Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:55

Elma_ schreef:
Dat roep je nu.. en wacht maar tot t puntje bij paaltje komt Lachen
maar goed ik verwacht uberhaupt niet dat ik ook maar tussen dit gekakel kom Huilen van het lachen

Ik respecteer je standpunt wel hoor ! Knipoog
Iedereen denkt gewoon het zijne , ligt ook wss aan de opvoeding ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:56

Elma_ schreef:
maar goed ik verwacht uberhaupt niet dat ik ook maar tussen dit gekakel kom Huilen van het lachen

Had je het tegen mij? De hele discussie gaat te snel Huilen van het lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:57

Vjestagirl schreef:
Elma_ schreef:
Ik vind deze discussie toch zo jammer he,,
Weetje als je zelf geen kind heb, dan kun je eigenlijk niet eens mee praten.. want je DENKT dat je weet hoe het is maar weetje,,
Het is niets als zoals jij het je voorstelt.. Een kind dragen, baren opvoeden grootbrengen.. Je kunt NOOIT weten hoe dat is als je dat niet zelf heb ervaren....

Dus wat jij zegt, is dat we het allemaal maar moeten laten komen, zodat we achteraf weten of we het wel hadden gewilt of niet?

Natuurlijk heeft iedereen een mening erover, en op basis van die mening beslis je wat je doet. Het is erg makkelijk om het allemaal maar over je heen te laten komen, maar je zult toch ook beslissingen moeten maken in je leven.

Dankje dat je voor me invult wat ik denk..
nee dat zeg ik niet.. van mij mogen meiden best aborteren, daar ga ik niet over..
Ik zeg alleen dat je niet kunt weten hoe het gevoelsmatig ligt, als je het niet heb meegemaakt.. en dan heb ik het nog niet eens over abortus.. gewoon de hele discussie zelf.. denken te weten waar je het over hebt Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:57

MarcoBorsato schreef:
Elma_ schreef:

Ik had het tegen degene die riep ik zou laten aborteren!
Dat roep je nu..
en dat Riep ik ook! tot ik die echo zag.. tot het mijn emotie, mijn hart raakte!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:58

MarcoBorsato schreef:
Vjestagirl schreef:
Voor de mensen die zeggen dat ze het laten adopteren: vinden jullie niet dat dat een ander opzadelen met jouw fouten is? Dat is (in mijn ogen) een kind het recht ontemen om zijn of haar echte ouders te kennen. Dat is verwachten dat iemand anders wel op jouw kind zit te wachten als jij dat niet doet. Maar dat is ook voor kinderen die opgroeien in een situatie die ECHT slecht is (denk aan 3de wereld landen) een gemiste kans... Die kinderen hebben het veel harder nodig om in een liefdevol en warm huis te komen, waar er eten is en goede voorzieningen, dan het kind van een 15 jarige die wel sex wil maar niet de verantwoordelijkheid.

Als mijn (denkbeeldige) kind thuis zou komen en me zou vertellen dat ze zwanger is, dan zou ik toch echt eens opzoek gaan naar het nummer van de abortuskliniek, al was het maar om haar flink te laten informeren. Wil ze het houden, dan zou ze (als het mogenlijk is) een eigen appartementje in huis krijgen, waar haar vriend ook fijn mag komen wonen. Maar dan doet ze het wel zelf, ik ben GEEN oppasoma, ik ben geen kinderdagverblijf en ik ben geen bank. Jij kiest voor die optie, en ik vind niet dat je familie daar de verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Als je oud genoeg bent om seks te hebben, dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te dragen.

Ik zou eerder voor adoptie dan abortus kiezen, dus ik reageer even. Ik zou nooit een anonieme adoptie willen, dwz dat 'mijn' kind mij later gewoon kan opzoeken, en vragen stellen. En ja, ik 'verwacht' ook dat er mensen zijn die op mijn kindje zitten te wachten, er is een nijpend tekort aan adoptiekinderen, helemaal vanuit Nederland, maar ook uit andere landen. En welk kind heeft een warm en liefdevol tehuis meer nodig? Ik denk dat dat een relatieve vraag is. Ieder kind heeft het even hard nodig, of het uit Afrika komt of uit Nederland. Ik heb op verscheidene (ZMOK) basisscholen stage gelopen, waar zowel volwassene als tienerouders hun kinderen hadden, en kinderen gezien slecht af waren bij beide ouders.

En wat is er mis met het fenomeen oppasoma? Mijn schoonmoeder past elke woensdag op mijn neefje, en ik vind het wel een fijn idee dat mijn ouders (en schoonouders) ook kunnen oppassen. Natuurlijk draag ik zelf de verantwoordelijkheid, maar ik vind dat een familie het samen doet.

