Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:24

Myukii schreef:
Ik ben zelf christen, en hoe ik erover denk op grond van geloof, 'weet' ik niet. Ik weet wel dat het niet 'de bedoeling' van God is geweest, hij heeft de man en de vrouw voor elkaar geschapen, zo staat het in de Bijbel, en dat is dus hoe ík het geloof. Het is echter niet dat God niet meer van de personen houdt, als ze homoseksueel zijn. Hij is alleen teleurgesteld in wát ze doen, niet in wie ze zijn.
En, daarnaast is een héel belangrijk iets in het (christelijk) geloof: Heb uw naaste lief als uzelf. En dat is waar ik me heel erg aan vasthoud. Het is niet aan mij om te oordelen over iemand, ik zal ook niet anders met iemand omgaan of anders denken over iemand die homoseksueel is. Ik heb een aantal vrienden die homo zijn, en heb daar absoluut geen problemen mee.

Het is net als hoe ik denk over niet-Christenen. Ik denk dat God het jammer vindt dat ze niet geloven in Hem, maar daardoor niet minder van ze houdt. En ik ga ook absoluut niet anders met niet-Christenen om, omdat het niet aan mij/ons is om te oordelen over mensen. Het is wél aan ons om te houden van en geven om anderen. En daar houd ik me dus maar aan vast. Ja

Liesje_Lover: Dat vind ik net zo respectloos gezegd, als dat ik het respectloos vind van het meisje in kwestie waar het over gaat.

Ik zit hier met kippenvel je stukje te lezen. Ik denk dat je de spijker op zn kop slaat!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:24

Dingen mogen ook per pb, ik kan redelijk wat hebben... Haha!

Overigens neem ik aan dat er aan dat ene ge-quote stukje tekst nog iets voor af gaat toch B_E?... Anders zou ik er bijna uit op maken dat dat voor iedereen (man en vrouw) geldt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:26

Ik denk ook dat je de bijbel niet los kunt zien van het tijdsbeeld. Het OT schetst een totaal andere God dan het NT bijvoorbeeld. Ook de beeltenis van Jezus verandert door de tijden heen, in de Middeleeuwen is hij zelfs als krijgsheer uitgebeeld! Bloos!
Zelfs als de schrijvers letterlijk Gods woorden hebben opgeschreven dan kan ik dit niet los zien, van dat God mogelijk de woorden zo heeft doorgegeven dat het binnen dat tijdsbeeld een bepaalde betekenis kreeg en dat de Bijbel veel vertaald is geweest en dat de versie die wij nu lezen (waar ook al verschillende toonaarden in zijn, al naar gelang de uitgave!) dus ook met de vertaling van woorden een totaal andere betekenis gehad kan hebben, en dat elke vertaler door een woordje weg te laten of mooier te maken de betekenis van de zinnen veranderd kan hebben (dat gebeurde zelfs met het kopieren van boeken toen de boekdrukkunst nog niet was uitgevonden) .

Ik weet niet of ik in God geloof, zeker wel in een hogere energie en in predestinatie, maar als God bestaat, een God die zoveel moeite heeft gedaan om de aarde te maken met alles erop, zo wonderlijk en gedetailleerd, dan geloof ik er gewoon echt niet in dat God mensen buitensluit vanwege een misplaatste (?) liefde voor anderen. God is dan zelf een en al liefde en toewijding, hoe kan Hij dan liefde afkeuren die niemand pijn doet?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:28

anneliesdj schreef:
Niet rot bedoeld maar ik denk niet dat het zin heeft om de Bijbel hier te citeren, wss zijn er veel mensen die daar weer overheen vallen omdat de Bijbel sommige dingen nogal cru verwoordt.
Daarnaast is het het beste om zulke dingen te citeren uit de Statenvertaling en dat is nogal oude bewoordingen geschreven, Oud Nederlandsch ofzo...

