motor rijlessen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: motor rijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:58

Zolang jij stabiel kunt staan en de motor ook goed op kunt vangen als je plotseling moet remmen en stilstaan dan zie ik geen problemen. De vrouw waar ik het eerder over had is erop gezakt dat de motor te groot voor haar was, ze oogde niet stabiel voor de verkeerslichten en is zelfs een keer omgevallen doordat ze haar motor niet op kon vangen.

Van zwaar naar licht is even een overgang, maar dat went aardig snel hoor. Je hebt wat meer pit en reactie als je je gas open trekt, maar dat heb je helemaal zelf in de hand natuurlijk :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:08

Ik heb zelf nooit licht gereden dus zou je niet kunnen vertellen wat het verschil is :P

Maar als je zwaar kan lessen en afrijden zou ik dat wel aanraden!!
Je kan het maar hebben en is toch makkelijker als je straks je eigen fiets wil :j

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:44

Je went snel zat hoor - ik heb geloof ik mijn eerste les op een lichte motor gereden, en later nog 1x omdat de zware stuk was oid. Maar het verschil is, zeker bij de lesmotoren, niet zodanig dat je daar van onder de indruk hoeft te zijn :Y)

En inderdaad: als jij het idee hebt dat je stabiel staat, dan is het prima toch? Ik kon tijdens mijn lessen ook niet met de voet helemaal plat op de grond, maar had er geen last van. Ook met mijn eerste eigen motortje ging dat prima. Maar toen ik nieuwe laarzen nodig had ben ik bewust voor die verhoogde Daytona's gegaan omdat die paar cm extra je motorkeus enorm vergroot (ben nu aan het rondkijken naar een andere motor :D ). Daardoor pas ik nu net even wat beter op een heleboel motoren, en hoef ik niks te verlagen.
Zijn trouwens genoeg trucs als je straks op zoek gaat naar een eigen motor en je smaak net iets te hoog is :P :

verhoogde zolen in je laars
zadel iets terugsnijden
veerweg aanpassen
...

Anyway: gewoon een les op die zware motor boeken, en waarschijnlijk wil je daarna niet eens meer terug naar licht :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:46

Ik heb ook die verhoogde Daytona's :))
Heerlijke laars is het en idd wat die paar cm extra een verschil kunnen maken!!

Heb evengoed de veerweg van mijn soes moeten aanpassen, maar goed dat zit meer tussen mijn oren dan dat het echt moest :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:47

En sommige motoren zijn van zichzelf aan te passen aan je eigen hoogt, dat is natuurlijk helemaal ideaal :j Een voorbeeld hiervan is de Honda CBF 600 S, een toffe fiets om te zien en in drie verschillende hoogtes aan te passen.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:40

qua gewicht hoeft t niks uit te maken, bij de rijschool waar ik mn motorrijbewijs gehaald had waren de lichte en zware motoren zelfs precies dezelfde, alleen de lichte was 'geknepen' Dus wat minder vermogen..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:39

*\o/*
Mijn 1e examen, voertuigbeheersing, wordt aangevraagd!

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren, en wanneer ik dus op mag.

Mijn toekomstige motor staat nu al bij mij in de schuur.
Die is trouwens ook een stuk zwaarder als mijn lesmotor, dus hoop dat dat goed gaat!
Al zegt Vera dat het niks uitmaakt :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:40

Wat gaaf dat je examen aangevraagd wordt, spannend hoor!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:02

Ahh ik heb 4 april ook mn eerste rijles met de motor!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:58

laura wat gaaf dat het is aangevraagd!!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:17

mijn ervaring is dat een hele zware motor best gaat. na mijn rijlessen ben ik op die van mijn vriend gaan rijden..een bmw 100 rs. Hele zware fiets met enorm veel power. Met tenen aan de grond bij het stoplicht en eerlijk is eerlijk, moest ik achteruit wandelen, had ik hulp nodig. ik durfde het vanwege het gewicht niet op de bok te zetten, maar wel op de standaard, een beetje aanpassen dus..... Maar Met rijden geen enkel probleem, heerlijk juist. Totdat ik mijn eigen fietsje kreeg....een cbr 600 (gejat helaas) en daar kon ik dan ook werkelijk alles mee, het gevaar zat daar weer in dat ie zo licht was dat ik alle kanten op durfde te blazen....wat mij betreft is een stukje zelfkennis dan eigenlijk nog belangrijker dan hoe zwaar de motor is. Ik zou persoonlijk dus altijd kiezen voor het "zware" rijbewijs, dan kun je alle kanten nog op!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:19

pemanima schreef:
Even een vraagje onder de kleine mensen onder ons, ik ben 1.62 en mijn instructeur wil eigenlijk dat ik op een lichte motor ga rijden (word 25 dit jaar), maar ik wil eigenlijk wel zwaar zodat ik niet 2 jaar vastzit aan een lichte motor.
Zijn er nog meer kleine mensen die ook zwaar rijden, en hebben jullie advies?
Alles is welkom.

ik ben 1.63 en heb ook zwaar rijbewijs
enige is dat ik mijn motor wel wil verlagen, omdat als ik moet steppen om uit garage bv te komen, ik vaak net niet omkieper
met lessen heb ik daar geen last van gehad

overgang van licht naar zwaar heb ik eigenlijk weinig last van gehad, merkte er niet zo heel veel aan

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:08

Ik vind dat de lengte niet uit mag maken of je zwaar of licht doet!
Als je de leeftijd hebt om gelijk zwaar te doen zou ik dat zeker aanraden!

