Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:48

Mijn vriend is metaal lasser en ik studeer HBO Communicatie. Er is een flink niveau verschil tussen ons, en dat is ook duidelijk aanwezig, maar niet op een vervelende manier. Het werk van mijn vriend doet niets af aan wie hij is en wat hj voor me betekend. Hij is lief, beschermend maar niet bezitterig en ik kan met hem lachen.
Op school moet ik altijd maar strak aan de leer zijn, ik ben echt het stuudje van de klas en haal hoge cijfers, hier streef ik ook altijd naar. Als ik dan naar mijn vriend ga om te ontspannen, dan wil ik gewoon eens iemand naast me hebben die niets van me verwacht. Waar ik mezelf kan zijn, lol kan hebben, gek kan doen, enz. Bij mijn vriend kan dat, en ik vind het heerlijk :) Tuurlijk zijn er dingen die me storen, zoals zijn taalgebruik, daar irriteer ik me soms best aan maar ik wil hem niet kinderachtig gaan zitten verbeteren. Met sommige dingen doe ik het wel hoor, en hij neemt het dan vaak wel aan, hij doet er ook niet banketstaaf over.

We zijn nog niet zo lang samen, maar tot nu nog toe gat het goed. Ik denk dat het ook wel te maken heeft met ons leeftijdsverschil, ik word over 2 weken 20 en hij is 32. Zijn levenservaring compenseerd, hij heeft met meer dingen ervaring en van meer dingen verstand dan ik.

Familie en vriendinnen heb ik al geschokt met dit verhaal, maar uiteindelijk weet ik dat het er om gaat dat hij en ik met elkaar door een deur kunnen op een manier waarin wij ons kunnen vinden, en dat gaat goed :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:50

Ik weet niet hoe oud je bent... maat op jonge leeftijd kan zoiets wel eens niet goed passen om redenen die in je volwassenen leven ineens heel futiel lijken.
Wat je nu allemaal noemt is wel grappig, maar doet er eigenlijk allemaal helemaal toe.
Wanneer iemand emotioneel volwassen is, en gretig in dit leven staat... wil weten/ leren en proberen en je kunt er goed mee praten... dan is het van ondergeschikt belang welk papiertje hij in handen heeft.

deedee19

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:53

Ik heb ooit twee mensen gekend (noem het bewust geen vriendinnen) voor wie ik leuk was toen ik nog de Havo deed. Toen ik daarna koos voor een MBO opleiding ipv een HBO (wat ik overigens wel aan kon) toen wilden ze niks meer met me te maken hebben. Nou so be it als we zo moeten gaan denken. :(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:53

Nicolletje schreef:
Ik denk dat dat voor alles in het leven geldt, dat het per persoon verschillend is.

Kijk, Adil18 heeft duidelijk een wensenlijst naar een (evt) partner toe; zij wil op een bepaalde manier discussieren met hem, zij wil blijkbaar thuiskomen en haar werk/ studie met hem bepraten.
Dat is iets, dat kan tegenwoordig. Als je dat in een partner wil, moet je dat zoeken.

Dat is dus lang niet alles waarom het gaat. Dit is slechts een heel klein gedeelte...

Nicolletje schreef:
Ik heb zelf een voorliefde voor paarden, snowboarden, reizen, andere culturen, psychologie en sociologie, historische romannetjes en kwijlerige kostuumfilms.
Er zijn echt heel weinig mensen met wie ik alles kan delen en er zijn zelfs maar heel weinig mensen met wie ik echt over al mijn dingetjes en vragen kan praten, de meeste mensen interesseert het niet zo, eigenlijk.

Kijk, kwijlerige kostuumfilms, daar hoef ik bij mijn vriend ook niet mee aan te komen zetten. Aan de andere kant kan ik het leven achter die historische romannetjes (hoe was het toen, hoe is het nu, zijn veranderingen wel altijd positief etc.) wel bespreken met hem, dat vind hij ook interessant. Al het andere wat mij interesseert. daar kan ik met hem over praten. Ook over paarden, maar dat gaat veel verder dan alleen 'Goh, dat paardje ziet er mooi uit'. Opvoeding, rijden, mennen, bewegingsmechanismen van het paard, paardenhouden op zich....Daar kan ik tot in de eeuwigheid met hem over discussieren. Maar er zit zoveel meer diepgang achter. Ook als ik met problemen van mijn stage terug kom kan ik het met hem daar over hebben. Dan zegt hij niet alleen ' Goh wat een vervelend kind heb je in de klas' maar we bespreken ook wat er achter zou kunnen liggen, wat ik aan mezelf zou kunnen veranderen, hoe ik de leerling aan zou kunnen pakken, of dat verantwoord is, wat voor psychologisch effect dat mogelijk zou kunnen hebben etc. Ik weet dat dit ook kan met iemand die lager opgeleid is maar zich intereseert voor dat soort zaken, maar uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het van de hoger opgeleiden zijn die een breder interessegebied hebben.

Nicolletje schreef:
Hoog opgeleid maakt naar mijn ervaring niks uit, hoe hoger opgeleid hoe minder interesse soms in de menselijke psyche en andere cultuur of denkwijze, is mijn eigen mening en ervaring tot nu toe.

kijk, ik vind het nou geweldig dat je die opmerking plaatst, want hier zien we dus hoe persoonlijk iets is! Zoals ik het hierboven al omschreef is mijn ervaring exact het tegenovergestelde van jouw ervaring!

Nicolletje schreef:
Ikzel kan, doordat ik in veel landen ben geweest, uren filosoferen over De Nederlander en hoe 'vrij' we hier eigenlijk zijn en hoe 'goed' we het hier eigenlijk hebben en hoe 'fantastisch' de emancipatie hier toch is en dat we meteen vooraan staan om de mensen in Polen of Rusland of het Midden Oosten of Noord Afrika of Amerika uit te kafferen als 'achterhaald', 'dom' en 'vrouwonvriendelijk' en ze als 'wodkazuipers/ geitenneukers/ oppervlakkige idioten' veroordelen terwijl 95% van de mensen die ik ken helemaal nog nooit in zo'n land zijn geweest en eigenlijk niet echt verder zijn gekomen dan Spanje en een keertje heel wild een all-in resort in Egypte ofzo.

Hoe er rekening mee dat iedereen andere ervaringen maakt! Jij kent misschien de Russen in hun land zelf en je hebt een heel ander beeld van ze. Ik krijg hier vaan te maken met Russen die in Duitsland wonen en vaak een hele hoop vooroordelen bevestigen. Het geld lang niet voor alle Russen, maar het zijn hier wel de Russen die georganiseerde straatraces houden waarbij alcohol in overvloed is gepaard met de nodige agressie.

Nicolletje schreef:
Er zijn (niet arrogant bedoeld) maar weinig mensen die ik ken, met zo'n emapthie (heb ik ook moeten leren hoor) en interesse in andere talen, culturen, geloven en meningen. Terwijl je bij mij echt niet aan moet komen zetten met wiskunde.

Inderdaad, iedereen heeft zo zijn 'sterkere' kanten

Nicolletje schreef:
Vroeger wilde ik echt wel wat doen met mijn taalgevoel en creativiteit, maar ik liep telkens vast op mijn (te lage) opleiding, concentratieproblemen en mijn wiskundegebrek (en ouders die me niet heel erg konden stimuleren) waardoor ik te lang een beetje ben blijven hangen in de horeca.

Ik denk dat dit helaas voor veel mensen een probleem is/geweest is

Nicolletje schreef:
Ik heb in mijn leven zoveel mensen voorbij zien komen en de ene schoonmaker of brandweerman of boer is de andere niet. De ene lager opgeleide / laaggeschoolde/ laagbetaalde /werkeloze is precies het type dat vooraan in de rij staat voor de voedselbank terwijl hij net een breedbeeld-tv op afbetaling heeft betaald, terwijl de andere laagopgeleide denkt: wat hij kan kan ik beter, ik begin mijn eigen bedrijf!

Absoluut waar! (hoewel ik daarbij toch echt even wil zeggen dat ik enrom veel respect heb voor boeren, die moeten zoveel weten en kunnen!!!!)

Nicolletje schreef:
De ene hoogopgeleide vindt na zijn studie een fantastisch betaalde baan en wil geen concessies doen in het leven en alles luxe hebben, terwijl de andere hoogopgeleide denkt: weet je wat, ik begin met de kennis en connecties die ik heb een ziekenhuis in Congo. Ofzo.

Snap niet helemaal waar je nu op uit bent, dat staat toch helemaal los van dit onderwerp?

Nicolletje schreef:
De website die jij aanhaalde in je beginpost, geeft mij een beetje het gevoel dat ik met mijn lage opleiding dus blijkbaar niet moet denken dat ik meetel of kan discussieren of me uberhaüpt 'mag' begeven in het wereldje van hoger opgeleiden.
Want, gebleken is uit mijn LBO diplomaatje uit 1989 dat ik dat helemaal niet kan :n

De site was niet mijn idee, ik wilde alleen weten wat jullie er van vinden...

Nicolletje schreef:
Persoonlijk vind ik, dat als je je inschrijft op zo'n website, dat het misschien wel getuigt van je eigen bekrompenheid om niet verder te (kunnen/willen) kijken naar andere mensen dan die van je eigen 'niveau'.

Persoonlijk vind ik deze reactie bekrompen. Misschien schrijven zich hier wel mensen in die een of meerdere relaties gehad hebben waarin het niveauverschil te groot was zodat het niet werkte. Misschien willen mensen op deze mnaier ontdekken of een relatie met iemand die op gelijk niveau zit wel voor hun werkt. Het bekritiseren van andermans keuze zonder de reden te kennen is net zo bekrompen als de keuze voor jou werken mag.

Nicolletje schreef:
Mensen vanuit alle lagen van de bevolking hebben zo ongelooflijk veel te vertellen, als je maar kan luisteren.

eens. Maar dit zegt niks over het feit of je met die mensen ook een intieme relatie aan kunt/wilt gaan

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:57

iemand van "laag" niveau onderwijs wil niet zeggen dat ie in het dagelijkse leven dom is!! en iemand die "vwo" heeft gedaan wil niet zeggen dat ie in het alledaagse leven erg slim is!!
Ik zou vwo kunnen maar wil absoluut niet zeggen dat ik in het dagelijkse leven erg slim ben. iedereen zijn eigen ding! ik vind dat "laag" niveau en "hoog" niveau wel kan! Dat vult elkaar gewoon aan in het dagelijkse leven!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:04

Hmm, het zou misschien kunnen werken maar ik denk dat een groot verschil in niveau op den duur toch niet gaat werken.
Ik ken een stel waarvan het meisje HBO doet en de jongen was dislectisch en kon het laagste opleidingsniveau niet eens aan.
Hij praat ook niet echt slim dus ik vind ze niet echt bij elkaar passen. Ik zou zelf in ieder geval nooit een relatie met hem willen (heb zelf de HAVO gehaald). Ik wil toch wel een beetje een vriend die met mij mee kan praten.
Andersom zou ik het ook niet leuk vinden als mijn vriend veel slimmer is als mij en steeds over allemaal moeilijke dingen praat waar ik de ballen niet van snap. Dan is het ook niet leuk.

Ik denk dus dat een beetje niveauverschil wel kan maar een universitair persoon past niet bij een BLO-er.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:39

Adil18 en Nicolletje: moet hier toch even voor de boeren opkomen, die moet je niet in het rijtje laagopgeleiden plaatsen. Zoals eerder gezegd hebben de meeste boeren minimaal een MBO-opleiding, vaak een HBO-opleiding en soms zelfs uni. Voor de brandweer zou ik het niet weten, MBO?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:52

Alet74 schreef:
Adil18 en Nicolletje: moet hier toch even voor de boeren opkomen, die moet je niet in het rijtje laagopgeleiden plaatsen. Zoals eerder gezegd hebben de meeste boeren minimaal een MBO-opleiding, vaak een HBO-opleiding en soms zelfs uni. Voor de brandweer zou ik het niet weten, MBO?

Alet, misschien moet je toch beter lezen!

Quote van mezelf:

Citaat:
(hoewel ik daarbij toch echt even wil zeggen dat ik enrom veel respect heb voor boeren, die moeten zoveel weten en kunnen!!!!)

A.u.b. eerst lezen voordat je namen gaat noemen, ok?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:21

Iemand die goed kan studeren is niet persee ook meteen slim...
Iemand die de kans heeft om te studeren is ook niet persee meteen slim...
Iemand die geen kans krijgt om te studeren is niet meteen dom...

Ik denk niet dat je uit moet gaan van studie, maar van hoe iemand in het leven staat en algemene "wereld"wijsheid. Het is idd een beetje ergelijk als iemand alleen om bier en voetballen geeft als je zelf met kunst en cultuur bezig bent en een goed glas wijn weet te waarderen. Dan kan het daarop stuk lopen, al is die bierjongen cum laude afgestudeerd in weet ik het wat.

Aan de andere kant heeft een relatie alles te maken met elkaar vrijlaten en waarderen voor wat je bent en als er echte liefde is, zou het dus echt niks uit moeten maken hoe een ander in elkaar zit....

Liefde heeft vooral te maken met de behoefte voelen om vrijwillig voor elkaar te zorgen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:30

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat iedereen moet doen waar die het gelukkigst van denkt te worden. Sommige mensen zijn erg gelukkig met een partner via zo'n site, een ander vind het discriminerend en weer een ander moet er niet aan denken om uberhaupt een partner via internet te vinden. Ieder zijn keuze, ieder zijn goed recht.

Over het niveauverschil (wat in dit topic voornamelijk gelinkt wordt aan opleidingsniveau) in relaties vraag ik mij af hoe het zou zijn als Nederland niet het educatiesysteem zou hebben als dat het nu heeft. Ik woon in Engeland en hier gaat volgens mij 80-90% van de mensen naar de "universiteit", ofwel het niveauverschil te meten aan opleidingsniveau valt vrijwel weg. Als ik een toekomstige partner zou tegenkomen zou ik dus eerst een kruisverhoor moeten houden om te achterhalen naar welke universiteit hij is geweest (en deze vervolgens op te zoeken in een ranglijst- er is wel een sterk niveau verschil tussen universiteiten) en in welke "class" hij is afgestudeerd (er zijn er vier). Op basis van deze informatie zou ik iemands 'niveau' kunnen inschatten en besluiten al dan geen relatie met hem aan te gaan. Lekker ingewikkeld. Makkelijker is om het niveau te bepalen aan de hand van hoe het gesprek verloopt en wat er ter sprake komt. Ik ben dus van mening dat het educatie systeem in Nederland alleen maar bijdraagt in het maken van niveauverschillen die er misschien niet eens zo sterk zijn (omdat je vaak van te voren iemands vooropleiding weet en op basis hiervan al aannames maakt).

Het zou een leuk experiment zijn om een jongen/man tegen te komen en een gesprek aan te gaan zonder het over de vooropleiding te hebben, dit achteraf in te schatten en er daarna naar te vragen, ik denk dat een aantal resultaten zeer verbazingwekkend zullen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:39

Dat denk ik ook. Uiteindelijk heeft iemand die goed kan studeren eigenlijk gewoon een goed geheugen (om de stof op te nemen), maar het zegt weinig over zijn sociale skills en algemene kennis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:17

Lusitana schreef:
Dat denk ik ook. Uiteindelijk heeft iemand die goed kan studeren eigenlijk gewoon een goed geheugen (om de stof op te nemen), maar het zegt weinig over zijn sociale skills en algemene kennis.

Studeren heeft in bijna alle gevallen nauwelijks met geheugen te maken...natuurlijk moet je dingen weten te onthouden, maar het toepassen daarvan is nog veel moeilijker....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:28

ik ben mbo opgeleid, ben wel van plan hbo te gaan doen, als ik de concentratie daarvoor kan vinden

maar al mijn vrienden doen havo, hbo of wo. daar pas ik ook beter bij, en kan beter praten met hoger opgeleide mensen.

zegt wel iets over mij denk ik, ik ben erg onrustig en dat maakt leren moeilijk. maar mijn denkniveau is hoger dan mbo

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:38

Adil18 schreef:
Nicolletje schreef:
De ene hoogopgeleide vindt na zijn studie een fantastisch betaalde baan en wil geen concessies doen in het leven en alles luxe hebben, terwijl de andere hoogopgeleide denkt: weet je wat, ik begin met de kennis en connecties die ik heb een ziekenhuis in Congo. Ofzo.

Snap niet helemaal waar je nu op uit bent, dat staat toch helemaal los van dit onderwerp?

Wat ik bedoel is dat de ene hoogopgeleide vindt dat deze met mensen van zijn/ haar eigen niveau om 'moet' gaan terwijl de ander hele andere ideeën heeft over de invulling van zijn of haar leven, idem dito met laagopgeleiden.
Niemand valt over 1 kam te scheren en je kan niet zomaar oordelen over iemand als je die niet kent en je vraagt alleen maar naar een diploma.
(Neee dat doe jij niet, heb je zelf gezegd)

Citaat:
De site was niet mijn idee, ik wilde alleen weten wat jullie er van vinden...

Nou, dat.

Nicolletje schreef:
Persoonlijk vind ik, dat als je je inschrijft op zo'n website, dat het misschien wel getuigt van je eigen bekrompenheid om niet verder te (kunnen/willen) kijken naar andere mensen dan die van je eigen 'niveau'.
Adil18 schreef:

Persoonlijk vind ik deze reactie bekrompen. Misschien schrijven zich hier wel mensen in die een of meerdere relaties gehad hebben waarin het niveauverschil te groot was zodat het niet werkte. Misschien willen mensen op deze mnaier ontdekken of een relatie met iemand die op gelijk niveau zit wel voor hun werkt. Het bekritiseren van andermans keuze zonder de reden te kennen is net zo bekrompen als de keuze voor jou werken mag.

Daarom zeg ik zelf toch ook misschien? ?

Nicolletje schreef:
Mensen vanuit alle lagen van de bevolking hebben zo ongelooflijk veel te vertellen, als je maar kan luisteren.

Adil18 schreef:
eens. Maar dit zegt niks over het feit of je met die mensen ook een intieme relatie aan kunt/wilt gaan

Het schijnt het zo te zijn dat intelligentere vrouwen wel op intelligentie en hoger opgeleide/ intelligentere mannen vallen, maar andersom vallen (óók op die websites waar jij het over hebt) intelligente/ hoog opgeleide mannen eerder op een net zo intelligente/ opgeleide of minder intelligente/minder hoog opgeleide vrouw.
link en link

MacavityL schreef:
Ik ben dus van mening dat het educatie systeem in Nederland alleen maar bijdraagt in het maken van niveauverschillen die er misschien niet eens zo sterk zijn (omdat je vaak van te voren iemands vooropleiding weet en op basis hiervan al aannames maakt).

Ik ben het er mee eens dat wij wel erg veel ophangen aan dat diploma, plus dat er in Nederland ook nog eens allerlei eigenschappen aan zo'n persoon lijkt te worden toegekend.

Adil18 schreef:
Ook als ik met problemen van mijn stage terug kom kan ik het met hem daar over hebben. Dan zegt hij niet alleen ' Goh wat een vervelend kind heb je in de klas' maar we bespreken ook wat er achter zou kunnen liggen, wat ik aan mezelf zou kunnen veranderen, hoe ik de leerling aan zou kunnen pakken, of dat verantwoord is, wat voor psychologisch effect dat mogelijk zou kunnen hebben etc. Ik weet dat dit ook kan met iemand die lager opgeleid is maar zich intereseert voor dat soort zaken, maar uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het van de hoger opgeleiden zijn die een breder interessegebied hebben.

Mijn ervaring hiermee is exact andersom; met de 2 laagst opgeleide (en toevallig ook mijn beste vrienden) personen kan ik hier beter mee discussieren dan bij 'de rest'.
Waarschijnlijk ook omdat zij beiden met mensen en kinderen en psychologie te maken hebben in hun vak.

Mijn vriend daarentegen, is afgestudeerd als ingenieur, maar bij hem hoef ik daar echt niet mee aan te komen zetten hoor, met dat gezever :n Sowieso heeft hij het EQ van een kiwi.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:48

Dit is eigenlijk wel een interessante discussie! Ik heb niet alle reacties gelezen aangezien ik nu eigenlijk aan het werk ben maar heb mezelf even een theepauze gegeven ;)

Ik denk dat het in principe helemaal niet uit maakt wat je opleidingsniveau is. Er zijn zat laag opgeleide mensen die super breed geïnteresseerd zijn. Er zijn ook zat bekrompen hoog opgeleide mensen.

Eigenlijk wil ik wel wat toevoegen aan deze discussie. Ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Ik denk namelijk dat afkomst van een grotere invloed is dan opleiding. Dus kom je uit een familie met zelfstandige ondernemers of kom je uit een 'werknemersgezin'.
Ik wil benadrukken dat ik niet het ene beter of minder vind dan het andere!!

Om even mijn persoonlijke situatie te noemen. Ik ben HBO opgeleid, ben werkzaam in het bedrijf van mijn ouders en heb daarnaast net mijn eigen BV opgericht. Mijn partner is universitair opgeleid en heeft zijn eigen onderneming.
Ik merk dat mijn partner en ik veel gemeenschappelijke interesses hebben. Zowel zakelijk als privé. Mijn ex-partner had weinig begrip als ik eens een weekeind of avond werken moest ivm drukte die een eigen onderneming met zich mee brengt. Ook had hij over veel zakelijke dingen een totaal tegenovergestelde mening als ik. Ook privé werkte dit door...

Mijn vriendengroep bestaat uit zowel MBO als HBO geschoolden. Dus ik denk niet dat niveau direct niveau op zoekt.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden dus brand maar los :D

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:06

Citaat:
Ik denk namelijk dat afkomst van een grotere invloed is dan opleiding.

Afkomst en opvoeding beinvloeden je referentiekader en hoe je naar bepaalde situaties kijkt en ermee omgaat. Mijn ouders hebben altijd wisseldiensten gehad waardoor het vaak zo was dat een van de ouders er tijdens feestdagen als kerst en oud & nieuw niet was. Prima, kon/kan ik niet mee zitten. Vrienden die die uit een gezin komen waar er alleen tijdens 'kantoordagen/uren' gewerkt werd konden dit soms moeilijk bevatten; "vind je het echt niet erg?".

Dit zou je ook kunnen doortrekken naar niveauverschillen. Ik kom uit een familie (incl (achter)neven/nichten etc) waar ik de enigste ben met een universitaire opleiding, de rest heeft veelal niet meer dan een MBO opleiding of lager. Tuurlijk was er soms wel eens onbegrip vanuit beide kanten, maar je leert wel dat er meer is dan een opleidingsniveau alleen. Iemand die uit een familie komt met vrijwel allemaal hetzelfde opleidingsniveau zal dit nooit op deze manier hebben meegekregen en vaker terugvallen op vooroordelen over een ander niveau.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 14-01-09 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:10

Kieffer schreef:
Mijn vriend is metaal lasser en ik studeer HBO Communicatie. Er is een flink niveau verschil tussen ons, en dat is ook duidelijk aanwezig, maar niet op een vervelende manier. Het werk van mijn vriend doet niets af aan wie hij is en wat hj voor me betekend. Hij is lief, beschermend maar niet bezitterig en ik kan met hem lachen.
Op school moet ik altijd maar strak aan de leer zijn, ik ben echt het stuudje van de klas en haal hoge cijfers, hier streef ik ook altijd naar. Als ik dan naar mijn vriend ga om te ontspannen, dan wil ik gewoon eens iemand naast me hebben die niets van me verwacht. Waar ik mezelf kan zijn, lol kan hebben, gek kan doen, enz. Bij mijn vriend kan dat, en ik vind het heerlijk :) Tuurlijk zijn er dingen die me storen, zoals zijn taalgebruik, daar irriteer ik me soms best aan maar ik wil hem niet kinderachtig gaan zitten verbeteren. Met sommige dingen doe ik het wel hoor, en hij neemt het dan vaak wel aan, hij doet er ook niet banketstaaf over.

We zijn nog niet zo lang samen, maar tot nu nog toe gat het goed. Ik denk dat het ook wel te maken heeft met ons leeftijdsverschil, ik word over 2 weken 20 en hij is 32. Zijn levenservaring compenseerd, hij heeft met meer dingen ervaring en van meer dingen verstand dan ik.

Familie en vriendinnen heb ik al geschokt met dit verhaal, maar uiteindelijk weet ik dat het er om gaat dat hij en ik met elkaar door een deur kunnen op een manier waarin wij ons kunnen vinden, en dat gaat goed :)

ok wij zijn allebei 20 maar voor de rest is de situatie hetzelfde :)
ik doe unief en hij werkt als elektromechanicus aan scheepsmotoren :P
Maar hij is zooooo fantastisch en kan lekker mezelf zijn bij hem en moet geen moeite doen om hem niet teleurtestellen (:+)
fudja..bij ons lukt het goed en ben superhappy

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:39

Adil18 schreef:
Lusitana schreef:

Studeren heeft in bijna alle gevallen nauwelijks met geheugen te maken...natuurlijk moet je dingen weten te onthouden, maar het toepassen daarvan is nog veel moeilijker....

Ik heb het wellicht verkeerd uitgedrukt. Werken op een bepaald niveau is wat anders dan het instampen van iets om een examen te halen...

Ik ken iemand die op school hele goede cijfers haalde, maar als je haar drie dagen later vroeg over het onderwerp wist ze nul komma nul. Dan is het geen kennis. Dat bedoelde ik dus.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 17:09

Lusitana schreef:
Ik ken iemand die op school hele goede cijfers haalde, maar als je haar drie dagen later vroeg over het onderwerp wist ze nul komma nul. Dan is het geen kennis. Dat bedoelde ik dus.

Das waar, die heb je er bij... :j

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:34

Ik vind het wel belangrijk dat mijn vriend van hetzelfde niveau is als ik :) m.i. werkt het anders niet.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:18

CD28: ik ben het wel met je eens.
Ik denk ook dat het gezin waar je vandaan komt en de opvoeding die je gehad hebt meer invloed heeft als de opleiding die je gedaan hebt.
Mijn vriend bijvoorbeeld komt uit een gezin waarvan zijn ouders beiden niet werken (al sinds de geboorte van m'n vriend). Z'n vader is afgekeurd en zit dus de hele dag thuis. Z'n moeder vind het huishouden een fulltime taak.
Hij heeft dus nooit werkende ouders meegemaakt.
In het begin maakte mijn vriend ook wel eens van die opmerkingen als: ik wil later pas om 9:00 beginnen als ik werk en lekker veel vakantie enzo. Hij was ook liever lui dan moe. Daar ergerde ik me dan wel eens aan want mijn vader werk wel 40 uur per week en ikzelf heb dat dus meegekregen.
Maar dat is nu wel veranderd hoor, mijn vriend heeft een fulltime baan en maakt soms ook wel 5 overuren per week dus hij is nu een harde werker.
Maar zo zie je dus dat opvoeding wel degelijk wat uitmaakt van hoe je later zelf bent en wat je doet.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:25

Adil18 schreef:
Ik was van mening dat dit niet kon maar een hele hoop mensen hadden toch echt een andere mening. Ik heb mijn mening destijds niet veranderd en kwam via de reclames op de Duitse TV laatst op deze site terecht:

http://www.elitepartner.de

In nederland is er overigens al heel lang zo'n site, hoor je ook altijd spotjes van op de radio:

http://www.e-matching.nl/index12.htm?gc ... QgodLkORnA

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:33

Nou dan zal ik ook even mijn ervaring met jullie delen.

Ik heb van mijn 16e t/m mijn 19e gehad met iemand die flink lager geschoold was dan ik (hij op het mbo ik op het gymnasium). Het leek in het begin wel te werken maar na drie kwamen we er achter dat er toch een te groot "niveauverschil" tussen ons was.
Dit was niet alleen door de scholing, maar hij was te "simpel" voor mij in zijn doen, denken en laten. Overigens was het een schat van een jongen, die nooit een vlieg kwaad deed maar toch een te groot verschil.
Nu heb ik een vriend die universitair geschoold is ( ben zelf nu ook universitait student) en dat gaat toch veel beter in de communicatie enz.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:49

MacavityL schreef:
Citaat:
Ik denk namelijk dat afkomst van een grotere invloed is dan opleiding.

Afkomst en opvoeding beinvloeden je referentiekader en hoe je naar bepaalde situaties kijkt en ermee omgaat. Mijn ouders hebben altijd wisseldiensten gehad waardoor het vaak zo was dat een van de ouders er tijdens feestdagen als kerst en oud & nieuw niet was. Prima, kon/kan ik niet mee zitten. Vrienden die die uit een gezin komen waar er alleen tijdens 'kantoordagen/uren' gewerkt werd konden dit soms moeilijk bevatten; "vind je het echt niet erg?".

Dit zou je ook kunnen doortrekken naar niveauverschillen. Ik kom uit een familie (incl (achter)neven/nichten etc) waar ik de enigste ben met een universitaire opleiding, de rest heeft veelal niet meer dan een MBO opleiding of lager. Tuurlijk was er soms wel eens onbegrip vanuit beide kanten, maar je leert wel dat er meer is dan een opleidingsniveau alleen. Iemand die uit een familie komt met vrijwel allemaal hetzelfde opleidingsniveau zal dit nooit op deze manier hebben meegekregen en vaker terugvallen op vooroordelen over een ander niveau.

Hier ben ik het wel mee eens. Plus, als je vanuit je familie altijd gehoord hebt 'wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden' en dat soort negatieve uitspraken. dan 'programmeer' je jezelf onbewust ook slechter dan dat je altijd te horen hebt gehad dat jouw familie uit winnaars en succesvolle mensen bestaat en je krijgt mee dat jij dat ook bent.
Deze theorie komt ook uit de psychologie, als ik het goed heb onthouden Freud en/of Jung, Vroeger was er natuurlijk veel meer een klassenmaatschappij dan nu, maar dat is nog niet zo heel erg lang geleden eigenlijk.
Volgens mij is het pas zo'n beetje na de 2e wereldoorlog dat je jezelf ook kon opwerken in plaats van in de arbeidersklasse blijven hangen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:13

Ik zit me trouwens te bedenken, dat mijn eigen ouders wel een leuk voorbeeld zijn van dat het wel kan werken.
Maar een groot deel heeft ook met het karakter van mijn moeder (submissief, makkelijk) en het karakter van mijn vader (harde werker, dominant) te maken uiteraard.
Mijn pa was vroeger zo arm dat er geen elektriciteit, stromend water of verwarming thuis was en toen hij ging werken op zijn 15e, leverde hij een deel salaris in om zijn ouders en broers en zusjes te onderhouden.
Mijn moeder daarentegen, komt uit een nette familie waar als eerste een auto voor de deur en een tv in huis stonden. Beetje 'kouwe kak' noemde mijn moeder mijn opa en oma altijd.

Als mijn ene opa en oma (van mijn vaders kant) mij hadden opgevoed in de tijd dat ik geboren was, had mijn leven er misschien wel net zo uitgezien als nu.
Als mijn opa en oma van moeders kant mij hadden opgevoed, had ik misschien wel gestudeerd ofzoiets en had ik misschien wel neergekeken op mensen 'lager' dan ik, omdat mijn opa en oma ook een beetje zo waren.