"En gij moogt niet bij een manspersoon liggen zoals gij bij een vrouw ligt. Het is iets verfoeilijks." Ik vind verfoeilijk toch wel anders klinken dan 'gruwelijk'. Verder gaat er niks specifieks aan vooraf over homoseksualiteit. Wel over andere dingen die je 'onrein' maken. Bijv geen seks hebben met een vrouw die ongesteld is. Daarna komt wel een stukje dat je geen seks met dieren mag hebben. En dat vinden we allemaal heel normaal en vanzelfsprekend...

In mijn ogen niks tegen homoseksualiteit hoor, ik vind dat je iemand zo moet nemen zoals 'ie is. Niet om zijn of haar geaardheid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:29

vikki schreef:
Dingen mogen ook per pb, ik kan redelijk wat hebben... Haha!

Overigens neem ik aan dat er aan dat ene ge-quote stukje tekst nog iets voor af gaat toch B_E?... Anders zou ik er bijna uit op maken dat ik niet het bed mag delen met een man zoals met een vrouw...

Ik zou zeggen, lees het zelf... ik zit hier met een hevige luchtweginfectie dus heb helaas niet de energie om alles precies uit te leggen vandaag Knipoog

Leviticus 18. Deze tekst is naar mannen geschreven - daar ging het in de tijd van Mozes vooral om. Vandaar dat 'jij mag niet'.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:31

Urielle schreef:
Ik weet niet of ik in God geloof, zeker wel in een hogere energie en in predestinatie, maar als God bestaat, een God die zoveel moeite heeft gedaan om de aarde te maken met alles erop, zo wonderlijk en gedetailleerd, dan geloof ik er gewoon echt niet in dat God mensen buitensluit vanwege een misplaatste (?) liefde voor anderen. God is dan zelf een en al liefde en toewijding, hoe kan Hij dan liefde afkeuren die niemand pijn doet?

Misschien keurt hij het niet af. Ik denk er op dit moment ongeveer hetzelfde over als jij, ik weet nog niet goed wat ik geloof... Maar als God er is, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij het zo en zo vindt? Wie zijn wij om te pretenderen dat wij weten wat hij vindt? Juist, niemand Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:32

Dat zegt Hij zelf ook - oordelen is aan Hem en niet aan ons.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:34

En toch oordelen er hier eigenlijk veel in "Zijn naam", of in naam van de bijbel. Terwijl hij er misschien helemaal anders over denkt Lachen Ik zou daar voorzichtiger mee omgaan als ik zeker zou weten in hem te geloven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:39

Nee, ze oordelen niet, ze geven aan wat zij denken dat de bijbel erover zegt. En dat is hun goed recht, want dat is waar we als christenen in geloven. De bijbel is Gods woord en het enige waar we uit kunnen halen wat te geloven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:42

Maar als de bijbel enerzijds zegt dat het iets verfoeilijks is en anderzijds zegt dat het aan hem is om te oordelen, waarom citeert dan eigenlijk iedereen enkel dat eerste zonder dat tweede erbij te vermelden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:43

Dat vraag ik me ook weleens af Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:49

Weetje, ik heb me een tijdje redelijk verdiept in Christelijk geloof en de bijbel enzo. Maar wat het grootste struikelblok was voor mij is dat het gewoon moeilijk is om je in te leven is in een gelovige.

Je kan lezen over God en Jezus enzo, en je er veel mee bezig houden, maar als je er uiteindelijk niet in geloofd kan je nooit weten wat een echte gelovige voelt en denkt over God enzo. Die enorme betekenis die dat neemt in zijn of haar leven. En daar onstaan nu eenmaal conflicten uit.

Ik vind homoseksualiteit het normaalste van de wereld, en het lijkt dan 'stom' dat gelovigen daar zo'n groot drama van maken Knipoog . Terwijl het voor hun wel belangrijk is wat God daarover denkt en dat te volgen.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 12-12-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:51

Ja Tieneke, dat vind ik - als christen - ook. Sommige mensen hier doen ook kwetsende uitspraken richting niet-hetero's. Iedereen interpreteert de Bijbel (en alles wat daar in staat) weer anders en wie kan zeggen dat hij of zij precies weet hóe het echt bedoelt is? Je moet dingen ook in context lezen. Er zijn meerdere teksten van man-man maar allemaal in de context van overspel, of seks met meerdere mensen samen. Helaas kan ik die teksten nu niet vinden...

