Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:55

Tellie schreef:
Blue_Eyes schreef:
Euh... een vriendinnetje van mij is getrouwd op haar 17e verjaardag, en is nu (26 jaar later) nog steeds dolgelukkig met haar vent hoor...

Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat dit echt een uitzondering is... :=

In het deel van het land waar ik woon is het niet zo'n erge uitzondering hoor. Ik verbaas me eigenlijk dat er zoveel mensen dit niet kennen.

Ik hoor zo vaak: die en die moeten trouwen. Dan weet je dus al hoe laat het is :Y)

Ik vind het ook wel logisch. Een kind moet opgroeien in een gezin, niet met een moeder alleen. Daarbij is het gewoon veel beter geregeld als je trouwt. Een kind hoort gewoon in een getrouwd gezin, niet in een 'losse flodder gezin'

Ik ben overigens niet christelijk... heb niet zoveel met het geloof en de kerk. Maar de normen en waarden spreken mij wel heel erg aan geloof ik :P
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-02-09 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:56

Moderatoropmerking:
Graag ontopic berichten plaatsen. Bedankt voor de medewerking!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:07

Heel apart hoe het geroddel wordt genoemd alsof iedereen op bokt in veenendaal woont en weet om wie het gaat en de persoon noemen. We bespreken nog steeds gewoon EEN SITUATIE. De situatie is het onderwerp en niet de persoon. Het kan elk willekeurig persoon zijn.

Ik denk ook dat een kind beter af is in een gezin dan dat het afgestaan (ontworteld) wordt of bij een alleenstaande tienermoeder wordt grootgebracht (in dat geval komt het meestal op de ouders van die tiener aan), die in bepaalde gemeenschappen er dan ook nog op aangekeken wordt, want moeder zijn zonder man is natuurlijk niet gewenst. Zo´n kind krijgt dan ook meteen een stempel, lijkt mij.

En ik blijf erbij, zo´n meisje heeft sex gehad met die jongen dus er zal heus wel IETS tussen hen bestaan. Het is niet zo dat ze met een wildvreemde die ze niet aardig vindt moet trouwen, toch?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:27

Phoe, lastig zeg!
Ik ben (te snel) geneigd om te gaan roepen dat het ouderwets is en dat het niet nodig is enzovoorts.

Maar na het lezen van de post van Verootje wil ik mijn mening wel wat nuanceren, voor een kind lijkt het me ook het mooist als het in een gezin opgroeit. Maar wel met de nodige mitsen en maren natuurlijk, waarvan de belangrijkste wel is dat het een harmonieus gezin is met een voor het kind motiverende omgeving. Als je vader en moeder het nog te druk hebben met volwassen worden en bijvoorbeeld elke dag ruzie zouden hebben, dat lijkt me ook niet leuk voor een kind. Maar inderdaad, een alleenstaande tienermoeder, dat is ook niet alles.
Wel fijn dat de ouders van het meisje in kwestie de middelen hebben om een huis voor ze te kopen, laat ze maar lekker volwassen worden! (bij paps en mams onder dak samenwonen is daar meestal ook niet zo bevorderlijk voor)

verootjoo

Re: Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

Ow, ik zie nu pas dat de TS in veenendaal woont. Dat is dus het deel van het land waarin ik woon ;)

Ik vind het dan ook niks raar. En daarbij; als je onveilig seks hebt en daar groot genoeg voor bent, ben je ook groot genoeg om de gevolgen te kennen. Wil je pertinent geen kind, heb dan ook geen seks. Seks is niet voor niks iets wat binnen het huwelijk hoort. En dat zal dat meisje heel goed hebben geweten. Daarom moeten ze nu trouwen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:55

Lusitana schreef:
Heel apart hoe het geroddel wordt genoemd alsof iedereen op bokt in veenendaal woont en weet om wie het gaat en de persoon noemen. We bespreken nog steeds gewoon EEN SITUATIE. De situatie is het onderwerp en niet de persoon. Het kan elk willekeurig persoon zijn.

