Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:49

ik ben hopeloos met d's en t's...
sinds 1.5 jaar (sinds k met mn vriend heb:P) is t wel al beter want hij is er wel heel goed in..
dus hij verbeterd me constant..
maar zodra ik er bij na ga denken (zoals ook in dit bericht :P) heb ik geen idee meer..

het enige wat ik kan onthouden is : Ik fiets... is zonder t op t eind.. dus werkwoorden met 'ik' daar hoeft geen t achter.
hij fietst, daar zit wel een t achter...

als ik t niet meer weet vervang ik t werkwoord altijd door t werkwoord fietsen :P
geen idee of ik t dan goed doe.. maarja..

( best ernstig voor iemand op de universiteit ^^)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:01

Zwitsal schreef:
sinds 1.5 jaar (sinds k met mn vriend heb:P) is t wel al beter want hij is er wel heel goed in..
dus hij verbeterd verbetert me constant..
maar zodra ik er bij na ga denken (zoals ook in dit bericht :P) heb ik geen idee meer..

het enige wat ik kan onthouden is : Ik fiets... is zonder t op t eind.. dus werkwoorden met 'ik' daar hoeft geen t achter.

als ik t niet meer weet vervang ik t werkwoord altijd door t werkwoord fietsen :P

Kon het niet laten :(:)

Marjon_

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:24

Ik heb ook ontzettend veel moeite met waneer er d of t komt of dt maar ja ben ook dislectisch dus ja

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:28

Ik had zo'n idee dat ik er wel aardig goed in was.
Echter heeft mijn docent mij afgelopen week op vrij veel foutjes gewezen. Heb dus maar even de test gemaakt van pagina 1 maar heb toch 90% goed!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:36

haha plien, ik ben er echt HEEL slecht in...
t nare is dat mijn Word ook niet aan spellings controle oid doet..

dan moet ik een peer review schrijven over een stuk wat een medestudent geschreven heeft...en dan de eerste keer dat ik het lees zie ik niets.. en dan lees ik t nog een keer en ga ik bij elk woord twijfelen ^^ echt een drama :P

een of ander ezelsbruggetje met het kofschip oid heb ik nooit begrepen..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:27

Ik ben er tamelijk goed in, en wil het ook goed doen op bokt, anders let ik er op proefwerken ook niet op en dat is niet de bedoeling. Ik probeer overigens zo goed mogelijk op mijn schrijfwijze te letten hier op bokt, alleen als ik het teruglees denk ik soms: "Djiezz, ik ben 14, geen 38 := ".
Maar dat zal ook wel aan mijn eigen hele onlogische logica liggen :+ . Voor degene die het nog snapt.

ik erger me af en toe groen en geel aan hoe sommige bokkers gebruik maken van hun toetsenbord, maar wie ben ik om daar wat van te zeggen? Als TS van een HK topic heb ik laatst wel iemand erop aan gesprokenschreven, gelukkig was het hele topic ermee eens.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:27

@Zwitsal, op de Google toolbar zit spellingscontrole :))

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:48

Ik heb het idee dat mensen die het in één keer goed geleerd hebben op de basisschool het nooit meer fout doen. Als je een periode hebt gehad van 'gokken', en je gaat je er dan eens in verdiepen hoe het eigenlijk moet, dat wordt het heel moeilijk.

Onze basisschool besteedde er vroeger heel veel aandacht aan. Ik kan me nog herinneren dat de meester van groep 7 op de tafel stond te springen: "IN HET VOLTOOID DEELWOORD NÓÓIT -DT!!!!" Als ik nu weer eens iemand speek van de basisschool (lang leve Hyves :D) dan zie ik dat niemand moeite heeft met de d's en t's, ongeacht hun verdere opleidingsniveau.

Ik heb Nederlands gestudeerd en we hebben binnen de opleiding naar spellingscontroles gekeken. Die zijn echt een drama, zeker op het gebied van werkwoordsspelling, omdat woorden zowel met -d als met -dt kunnen voorkomen en de spellingscontroles te dom zijn om uit de zin af te leiden welke het moet zijn.

