Gevangenissen te luxe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:33

superwoman schreef:
manzano schreef:
Vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk in een gevangenis zijn geweest :o

Maar goed........
De straf die je krijgt is vrijheidsberoving....... en geloof me...... dat is een enorme straf!!! Het klinkt zo simpel, maar dat is het totaal niet.
Daarnaast is het doel van gevangenisstraf dat de mensen weer terugkeren in de maatsschappij. Zonder normaal sociaal contact, dagbesteding worden mensen er alleen maar slechter/gefrustreerder van en zal gevangenisstraf enkel een nadelig effect hebben.
Daarnaast.......... wat stel je je voor bij dagbesteding...... dat zijn over het algemeen geen geweldig leuke dingen. Schroefjes draaien (die jij en ik bij de bouwmarkt kopen), vouwblaadjes verpakken (van de Hema ;)) zijn nou niet meteen dingen waar jij en ik warm voor lopen denk ik ;)

Wat betreft TBS....... dat is een heel ander verhaal. Daarbij is TBS GEEN straf.

Maar toch is het vervelend dat een gevangene regelmatig meer luxe krijgt en iig meer geld kost, dan oma in het verzorgingsthuis....

Een zware straf mag vrijheidsberoving dan wel zijn, neemt niet weg dat veel slachtoffers ook veel vrijheid kwijt zijn doordat ze er bijv niet meer zijn óf doordat ze een trauma hebben opgelopen.

Vind de vergelijking met bejaarden niet helemaal passend eigenlijk :o :o
Dat is een grote problematiek op zich. Schandalig en daar moet zeker meer aan gedaan worden............ Maar dat valt onder een heel ander budget van de overheid.

Tuurlijk zijn slachtoffers geschaad........... ben ook helemaal niet tegen straffen...... maar dat het te luxe zou zijn ben ik het niet mee eens. Je moet die mensen wel "mensen" houden......... anders is een gevangenis een "kweekvijver" voor gefrustreerde recidivisten en ben je veel verder van huis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:34

Nee hoor dat hoef ik niet :) Ik heb gelukkig geen fabrieksbaan. Maar vele wel. Maar dan denk ik wel, het verschil is te klein.
En dan zeggen vrijheidsberoving? wat is vrijheid? Elke dag op vaste tijd je dingen doen, vaste tijd op staan, vaste tijd beginnen, vaste tijd pauze, dat is ook geen vrijheid. Niemand heeft vrijheid. Ja die criminelen die hun eigen plan terkken. En dan valt het vies tegen als je eens net zoals elk ander vaste tijden opgelegd krijgt.

manzano

Re: Gevangenissen te luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:39

Tja wat is vrijheid........... de keuze om te bepalen wat je gaat eten........ de keuze dat je vanavond geen tv kijkt maar een stukje gaat wandelen........... de keuze dat je vanmiddag gezellig een vriendin opbelt om eens een uur lekker bij te kletsen........... de keuze om 50,- uit te geven aan die sportschool (ik haat fitness, dus voor mij is het een straf, dus ik doe het niet)............
Kortom.......... dat je iets te kiezen hebt.
En ja, je MOET ook dingen in je leven, zoals werken en je dan houden aan de regels van de baas (en als die baas je niet bevalt heb je het recht om ontslag te nemen en wat anders te zoeken wat je wel leuk vindt). Maar dat komt voort uit de verantwoordelijkheden die je hebt in het leven.
Dat is wat het leven zin geeft en waarom je dingen doet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:43

Bepalen wat je gaat eten als je budget zegt een boterham met suiker? Andere baan nemen? Tegenwoordig zijn veel mensen blij een baan te hebben.

Echt ik meen het, sport tv, games internet, een hoertje, dat zijn geen dingen die in een gevangenis thuis horen.
Eten, een bed en een douche. Dat zijn eerste levens behoefte. Meer is niet nodig. Dat gaan ze dan misschien eens waarderen als ze uit de bak komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:53

kazary schreef:
Bepalen wat je gaat eten als je budget zegt een boterham met suiker? Andere baan nemen? Tegenwoordig zijn veel mensen blij een baan te hebben.

Echt ik meen het, sport tv, games internet, een hoertje, dat zijn geen dingen die in een gevangenis thuis horen.
Eten, een bed en een douche. Dat zijn eerste levens behoefte. Meer is niet nodig. Dat gaan ze dan misschien eens waarderen als ze uit de bak komen.

Wat jij vergeet is dat als deze mensen zich vervelen, ze de bewakers lastig gaan vallen. Wat dus inhoudt dat er meer bewaking komt, wat meer kost dan ze laten sporten en tv laten kijken.

