Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:19

SAKKIA schreef:
Gewoon van die gebreide handschoenen Haha! Warme handen had ik wel Ja Maar ik had vooral koude benen Haha! Morgen leg ik denk ik ook maar even een muts in de auto. Straks krijg ik wel pech met de auto en dan krijg ik het nog veel kouder Haha!

Lekker warme handen zeker Knipoog Maar die dingen bevorderen nu niet echt de grip op je stuur toch? Kun je denk ik beter iets van (nep) leren handschoenen gebruiken bv.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:21

ja dat weet ik maar die had ik nog niet gevonden Haha! Haha!
Daarom heb ik er ook een hekel aan Knipoog
Maar ik heb vrij grote handen en heb nog geen mooie elegante lederen handschoenen kunnen vinden. Maar daar ga ik van het weekend nog wel even een keer naar zoeken. Met een lederen stuurwiel is het trouwens wel beter te doen dan met een kunststoffen Ja

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:22

Wij hadden vanochtend zelf ijs aan de binnenkant van de voorruit zitten..

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:36

Net even gekeken, mijn auto start nog Haha! Deur was alleen vastgevroren maar kreeg hem na wat getrek wel gewoon open Lachen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:37

Oeps, ik heb hem op zijn handrem staan en nog niet gekeken. Hopelijk kan ik straks wel weg......... Nagelbijten / Gniffelen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:38

Mijn auto had vanmorgen nergens moeite mee, hooguit sloeg de startmotor iets langzamer rond dan normaal... Terwijl de thermometer toch -14 aangaf!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:41

Ik ben zo trots op mn auto Haha!
gister 19 geworden Haha! En ik draai de sleutel om en hij start gewoon direct Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:43

19? Dat is nog een jonkie!

(Al komen hier de oudjes niet op straat als er pekel ligt)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:44

Had gister toen ik op me werk wegging me auto al ingesmeert met Talkpoeder Knipoog me vader had de handrem eraf gehaald, alleen me raam ging vanochtend niet open Lachen
Dus dat straks ook nog even doen Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:45

Ik heb er al een hekel aan als mijn nieuwe auto onder de pekel zit Clown Het liefst ga ik samen met mijn auto in winterslaap Haha! Haha!
Hoewel het nu wel schitterend mooi weer is hoor Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:53

KiWiKo schreef:
ik heb net nieuwe winterbanden........... mijn deuren zijn niet op slot Lachen

en de accu is ook goed Lachen

daarnaast heb ik hier twee volle accu's staan voor mijn stroomdraad dankzij mijn druppellader Lachen Lachen

het is hier alleen fietsend koud zeg!!

Deurrubbers goed droog maken en licht vettig maken met vaseline of siliconen'vet'.
Verder rij jij diesel toch? Is dan niet onverstandig om 5-10% petroleum bij de diesel te doen.

Zet de kachel NIET gelijk aan. De kachel heeft een radiator en de motor warmt dan veel langzamer op. Even warm laten draaien terwijl je de ruiten afkrabt en dán de kachel pas aan.

Je kan wel de airco, op de voorruit, aanzetten. De motor wordt daardoor iets belast dus warmt eerder op én de airco droogt de lucht in de auto.

Met de autos vervang is ik de accu als deze bij het kouder worden van de nachten merkbaar slechter wordt; dus vóór die het begeeft. Die dingen begeven het namelijk altijd op die ene morgen dat je écht weg moet Knipoog

Hier wordt het normaal niet kouder dan -5 met een nachtje -8 of zo. Paar jaar terug onverwacht een uitschieter naar -13. Kon gelijk 7 meter gesprongen waterleiding vervangen.
Hier wordt als er koudegolf verwacht aangeraden om te zorgen dat de tank vol is, dat je een dikke jas of plaid extra in de wagen hebt en hier in de bergen moét je sneeuwkettingen mee hebben.
Wel écht KOUD inderdaad, -15. Sterkte.

hc

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:59

Het allerbeste, voor je auto en voor je eigen comfort ook: een standkachel.

Wat ook werkt is een ventilatorkacheltje in 't interieur zetten. Uurtje voordat je wegmoet aanzetten (tijdschakelklok) en je stapt in een warme, ontwasemde auto en je hoeft ook niet te krabben. Alleen je koelwater is dan nog niet warm, dus voor de motor maakt het niks uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:02

Kan iemand een tip geven wat te doen met bevroren ruitenwissers? We hebben er net water over gegooid, maar ze doen het nog steeds niet. Boos!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:10

Iris82 schreef:
Kan iemand een tip geven wat te doen met bevroren ruitenwissers? We hebben er net water over gegooid, maar ze doen het nog steeds niet. Boos!

