensen zo'n uitspraken doen, enkel omdat ze uiterlijk kunnen zien wat iemand zich kan veroorloven.
Zelf denk ik ook dat je het ook niet dadelijk kan zien aan échte rijke mensen. Oké, die rijden ook niet met een fiatje rond maar het zijn in ieder geval geen bluffers.
Zelf vind ik iemand 'rijk' als je goed kan leven van je intresten, dus 1miljoen euro op je rekening en enkele appartementen die je kan verhuren. Dan ben je in mijn ogen al een dikke burger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:53

Vanaf 5 miljoen ben je imo rijk. Als je daar handig mee omgaat, hoef je niet meer te werken.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:57

Bij the Cosby show verwoorden ze het daarstraks mooi :j ( :') )
Rijk ben je niet als je werkt voor je geld, maar als je geld werkt voor jou.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:09

x_Rebecca schreef:
Bij the Cosby show verwoorden ze het daarstraks mooi :j ( :') )
Rijk ben je niet als je werkt voor je geld, maar als je geld werkt voor jou.
Zoveel is zeker :D

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:10

vrienden van mij hebben echt veel geld. 23 en dikke BMW 1 serie, bioscoop in hun kelder, mooi huis..
gelukkig waarderen ze het ook. en dat vind ik het belangrijkste: als je geld hebt, er ook echt dankbaar voor zijn en je er bewust vanzijn dat het bijzonder is dat je zoveel te besteden hebt.

ik heb net een mooi huis gekocht met mijn vriend, hebben het totaal niet krap, maar ik kan geen nieuwe auto kopen van 10.000.- zonder een lening aan te vragen. jammer, maarja, wel net een mooi huis verbouwd. dan maar ff sparen ;)
ik ben ook rijk, want ik ben zeer gelukkig en dankbaar voor wat ik heb!

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:30

Ik vindt dat je rijk bent wanneer je gezond bent, blij bent met je vrienden en familie en andersom.
Mensen met geld zijn niet persee gelukkig.

En schijn kan ook bedriegen he, god weet hebben ze wel schulden omdat ze vanallesmoeten lenen om het te kunnen kopen/betalen.

Ik ben rijk omdat ik vrienden heb die dag en nacht voor me klaar staan, en andersom ook. Gezond ben. Een eigen paard kan onderhouden en een auto kan betalen, en de rest. dat kunnen veel meiden op mijn leeftijdniet, hoe graag ze het ook willen.
Oke woon wel thuis, dat maakt het wel iets makkelijker natuurlijk

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:58

In mijn beleving ben je pas rijk als je hebt wat niet te koop is :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:00

Dat is een mooie zin!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:10

Tja wat is rijk zijn?
Veel mensen zeggen dat mijn ouders "super rijk" zijn.
Waarom? zij werken er toch ook voor?
Hij had vroeger geen rotte cent, niks nada noppes.
Alles heeft hij van de grond opgebouwt.
Ik HAAT het dat mensen me vaak bestempelen als een meisje met
"hoge dunk want ouders hebben geld", "voelt zich beter dan anderen want ze heeft geld",
"meisje met de porsche"
terwijl ik écht niet zo'n meisje ben. Ik praat 't liefst nooit over wat ik thuis allemaal heb.
Mijn ouders geven me heus niet alles, bvb als ik vraaag ik wil dat ik wil dat en dat.
Dan kan ik op me kop gaan staan, maar krijg ik het niet.
Ik moet het ook verdienen..
Ik heb enorm veel vrienden die geldproblemen hebben, dat breekt mijn hart
om te zien dat ze zo ongelukkig zijn omdat ze niet "zoveel materialen" hebben als "anderen".
En voor alles wat er thuis staat is er jarenlang voor gespaart, het eindtotaal ziet er gewoonweg voor veel mensen
"dikke nekkerig & snob".
Nochtans hebben wij geen dure designzetels, geen dure schilderijen,...
iemand is pas rijk als hij al het nodige kan betalen(belastingen,huur,voedsel,kleding,etc,...)
wat ze nodig hebben te overleven in deze maatschappij.
Ik draag net zo goed schoenen van 8 euro en kleren uit de kringloopwinkel terwijl ik bij wijze van spreken
schoenen van 100 euro en kleren van 65 euro kan kopen.. Wat maakt het uit?
Bah! wat haat ik die vooroordelen, mensen die niet veel geld thuis hebben worden direct bekeken van "schooier"
en mensen die het wel goed thuis hebben worden onmiddelijk bekeken als "snob"..
Ik ben blij dat mijn ouders me niet opgevoed hebben van "ik heb dit en dat en dat"
't enige dure waar ik graag over praat zijn mijn paard en mijn hond:)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:25

gamblerlover schreef:
Ik denk dat je rijk bent als je gelukkig bent en vrede hebt met dategene wat je hebt in je leven.

Juist. Happiness is not getting what you want, but wanting what you get :)

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:35

ik voelde me rijk toen ik elke maand alleen voor mijn paard werkte en mijn scooter/tel en verzekering, hield geen cent over maar ik was gelukkig.

nu staat die in een rusthuis , ver weg , voor hem beter maar voor mij niet. Geld over elke maand en een hoop tijd maar gelukkig niet meer.

Nu lekker sparen + extra werken met mijn extra tijd en hopen dat er ooit weer eentje mij gelukkig kan maken,
want in echte vrienden heb ik mijn hoop wel verloren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:41

ik voel me rijk omdat ik alles eigenlijk wel heb.. lieve vrienden familie waarmee het goed gaat. en waar ik veel steun en liefde van krijg een vriendje die altijd voor mij er is... wat wil ik nog meer eigenlijk heb ik alles wat ik hebben wil want geld maakt niet gelukkig enkel gemakkelijker..ik heb weinig geld nodig om mij rijk te voelen..want liefde en vriendschap en familie zijn niet te koop.

;) maar al zouden we allemaal veel geld hebben en rijke stinkerds wezen dan is het leven ook geen uitdaging meer.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:27

Wanneer ben je rijk?

Rijk ben je naar mijn idee als je boven bijstandsniveau zit.
Dan kun je luxe permiteren en dat valt voor mij onder rijkdom.