En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:00

Als die broer misschien een persoonlijkheidsstoornis heeft dan is er iets heel anders aan de hand dan dat de ouders hun zoon niet disciplineren. De ouders hebben in zo'n geval ook weinig te vertellen. Je hebt dat namelijk niet in de hand als de persoon in kwestie niet onder medicatie staat.

Alexx

Re: En wat als je je broer letterlijk dood wenst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:04

een persoonlijkheidsstoornis? Ik zou dit soort dingen dus niet te snel gaan roepen. Laat ze nou maar eerst in therapie gaan. Ik heb ook mijn tijden gehad met mijn broer en natuurlijk kan ik niet in dit gezin kijken, maar dat kun jij ook niet ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:25

Ik zeg niet dat het zo is, ik voer dat alleen maar op als een veronderstelling, omdat er hier ontzettend wordt afgegeven op de ouders. Mensen op Bokt staan veel te snel met een oordeel klaar, terwijl ze helemaal niet weten wat er aan de hand is!
Een therapie is nb o.a. bedoeld om dit soort dingen te onderzoeken.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:12

Ik denk anders ook meteen aan de ouders. Hij "mag" dit anders gewoon doen, door de ouders wordt niks gedaan en zelfs haar geven ze de schuld van zijn actie's.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:29

Sim0ne schreef:
Ben jij opgevoed door gorilla's ofzo? Net als bij paarden lost ook bij mensen slaan nooit iets op... Die ouders moeten dit in de hand houden.
Kan jij niet lezen ofzo? Ik bedoel juist dat ik de reacties van mensen die dit blijkbaar allemaal heel normaal vinden afkeur.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:18

Macusa schreef:
Ik zeg niet dat het zo is, ik voer dat alleen maar op als een veronderstelling, omdat er hier ontzettend wordt afgegeven op de ouders. Mensen op Bokt staan veel te snel met een oordeel klaar, terwijl ze helemaal niet weten wat er aan de hand is!

Ik begrijp wat je bedoeld te zeggen maar ook wanneer hij een of andere stoornis zou hebben mogen de ouders het slaan niet negeren ;) Iemand met een stoornis moet ook opgevoed worden ook al lijkt het soms voor ouders onbegonnen werk.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:57

Vooral in de eerste pagina's staan echt reacties waarvan ik denk: wát voor opvoeding heb je in vredesnaam genoten?!? Dat slaan normaal is in de puberteit? Nou sorry hoor, dat vind ik dus verre van normaal, al helemaal als het om zoiets stoms is als iemand 'verklikken', daarom ga je toch niet iemand een mep voor z'n harses geven? :\ Met ouders erbij?! Die ook nog eens zeggen dat het jouw schuld is?! :n Ik schiet ook niet altijd even goed op met m'n broer (die overigens 5,5 jaar ouder is) of met m'n zus (3 jaar ouder), ook wel eens ruzie, soms wel eens met schreeuwen. Ik heb nog nooit een mep gehad van een van de twee, ook al zaten we met z'n drieën in de puberteit, samen :Y) .
Dus TS, ik denk dat mijn mening je wel duidelijk is. Goed dat je eens je moeder goed duidelijk hebt gemaakt in wat voor pakket je zit, hopelijk werkt de therapie positief voor jullie, want zo kun je niet fijn leven in huis, dat juist je 'veilige plaats' hoort te zijn. Veel sterkte hiermee.
Enne, be careful what you wish for ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:03

Miryamk schreef:
Macusa schreef:

Ik begrijp wat je bedoeld te zeggen maar ook wanneer hij een of andere stoornis zou hebben mogen de ouders het slaan niet negeren ;) Iemand met een stoornis moet ook opgevoed worden ook al lijkt het soms voor ouders onbegonnen werk.

Daar ben ik het 100% mee eens. Negeren is een vorm van er niet mee om kunnen gaan en/of het niet aankunnen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:08

Def schreef:
Klinkt meer als een gedragsprobleem wat niet gediagnosticeerd is...
Misschien hier eens wat meer aandacht aanbesteden?

Dat denk ik inderdaad ook.
Dit is geen normaal gedrag!! Je zus slaan is niet iets normaals!! Ik vind het ook erg apart dat je ouders dit gedogen, waarschijnlijk berust er bij hun ook een stukje angst vanwege de bedreigingen.
Maar het feit dat hij bedreigt en slaat is niet normaal!!
Desnoods ga je naar je huisarts en vraag je daar om hulp van een instantie van buitenaf..
En klinkt extreem en wellicht druist het bij een hele hoop mensen tegen het gevoel in; slaat hij je weer, bel maar de politie of doe aangifte, hij is 18 en mag dus verantwoording nemen voor zijn eigen daden!! Zodra je daar je verhaal kan doen en daar de situatie bloot kan leggen, dan kan er hulp ingeschakelt worden van een 3e instantie.