Deze tekst zou hier best geplaatst mogen worden:
Romeinen 14 schreef:
Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.

Tja ik weet niet of je dat laatste vetgedrukte in deze context mag plaatsen .. maar toch vind ik dit een mooie tekst Lachen Uit dezelfde Bijbel.

Edit:
I Korinten 13 schreef:
1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:59

Blue_Eyes schreef:
Ik wou me er niet mee bemoeien, maar goed:
Leviticus 18 schreef:
22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

Daar staat het.

Ik denk persoonlijk dat dit ligt in het lijntje van de andere gruwelen die bedreven werden in het land waar het volk Israel zou gaan wonen, zoals 'het offeren van kinderen aan de Moloch' (= kinderprostitutie). Een soort van 'seks met mannen als godenoffer'. Iedereen kan snappen dat dat niet de bedoeling was. God heeft seks - in welke hoedanigheid dan ook - bedoeld als een persoonlijk iets tussen twee mensen, een cadeau dat je krijgt voor je huwelijk en laten we eerlijk wezen - als je er goed mee omgaat, het moiste cadeau dat je kunt krijgen. Maar net zoals seks voor heel mooie dingen kan zorgen, komt het zo dichtbij dat het ook verschrikkelijk veel kapot kan maken. Daarom ligt dit soort dingen zo gevoelig.

Dat is ook weer net hoe je het interpreteerd, zelf zie ik dat namelijk anders, ik heb ook altijd begrepen dat het offeren van kinderen aan de Moloch heel letterlijk gebeurde.
Afgezien daarvan lijkt me ook de geschiedenis van Sodom en Gomorra wel genoeg in dezen, denk dat ook de mensen die niet zo bekend zijn met de Bijbel hier weleens van gehoord hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:02

Sex is niks anders dan uit wisselen van energieèn,dan maakt het toch niet uit met welk geslacht je het doet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:05

@Annelies: Okee, ik begreep van onze dominee (die een studie heeft gemaakt van de Torah) dat het betekende dat de kinderen geprostitueerd werden, maar wat nazoekwerk levert inderdaad verschillende standpunten op Ja
Kinderprostitutie past echter wel in het lijstje van Leviticus 18 (allemaal seksuele zonden).

Anyway. Is wel lichtelijk off-topic.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:06

Wat is er nou toch zondig aan sex, hoe zien jullie dat.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:07

Ik vind seks geen zonde hoor Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:08

Talisa schreef:
anneliesdj schreef:
Niet rot bedoeld maar ik denk niet dat het zin heeft om de Bijbel hier te citeren, wss zijn er veel mensen die daar weer overheen vallen omdat de Bijbel sommige dingen nogal cru verwoordt.
Daarnaast is het het beste om zulke dingen te citeren uit de Statenvertaling en dat is nogal oude bewoordingen geschreven, Oud Nederlandsch ofzo...

"En gij moogt niet bij een manspersoon liggen zoals gij bij een vrouw ligt. Het is iets verfoeilijks." Ik vind verfoeilijk toch wel anders klinken dan 'gruwelijk'. Verder gaat er niks specifieks aan vooraf over homoseksualiteit. Wel over andere dingen die je 'onrein' maken. Bijv geen seks hebben met een vrouw die ongesteld is. Daarna komt wel een stukje dat je geen seks met dieren mag hebben. En dat vinden we allemaal heel normaal en vanzelfsprekend...

Citaat:
Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Alstu.

