Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:39

Ik heb lang niet alles gelezen, maar wou eigenlijk zeggen, dat als je je in zulke zaken intresseert, Breeendonk (Belgie) ook zeer intressant is om te bezoeken en dat is een stukje dichterbij.
Zeker geen minder gruwelijke toestanden, maar wel minder grootschalig. Enkele gevangen die waren komen getuigen van zowel Dachau als Auswitch vonden Breeendonk erger(was dat gewenning/afstomping/... ik weet het niet, maar mens wat een sfeer hing daar). Het was kortgezegd een doorsluiskamp (google kan je daar vast meer over vertellen).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:46

de breeendonk pagina op wikipedia ziet er idd gruwelijk uit

wizewo

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:52

Is het ook. Als je dan ook een gids hebt die het echt kan vertellen, kom je daar echt heel stilletjes buiten en het frappante is dat het zo dichtbij is.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:52

Ik denk dat het goed is dat er open over gesproken wordt. Openheid is naar mijn idee een belangrijke stap om te voorkomen dat zoiets ooit weer gebeurd.
Ik snap dat het heel pijnlijk kan zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:58

MarcoBorsato schreef:

Inderdaad.
Geloof jij dat er mensen zijn geweest daar die een folterbehandeling compleet hebben kunnen doormaken?
Die pijn?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:07

Ook ik ben altijd geintreseerd geweest in de oorlogen, zowel 1 als 2.
"Jammer" genoeg ben ik nooit zelf in een kamp geweest maar zou dit nog wel een keer heel "graag" willen.
Ook ik vind het inderdaad goed dat oudere schoolkinderen een keer naar een kamp zijn geweest, en natuurlijk niet een kamp zoals auschwitz maar meer westerbork oid, het is heel erg ingrijpend maar niet zo ingrijpend als de andere kampen.
Ik kreeg echt super veel kippevel toen ik de foto's zag van Urielle, alleen bij het zien van deze foto's kreeg ik al een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:08

moonfish13 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Inderdaad.
Geloof jij dat er mensen zijn geweest daar die een folterbehandeling compleet hebben kunnen doormaken?
Die pijn?

Nee, maar dat gevoel heb ik ook als ik de brieven uit het kamp van mijn familie lees

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:14

Citaat:
inge81 schreef:
lieveli, klopt ze hadden t beter, maar wat wij zien is waarschijnlijk wel 100 keer zo mooi afgebeeld als het in werkelijkheid was voor die mensen ;) ik denk dat we meer in die strekking moeten denken.

Ja, zo bedoel ik het, kan het niet zo goed onder woorden brengen.

Schindler heeft veel goeds voor de Joden gedaan, maar zo goed als in de film was het nou ook weer niet.
Ik kan het helaas niet meer aan mijn oom vragen want hij leeft niet meer maar wel kan ik mij die ene zin nog heel goed herinneren: vergeleken met de werkelijkheid was de film 'Schindler's List' een vakantiekamp. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat ze in zo'n film niet alle gruwelijkheden laten zien maar een beetje afvlakken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:32

Nee dat snap ik wel, maar ik raad je aan om het boek te lezen, dat gaat letterlijk over wat ze zelf hebben ervaren

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:35

Natuurlijk was het geen feestkamp, zo bedoel ik het ook niet. Maar ze hebben het niet voor niets overleefd. Ze kregen de voedselpakketten van het rode kruis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 03:05

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om een van de concentratiekampen te bezoeken, maar ik heb van mensen die er wel zijn geweest de verhalen gehoord dat het er heel heftig is. Ik heb veel boeken daarover gelezen en als je een bezoek brengt aan het Anne Frankhuis in Amsterdam, is daar ook een hele tentoonstelling over de Holocaust te vinden, al zal het zien van foto's nooit dezelfde impact hebben dat een daadwerkelijk bezoek aan een van de kampen heeft.
Ik kan de mensen die duidelijk aangeven dat ze nieuwsgierig zijn en het interessant vinden om zo'n plek te bezoeken begrijpen, en zie dat echt niet als ramptoerisme.

Ik ben ook in Praag geweest, heb een bezoek gebracht aan de oude Joodse begraafplaats en de synagoge, waar de namen van alle slachtoffers op de muren waren geschreven. Alleen dat al was een belevenis om heel stil van te worden. Wat er gebeurt is mag nooit, maar dan ook nooit vergeten worden. De discussie die ieder jaar weer gevoerd wordt over de zin of onzin van de Dodenherdenking op 4 Mei en Bevrijdingsdag op 5 Mei vind ik dan ook in een woord belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 03:43

ik ben er nooit geweest laat staan ooit buiten nederland maar he.

ik zou het niet kunnen het spookt daar zo ontzettend, de meesten mensen die daar overleden zijn door een k u t rede overleden.
nee lijkt me niks

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:56

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het jammer dat er betrekkelijk weinig films over de japanse kampen in Nederlands Indie zijn. Ook een belangrijk stuk in de 2e wereldoorlog, ook voor Nederland, maar toch spreekt dat blijkbaar minder aan. Ik lees er wel veel boeken over, dat kan ik beter hebben dan boeken over nazikampen.

Niet alleen films, ook in de schoolmethodes komt het weinig voor. Dat is iets wat ik heel triest vind, nauwelijks leerlingen die weten wat er daar gebeurd is hoor.

Patricia schreef:
Wat ik ook een erg goede film vind: Sophie's Choice.
Boek heb ik ook gelezen.

Die is heel schrijnend, sinds ik zelf een dochter heb kan en wil ik hem niet meer kijken.
Maar ik vrees dat hij voor de jeugd wellicht te langdradig is, omdat het afgezien van wanneer het verhaal komt, een sfeertekening is. Ik denk dat je voor deze film ook iets ouder moet zijn om hem helemaal te begrijpen.

MarcoBorsato schreef:
De joden van schindler hadden het beter dan ergens anders. Dat vertellen ze zelf.

Niet alleen dat is afgezwakt in de film, maar wat denk je van de beelden van Auschwitz? De beelden van de gevangenen van daar?

Sjapaz schreef:
Ik zat aan Bergen Belsen te denken, geeft die ook goed weer hoe het vroeger was, met veel in oude staat?

Bergen Belsen is voor zover ik weet (ben er zelf nl. niet geweest) met name monumenten.
Verder kan ik je niet adviseren omdat ik alleen in de Poolse kampen ben geweest.
Theresienstadt zou ik ook niet nemen omdat dat 'het voorbeeldkamp' was van de Duitsers.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 18-01-09 03:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:28

MarcoBorsato schreef:
Natuurlijk was het geen feestkamp, zo bedoel ik het ook niet. Maar ze hebben het niet voor niets overleefd. Ze kregen de voedselpakketten van het rode kruis.

Er zijn ook mensen die Treblinka, Auschwitz, Sobibor hebben overleefd. Ik krijg een nare smaak in mn mond om kampen qua ernst met elkaar te vergelijken. En dat er voedselpakketen kwamen zegt ook helemaal niks, er waren meer kampen waar die mondjesmaat binnen gekomen zijn. De joden (zigeuners/homo's/zwakbegaafde/anders denkende etc ) zaten maar om 1 reden in een kamp en dat was om vermoord te worden. Daar kan je niks minder ernstigs van maken, dat is een feit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:51

Ik denk dat overleven het belangrijkste was ongeacht welk kamp
Het boek Uit naam van al de mijnen(Martin Gray ) is werkelijk een van de weinig boeken die die overlevingsdrang weergeven

Er waren kampen, allemaal even erg het was nergens een picknick..maar ga eens even dichterbij huis kijken in Amsterdam in het Joods historisch museum
vind je al heel veel informatie

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:48

MarcoBorsato schreef:

Je snapt het nog niet, in de film ziet het er niet zo "erg" uit, de werkelijkheid was nog erger maar dat kunnen ze in de film niet laten zien, die voedselpakketten moet je ook niet teveel van voorstellen, die kwamen ook niet altijd terecht bij voor wie ze bestemd waren, diegenen die het hebben overleefd verdienen ook veel respect.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:50

Ikima mijn moeder verteld altijd dat de voedselpakketen onder de armen werden verdeeld (Duitse soldatenarmen ja)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:54

Echwel schreef:
Ik denk dat overleven het belangrijkste was ongeacht welk kamp
Het boek Uit naam van al de mijnen(Martin Gray ) is werkelijk een van de weinig boeken die die overlevingsdrang weergeven

Dat boek heeft echt heel veel indruk op me gemaakt, ik heb het in de kast staan, zal het weer eens ter hand nemen. De verfilming van het boek heb ik ook gezien, maar het boek geeft het zoveel beter weer (doen boeken dat eigenlijk niet altijd?)
En waar haalt de man de levensmoed vandaan om door te gaan ook als hij zijn hele familie voor de tweede keer kwijtraakt....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:55

Idd Cassidy het is een van de beter geschreven boeken, vooral omdat het een biografie is..
Het toont ook de kracht van de menselijke geest om steeds weer overeind te komen na verschrikkelijke tegenslagen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:55

Precies Echwel, pakketten die familie zelden mocht sturen werden ook netjes afgegeven (ook aan de Duitse soldaten dus).

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:37

MarcoBorsato schreef:
inge81 schreef:
The pianist is een hele goede film :j geeft naar mijn idee een beter idee van de waarheid. Maar wellicht iemand ooit eens de Gray Zone gezien. Is wel erg Amerikaans, maar wel een film met ee goede boodschap.

the grey zone

Met steve, mijn favorite acteur. Ik weet me weinig te herinneren van de film, alleen het einde, echt naar.

Ik vind het jammer dat er betrekkelijk weinig films over de japanse kampen in Nederlands Indie zijn. Ook een belangrijk stuk in de 2e wereldoorlog, ook voor Nederland, maar toch spreekt dat blijkbaar minder aan. Ik lees er wel veel boeken over, dat kan ik beter hebben dan boeken over nazikampen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paradise_Road deze film eens op RTL 4 gezien

Mijn opa heeft in zo'n kamp in Nederlands Indie gezeten en mijn tante (zusje van mn opa) is er geboren... vond het toch wel heftig toen hij die verhalen zelf vertelde een aantal jaar geleden...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:42

IK heb een tijd gehad dat ik erg veel boeken las over de oorlog... nu is het alweer een tijd geleden..
Lees nu weer veel titels hier van zowel films als boeken die ik nog niet gezien/gelezen heb en wil daar toch weer eens induiken. Ik vind het ontzettend interessant en vind het ook belangrijk een stukje mee te krijgen over de vreselijke jaren van oorlog en wat mensen hebben meegemaakt...

Dat de jeugd daar ook iets van mee moet krijgen vanuit school, ben ik het mee eens, alleen denk ik zeker niet dat elke puber het trekt om een blik te werpen in kampen als bv Auschwitz...

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:33

De tweede wereldoorlog heeft mij altijd 'getrokken', op de één of andere manier. :) Niet zozeer de veldslagen, maar hoe alle mensen de oorlog hebben ervaren. Dat grijpt me aan.

Twee keer ben ik in Krakau geweest en beide keren stond er een dag naar Auschwitz-Birkenau op de planning. Elke keer weer maakt het een diepe indruk. Het viel me wel op dat het weer een grote invloed heeft op de manier waarop je het bezoek beleeft. Bij mijn eerste bezoek was de lucht gevuld met donkere, dreigende wolken en regen stortte uit de hemel. Dat benadrukt de sfeer die daar hangt. De tweede keer scheen de zon, dertig graden en dat geeft een héél vreemd contrast: vredig en tegelijk zo sinister.

@Pinuts: Je moet Auschwitz-Birkenau niet zien als een 'toeristische attractie', niemand gaat er voor zijn plezier heen. Toch begrijp ik je wel hoor. Zelf vind ik het heel belangrijk dat mensen dit zien, ervaren en ervan leren. We mogen niet vergeten wat daar allemaal gebeurd is.
@Ikima: Een nog grotere hekel aan de Duitsers? Vergeet niet dat héél veel Duitse burgers niet achter de oorlog stonden. Slechte mensen heb je overal, probeer het niet zo zwart-wit te zien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:45

Ikima schreef:
MarcoBorsato schreef:

Je snapt het nog niet, in de film ziet het er niet zo "erg" uit, de werkelijkheid was nog erger maar dat kunnen ze in de film niet laten zien, die voedselpakketten moet je ook niet teveel van voorstellen, die kwamen ook niet altijd terecht bij voor wie ze bestemd waren, diegenen die het hebben overleefd verdienen ook veel respect.

Ja maar je hebt alleen die film gezien, ik heb het niet over de film.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de discussie nogal vervelend vind. Ik wil je best het boek opsturen, zodat je zelf kunt lezen hoe schindlers joden het kamp hebben ervaren.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:48

Ik ben zelf nooit naar een kamp geweest, staat nog wel op de planning. Mijn opa en oma hebben beide de oorlog meegemaakt in Polen (zijn zelf ook Pools). Mijn opa heeft als jongen van 16 in het verzet gezeten. Ik heb alleen nooit wat van hem over de oorlog gehoord omdat hij er niet over kan praten. Helaas heb ik door omstandigheden geen contact meer met ze, maar het schijnt dat mijn opa op televisie is geweest en daar zijn verhaal heeft gedaan. Ik weet dat hij zelfs mensen heeft neergeschoten maar hij zwijgt hier verder over. Heel begrijpelijk, het lijkt me echt traumatisch. Ook hij heeft in kampen gezeten maar is er, gelukkig, heelhuids uitgekomen. En heeft hij in werkkampen gezeten.

De ouders van mijn opa en oma zijn overleden door de oorlog. De vader van mijn opa is in Egypte overleden door de oorlog. Ik merkte dat de oorlog zelfs bij mijn moeder sporen heeft achtergelaten. En vind het dan ook echt vreselijk. Ik vond zelf de pianist een hele goed film evenals het boek. Erg indrukwekkend.

Vind het fijn om te lezen dat er zoveel oprechte interesse in is!