Ergens vind ik ook, dat jij je broer niet zo op zijn nek moet zitten. Je háát je broer en op dit moment kan hij dus helemaal NIKS meer goed doen in jouw ogen.. Maar probeer daar ook doorheen te prikken bij je zelf.. Probeer hem desnoods voor iets wat hij wel goed doet een compliment te geven, hiermee verzacht je elkaars gevoelens en kan er weer begrip op gebracht worden voor elkaar, want dat is nu ver te zoeken. Terwijl het daar toch mee begint, ook al háát je je broer!!!

Maar ik stel voor; ga naar de huisarts en vertel je verhaal, zij kunnen de GGZ of iets inschakelen.
Want pubergedrag of niet, slaan hoef je nooit te pikken en al helemaal niet al je ouders er niks tegen doen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:09

Vind ik ook Macusa!! Ook zij moeten een opvoeding krijgen en opvoeden is niet negeren en gedrag gedogen...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:11

Denk dat je ouders is iets meer op hem moeten letten en opvoeden, zodat jij er iets meer rust van hebt. Dit is toch niet meer normaal om zo te slaan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:12

Nee.. maar uit haar verhaal doen ze dat dus niet....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:58

ten eerste vind ik jou ouders al FOUT!! mijn zus durfde mij vroeger ook te slaan, maar in 2sec had zei er zelf eentje om haar oren van mijn vader! bij ons "wordt er niet geslaan!!" en als iemand dat doet doet mijn vader het wel als het nodig is!!
ik ben ALTIJD kat en hond geweest met mijn zus!
ze is gaan samen wonen - getrouwd- en nu zwanger , en NU heb ik pas een zus! alles is veranderd!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:01

Als ik dit zo lees vindt ik het echt heel sneu voor je.
Je ouders trekken heb duidelijk teveel voor.
En zeker asl hij jou zo slaat is niet normaal.
Ik zou eens met iemand gaan praten hierover.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:28

Sorry, maar ik vind sommige reacties hier echt onbegrijpelijk... Natuurlijk, waar er twee vechten, hebben er twee schuld, absoluut. Ik denk dat TS en haar broer nu in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen en dat het écht niet gaat helpen als zij haar mond gaat houden, niet reageert of probeert haar broer te ontwijken. Het zou toch wat zijn, dat je alles maar moet slikken... Natuurlijk, af en toe is het verstandiger om je mond te houden of het op een later moment met je ouders uit te spreken. Maar je moet toch niet uit notabene je eigen kamer naar de bank hoeven verkassen omdat je eigen broer het vertikt om ook een beetje rekening te houden met jou?!

Wat ik helemaal absurd vind, is dat mensen vinden dat het 'normaal' en 'uitgelokt' is als je door je eigen broer geslagen wordt. Een beetje dollen, stoeien, natuurlijk, geen probleem. Maar knalharde klappen krijgen, sorry, maar ik kan er serieus níet bij dat mensen dat normaal gedrag vinden en dat haar ouders gelijk hebben met het feit dat zij dat uitlokt. Natuurlijk zal zij heus het bloed wel eens bij haar broer onder de nagels vandaan halen, net zo goed als dat andersom gebeurt en dat haar ouders daar ook wel eens last van hebben. Maar slaan vind ik echt een teken van onmacht, een ongelijke strijd die TS nooit of te nimmer kan winnen. Ik snap ook echt niet hoe haar ouders zoiets toe kunnen staan...

TS, ik ben blij om te lezen dat jullie in therapie gaan, hopelijk brengt dat wat meer begrip aan alle kanten in de familie, zowel van jouw ouders en broer voor jouw situatie als andersom. Jullie zijn in een dusdanige machtsvertoning vergroeid dat ik denk dat hulp van buitenaf een erg goede zet is om die cirkel te doorbreken :) Absoluut waar dat je misschien af en toe beter je mond kunt houden, geef je broer ook de kans om aan te tonen dat hij zijn best wil doen om te veranderen (er even van uitgaande dat hij daarvoor open staat). Laat dan van jouw kant af ook zien dat jij bereid bent om je aan te passen, om minder snel te reageren en proberen om ruzies op een normale toon uit te praten. Zet je over je weerstand om 'normaal te doen' tegen je broer heen en doe je best. Maar ik vind absoluut niet dat je dan alles maar over je kant moet laten gaan, jij mag best je grenzen aangeven en ik vind dat normaal in je eigen bed kunnen slapen daar ook echt wel bij hoort!

Sterkte meis :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:17

Ik heb niet alles gelezen, omdat ik iets te veel onzinnige reacties tegenkwam...

@ Ts; ik kan ook totaal niet overweg met mijn broer, en wat mij prima hielp en helpt; nergeren. Plak dat glas op je deur dicht zodat je geen last meer hebt van die lamp, laat hem lekker de kasten leeg snaaien, en als de hond de tent af breekt omdat hij hem niet lang genoeg heeft uitgelaten; so be it. Probleem van je ouders. Koop oordoppen voor de herrie s'nachts, of neem de deken mee naar beneden om daar te slapen, maar laat het lekker je ouders op lossen. Jij kunt je broer of je ouders niet veranderen, maar je kan wel jezelf veranderen, in hoe je er mee omgaat ;)

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:43

j*zus.. sorry dit vind ik niet normaal.
zoals de TS deed over de hond(broer zegt half uur weg te zijn geweest maar is maar 5 min. weg geweest) zei, heb ik vroeger ook gedaan.(toen was ik wel een jaar of 8 hoor en mijn broer 15. maar toen gaf mijn broer alleen een por in mn zij of een tik tegen mn hoofd.. maar echt slaan... nee echt niet.
ik vind dat jou ouders ookal nogal laks zijn, en hem maar zn gang laten gaan.
heeft hij niet last van een gedrags stoornis o.i.d?

ik wens je heel veel suc6!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:53

Hij is wel erg onvolwassen. En als hij je slaat, mep je dan niet eens flink terug? vind het wel een beetje apart dat je ouders zo aan zijn kant gaan staan! Het is erg oneerlijk verdeeld zo. :\

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:53

Tamara schreef:
Sorry, maar ik vind sommige reacties hier echt onbegrijpelijk... Natuurlijk, waar er twee vechten, hebben er twee schuld, absoluut. Ik denk dat TS en haar broer nu in een vicieuze cirkel terecht zijn gekomen en dat het écht niet gaat helpen als zij haar mond gaat houden, niet reageert of probeert haar broer te ontwijken. Het zou toch wat zijn, dat je alles maar moet slikken... Natuurlijk, af en toe is het verstandiger om je mond te houden of het op een later moment met je ouders uit te spreken. Maar je moet toch niet uit notabene je eigen kamer naar de bank hoeven verkassen omdat je eigen broer het vertikt om ook een beetje rekening te houden met jou?!

Wat ik helemaal absurd vind, is dat mensen vinden dat het 'normaal' en 'uitgelokt' is als je door je eigen broer geslagen wordt. Een beetje dollen, stoeien, natuurlijk, geen probleem. Maar knalharde klappen krijgen, sorry, maar ik kan er serieus níet bij dat mensen dat normaal gedrag vinden en dat haar ouders gelijk hebben met het feit dat zij dat uitlokt. Natuurlijk zal zij heus het bloed wel eens bij haar broer onder de nagels vandaan halen, net zo goed als dat andersom gebeurt en dat haar ouders daar ook wel eens last van hebben. Maar slaan vind ik echt een teken van onmacht, een ongelijke strijd die TS nooit of te nimmer kan winnen. Ik snap ook echt niet hoe haar ouders zoiets toe kunnen staan...

TS, ik ben blij om te lezen dat jullie in therapie gaan, hopelijk brengt dat wat meer begrip aan alle kanten in de familie, zowel van jouw ouders en broer voor jouw situatie als andersom. Jullie zijn in een dusdanige machtsvertoning vergroeid dat ik denk dat hulp van buitenaf een erg goede zet is om die cirkel te doorbreken :) Absoluut waar dat je misschien af en toe beter je mond kunt houden, geef je broer ook de kans om aan te tonen dat hij zijn best wil doen om te veranderen (er even van uitgaande dat hij daarvoor open staat). Laat dan van jouw kant af ook zien dat jij bereid bent om je aan te passen, om minder snel te reageren en proberen om ruzies op een normale toon uit te praten. Zet je over je weerstand om 'normaal te doen' tegen je broer heen en doe je best. Maar ik vind absoluut niet dat je dan alles maar over je kant moet laten gaan, jij mag best je grenzen aangeven en ik vind dat normaal in je eigen bed kunnen slapen daar ook echt wel bij hoort!

Wat een topreactie, ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Ik heb met open mond de eerste pagina zitten lezen, niet te geloven dat het normaal wordt geacht dat broer'lief' zijn zusje uit agressie klappen verkoopt terwijl moeders ernaar kijkt zonder in te grijpen, het zelfs terecht vind.
Naar mijn mening zitten vooral de ouders in dit geval goed fout. Omdat de ouders slaan normaal gedrag vinden, vind de broer dit ook. Maar het is super dat je met je moeder hebt gepraat en dat er nu voor jou iets positiefs uitkomt, ts! Dat zal ongetwijfeld een hoop veranderen. Heel veel sterkte gewenst met alles. :)

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:58

:+

Ik ben 14, op me profiel staat ergens 16 omdat ik misschien niet wou dat mensen me echte leeftijd wisten????? en dat hij me al 15 jaar pest is omdat ik 0 was toen ik geboren werd :) dat er ergens op me profiel ook nog 13 jaar staat komt omdat ik mijn profiel sinds mijn aanmelding hier niet meer heb veranderd ongeveer (ga ik nu doen!) :+. Zo zit het.. denk ik.. ongeveer..?