VERTROUW NOOIT OP SPELLINGSCONTROLES!!!! *springt op de tafel* ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:54

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:26

ik heb wel dat ik heel veel schrijf fouten maak...
mijn toetsenbord van mn laptop is niet zo best meer dus als ik snel typ sla ik nogal eens letters over (in bovenstaande zin ook al 2 keer iets moeten 'verbeteren' , de M doet t niet zo goed meer)...
een veel voorkomende fout bij mij is ook neit, ipv niet.
maargoed..

ik snapte inderdaad op de basis school het hele gedoe met d's en t's al niet..
nu op de universiteit wordt er eigenlijk ook nog vrij weinig op gelet.. af en toen worden er wel spellingsfouten aan gestreept, maar het wordt eigenlijk nooit in je cijfer mee genomen, tenzij het echt te bont is en je hele kromme zinnen maakt.
best slecht eigenlijk.

Wat eigenlijk nog slechter is, is dat in de powerpoint presentaties en tentamens van mijn professoren en docenten zoveel spellingsfouten zitten dat zelfs IK ze er (gedeeltelijk :P) uit kan halen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:30

Ik heb het altijd op gevoel gedaan, volgens sommigen heb ik er een 6e? zintuig voor :') .
Misschien dat ik daarom 0 fout had in het taalgedeelte Cito eind-toets. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:36

Als iedereen nu eens zou vergeten dat je een d als een t uitspreekt! Dan is 90% van het probleem opgelost denk ik.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:38

Ik heb het geluk dat ik spelling goed snap en het dus goed doe als ik erop let.
Bij proefwerken let ik er wel altijd op, vind het best erg als je op universitair niveau een proefwerk inlevert met allemaal spelfouten erin.
In principe zou je de regels uit je hoofd kunnen leren en die consequent toepassen.
Aangezien de regels niet zo lastig zijn, moet dit voor iedereen te doen zijn.
Maar sommige mensen kan je nog wel de meest makkelijke trucjes en regeltjes leren, maar die gaan het nooit zien.
Zal wel genetisch bepaald zijn of je het makkelijk of moeilijk vindt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:42

De rottigheid is, dat hoe meer mensen de d en t's gaan verhaspelen, hoe lastiger het voor anderen (zoals ik) te onthouden is hoe het ook alweer hoorde. Maar toch is het heel simpel aan te leren, en bij te houden, het lijkt ook wel aan het onderwijs te liggen. Van een vader in de buurt weet ik dat zijn zoon nooit met hoofdletters schreef. Eerst dacht vader nog, (HBO-er) dat het voor het gemak was, tot hij erachter kwam dat zijn zoon het echt nooit geleerd had! 8)7 Laat staan de d en t kwestie...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:08

Liek_ schreef:
Als iedereen nu eens zou vergeten dat je een d als een t uitspreekt! Dan is 90% van het probleem opgelost denk ik.

Ik snap deze post niet. Wat bedoel je precies?

Ik blijf me verbazen over het feit dat hier mensen blijven roepen dat het allemaal wel meevalt, de moeilijkheidsgraad van werkwoordspelling. In dit topic, en eigenlijk overal in het land, zie ik continu fouten.
Als het echt zo eenvoudig was, dan heb ik een gemakkelijke baan. :+
Voor sommige mensen is het inderdaad een eitje. Die mensen leren de regels en passen ze toe, maar echt, dat proces is bij sommige of eigenlijk bij de meeste mensen een eindeloos traject. Ik zie dagelijks heel veel kinderen (en ook volwassenen) die niet kunnen spellen. Pas als je je er echt in verdiept, en je moet het iemand aanleren, dan kom je tot het besef dat het niet heel simpel in elkaar steekt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:57

Het is moeilijk omdat wij mensen nu eenmaal liever dingen nadoen dan zelf nadenken. Het woord 'wordt' komt vaker voor dan 'word' dus zijn we geneigd om steeds 'wordt' te schrijven. Maar ergens weten we wel dat dat niet altijd moet dus gaan we proberen een regel toe te passen die we niet helemaal kennen, en dan wordt het een bende.

Daarom moeten we de d/t-regel kennen voordat we veel gaan lezen en onze hersenen door gaan krijgen dat -dt veel vaker voorkomt dan -d. Zodra de hersenen dat eenmaal door hebben is de d/t-regel er bijna niet meer in te krijgen.

