19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:30

volgens mij moet jij beter lezen wat ik heb geschreven.. Je doet alsof ik denk dat ik veeel hoger sta. Dat is niet zo.. en ik heb gezegd dat het leven gaat om geluk, en dat vind je ook in een baan zonder diploma. Als je beter had gelezen las je ook dat ik wel geloof dat je kan doorstromen.. Je verwoord mij wel heel naar. of jij begrijpt me niet, of je leest niet en je typt maar aan. Want wat jij zegt sta ik volkomen achter.. En hoe ik een bijbaantje zie is mijn mening.. Daar wil ik Ts niet mee aanvallen, ik heb ook gezegd zei kan heel gelukkig worden, en daar gaat het om. Ik ben helemaal niet iemand die zichzelf beter vind dan een ander, vind het echt erg dat je me zo afschilderd.

edit: Om ff voorbeeld te geven, vorige pagina, mijn eerste bericht daar.. die moet je ff lezen.

Perrokai

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:36

Waarom val je haar dan aan, noem je haar gefrustreerd en noem je half werkend nerderland mensen met een bijbaantje ? Dat staat er toch ? Heel mijn bericht was niet specifiek allemaal aan jou geadresseerd dus maak je er niet druk over. Pak datgegene er uit wat echt op jou van toepassing is zoals de qoute omdat dat jouw woorden zijn en als je er verder achter staat dan is er toch niets aan de hand ?

Als jouw mening is dat alle banen waar je geen diploma voor nodig hebt, geen echte banen zijn maar bijbaantjes, dan kijk je daar op neer en ziet ze niet als volwaardige baan. Als dat niet zo is moet je het maar eens beter omschrijven, dit had jij getypt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:42

Misschien heb ik het verkeerd omschreven, toch heb ik gezegd dat je kan doorstromen in die "bijbaantjes" Dus dat had je kunnen lezen. Ik heb ook neergezet waarom ik haar gefrustreerd vond overkomen, dat mag je ook zelf opzoeken. Ik zal de term bijbaantje niet meer gebruiken, maar ik vond dit een betere benaming dan "simpel werk" want zo wou ik het niet noemen.. Dus vanaf nu noem ik het wel diplomaloos werk.. En ik heb gezegd (nogmaals) daarin kun je doorstromen. Vraag me overigens af of half werkend nederland geen diploma heeft, waar heb je dat vandaan?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:54

Kijk om je heen Pinuts, zat mensen die werk doen zonder diploma's, veel meer dan je denkt en vooral de oudere generatie. Ja en sorry maar je kunt van alles telkens erbij opmerken maar je kunt werk waar mensen niet voor geleerd of gestudeerd hebben ook gewoon werk noemen. Dat is respectvoller dan idd simpel werk of bijbaantje, dat klinkt uit de hoogte. Je vind haar gefrustreerd overkomen omdat ze in de verdediging schiet, en daar heeft ze groot gelijk in zoals jij zelf ook in de verdediging schiet. Het feit dat zij dat werk leuk vind om te doen en er voldoening in vind, letterlijk de rotzooi van een ander opruimen zegt mij dat ze helemaal niet zo gefrustreerd kan zijn. Ik persoonlijk zou het niet willen, ik zou ook geen vuilnisvrouw willen zijn, ook geen varkensboerin of noem nog maar wat op, maar ik heb juist wel respect voor de mensen die dat wel doen. En als zij zegt dat er luie studenten bestaan, die zijn er ook echt ook eeuwige studenten maar dan hoeven de studenten die wel vinden dat zij hard werken hetzij in een studie met wel of geen bijbaantjes zich niet aangesproken te voelen. Als je goed leest, lees je dat samster de juiste instelling heeft, als ik jou lees denk ik dat ook jij wel de juiste instelling voor jou hebt maar ik vermoed dat je nog niet veel levenservaring hebt en daarom zo heftig reageert en in de verdediging springt en dat is nergens voor nodig hoop ik.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:03

Ik weet niet meer wie het heeft gezegd, maar TS zegt zelf: Barst los en vertel even waarom je het vind. Pinuts en ik doen dat, beiden hebben we niemand beledigd, we hebben alleen onze mening gegeven en ''de studenten'' verdedigd. En als je even terug leest heeft TS mij zojuist beledigd. Door te zeggen dat ze van mij walgt. Dat noem ik nou niet echt iemand in zijn waarde laten. Kijk mij laat het koud wat TS van mij vind of zegt, maar je zult iemand tegen over je hebben die daar niet zo goed tegen kan.

@ Perrokai: Ik denk dat jij ons standpunt verkeerd begrijpt. En nee die bedoel ik niet aanvallend. We doen echt niet neerbuigend over mensen zonder diploma en er voor gekozen hebben om te gaan werken. Het valt mij alleen op dat TS zelf denkt dat ze over dezelfde kennis en ervaring beschikt als iemand die ''iets'' studeert.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:18

perrokai: je snapt me niet, en je kent me niet. Je doet nog steeds alsof ik doe dat ik hoger ben, en ik heb meerdere malen gezegd ( ook tegen ts ) dat ik dat niet zo bedoel. Ik volg gewoon de discussie, en ik beledig hopenlijk niemand. Ik had bijbaantje anders kunnen verwoorden, maar dat heb ik nu ook gezegd. Ik heb gezegd dat Ts net zo goed gelukkig ( miss gelukkiger) kan worden met deze baan, maar gewoon geen diploma heeft en dat wel een gemis kan zijn. Je mag vermoedens hebben over mij persoonlijk, maar dat zijn jouwn vermoedens, en die zijn (gelukkig) helemaal verkeerd:)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:36

Beste Pinuts: jouw woorden zijn als volgt, werk zonder diploma zijn bijbaantjes, de ander benaming die je niet wilde noemen was "simpel werk", nu noem je het diplomaloos werk. Uit deze uitspraken kan iedereen opmaken dat je op dergelijke banen neerkijkt hoe je het ook netjes probeert te verpakken. Dat is jouw mening en dat is wat je dus denkt er over.

Daantje99, hoe Pinuts over banen zonder diploma denkt is neerbuigend ten opzichte van die mensen en ten opzichte van de TS. Dat zijn de woorden van Pinuts niet van jou dus jij hoeft je daar niet voor te verdedigen. Nergens lees ik van de TS dat ze denkt arts te kunnen worden zonder daarvoor te studeren. Zoals gezegd feitelijk kan ze zonder papiertjes doorgroeien tot hotelmanager als ze de capaciteiten heeft en ervaring op doet en als ze het ambieert. Ze zegt nergens over de zelfde kennis te beschikken als iemand die voor neuroloog studeert of iets dergelijks.

Citaat:
Kijk mij laat het koud wat TS van mij vind of zegt, maar je zult iemand tegen over je hebben die daar niet zo goed tegen kan.

Nou jij gaat al dik in de aanval na deze opmerking over jou dus ik ben zeer benieuwd wat een ander dan zou doen dan ??

De reactie plaatste ze na dit bericht van jou

Citaat:
Sorry dat ik het zeg, maar jouw algemene kennis is niet bepaald groot.

Zoals iemand anders voor mij al zei: In de supermarkt maakt het inderdaad geen moer uit. Maar wil jij een goede baan dan moet je daar echt wel wat voor gestudeerd hebben. En het klopt dat een werkgever het liefst een gemotiveerde persoon in zijn bedrijf heeft. Maar wie zegt dat studenten niet gemotiveerd zijn?? Dat lijkt mij nou het meest onlogische feit, een student is juist gemotiveerd! Waarom ga je anders studeren? Voor de lol? Lekker feesten? Nou nee ik dacht het niet!

Een student krijgt waarschijnlijk later een baan met (veel) verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat je niet na 5 uur klaar bent, maar nog even doorgaat.

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Jij zegt dat haar algemene kennis klein is, is denigrerend op zich. Je zegt nml. dat ze dom is en zo vat ze dat ook op. Geen wonder dat ze daar dan zo op reageert. De rest is jouw mening en jouw visie en geen feit en geen garantie. Je kan studeren wat je wil maar als jij niet de juiste instelling hebt kom je nergens met je papieren en diploma. Het feit dat je studeert is namelijk geen garantie daarvoor, je hebt alleen de garantie dat als je afstudeert je een papiertje op zak hebt. Evengoed in mijn ogen zeer lofenswaardig maar daarna begint het volgende hoofdstuk in je leven pas, en zul je je ondanks je studie ook daar eerst moeten bewijzen en ervaring opdoen. Daar is zij nu ook mee bezig en dan op haar niveau.
Ze zegt niet dat ze jouw baan straks ook kan krijgen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:36

perrokai: Fijn dat je mijn woorden verdraaid. Ik ga hier verder niet op in, ik zeg alleen dat ik niet neerkijk op werk waar je geen diploma voor nodig heb, en ik geloof dat je daar in kan doorstromen. Ts walgt van mensen van haar leeftijd die niets uitvreten en teren op de zak van pa en ma, en ik mag diplomaloos werk niet zo noemen omdat ik er dan op neer kijk? Ok, Lees dit goed: Ik kijk niet neer op welk werk dat ook, in het leven gaat het er om of je gelukkig bent met wat je doet, dus het maakt niet uit wat je doet. Ik respecteer mensen die schoonmaak werk doen, of bij de hema werken, of callcenter. ( ik noem maar wat) Ik geloof niet dat ik later enorm veel meer zal verdienen, maar hoop gewoon dat ik gelukkig word. Wel zeg ik, dat als je geen diploma hebt, en je wil op je 40ste wat anders dan bijv schoonmaken, je hebt 4 kinderen en een druk leven.. dat je dan niet snel nog een diploma kan volgen en een andere baan nemen. ( ik ken zulke mensen, die hebben enorme spijt dat ze niet hebben doorgeleerd) nee een studie is geen garantie op succes, maar je zal waarschijnlijk meer kansen hebben op een baan waar je gelukkiger in kan worden, en wat bij je past. ( daarom doe je toch een studie??) Je kan nog steeds mijn "ergste" woorden uit dit topic halen, ik heb hier wel neergezet hoe ik het bedoel, en dat is niet neerbuigend bedoeld.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:46

Nou dat is iig al een stuk duidelijker en positiever dan hiervoor. Jouw "ergste" woorden is waar je op beoordelt word en op aangesproken word zoals iedereen de TS ook op haar "ergste" woorden aangesproken word. Zo werk virtuele communicatie. Jij bent verantwioordelijk voor wat je schrijft en hoe je het omschrijft. Als je bij deze omschrijving blijft dan is het voor mij duidelijk dat je het niet neerbuigend bedoelde.

Hoe de TS haar leven in wil delen en of ze wel of niet wil leren en jij wel dat moet ieder voor zich weten. Ik ken ook mensen die later spijt krijgen en alsnog dus wel op hun 30ste gaan leren wat ook gewoon kan omdat ze dan iets gevonden hebben wat ze wel ligt of beter ligt je kunt heel veel kanten op met een avondopleiding als je verder wilt in het werk waar je al jaren op een lager positie werkt. Dan heb je iig al ervaring in het vak. Er zijn ook mensen die nooit spijt krijgen. Leven en laten leven en iedereen zijn levensloop zelf laten regelen.

De TS is 19, ze kan nog zoveel gaan doen als ze dat wil ze is nog jong en kan ook nog steeds haar school afmaken in de avonduren of een andere opleiding doen, als ze dat wil. Daar heeft ze nog zeker 20 jaar de tijd voor als ze zich bedenkt.

En dan nu weer terug naar het oorspronkelijk onderwerp.....

Van mij persoonlijk hoeft niet iedereen perse te werken op zijn 19e ook niet perse een bijbaan te hebben. Er zijn namelijk heel veel verschillende situaties, zit je nog op school, studeer je is het een zware studie kunnen je ouders het wel of niet betalen en wat verwacht je zelf en hoe ben je opgevoed. Als je niet meer leert en dus werkt vind ik het niet meer dan normaal dat je of iets aan je ouders afdraagt, helemaal als die het ook niet breed hebben. Mensen die naast school of studie al jaren erbij werken is ook niets mis mee. Mijn ouders zouden bijvoorbeeld gezegd hebben, wil jij een paard ? Dan zorg eerst maar dat je wat geld verdient ervoor. Dat hoort erbij, weten wat het kost en wat je er voor moet doen zodat je later als je helemaal op eigen benen staat goed met geld om kan gaan.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:41

@ Perrokai: Als ik zeg dat iemand zijn algemene kennis niet groot is dan zeg ik niet dat iemand dom is. Daar zit namelijk een groot verschil in. Algemene kennis ontwikkel je.

En het gaat hier helemaal niet om of je na je 30e nog een avondstudie kunt doen. TS kwam er opeens mee dat zij met een gemotiveerde houding ook alles kan bereiken. En ja daar verstond ik advocaat en al die andere beroepen ook onder. Vervolgens walgt TS van mij omdat ik mijn mening geef en haar algemene kennis niet bepaald groot vind.

En als jij, Perrokai vind dat ik in de aanval schoot....

dit was een verdediging, komt nog niet eens in de buurt van een aanval van mij.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:25

Moderatoropmerking:
Het gaat nu redelijk, maar graag met respect blijven reageren. Het zou zonde zijn wanneer er een slotje op zou komen. Bedankt voor de medewerking :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:32

Dank je wel Iefke, En dan kunnen we nu ook meteen weer ontopic : Hoe zelfstandig vind jij dat je moet/kan zijn op je 19de?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:36

daantje99 schreef:
En als jij, Perrokai vind dat ik in de aanval schoot....

dit was een verdediging, komt nog niet eens in de buurt van een aanval van mij.

Nog even off topic, ik vind dit behoorlijk bedreigende taal Daantje99, vandaar dat ik er ook even op getemd heb....

On topic: Hoe zelfstandig je MOET zijn op je 19e is wel een beetje afhankelijk van verschillende factoren. Er is niets mis mee om op die leeftijd erg zelfstandig te zijn. Zo is er ook niets mis mee als je rond die leeftijd je volledig stort op een studie en misschien niet zelfstandig bent.