En dan wil ik ook nog even benadrukken, dat een ongepland kind nu meer dan welkom is. Alleen niet dat ik 14 was. Maar toen was ik nog niet eens met jongens bezig, dus dat kwam goed uit

Er is niets mis met het feonomeen oppasoma. Maar ik wil er geen worden. En ik weet dat als ik mijn moeder zou vragen om een vaste dag per weer op mijn kinderen te passen, ze me vierkant uit zou lachen. Ik vind niet dat een familie samen een kind opvoed. Ouders beslissen wat er goed is voor een kind, en zij zijn degene die dat over moeten brengen, ooms en tantes en opa's en oma's zijn er voor de leuk, om je te verwennen of af en toe eens te logeren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:58

Leanee schreef:
Dat vraag ik me ook af Welshcobfan.. Maar dan daarbij "vroeger" kregen jonge kinderen ook gewoon kinderen.. Denk aan het uithuwelijken zodra de eerste menstruatie was opgetreden

Daar leefde je met 14 ook al het leven van een volwassene, moest je werken en kende je het vaak het gevoel hoe het was voor iemand verantwoording te dragen, omdat de gezinnen vaak zo groot waren dat de oudsten moesten helpen bij het opvoeden van de jongsten. Het is een hele andere tijd en ergens niet te vergelijken met nu...We zijn op medisch gebied zo veel verder!

Beetje stomme vergelijking, maar mijn anderhalfjaar oude merrie is ook hengstig en dus geslachtsrijp, maar zou ik haar nu laten dekken? Nee, nooit!

Dat je vruchtbaar bent wil niet zeggen dat je lichaam het al aan kan. De een is met 14 ongesteld, heeft een best paar heupen en ziet er ook al uit als een 18-jarige en de ander is al wel ongesteld maar qua lichaam nog een kind. De bevalling wordt door het kinderlijke lichaam bemoeilijkt en brengt een hoop risico's mee. Bovendien is een meisje van 14 ook nog in de groei. Een dergelijke belasting als een zwangerschap kan (homonale) ritmes compleet verstoren, ook met men denken aan de balast in kilo's wat mee moet worden gedragen door een relatief zwak lijf.

Nee, het lijkt me ook zeer slecht voor lichaam en geest op dergelijke leeftijd een kind te krijgen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:01

Elma_ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dat roep je nu..
en dat Riep ik ook! tot ik die echo zag.. tot het mijn emotie, mijn hart raakte!

Beslis je of je je kind houd op basis van emotie, of op basis van verstand...

Ongeacht alle emotie zou een kind bij mij op dit moment geaborteerd worden. Omdat ik geen kinderen wil, omdat ik denk dat deze wereld niet nog meer kinderen nodig heeft...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:03

C_arola schreef:
Maar als je kijkt naar de bouw van een jong kind en een vrouw dat erg smal en klein gebouwt is, zit daar denk ik ook weinig verschil in.
Natuurlijk de bouw van de vrouw is volgroeid en van de kind niet maar het is beiden dan erg smal en kwetsbaar.

Kijk naar de klassieken hoe zij de vruchtbaaheid van een vrouw symboliseerden: Een beest paar heupen, dikke benen, gewoon een krachtig lichaam!

Het lichaam speelt tegenwoordig nog een rol bij het krijgen van kinderen. Vrouwen met weinig rondingen zeg maar (dus erg smalle heupen) zullen het misschien wat zwaarder krijgen dan de wat breder gezette vrouwen. Alleen door de wonderbaarlijke technieken van de medici kan dit allemaal...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:03

[/quote]
Dat roep je nu..
en dat Riep ik ook! tot ik die echo zag.. tot het mijn emotie, mijn hart raakte![/quote]

Beslis je of je je kind houd op basis van emotie, of op basis van verstand...

Ongeacht alle emotie zou een kind bij mij op dit moment geaborteerd worden. Omdat ik geen kinderen wil, omdat ik denk dat deze wereld niet nog meer kinderen nodig heeft...[/quote]
Grappig dat jij dit zegt!
ik heb mijn beslissing wel degelijk op basis van emotie gemaakt..
Ik had niets helemaal niets, geen huis.. niks.. t was abortus of opdonderen.. en ja toen ben ik dus opgedonderd! Ik had nog 7 maanden de tijd om een huis te vinden, en financieel goed te zitten voor mn kind.. in mn eentje!
Wedden dat het gelukt is? Ja

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:04

Vjestagirl schreef:
Er is niets mis met het feonomeen oppasoma. Maar ik wil er geen worden. En ik weet dat als ik mijn moeder zou vragen om een vaste dag per weer op mijn kinderen te passen, ze me vierkant uit zou lachen. Ik vind niet dat een familie samen een kind opvoed. Ouders beslissen wat er goed is voor een kind, en zij zijn degene die dat over moeten brengen, ooms en tantes en opa's en oma's zijn er voor de leuk, om je te verwennen of af en toe eens te logeren.