Dit verzin ik niet, dit is de uitkomst van een onderzoek. Ik weet alleen ff niet meer welk. :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:05

Dejavu, ik snap die opmerking over d en t wel, want als de d geen d, maar een g zou zijn, was het probleem er niet. Maar dat is zuiver hypothetisch natuurlijk :D.

Wat het meeste fout gaat is dat de regels voor de verleden tijd worden toegepast als de tegenwoordige tijd wordt gebruikt. Dat vind ik een fout van een andere orde dan niet snappen waarom het de ene keer een d is en de andere keer een t moet zijn.

Wat mij nog wel eens overkomt is dat ik een lijdende zin toch maar weer ombouw naar tegenwoordige tijd en dat ik dan vergeet om de werkwoorden aan te passen.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:19

Zwitsal schreef:
dus hij verbeterd me constant..

Zo doe ik het dus ook altijd, met behulp van het werkwoord fietsen. Dan schrijf ik in ieder geval de ik/jij/hij vorm goed. Ik ben ook echt ontzettend slecht in, sowieso in spelling. Mijn vader controleert ook nog altijd mijn verslagen voordat ik ze inlever (en ik zit op de universiteit...)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 07:38

Ik vraag me ook af of op school nog geleerd wordt wat 1e, 2e en 3e persoon is?
Mijn zoon zei het namelijk helemaal niks. Toen hij dat echter doorkreeg was het verder een fluitje van een cent.
Iemand enig idee of dat zo op school geleerd wordt?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:25

Ergens in de 3e, tussen neus en lippen door. Veel aandacht wordt er niet aan geschonken.
Ik snap er dus ook geen bal van, hoop dat het nog eens terug komt in de 4e of 5e.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:36

IK let er niet op, maar maak daar eigenlijk (zo goed als) nooit fouten mee.
Ik merk wel dat ik hier op Bokt bijvoorbeeld, als ik een reactie geef van een paar woorden, eigenlijk geen hoofdletter gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:31

Anders, namelijk: Supersimpel, maak er nooit een fout mee. Kan me nog herinneren dat ik toen ik op de basisschool zat op een gegeven moment gewoon nooit meer mee hoefde te doen met de d-t-lessen, omdat ik er toch nooit een fout in maakte.

Maar wat ik dan wel weer heb, is dat ik het gewoon 'automatisch'goed doe. Ik moet er niet over na gaan denken. :D

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:37

Op bokt let ik er echt totaal niet op, ook op msn etc. Probeer het altijd wel maar ga het niet controleren of iets dergelijks.
Meeste dingen gaan vanzelf als je even snel iets typt.

Maar ik heb een rechten studie en daar word je echt de grond ingetrapt als je spelfouten hebt.
Dan moet ik er dus wel echt op letten en dan zie je dat ik het ook wel kan, maar gewoon vaak geen zin heb om erover na te denken :+

Wat ik wel moet zeggen is dat ik na de middelbare school echt niks van spelling wist. Daar werd gewoon amper les in gegeven.
De echte taal lessen kreeg ik pas op het hbo, dat vind ik toch wel erg apart.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:18

dejavu schreef:
Liek_ schreef:

Ik snap deze post niet. Wat bedoel je precies?

Ik denk dat ze doelt op mensen die "hij heefd" e.d. schrijven ;)

Ik erger me mateloos aan domme fouten. Als ik topics lees waarin een leuk nieuwtje aangekondigd wordt, dan zie ik talloze keren "gefeliciteert" geschreven staan, terwijl er ook genoeg mensen, in hetzelfde topic nota bene, "gefeliciteerd" schrijven.

Dat er mensen zijn die moeite hebben met d's en t's en dt's kan ik me ergens wel voorstellen, maar dat gefeliciteerd moet er toch onderhand wel een keer in zitten :P

Overigens heb ik praktisch nooit moeite met d's en t's. Als ik het al een keer verkeerd geschreven heb, dan is dat waarschijnlijk een vlaag van verstandsverbijstering geweest :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:10

Suzanne F. schreef:
Sanniejj schreef:
Wat is er fout aan die eerste twee? :=

Moet zijn: Al 6 maandEN samen. En nog 2 jaREN en dan...

oja, nu je het zegt, dat eerste had ik wel geweten, maar dat tweede niet.

Ik heb even die test gedaan, ik had 95%, ik had 1 fout en dat was: 'Ge zoudt het niet denken..'
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 22-03-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt