Nicolletje schreef:Ik denk dat dat voor alles in het leven geldt, dat het per persoon verschillend is.
Kijk, Adil18 heeft duidelijk een wensenlijst naar een (evt) partner toe; zij wil op een bepaalde manier discussieren met hem, zij wil blijkbaar thuiskomen en haar werk/ studie met hem bepraten.
Dat is iets, dat kan tegenwoordig. Als je dat in een partner wil, moet je dat zoeken.
Dat is dus lang niet alles waarom het gaat. Dit is slechts een heel klein gedeelte...
Nicolletje schreef:Ik heb zelf een voorliefde voor paarden, snowboarden, reizen, andere culturen, psychologie en sociologie, historische romannetjes en kwijlerige kostuumfilms.
Er zijn echt heel weinig mensen met wie ik alles kan delen en er zijn zelfs maar heel weinig mensen met wie ik echt over al mijn dingetjes en vragen kan praten, de meeste mensen interesseert het niet zo, eigenlijk.
Kijk, kwijlerige kostuumfilms, daar hoef ik bij mijn vriend ook niet mee aan te komen zetten. Aan de andere kant kan ik het leven achter die historische romannetjes (hoe was het toen, hoe is het nu, zijn veranderingen wel altijd positief etc.) wel bespreken met hem, dat vind hij ook interessant. Al het andere wat mij interesseert. daar kan ik met hem over praten. Ook over paarden, maar dat gaat veel verder dan alleen 'Goh, dat paardje ziet er mooi uit'. Opvoeding, rijden, mennen, bewegingsmechanismen van het paard, paardenhouden op zich....Daar kan ik tot in de eeuwigheid met hem over discussieren. Maar er zit zoveel meer diepgang achter. Ook als ik met problemen van mijn stage terug kom kan ik het met hem daar over hebben. Dan zegt hij niet alleen ' Goh wat een vervelend kind heb je in de klas' maar we bespreken ook wat er achter zou kunnen liggen, wat ik aan mezelf zou kunnen veranderen, hoe ik de leerling aan zou kunnen pakken, of dat verantwoord is, wat voor psychologisch effect dat mogelijk zou kunnen hebben etc. Ik weet dat dit ook kan met iemand die lager opgeleid is maar zich intereseert voor dat soort zaken, maar uit eigen ervaring moet ik zeggen dat het van de hoger opgeleiden zijn die een breder interessegebied hebben.
Nicolletje schreef:Hoog opgeleid maakt naar mijn ervaring niks uit, hoe hoger opgeleid hoe minder interesse soms in de menselijke psyche en andere cultuur of denkwijze, is mijn eigen mening en ervaring tot nu toe.
kijk, ik vind het nou geweldig dat je die opmerking plaatst, want hier zien we dus hoe persoonlijk iets is! Zoals ik het hierboven al omschreef is mijn ervaring exact het tegenovergestelde van jouw ervaring!
Nicolletje schreef:Ikzel kan, doordat ik in veel landen ben geweest, uren filosoferen over De Nederlander en hoe 'vrij' we hier eigenlijk zijn en hoe 'goed' we het hier eigenlijk hebben en hoe 'fantastisch' de emancipatie hier toch is en dat we meteen vooraan staan om de mensen in Polen of Rusland of het Midden Oosten of Noord Afrika of Amerika uit te kafferen als 'achterhaald', 'dom' en 'vrouwonvriendelijk' en ze als 'wodkazuipers/ geitenneukers/ oppervlakkige idioten' veroordelen terwijl 95% van de mensen die ik ken helemaal nog nooit in zo'n land zijn geweest en eigenlijk niet echt verder zijn gekomen dan Spanje en een keertje heel wild een all-in resort in Egypte ofzo.
Hoe er rekening mee dat iedereen andere ervaringen maakt! Jij kent misschien de Russen in hun land zelf en je hebt een heel ander beeld van ze. Ik krijg hier vaan te maken met Russen die in Duitsland wonen en vaak een hele hoop vooroordelen bevestigen. Het geld lang niet voor alle Russen, maar het zijn hier wel de Russen die georganiseerde straatraces houden waarbij alcohol in overvloed is gepaard met de nodige agressie.
Nicolletje schreef:Er zijn (niet arrogant bedoeld) maar weinig mensen die ik ken, met zo'n emapthie (heb ik ook moeten leren hoor) en interesse in andere talen, culturen, geloven en meningen. Terwijl je bij mij echt niet aan moet komen zetten met wiskunde.
Inderdaad, iedereen heeft zo zijn 'sterkere' kanten
Nicolletje schreef:Vroeger wilde ik echt wel wat doen met mijn taalgevoel en creativiteit, maar ik liep telkens vast op mijn (te lage) opleiding, concentratieproblemen en mijn wiskundegebrek (en ouders die me niet heel erg konden stimuleren) waardoor ik te lang een beetje ben blijven hangen in de horeca.
Ik denk dat dit helaas voor veel mensen een probleem is/geweest is
Nicolletje schreef:Ik heb in mijn leven zoveel mensen voorbij zien komen en de ene schoonmaker of brandweerman of boer is de andere niet. De ene lager opgeleide / laaggeschoolde/ laagbetaalde /werkeloze is precies het type dat vooraan in de rij staat voor de voedselbank terwijl hij net een breedbeeld-tv op afbetaling heeft betaald, terwijl de andere laagopgeleide denkt: wat hij kan kan ik beter, ik begin mijn eigen bedrijf!
Absoluut waar! (hoewel ik daarbij toch echt even wil zeggen dat ik enrom veel respect heb voor boeren, die moeten zoveel weten en kunnen!!!!)
Nicolletje schreef:De ene hoogopgeleide vindt na zijn studie een fantastisch betaalde baan en wil geen concessies doen in het leven en alles luxe hebben, terwijl de andere hoogopgeleide denkt: weet je wat, ik begin met de kennis en connecties die ik heb een ziekenhuis in Congo. Ofzo.
Snap niet helemaal waar je nu op uit bent, dat staat toch helemaal los van dit onderwerp?
Nicolletje schreef:De website die jij aanhaalde in je beginpost, geeft mij een beetje het gevoel dat ik met mijn lage opleiding dus blijkbaar niet moet denken dat ik meetel of kan discussieren of me uberhaüpt 'mag' begeven in het wereldje van hoger opgeleiden.
Want, gebleken is uit mijn LBO diplomaatje uit 1989 dat ik dat helemaal niet kan

De site was niet mijn idee, ik wilde alleen weten wat jullie er van vinden...
Nicolletje schreef:Persoonlijk vind ik, dat als je je inschrijft op zo'n website, dat het misschien wel getuigt van je eigen bekrompenheid om niet verder te (kunnen/willen) kijken naar andere mensen dan die van je eigen 'niveau'.
Persoonlijk vind ik deze reactie bekrompen. Misschien schrijven zich hier wel mensen in die een of meerdere relaties gehad hebben waarin het niveauverschil te groot was zodat het niet werkte. Misschien willen mensen op deze mnaier ontdekken of een relatie met iemand die op gelijk niveau zit wel voor hun werkt. Het bekritiseren van andermans keuze zonder de reden te kennen is net zo bekrompen als de keuze voor jou werken mag.
Nicolletje schreef:Mensen vanuit alle lagen van de bevolking hebben zo ongelooflijk veel te vertellen, als je maar kan luisteren.
eens. Maar dit zegt niks over het feit of je met die mensen ook een intieme relatie aan kunt/wilt gaan