Ik vind ook niet dat een familie samen een kind opvoedt, en mijn oma was ook geen oppasoma, maar nu ik zelf vlakbij mijn schoonmoeder en schoonzus woon, vind ik het heel leuk om te zien hoe hecht we allemaal om Kris heen staan (mijn neefje van 2) en als mijn schoonmoeder oppast doet hij leuke dingen met haar, en als wij 1 keer in de 2 weken oppassen, stoeien we, en doet mijn lief echte mannendingen met hem, aangezien mijn zwager op uitzending is naar Tsjaad eb daarvoor alleen in het weekend thuis was (hij zit bij het korps mariniers). Ik heb dat zelf best wel gemist, met alleen af en toe op bezoek bij oma, en de gebruikelijke logeerpartijen in de vakanties. Ik wil dat mijn ouders net zo'n band krijgen met hun kleinkinderen als Kris met ons.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:04

Ik zou het kiezen met hart en verstand.
Ik kan niet met mijn verstand bepalen om een kind te laten aborteren zonder er voor mijn gevoel achter te staan (al kan ik helemaal geen kind aborteren).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:05

Romyv schreef:
Vjestagirl schreef:
Voor de mensen die zeggen dat ze het laten adopteren: vinden jullie niet dat dat een ander opzadelen met jouw fouten is? Dat is (in mijn ogen) een kind het recht ontemen om zijn of haar echte ouders te kennen. Dat is verwachten dat iemand anders wel op jouw kind zit te wachten als jij dat niet doet. Maar dat is ook voor kinderen die opgroeien in een situatie die ECHT slecht is (denk aan 3de wereld landen) een gemiste kans... Die kinderen hebben het veel harder nodig om in een liefdevol en warm huis te komen, waar er eten is en goede voorzieningen, dan het kind van een 15 jarige die wel sex wil maar niet de verantwoordelijkheid.

Er zijn heeel veel mesnen die dolgraag kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen. De maak je heel gelukkig met een baby dus zo zie ik dat niet.. Maar ook voor het kind is dat weer moeilijk op latere leefttijd, het is niet natuurlijk om gevoed en opgevoed te worden door andere mensen..

Vjestagirl schreef:
Als mijn (denkbeeldige) kind thuis zou komen en me zou vertellen dat ze zwanger is, dan zou ik toch echt eens opzoek gaan naar het nummer van de abortuskliniek, al was het maar om haar flink te laten informeren. Wil ze het houden, dan zou ze (als het mogenlijk is) een eigen appartementje in huis krijgen, waar haar vriend ook fijn mag komen wonen. Maar dan doet ze het wel zelf, ik ben GEEN oppasoma, ik ben geen kinderdagverblijf en ik ben geen bank. Jij kiest voor die optie, en ik vind niet dat je familie daar de verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen. Als je oud genoeg bent om seks te hebben, dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen daarvan te dragen.

Dat zeg je nu, maar je eigen kind kan je op je hoofd scheiten en dan pik je dat nog (bij wijs van spreken he..)

Het is heel gemakkelijk te praten vanuit een WAT ALS situatie.. vind het een beetje kort door de bocht en zou graag willen weten hoe je reageert als het je echt 'overkomt'.

Dat zullen we helaas nooit te weten komen. Ik krijg namelijk geen kinderen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:06

Adil18 schreef:
C_arola schreef:
Maar als je kijkt naar de bouw van een jong kind en een vrouw dat erg smal en klein gebouwt is, zit daar denk ik ook weinig verschil in.
Natuurlijk de bouw van de vrouw is volgroeid en van de kind niet maar het is beiden dan erg smal en kwetsbaar.

Kijk naar de klassieken hoe zij de vruchtbaaheid van een vrouw symboliseerden: Een beest paar heupen, dikke benen, gewoon een krachtig lichaam!

Het lichaam speelt tegenwoordig nog een rol bij het krijgen van kinderen. Vrouwen met weinig rondingen zeg maar (dus erg smalle heupen) zullen het misschien wat zwaarder krijgen dan de wat breder gezette vrouwen. Alleen door de wonderbaarlijke technieken van de medici kan dit allemaal...