Ook voor de kleinere onder ons zijn hele leuke "zware" fietsen te vinden :))
En er zijn genoeg opties tot verlagen of verhoogde schoenen :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:52

Zo lang het veilig blijft moet het inderdaad geen probleem zijn zwaar/licht. Het voorbeeld wat ik een paar posts terug geef van die vrouw die omviel omdat ze haar te hoge motor niet kon opvangen bij plotseling stilstaan is natuurlijk niet veilig :n
Maar met de juiste schoenen en eventueel verlagen moet het geen problemen opleveren. Zelf denk ik na over een V-strom, en ik ben niet heel klein (1.72 - 1.74) maar heb er een paar keer op gezeten en het is een behoorlijk hoge motor.
Als bij een proefrit blijkt dat hij écht te hoog is dan is het jammer, maar dan zoek ik naar iets anders. Veiligheid is natuurlijk het allerbelangrijkste bij de motorhobby :j

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:02

Maar het verschil tussen lichte of zware motor is toch niet de afmeting??? maar het "geknepen" aantal kw...
of ben ik nou gek :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:11

Nee, je hebt gelijk hoor, maar omdat hier wordt aangegeven dat het niet uit mag maken zwaar/licht als je klein bent. Het is dan belangrijk wel een motor te zoeken die bij je lengte past, er zijn idd genoeg lagere fietsen te vinden voor de kortere mensen onder ons :)
Ik probeerde slechts aan te geven dat het wel van belang is als je zwaar rijdt (licht ook) een motor te zoeken die bij je postuur past, omdat het anders gewoon onveilig kan worden.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:23

ik ben 1.65ong en ik rij een yamaha fazer. lekker makkelijk dicht bij de grond.. :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:27

Ja okay, buiten het hele kw verhaal om is het inderdaad van groot belang dat je een motor uitzoekt waar je je prettig op voelt!!

Daarom staat me soes ook te koop ;)
Maar for the time being heb ik die ook laten verlagen :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:32

DenK4ever schreef:
Ja okay, buiten het hele kw verhaal om is het inderdaad van groot belang dat je een motor uitzoekt waar je je prettig op voelt!!

Daarom staat me soes ook te koop ;)
Maar for the time being heb ik die ook laten verlagen :D

Jup, je motor moet je als het ware aantrekken als een jas die je al 10 jaar hebt ;)
Ik mag vanaf juni zwaar rijden en ik heb de volgende motoreen in gedachten:

- Honda CBF600S
- Honda Deauville
- Suzuki V-strom

Ik ga op allemaal maar eens proefrijden, het zijn stuk voor stuk andere types als waar ik nu op rijd (chopper).
Een motor kan er nog zo mooi uit zien ( V-strom :o ) maar als het niet rijdt en niet vertrouwd aanvoelt is het niks :n

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:18

ik ben ook niet al te groot en heb toen ook een proefritje gereden op een deaville. ik voelde me echt een klein meisje op een grote reus. had ok het gevoel dat als ooit een keer ging wankelen ofzo dat ik hem echt niet zou houden. had het idee dat hij heel erg groot en kollosaal was (opzich valt het mee)

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:59

Hallo,
Kan me sinds gister ook hierbij aan sluiten. Gister begonnen met 2 lessen. Maar twijfel of ik ermee door moet gaan. Het is wel erg duur allemaal. 1 april heb ik de volgende 2 lessen, ik neem wel steeds per 2. Maar ik heb wel moeite met mijn polsen, is wel erg zwaar, nog iemand die dit ervaart?

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:01

@wyko, op hoeveel lessen zit je nu? Succes alvast met je examen :)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:58

Sorlede schreef:
@wyko, op hoeveel lessen zit je nu? Succes alvast met je examen :)

Ik heb gisteren mijn 7e les gehad.
Waarvan 1 al op de weg.

Als je last krijgt van je polsen, betekend vaak dat je te gespannen zit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:14

hunter87 schreef:
ik ben ook niet al te groot en heb toen ook een proefritje gereden op een deaville. ik voelde me echt een klein meisje op een grote reus. had ok het gevoel dat als ooit een keer ging wankelen ofzo dat ik hem echt niet zou houden. had het idee dat hij heel erg groot en kollosaal was (opzich valt het mee)

Ik heb er een paar keer op gezeten en ook op zijn middenbokje gezet. Ik vond hem niet super groot aanvoelen, al heb je wel aardig wat onder je kont natuurlijk :j Ik ga hem gewoon een keertje proberen, misschien vind ik het niks, maar wie weet ben ik meteen verkocht :D

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:28

Sorlede schreef:
Hallo,
Kan me sinds gister ook hierbij aan sluiten. Gister begonnen met 2 lessen. Maar twijfel of ik ermee door moet gaan. Het is wel erg duur allemaal. 1 april heb ik de volgende 2 lessen, ik neem wel steeds per 2. Maar ik heb wel moeite met mijn polsen, is wel erg zwaar, nog iemand die dit ervaart?

Last van je polsen kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dat je te gespannen zit, teveel naar voren op je polsen leunt en/of je stuur veel te vast vasthoudt. Probeer ontspannen te zitten, laat de motor het werk doen. Je stuur hoef je echt maar heel lichtjes vast te houden, zeker niet knijpen o.i.d.
Bij sportmotoren wordt je vaak in een positie gedwongen waarbij je ver naar voren zit en dus veel op je polsen steunt (zeker bij langzaam rijden), dat kan ook erg belastend zijn voor je polsen. Maar dat zal niet van toepassing zijn bij je lesmotor neem ik aan ;)