Sorry kinders....

Edit: Er staat helemaal nergens 16 jaar? Ik dacht al.. waarom zou er in godsnaam 16 jaar op me profiel staan? Zeer vreemd!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:41

meid ik ken het.. ik word ook doodziek van mijn situatie.
Mijn broer denkt hier dus dat de hele garage van hem is.. Ik heb mijn dure rijlaarzen daar ook staan, en hij VIND dat ze in de weg staan.. Pas heeft hij ze met super slecht weer buitengegooit. Ik werd dus boos op hem, omdat ze gewoon aan de kant staan, en hij kan ook makkelijk op een andere plek in de garage gaan zitten.. Maar goed, ik mijn laarzen op een andere plek neergezet, hij ze weer buiten gegooit.. En als ik erdan wat van zeg, krijg ik op mn donder..
tja, pubergedrag? ik ben 20 en hij 22, lijkt me sterk.. HIj is wel super super super kinderachterig bezig.. Ik word er ook doodziek van.
Dus ik had mijn laarzen maar weer verplaatst, heeft hij ze in een hoekje gegooit, bij allemaal scherpen stukken, dus er zat een kras in.. Ik was echt super boos.. dus ik zei er wat van, op een nogal boze manier, aangezien dit al de zoveelste keer was, en dan krijg ik op mijn donder omdat ik zo'n toon aansla.. slaat natuurlijk nergens op..
En als ik naar mijn ouders ga moet ik het zelf maar oplossen :+
Zou het niet erg vinden als hij ook het huis uit gaat!

Als hij me zou slaan waar mijn ouders bijstonden zou hij echter wel de wind van voren krijgen, enniet zo;n beetje, dat vind ik echt niet kunnen. Daar moeten ze egt wat aan doen..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:09

Hoi,

zeker is het niet normaal dat hij je slaat. Maar wat is slaan??? En waarom reageren je ouders daar niet op.

Verder zie ik dat je 16 bent en waarschijnlijk nog aan het puberen bent en je broer 18 die waarschijnlijk ook flink pubert. En dan is het eigenlijk normaal dat je ruziet ;)

Als jullie straks een stuk ouder zijn gaat dat allemaal weer over. Ik kan me voorstellen dat je hem nu niet kunt luchten of zien, maar doodwensen ..... ik weet zeker dat je dat niet meent. En eigenlijk moet je je voor deze uitspraak schamen!

Negeer hem gewoon en bemoei je zo min mogelijk met zijn 'dingen'. Net als het voorbeeld met die hond. Reageer gewoon niet. Toen ik 16 was en ik zoiets zou zeggen was mijn broertje ook boos geworden en hadden we weer ruzie gehad. Ohhh wat hebben we wat afgevochten.

En nu ..... nu kunnen we het heel goed vinden en is hij trotse oom van mijn dochtertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:23

ik ben 16, en mijn broer is 20...
Mijn broer was echt een schijtirritante puber, maar écht niet zo ernstig..

Ik snap niet zo goed dat mensen hier zo makkelijk oordelen dat dit zomaar pubergedrag is... Denk dat mensen zich in het verhaal herkennen en daarom hun eigen - minder ernstige - situatie op TS projecteren..

Er is ooit een moment geweest (dit gaat niet over de relatie tussen mij en mijn broer ;) ) dat ik niet meer als een zeurderig kind wilde overkomen, en me overal maar bij neerlegde.

Het gevolg was dat iedereen me van alles flikte omdat ik me toch wel aanpaste, en ik zou nu echt willen dat ik gewoon wat mondiger was en wat meer voor mezelf op zou kunnen komen.. Zeggen dat TS broer maar moet negeren, niets vervelends meer tegen haar broer mag zeggen, en maar op de bank moet gaan slapen als hij harde muziek wil luisteren vind ik dan ook gewoon een stomzinnig advies, sorry...

Fijn dat je in therapie kan Maartje, kan me voorstellen dat het eng is :j . Vind het dapper dat je de stap genomen hebt.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:39

Tamara schreef:

Ik heb even de eerste pagina's gelezen. Hierboven is echt perfect verwoord hoe ik er ook over denk.
Het is absoluut niet ALLEEN jou schuld en ik vind het super knap dat je hulp gaat zoeken.
Ik wens je veel sterkte...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:46

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat met TS en haar thuissituatie :)