Ik denk ook dat een kind beter af is in een gezin dan dat het afgestaan (ontworteld) wordt of bij een alleenstaande tienermoeder wordt grootgebracht (in dat geval komt het meestal op de ouders van die tiener aan), die in bepaalde gemeenschappen er dan ook nog op aangekeken wordt, want moeder zijn zonder man is natuurlijk niet gewenst. Zo´n kind krijgt dan ook meteen een stempel, lijkt mij.

En ik blijf erbij, zo´n meisje heeft sex gehad met die jongen dus er zal heus wel IETS tussen hen bestaan. Het is niet zo dat ze met een wildvreemde die ze niet aardig vindt moet trouwen, toch?

nou daar ben ik het niet mee eens. tegenwoordig gaat dit echt niet meer op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:02

Dus gelovige mensen gaan maar met wildvreemde jongens naar bed? Of ze worden alleen maar zwanger uit verkrachtingen?

Hoe goed meiden weten waar ze mee bezig zijn is soms de vraag. Ik hoor hier nog wel eens dingen dat ik denk "jee man, hoe is het mogelijk?".
Bv dat ze denken dat ze zwanger worden van orale sex, of niet zwanger kunnen raken als je het maar uitspoelt, of dat ze simpelweg niet eens weten dat ze niet uit hun vagina plassen, maar uit een andere uitgang. En dat zo nog nooit van een clitoris hebben gehoord, laat staan dat ze weten waar die zit (en dat geld ook voor de jongens). Of denken dat je het zo moet doen als de koeien en geiten, dus op handen en voeten. Condooms durven ze niet te kopen, laat staan aan te raken en jongens vinden het overbodig. Jongens kunnen ook heel drammerig zijn en stellig over hun recht op sex (ik hoorde een jochie zeggen "als ze niet wil, bind ik haar gewoon vast op het bed") en als je opgevoed bent in een stramien waar het nu eenmaal zo is dat de vrouw toegeeft aan de man en je weet verder van toeten nog blazen dan kun je zelfs eigenlijk als volwassene nog onverwacht zwanger raken.
Laten we eerlijk wezen, waar leer je hoe sex werkt als je in een gemeenschap leeft waar het taboe is?
Het is niet zo logish dat iedereen maar weet hoe je zwanger raakt of dat kunt voorkomen.
(Bekent verhaal uit een dokterspraktijk is een vrouw die wat over haar navel geplakt had om de baby te laten stikken...want die ademt door de navelstreng... in dat boek nog meer van die schrijnende dingen, weet helaas de titel niet meer, maar je staat verstelt van de onwetendheid van sommige mensen)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:06

nee geen wildvreemde jongens, maar tegenwoordig gaat het gewoon sneller.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:10

Precies, Lusitana, de 'jeugd van tegenwoordig' is dan wel mondig en spookt ook wel van alles uit. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat ze dan ook de consequenties van hun gedrag/daden kennen. Vaak niet dus.
(geldt trouwens niet eens alleen voor jongeren, ook volwassenen zijn op hun tijd nog erg onwetend)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:13

Mijn punt was dat er iets tussen hen moet zijn, dat het geen wildvreemde voor haar zal zijn, dus dat het trouwen wellicht helemaal niet zo bezwaarlijk is als het lijkt.
Er is niks mis met eerder aan sex beginnen, als je geslachtsrijp bent, ben je geslachtsrijp, dus waarom niet, punt is alleen dat men daar niet automatisch ook wijzer om is en dat men niet goed met voorbehoedsmiddelen om weet of durft te gaan, of het mag ronduit niet.

edit, dat was dus een reactie op dit:
XxriieterxX schreef:
nee geen wildvreemde jongens, maar tegenwoordig gaat het gewoon sneller.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:15

Er is ook niks mis mee, maar het is inderdaad jammer dat dit dan vaak stiekem zal gebeuren (lijkt mij althans) en men dan niet alles weet of durft. Jammer en hopelijk wordt zo'n kindje er dan niet de dupe van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:16

XxriieterxX schreef:
Lusitana schreef:

nou daar ben ik het niet mee eens. tegenwoordig gaat dit echt niet meer op.

