Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:'Joanne is zeker niet vrijwillig vertrokken'
23 januari
AALTEN - "Het is nu alweer 43 dagen geleden, dat ze is verdwenen...” Helma en Arent Noordink vrezen en hopen. Nog steeds geen teken van leven van dochter Joanne (27). De politie heeft gisteren opnieuw buurtonderzoek in Aalten verricht. "Wij lopen op onze laatste benen, we zijn ongelofelijk moe en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we ook heel erg moe worden van het 'erover praten".
Door er steeds over te praten met het bezoek, wrijf je er steeds dieper in hoe machteloos je je voelt en hoe deze onzekerheid, die al zo lang duurt, ons verteert." Het is een verzuchting van Arent en Helma Noordink uit het Achterhoekse kerkdorp Aalten. Geen dag, geen uur gaat voorbij zonder dat ze aan Joanne denken. Hun dochter is sinds donderdag 11 december spoorloos verdwenen.
In spanning wacht het echtpaar af, wat deze dag zal brengen. Het rechercheteam – twintig man – van politieregio Noord- en Oost-Gelderland heeft besloten opnieuw een grootschalig buurtonderzoek te verrichten in de omgeving van Joanne's appartement aan de Prinsenstraat 33-D. De politie zoekt vijf getuigen. Een negroïde man die in de buurt heeft gelopen, iemand die foto's heeft gemaakt van haar appartement in Aalten, een man en vrouw die op donderdag 11 december rond negen uur op de galerij van Joanne Noordink stonden en de bestuuder van een gele auto, die bij haar woning geparkeerd stond.
Het rechercheteam houdt vooralsnog alle scenario's, van vrijwillige verdwijning tot aan een misdrijf, open. De ouders van Joanne geloven niet dat hun levenslustige en maatschappelijk actieve dochter, van beroep pedagoge, zonder een boodschap voor de achterblijvers vertrekt. Ze zou ook nimmer 'zomaar' haar ontwikkelingsproject voor Stichting Mukwamo Oeganda in de steek laten. Helma en Arent Noordink vermoeden dat hun dochter onder druk heeft gehandeld. "Ze is overhaast vertrokken. In onze optiek niet vrijwillig." Over het hoe en waarom, hebben ze geen antwoord.
Voor zover bekend heeft Joanne op de dag van haar vermissing, rond 14.00 uur, gebeld met een vriendin. Toen haar moeder even voor vieren bij haar op bezoek ging, trof ze een gesloten deur.
Vreemd genoeg werd wel even later met Joanne's thuistelefoon naar de mobiele telefoon van haar moeder gebeld. De telefoon ging maar één keer over. Op dat moment voorvoelde Helma Noordink, "dat er iets goed mis was."
Ook een vriendin staat zeven uur 's avonds tevergeefs bij Joanne aan de deur. Moeder Helma kan haar dochter 's avonds telefonisch ook niet bereiken.
Joanne Noordink, ambulant begeleidster op scholen, verschijnt de volgende dag niet op haar werk. Wel ontvangen haar ouders en een vriendin 's middags kortregelige e-mails van Joanne's internetaccount (gmail.com), die bevreemding wekken. Het is haar taalgebruik niet. Over de inhoud willen de ouders niets zeggen. Zij ontdekken die dag tot hun ontsteltenis dat Joanne niet thuis is, maar dat in de keuken wel licht brandt. De tussendeur naar de woonkamer zit dicht, waardoor haar katten niet bij het voer kunnen komen. Tv en verwarming staan aan. Op haar mobiele telefoon en laptop na, is er volgens de ouders niets weg. Geen paspoort, geen bankpasjes, geen kleren. Haar fiets en auto zijn gewoon bij haar woning aangetroffen. "Haar appartement lijkt overhaast verlaten te zijn", zegt politiewoordvoerder De Ronde.
Aaltens burgemeester Bert Berghoef spreekt van een "drama, dat de dorpsgemeenschap intens bezig bezighoudt." De familie Noordink heeft hij enkele malen bezocht. "Wat kun je meer doen, dan stil zijn, luisteren en medeleven betonen", aldus Berghoef.
Enkele buren van Joanne zijn bedrukt. "Het is een lief meisje. Dat ze zomaar kan verdwijnen. Onbegrijpelijk. Het houdt je bezig", zegt een overbuurvrouw. Bij de vitrine van het blad Aalten Vooruit wordt elke bericht over Joanne's verdwijning gespeld. Haar vermissing is inmiddels landelijk nieuws. Honderden mensen laten een hartekreet achter in het gastenboek van de familie Noordink. Zo ook Lily van der Kouwe, moeder van de op Bonaire vermiste, en naar later bleek vermoorde stagiaire Marlies. "Ik hoop zo dat jullie Joanne gezond weer thuiskomt."
Citaat:'Vermiste Aaltense vastgehouden'
26 januari
AALTEN - De 27-jarige Joanne Noordink uit Aalten zou ergens in Nederland worden vastgehouden door een vage vriend, een Antilliaanse man met de naam Mike. Deze informatie, afkomstig van het programma Tros Vermist, is een van de tips die de politie natrekt in deze vermissingzaak.
Bij de politie zijn na het tv-programma 20 nieuwe tips binnengekomen over de zaak.
Joanne Noordink wordt sinds 11 december vorig jaar vermist. Vorige week hield de politie een groot buurtonderzoek dat tientallen tips opleverde.
eenitraM schreef:Ik heb mijn vriend in Aalten wonen. Hij heeft een goede kameraad en die woont tegenover Joanne.
Hij heeft toen gezien dat ze uit een auto stapte en haastig haar huis in liep. Bij de auto stond een gure man haar op te wachten. Ze had enkele bezittingen gepakt en is weer in de auto gestapt die vervolgens met volle vaart weg scheurde.
Lampen en alles brande toen gewoon nog.
suffie schreef:eenitraM schreef:Ik heb mijn vriend in Aalten wonen. Hij heeft een goede kameraad en die woont tegenover Joanne.
Hij heeft toen gezien dat ze uit een auto stapte en haastig haar huis in liep. Bij de auto stond een gure man haar op te wachten. Ze had enkele bezittingen gepakt en is weer in de auto gestapt die vervolgens met volle vaart weg scheurde.
Lampen en alles brande toen gewoon nog.
En ik moet iedere keer weer aan dit berichtje denken als ik die tip over ene Mike lees. Dit bericht was geplaatst op 27 december 2008, maar ik heb er nog steeds geen goed gevoel bij........Het past in ieder geval wel bij het laatste verhaal.......