Vjestagirl schreef:Voor de mensen die zeggen dat ze het laten adopteren: vinden jullie niet dat dat een ander opzadelen met jouw fouten is? Dat is (in mijn ogen) een kind het recht ontemen om zijn of haar echte ouders te kennen. Dat is verwachten dat iemand anders wel op jouw kind zit te wachten als jij dat niet doet. Maar dat is ook voor kinderen die opgroeien in een situatie die ECHT slecht is (denk aan 3de wereld landen) een gemiste kans... Die kinderen hebben het veel harder nodig om in een liefdevol en warm huis te komen, waar er eten is en goede voorzieningen, dan het kind van een 15 jarige die wel sex wil maar niet de verantwoordelijkheid.
Als mijn (denkbeeldige) kind thuis zou komen en me zou vertellen dat ze zwanger is, dan zou ik toch echt eens opzoek gaan naar het nummer van de abortuskliniek, al was het maar om haar flink te laten informeren. Wil ze het houden, dan zou ze (als het mogenlijk is) een eigen appartementje in huis krijgen, waar haar vriend ook fijn mag komen wonen. Maar dan doet ze het wel zelf, ik ben GEEN oppasoma, ik ben geen kinderdagverblijf en ik ben geen bank. Jij kiest voor die optie, en ik vind niet dat je familie daar de verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Als je oud genoeg bent om seks te hebben, dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te dragen.
Ik zou eerder voor adoptie dan abortus kiezen, dus ik reageer even. Ik zou nooit een anonieme adoptie willen, dwz dat 'mijn' kind mij later gewoon kan opzoeken, en vragen stellen. En ja, ik 'verwacht' ook dat er mensen zijn die op mijn kindje zitten te wachten, er is een nijpend tekort aan adoptiekinderen, helemaal vanuit Nederland, maar ook uit andere landen. En welk kind heeft een warm en liefdevol tehuis meer nodig? Ik denk dat dat een relatieve vraag is. Ieder kind heeft het even hard nodig, of het uit Afrika komt of uit Nederland. Ik heb op verscheidene (ZMOK) basisscholen stage gelopen, waar zowel volwassene als tienerouders hun kinderen hadden, en kinderen gezien slecht af waren bij beide ouders.
En wat is er mis met het fenomeen oppasoma? Mijn schoonmoeder past elke woensdag op mijn neefje, en ik vind het wel een fijn idee dat mijn ouders (en schoonouders) ook kunnen oppassen. Natuurlijk draag ik zelf de verantwoordelijkheid, maar ik vind dat een familie het samen doet.
En dan wil ik ook nog even benadrukken, dat een ongepland kind nu meer dan welkom is. Alleen niet dat ik 14 was. Maar toen was ik nog niet eens met jongens bezig, dus dat kwam goed uit