Komt nog bij dat mensen toch sociaal moeten blijven, in de zin van, je kunt niet iemand 10 jaar in een kale cel zetten en vervolgens naar buiten sturen en verwachten dat die persoon normaal functioneert...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:54

Nee, het leven is niet makkelijk.......dat zeg ik niet. Maar je hebt het recht en je hebt de keuze........ en daar gaat het om.
Dan kun je altijd nog kiezen of je witte of bruine suiker op je witte of bruine boterham wilt (om even in jouw extreme voorbeeld te blijven).

Mwah..... liever af en toe een prutsmuts dan dat er een sexueel gefrustreerde man de gevangenis uit komt die zich aan de eerste de beste vrouw vergrijpt ;)
Tis maar hoe je het bekijkt.......... En sowieso valt dat wel mee........

Het hebben van een tv wordt ook best wel een beetje overgewaardeerd......... Ik zou gek worden van een leven met alleen een tv.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:56

@vjestagirl: doet me denken aan zo iemand die ergens in de bush heeft gezeten en totaal heeft gemist dat er een wereldoorlog (in dit geval was het WOII) was geweest.........

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:59

Meer bewakers, meer werk gelegenheid dus, stop ik liever geld in dan de luxe voor een gevangene.
Als men denkt dat iemand zich aan de eerste beste vrouw gaat vergrijpen, dan maar celletje tot aan de dood. Niet alles moet men terug willen zetten. Dat is waar het in Nederland vaak fout gaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:02

En wat denk je dat dát kost??

Nou ja, kom er later wel weer op terug........ net besloten om toch nu maar vast naar stal te gaan ipv vanavond........... wat een vrijheid ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:05

Minder dan al die mensen die er nu aan gaan werken om hem "beter" te krijgen en hem binnen 2 maanden weer terug te zien.
En altijd minder ellende voor slachtoffers, ook dat is mij wel wat waard.

En fijne vrijheid heb je daar, ik moet dadelijk afsluiten om een anvond dienst te gaan draaien. Geen vrijheid maar mijn rooster :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:06

kazary schreef:
Meer bewakers, meer werk gelegenheid dus, stop ik liever geld in dan de luxe voor een gevangene.
Als men denkt dat iemand zich aan de eerste beste vrouw gaat vergrijpen, dan maar celletje tot aan de dood. Niet alles moet men terug willen zetten. Dat is waar het in Nederland vaak fout gaat.

En jij denkt niet dat je dat geld ook kunt steken in het feit dat er cursussen zijn, dat er een stuk meer mensen wel weer gewoon normaal kunnen functioneren?

Daarbij, meer bewakers= meer belasting betalen= slecht voor de koopkracht. De luxe betalen ze namelijk zelf, dat krijgen ze niet van de staat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:07

kazary schreef:
Minder dan al die mensen die er nu aan gaan werken om hem "beter" te krijgen en hem binnen 2 maanden weer terug te zien.
En altijd minder ellende voor slachtoffers, ook dat is mij wel wat waard.

En fijne vrijheid heb je daar, ik moet dadelijk afsluiten om een anvond dienst te gaan draaien. Geen vrijheid maar mijn rooster :)

Dan zoek je een andere baan? Of je bent blij dat jouw werk meer betaalt dan 70 cent per uur? Of dat je naar buiten kunt wanneer je dat wilt?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:10

Dat krijgen ze wel van de staat. Ze moeten bijvoorbeeld 50 cent betalen voor tv. Dat red je niet eens aan stroom.

Er zullen vast wel wat kruimel dieven zijn die aan de gang kunnen na scholing. Waar ik ook niet op tegen ben (wat ik wel tegen luxe ben). Maar ik denk dat er een heleboel ut dergelijk milieu komen dat het allemaal zinloos is. Die willen niet eerlijk werken voor een baas. dan zijn ze hun vrijheid kwijt en het verdient te weinig. Die help je niet met een cursus, want dat hadden ze dan zelf wel al gedaan. Die lui moeten ze niet loslaten.