Zoals ik zei, ik gebruik in dezen liever de Statenvertaling en er zijn meer Bijbelteksten die over homoseksualiteit gaan Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:08

@Marleen: De dingen die Leviticus 18 noemt, zijn seksuele zonden. Zijn ook dingen die over het algemeen nu nog als zondig worden gezien, of als slecht, of net hoe je het noemen wilt.
Citaat:
7 Je mag geen gemeenschap hebben met je moeder, daarmee onteer je je vader; zij is je moeder en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 8 Heb geen gemeenschap met een andere vrouw van je vader, daarmee onteer je je vader. 9 Heb geen gemeenschap met je zuster, of ze nu de dochter van je vader of van je moeder is; zelfs al is ze niet uit hetzelfde huwelijk geboren als jij, je mag geen gemeenschap met haar hebben. 10 Heb geen gemeenschap met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, daarmee onteer je jezelf. 11 Heb geen gemeenschap met de dochter van een vrouw van je vader die door je vader verwekt is; zij is je zuster en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 12 Heb geen gemeenschap met de zuster van je vader; zij is een bloedverwante van je vader. 13 Heb geen gemeenschap met de zuster van je moeder; zij is een bloedverwante van je moeder. 14 Tast de eer van je vaders broer niet aan; je mag zijn vrouw niet te na komen, ze is je tante. 15 Heb geen gemeenschap met je schoondochter; zij is de vrouw van je zoon en je mag geen gemeenschap met haar hebben. 16 Heb geen gemeenschap met de vrouw van je broer, daarmee onteer je je broer. 17 Heb geen gemeenschap met de dochter van je vrouw, noch met de dochter van haar zoon of de dochter van haar dochter; zij zijn haar bloedverwanten en daarom zou dat een schanddaad zijn. 18 Je mag niet naast je vrouw haar zuster als bijvrouw nemen, je mag geen gemeenschap hebben met de ene zuster zolang de andere leeft.
19 Heb geen gemeenschap met een vrouw wanneer zij vanwege haar menstruatie onrein is. 20 Verontreinig jezelf niet door seksuele omgang te hebben met de vrouw van een ander. 21 Ontwijd de naam van je God niet door een van je kinderen aan Moloch te offeren. Ik ben de HEER. 22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk. 23 Verontreinig jezelf niet door de geslachtsdaad te verrichten met een dier. En een vrouw mag niet een dier uitlokken om met haar te paren, dat is pervers.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 12-12-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:10

marleen_usar schreef:

chirstenen krijgen ook kinderen, veel zelfs Clown niks zondigs aan lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:11

marleen_usar schreef:
Sex is niks anders dan uit wisselen van energieèn,dan maakt het toch niet uit met welk geslacht je het doet.

Denk je echt dat het niets meer is?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:12

marleen_usar schreef:

I strongly disagree Ja

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:24

Als christen, geloof ik dat God in het begin, de man en de vrouw gemaakt heeft als partner voor elkaar. Zie Genesis 1 en 2.

Als christen, mogen we niet oordelen over anderen. Dat wordt in het door xMarit aangehaalde stuk uit romeinen duidelijk nog eens neergezet. Helaas is het zo dat dit door alle mensen gedaan wordt omdat oordelen/ veroordelen heel erg in ons zit. Oordelen/ veroordelen en andere kwaad is tijdens de zondeval (Eva eet van verboden vrucht), in de mens terecht gekomen. Straks als Jezus terugkomt zlal er door God geoordeeld worden over de levenden en de doden. Er komt een nieuwe hemel en nieuwe aarde. Hoe die eruit zien weet niemand, wel is er heel duidelijk gezegd dat dit een plaats is zoals God die bedoeld heeft.
Dat geloof ik als christen

Terugkomend op het topic, Christenen tegen homosexualiteit. Ja als uitgangspunt voor relaties. Betekend dit nou dat je campanges/ haat etc. richting homo's moet hebben? Nee absoluut niet, juist zorg, liefde en aandacht. (dit geldt voor alle mensen, anders gelovigen etc. door liefde laten zien dat Christus echt is)
Laatst bijgewerkt door sdi op 12-12-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:51

marleen_usar schreef:

Ook gelovig en ik wil me er even snel mee bemoeien. Clown
Seks is echt geen zonde hoor. God heeft seks zelfs bedacht...