Voor vannacht; een kurk oid eronder, zodat ze geen contact maken met het glas.
En absoluut geen warm water erover gooien (tenzij je kapotte ruiten wil Clown )

Maar voor nu weet ik niks Bloos

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:35

Warm water is wel een redelijk onhandige actie ja...

Voor nu: Misschien met de fohn? (niet te heet zetten!)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:37

Fohn is misschien wel een idee Ja Inderdaad niet te heet, en oppassen dat je niet te dicht bij je ruit komt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:43

Margreet schreef:
Het allerbeste, voor je auto en voor je eigen comfort ook: een standkachel.

Er is een heel eenvoudig verwarmingselement wat in het blok in het koelwater gaat. Stekker in de bumper. Tijdklok op het stopkontact en het koelwater in het blok is voorverwarmd als je instapt.

@ruitenwisserbladen: zet de ruitenwisserarmen 's avonds gewoon omhoog Haha!
Als ze al vastgevroren zítten: lekker laten zitten. Ontdooien wel als de voorruit warm wordt.

hc

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:00

Ik lees trouwens af en toe de tip om vooral de airco aan te zetten. Doet jullie airco het dan bij extreme temperaturen onder nul?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:04

wij hebben het de laatste dagen ook vaak gehad dat mijn deur (bijrijderskant) potvast zat. Vriendje is gelukkig carossier en weet dus op alles een oplossing!

Al een geluk gaat hij in de week met de fiets en ik met de bus, heb gisteren nog maar een ongeluk gehad met een auto (auto is beginnen slippen, ik liep op het voetpad en auto heeft mij met de koffer geraakt, heb gebuikschaatst Clown ) met dit weer zou ik liever hebben dat hij kettingen aan de wielen zet.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:05

waaah mijn auto starte niet accu kapot Verdrietig heb er meteen een nieuwe accu in laten zetten anders zit morgen weer met dat probleem nu start ie weer perfect Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:18

Mijn airco doet het gewoon hoor Ja

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:21

Bienotje schreef:
Ik lees trouwens af en toe de tip om vooral de airco aan te zetten. Doet jullie airco het dan bij extreme temperaturen onder nul?

Ja natuurlijk. Waarom zou die het niet doen? Als ik het warm heb en zeg dat ik koude lucht wil hebben, dan komt er ook koude lucht. Die airco heeft echt niet door hoe warm of koud het buiten is en doet precies wat ik vraag.
Huertecilla schreef:
Er is een heel eenvoudig verwarmingselement wat in het blok in het koelwater gaat. Stekker in de bumper. Tijdklok op het stopkontact en het koelwater in het blok is voorverwarmd als je instapt.

Maar dan moet je wel eeen carport ofzo hebben. Ik zie mezelf echt niet 20 meter verlengsnoer op straat leggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:32

FleurBscht schreef:
Net even gekeken, mijn auto start nog Haha! Deur was alleen vastgevroren maar kreeg hem na wat getrek wel gewoon open Lachen.

Ik zou als ik jou was niet alleen maar starten en er verder niks mee doen Lachen
Met alleen starten belast je namelijk de accu heel erg. Ik had trouwens nergens last van.... Alleen van die gladdigheid in mijn ouders' straat waar niet gestrooid is Scheve mond

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:41

Als je koude lucht hebt en je vraagt koude lucht dan is er ook weinig reden voor de airco om bij te springen. Kan me ook voorstellen dat het je hele aircosysteem geen goed doet.

Mijn vorige auto was er echt voor beveiligd in ieder geval, kon ik de airco niet inschakelen onder 0. Misschien beveiligd om te voorkomen dat die zichzelf stuk vriest?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:43

MandyR schreef:
Bienotje schreef:

Ja natuurlijk. Waarom zou die het niet doen? Als ik het warm heb en zeg dat ik koude lucht wil hebben, dan komt er ook koude lucht.

Je kan ook dróge lucht vragen Knipoog

Bijna alle aircos hebben een 'voorruit-stand' welke bedoeld is om te ontwasemen, niet om te koelen.
De verwarming van de auto werkt op het ontrekken van warmte aan het koelwater.
De airco is een volledig apart systeem met een eigen condensor.
Ook bij autos met een klimaatregeling blijven het twee aparte systemen. Het is mogelijk om de airco te laten ontwasemen en gelijktijdig de kachel te laten verwarmen. Bij aparte bediening is dat evident maar de meeste klimaatregelingen staan dit ook toe: bij de verschillende gaat zelfs de airco automatisch aan als je de ontwasemfunctie van de voorruit kiest.

De vraag over het werken van de airco is overigens niet helemáál ongegrond. Wanneer alles -15 is, en de auto niet opgewarmd wordt, kán het door de airco gecondenseerde water in de afvoerleiding bevriezen en deze zo blokkeren wat tot een storing kan leiden.

hc