Overigens klaag ik niet over mijn baan, maar ik wil daarmee gewoon duidelijk maken dat ook wij buiten de bak geen totale vrijheid hebben. Dat er daarom niet zo zielig over gedaan moet worden als een crimineel dat inlevert. Wat hij weet dat die kans bestaat.
Laatst bijgewerkt door kazary op 02-02-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:20

Juist die kleine kruimeldieven help je niet met een cursus ;) Daarvoor is hun straf te kort en hun problematiek niet zo snel op te lossen. Draaideurcriminaliteit is erg lastig. Is nu nieuwe wetgeving voor zodat ze voor een klein vergrijp (bijv. winkeldiefstal) toch 2 jaar in de bak kunnen komen...... Dan kan je namelijk hun achterliggende problematiek (meestal verslaving) aanpakken en het daadwerkelijke probleem oplossen.
Als ze maar een paar maanden zitten (wat normaal is met dat soort diefstallen) heeft het geen enkele zin.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:24

Sorry voor de verwarring ,ik bedoelde bij kruimeldieven alles wat wel gevangen zat. (omdat het over gevangene gaat) Voor diefstal kom je niet eens vast te zitten in Nederland. Maar ik had beter een ander woord kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:35

manzano schreef:
Tja wat is vrijheid........... de keuze om te bepalen wat je gaat eten........ de keuze dat je vanavond geen tv kijkt maar een stukje gaat wandelen........... de keuze dat je vanmiddag gezellig een vriendin opbelt om eens een uur lekker bij te kletsen........... de keuze om 50,- uit te geven aan die sportschool (ik haat fitness, dus voor mij is het een straf, dus ik doe het niet)............

Wat nou keuze? Ik snap niet echt goed wat je hier toch mee bedoeld Manzano?
Die keus hebben die gevangenen toch ook heel simpel gehad op het moment dat ze besluiten om iemand in moten te hakken of aan te randen? :?
Een normala mens die zijn verstand gebruikt kiest voor zijn vrijheid immers!
Dus die keus hebben ze toch echt aan hun zelf te danken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:41

Manzano, werk in een TBS kliniek.
( verder ff geen tijd om echt bij te lezen en te reageren, doe ik vanavond wel weer :D )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:30

manzano schreef:
Vind de vergelijking met bejaarden niet helemaal passend eigenlijk :o :o
Dat is een grote problematiek op zich. Schandalig en daar moet zeker meer aan gedaan worden............ Maar dat valt onder een heel ander budget van de overheid.

Tuurlijk zijn slachtoffers geschaad........... ben ook helemaal niet tegen straffen...... maar dat het te luxe zou zijn ben ik het niet mee eens. Je moet die mensen wel "mensen" houden......... anders is een gevangenis een "kweekvijver" voor gefrustreerde recidivisten en ben je veel verder van huis.

het is geen vergelijking, maar iets waar meer geld voor nodig is - wat van mij betreft uit de luxe gevangenissen mag komen...

Die kweekvijver is er nu al.
Mensen komen er 'handiger' uit, dan dat ze erin gingen. Alle info wordt gedeeld én met houdt er 'leuke en handige' contacten aan over.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:50

Daaruit kan je ook concluderen dat gevangenisstraf niet goed werkt en dat er op zoek gegaan moet worden naar andere manieren van straffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:55

ach ik adviseer mijn oma nog steeds dat als ze straks hulpbehoevend word, dat ze dan vooral een bank moet overvallen......... komt ze ermee weg, dan kan ze van dat geld particulier zorg inkopen, komt ze er niet mee weg, dan wordt er in iedergeval goed voor haar gezorgd!!!!

heeft ze mooi een kamertje alleen, constante supervisie...... helemaal top!! geen, geen douchedagen, geen pyamadagen, gewoon op tijd je natje en je droogje........ jahoor, helemaal toppie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:00

KiWiKo schreef:
jahoor, helemaal toppie

Psss Kiwiko vergeet niet dat ze dan nog een mooi zakcentje overhouden, in het bejaardentehuis moeten ze namelijk al hun spaargeld inleveren |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:01

nog een pluspunt............. er valt ook nog wat te erven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:08

Sja Kiwiko dat wilde ik nu nét nog niet zeggen :D :D
Maar dat hij dr meer aan over zou houden is een feit :)

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:24

Chiqa schreef:
Psss Kiwiko vergeet niet dat ze dan nog een mooi zakcentje overhouden, in het bejaardentehuis moeten ze namelijk al hun spaargeld inleveren |(

Wederom niet waar. Misschien vroeger, maar tegenwoordig betaal je alleen de eigen bijdrage AWBZ gebaseerd op inkomsten. Bij inkomsten hoort de RENTE over eigen vermogen, maar het eigen vermogen zelf niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:27

RainyDays schreef:
Misschien vroeger, maar tegenwoordig betaal je alleen de eigen bijdrage AWBZ gebaseerd op inkomsten. Bij inkomsten hoort de RENTE over eigen vermogen, maar het eigen vermogen zelf niet.

Dan nóg komt de bejaarde er negatiever uit die het even íetje harder verdient heeft dan een trieste moordenaar, daar ging het mij om ;)