Dat is de foute mentaliteit van tegenwoordig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:19

Lusitana schreef:
Dus gelovige mensen gaan maar met wildvreemde jongens naar bed? Of ze worden alleen maar zwanger uit verkrachtingen?

Hoe goed meiden weten waar ze mee bezig zijn is soms de vraag. Ik hoor hier nog wel eens dingen dat ik denk "jee man, hoe is het mogelijk?".
Bv dat ze denken dat ze zwanger worden van orale sex, of niet zwanger kunnen raken als je het maar uitspoelt, of dat ze simpelweg niet eens weten dat ze niet uit hun vagina plassen, maar uit een andere uitgang. En dat zo nog nooit van een clitoris hebben gehoord, laat staan dat ze weten waar die zit (en dat geld ook voor de jongens). Of denken dat je het zo moet doen als de koeien en geiten, dus op handen en voeten. Condooms durven ze niet te kopen, laat staan aan te raken en jongens vinden het overbodig. Jongens kunnen ook heel drammerig zijn en stellig over hun recht op sex (ik hoorde een jochie zeggen "als ze niet wil, bind ik haar gewoon vast op het bed") en als je opgevoed bent in een stramien waar het nu eenmaal zo is dat de vrouw toegeeft aan de man en je weet verder van toeten nog blazen dan kun je zelfs eigenlijk als volwassene nog onverwacht zwanger raken.
Laten we eerlijk wezen, waar leer je hoe sex werkt als je in een gemeenschap leeft waar het taboe is?
Het is niet zo logish dat iedereen maar weet hoe je zwanger raakt of dat kunt voorkomen.
(Bekent verhaal uit een dokterspraktijk is een vrouw die wat over haar navel geplakt had om de baby te laten stikken...want die ademt door de navelstreng... in dat boek nog meer van die schrijnende dingen, weet helaas de titel niet meer, maar je staat verstelt van de onwetendheid van sommige mensen)

Over 'wie' heb je het nu dan?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:22

Dat is de foute mentaliteit van tegenwoordig.[/quote]

klopt! dat is inderdaad de foute mentaliteit van tegenwoordig.
niet dat ik zo braaf met zulke dingen ben maar ik vind het wel slecht.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:24

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben gevallen over sommige reacties van mensen die zeggen als ze sex hebben weten ze toch ook wel dat er kinderen van komen.. Tjaa dat werkt dus niet altijd zo, ik kende een zwaar gereformeerd meisje dat niks geen sexuele voorlichting had gekregen van haar ouders/omgeving of school. Dit meisje wist dus echt niet hoe ze zwanger kon raken. Ik heb het haar uit moeten leggen terwijl ze al zwanger was :(:) Was net een paar weekjes te laat..
Meisje moest trouwens ook trouwen, kreeg een huisje maar is verder wel heel gelukkig..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:26

anneliesdj, het hele punt is juiste dat we het over een situatie hebben en niet over een persoon. Dus het gaat niet over iemand. Het gaat over het feit dan niet iedereen zo goed op de hoogte is van hoe men zwanger raakt. Zoals ook hierboven aangegeven. Dat kun je niet als vanzelfsprekend aannemen.
Er zijn situaties te bedenken dat iemand dus eigenlijk totaal onverwacht zwanger raakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:36

Lusitana schreef:
anneliesdj, het hele punt is juiste dat we het over een situatie hebben en niet over een persoon. Dus het gaat niet over iemand. Het gaat over het feit dan niet iedereen zo goed op de hoogte is van hoe men zwanger raakt. Zoals ook hierboven aangegeven. Dat kun je niet als vanzelfsprekend aannemen.
Er zijn situaties te bedenken dat iemand dus eigenlijk totaal onverwacht zwanger raakt.