Ik bedoelde er alleen mee dat ik denk dat het voor de kind en voor een vrouw met erg smalle heupen erg zwaar en moeilijk zou worden en niet alleen voor een kind omdat de vrouw volwassen is en uitgegroeid.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:06

Elma_ schreef:
Ik vind deze discussie toch zo jammer he,,
Weetje als je zelf geen kind heb, dan kun je eigenlijk niet eens mee praten.. want je DENKT dat je weet hoe het is maar weetje,,
Het is niets als zoals jij het je voorstelt.. Een kind dragen, baren opvoeden grootbrengen.. Je kunt NOOIT weten hoe dat is als je dat niet zelf heb ervaren....

Oke, dus we mogen nergens meer over praten als we er zelf geen praktische ervaring in hebben...Dan kan Bokt wel opdoeken denk ik Haha!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:07

Ik ben 16 en hoop nog lang niet zwanger te worden.
Heb hier laatst een goed gesprek over gehad met mijn vriend en m'n moeder naar aanleiding van een meisje bij mij op school (17) die zwanger is.
Ik denk niet dat ik het weg zou kunnen halen. Mijn broertje zei toen van nou dan laat je het toch gewoon weghalen, niks moeilijks aan. Maar ik denk dat dat voor mannen makkelijker is om te zeggen.
Mijn ouders zouden mij steunen vooral mijn moeder, ik denk dat mijn vader eerst nog boos zou zijn. maar mijn moeder zou me volledig steunen en achter mijn beslissing staan als ik beslis om het te houden. Maar ik denk dat je pas echt kan zeggen wat je doet enz als het echt gebeurt, ik denk dat het moeilijk in te schatten is wat je zou doen terwijl je niet zwanger bent.
Laatst bijgewerkt door Iris_B op 08-12-08 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:07

C_arola schreef:
Adil18 schreef:

Ik bedoelde er alleen mee dat ik denk dat het voor de kind en voor een vrouw met erg smalle heupen erg zwaar en moeilijk zou worden en niet alleen voor een kind omdat de vrouw volwassen is en uitgegroeid.

Ja, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, ik bevestigde alleen je antwoord met mijn visie erop Haha!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:08

RedPassion schreef:
Xantaatje schreef:
Ik ben zelf mama van tweee dochters de oudste is bijna 13 .

*knip*

Verder proberen we haar nu al zoveel mogelijk voor te lichten en hopen daarmee een stukje risico te verkleinen

Als ik om mee heen kijk en dingen lees denk ik dat je met voorlichting op 12/13- jarige leeftijd al wat aan de late kant bent. Absoluut niet aanvallend bedoeld hoor. Lachen

Mijn ouders hebben mij en mijn zusjes altijd heel goed, eerlijk en open voorgelicht. Wij wisten al heel jong hoe het allemaal zat en er werd ook normaal over gedaan (ook over dingen als homoseksualiteit etc.). Echt begrijpen deden we het niet altijd, maar nu besef ik me wel dat wij door die voorlichting wel heel anders met seksualiteit om zijn gegaan dan heel veel leeftijdsgenootjes in de puberteit. Mijn vader (met name) heeft het er zo ingehamerd allemaal. Respect voor jezelf en je grenzen (leren) kennen waren zijn 'hoofdonderwerpen' Haha!, naast de feitelijke voorlichting.

Toen ik 15-16 was hadden vriendinnen sex terwijl ze er niks aan vonden, alleen maar omdat ze bang waren dat hun vriendje de verkering uit zou maken. Deden het zonder condoom omdat de jongen dreigde het uit te maken als ze het met zouden doen. Ik neem aan dat zulke praktijken nog steeds voorkomen, dus voorlichting geven aan en het weerbaar maken van -met name- pubermeisjes is heel hard nodig.

Weet ik hoor dat je het niet aanvallend bedoeld Knipoog

We zijn hier natuurlijk al langer mee bezig hoor, niet nu pas, want dat is zeker tegenwoordig aan de late kant Haha!

Wel is het van de laatste twee jaar dat ze heel veel films kijkt (en wij haar laten kijken Clown ) over loverboys, afblijven (meisje dat verslaafd raakt aan de pillen) etc. Zelf leest ze ook veel.

Ik ben het helemaal met jou ouders eens respect voor je zelf en je lichaam, dat ik ook onze belangrijkste boodschap denk ik.

Precies wat je zegt, wat voor vriendinnen lrijgt ze en hoe gaat ze ondanks onze voorlichting ermee om. Ik hoop van harte dat ze goied geluisterd heeft en niet ja ja zei om van ons af te zijn Haha!

Voor nu is ziet ze alleen nog paardjes paardjes en nog eens paarden , dus wie weet en zingen we het zo nog een aantal jaren uit ROFL

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:09

Hoe zit het met de mannen?
Als je zoon thuis kwam om te vertellen dat zijn vriendin zwanger was?
Als hij zou vertellen dat hij er totaal niet op zit te wachten,wat zou je dan zeggen?
Of als hij zei; 'ma, we gaan dit kind houden' ?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:09

Adil18 schreef:
C_arola schreef:

Ja, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, ik bevestigde alleen je antwoord met mijn visie erop Haha!

Ik wist niet precies wat je bedoelde met je atnwoord vandaar dat ik even uitleg gaf Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:10

_Tivoli_ schreef:
Als hij zou vertellen dat hij er totaal niet op zit te wachten,wat zou je dan zeggen?

Sterker nog, als mijn zoon later thuiskomt mama mijn vriendin is zwanger.. dan hoeft hij het niet te wagen dat meisje in de steek te laten.. hij vond zichzelf oud en wijs genoeg sex te hebben, dan mag hij de consequenties dragen ook!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:11

Als ik er op mijn 15e achter zou komen dat ik zwanger was, dan weet ik echt niet wat ik zou doen. Ik heb het elke dag druk met huiswerk, ben gek op uitgaan, naar de stad, geen baantje, dus eignelijk geen inkomsten alleen me kleedgeld wat er eigenlijk te snel doorheen gaat. Ik weet niet of ik het zou houden. Hoe graag ik ook kinderen zou willen(later Knipoog) Ik zou kijken hoe het er dan in die periode voor staat en wat mijn ouders er van vinden, en hoe het allemaal gelopen is, door wat voor manier je zwanger bent geraakt en hoelang je al zwanger bent.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:11

Ik ben nu bijna 16 en als ik nu zwanger zou raken, zou ik het houden. Dat vooral omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik later geen kinderen meer zou kunnen krijgen en dat ik het dan op mijn 16e weg zou laten houden (vage zin). Ik denk dat mijn ouders me hierin wel zouden steunen.
Het zou natuurlijk iedereen beter uitkomen als je alles voor me kaar hebt, maar je hebt niet alles voor het zeggen.
En ja een mens is toch een mens, die je niet ''zomaar van de wereld haalt''.
Mijn vriend en zijn moeder zou sowieso zeggen, haal het kind maar weg. Dat weet ik haast voor de 95% wel zeker. Maar het groeit dan in míj en als ik het dan wil houden, hou ik het.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:12

Ik ben nu 17 en heb anderhalf jaar een vaste vriend. Zou het gebeuren dat ik zwanger zou raken, dan zou ik het houden.

Maar het zou wel heel makkelijk zijn om als 14-jarige wél seks te hebben, maar niet de consequenties te dragen. Wacht dan even tot je oud genoeg bent om voor kinderen te zorgen.
(En dan heb ik het niet over geld Knipoog )

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:12

_Tivoli_ schreef:

Ik weet niet hoe ik zou reageren.
Misschien omdat ik nooit gedacht heb om een zoon te krijgen ipv een dochter.
Ik zou hem proberen te steunen in zijn keuze en het ook duidelijk bespreken met alle voors en na's als je het zo kan noemen.
De keuze moet niet over 1 nacht ijs gemaakt worden vind ik.

Ik vind ook dat de voorlichting op te late leeftijd word gegeven en op school vaak ook erg onduidelijk.
Ik kreeg op de middelbare een biologieboek en daar stond de natuur in maar verder ook geen uitleg over het een of ander.
Mijn moeder was en is daar erg open in naar mij, mijn zus en broer en dat wil ik ook naar mijn kinderen zijn.

Edit; en ik weet dat mijn moeder me toen helemaal had gesteunt en mijn vriend mij nu als ik zwanger was/word. En dat geeft mij ook een goed en deels ook veilig gevoel.
Het lijkt me namelijk vreselijk om het huis uit gestuurd te worden omdat je zwanger bent en je het kind wilt houden.
Dat kan en wil ik mijn kinderen niet aan doen als zij op jonge leeftijd zwanger worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-12-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

_Tivoli_ schreef:

'Ma we gaan dit kind houden.' Dan verwacht ik dat hij zijn verantwoordelijkheden neemt. Als het een gezamelijk besluit is (en dat hoort het te zijn), dan ga ik er vanuit dat hij iig een bijbaantje neemt om te betalen in de opvoeding van dit kind. Of misschien wel avondonderwijs, zodat hij overdag zou kunnen werken. Iets in die richting.