Daarom heb ik 'wie' ook tussen aanhalingstekens staan, je noemt een heel aantal voorbeelden, over wie gaan die? Over de jeugd van vroeger, jeugd van nu, christelijke jeugd, meisjes, jongens, wat dan ook?

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:53

Inderdaad, het zal je verbazen, zoveel jongeren weten gewoon niet hoe je zwanger kan worden.
Laat staan hoe seks werkt.
Zo weet ik dan weer dat er heel veel mensen zijn die uitleg over seks krijgen van hun vriendin tijdens biologie, of daarvoor al als ze weten dat ze het over seks gaan hebben.

En ja idd, de jeugd van tegenwoordig ziet seks bijna alleen nog maar als lustobject, niet alle jongeren natuurlijk..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:04

anneliesdj, ik begin met "ik hoor hier..". Dat is voor de duidelijkheid, in het hier en nu, in mijn omgeving (waar iedereen overigens Katholiek is), in allerlei leeftijdsgroepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:06

Het gaat dus voornamelijk over katholieke mensen/jeugd, dat vermoeden had ik al.

Ik woon in een christelijke omgeving (staphorst) en ben zelf christelijk evenals een groot deel van mijn familie/vrienden/kenissen ed maar dingen als jij beschrijft heb ik echt nog nooit gehoord.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:21

Het gaat er om dat er heus meiden bestaan die niet weten hoe ze zwanger raken of wat dan ook op sexueel gebied. Het is niet altijd zo logish dat iedereen van de hoed en de rand weet als je , dat noem ik ook nog- niemand hebt waar je het van moet leren.
Citaat:

Als je dus uit een gemeenschap waar het niet taboe is, gaat het niet op, maar dat wil niet zeggen dat het overal hetzelfde is.

Het oorspronkelijke voorbeeld over een gereformeerd meisje. Ik kan me zo voorstellen dat het daar een behoorlijk taboe is? Kunnen gereformeerden daar wat over zeggen, of en hoe ze voorgelicht zijn en boe oud ze toen waren?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:07

Ik weet dat mijn man en al zijn broers gewoon zijn voorgelicht toen ze een jaar of 12, 13 waren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:11

En de meisjes uit zo´n familie? Want hier is het ook juist dat de jongens vaak wel van wanten weten maar de meiden worden- lijkt het wel- opzettelijk dom gehouden en weten elkaar ook niet zoveel te vertellen.
Iemand die daar wat over kan zeggen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:27

Ik kan het zijn zus weleens vragen, maar die een beetje kennende wist die ook al op tijd van de hoed en de rand.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:34

Ik ben heel netjes en degelijk op jonge leeftijd voorgelicht :)
En just for the record: ik kom uit stréng gereformeerde kringen :)

Ik wil niets zeggen over het algemene niveau van seksuele voorlichting, maar even iets heel anders. Deze jongeren leven in dezelfde wereld als wij - hoewel ze die niet altijd op dezelfde wijze zien. Dat betekent dat ze ook weten van seks en mogelijkheden. Ze zijn zeker ook opgevoed met "seks na het huwelijk" - dus seks vóór het huwelijk is iets waar ze voor kiezen of over gedacht hebben.
Daarin zijn er dus 2 categoriën: de "losgeslagenen", die zich dusdanig losmaken van hun achtergrond dat ze net zoveel weten als de gemiddelde jongere, mocht er al een kennis (voorlichtings) achterstand zijn. En dan zijn er de meiden die het "overkomt" omdat ze met hun lange relatie "per ongeluk" te ver gaan. Voor hen vind ik gelden dat zij er naar toe leven, hoewel ik me goed kan voorstellen dat ze er niet bewust voor kiezen en er dus vooraf ook geen maatregelen voor nemen.

Tot slot: als het gaat om de mentaliteit van nu: nee, er hoeft niet "iets" te zijn om seks te hebben - iig niet iets waar je een relatie op kunt baseren. (Kortdurende) Seksuele aantrekkingskracht onder invloed van alcohol lijkt me geen basis :)
Dat zal hier overigens vast niet het geval geweest zijn, maar dis zomaar even algemeen :)