in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:48

Brammetje16 schreef:
Ik ben er ook mee bezig, is iets voor over een paard jaar maar altijd handig je er vast in de verdiepen!huizen e.d zijn idd goedkoper maar je moet nog wel extra geld betallen geloof ik voor het feit dat je 'emigreert'

bedoel je voor het papier gebeuren ? dat je je bij de gemeente in laat schrijven in duitsland ????

het emigreren ging heel makkelijk , heb me bij de gemeente in nld uit laten schrijven , direkt door
naar de gemeente kleve en kreeg zonder problemen'' einen aufenthaltsgenehmigung ''zonder iets
te betalen .
wel heb ik direkt een duits rijbewijs aangevraagd , dat is geloof ik op den duur verplicht .

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:18

Heee nog een duitsland topic.

Wij zijn bijna 3 jaar geleden geemigreerd.
Heel bewust een stuk van de grens af. Wij hebben een groot Resthof met iets meer dan een ha eigen grond en een ha gepacht.

Emigreren ging inderdaad heel makkelijk zoals Ditano schreef.
Uitschrijven in Nederland en je melden bij de gemeente waarin je woont.
Verder geen aparte papieren nodig.

Verzekeringszaken zijn lastig... maar er zijn goede versicherungsmakler die onafhankelijk zijn en je dus goed uitleggen wat waar en hoe.

Honden en Paardenverzekering zou ik zeker altijd afsluiten. Evenals een goede rechtsbijstandverzekering.
Voor de verzekeringen ben je meer geld kwijt dan in Nederland.
Maar daarentegen veel minder belastingen voor de auto.
Gemeentelijke belastingen zijn ook niet zo hoog bij ons.
Auto aanschaf is ook goedkoper. Levensonderhoud ga ik vanuit ongeveer hetzelfde.
Brood is inderdaad belachelijk duur. Andere dingen weer goedkoper.

Scholen vind ik super. Tja je kind gaat inderdaad wat later naar school, maar eenmaal op school....
Ik vind het echt fijn.
Mijn jongens zitten op het Gymnasium en ze worden geweldig geholpen. Geen pesten, sociale controle, respect voor leraar en klasgenoten.

Ook de medische zorg bevalt ons goed. Tuurlijk er zijn dingen die anders zijn, die je minder fijn vind, maar over het algemeen ben ik meer dan tevreden.
Als chronisch zieke ben ik ongeveer evenveel geld eraan kwijt als in Nederland het geval is.

Over de jacht.... tja dat vond ik ook wel even wennen. Maar we worden prima gewaarschuwd dus alle tijd om paarden binnen te zetten. Mijn honden lopen los, de 5 katten struinen ook overal, maar hun is nog nooit wat overkomen.

Al met al vind ik hier op het dorp, wij wonen echt in een klein dorpje het wel ouderwets, maar daar hou ik juist van. Positief en negatief.

Kortom ik kan natuurlijk nooit nooit zeggen, maar zoals het er nu naar uitziet keer ik niet terug naar Nederland.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:36

Wilawander schreef:
Een hond kan niet WA verzekert zijn in Dld. Deze zijn altijd apart verzekert. Hondebelasting zou ik zeker aanmelden. Krijg je een hoop gezeur mee als ze komen controleren.

Mijne zijn bijna 13 & 11 en ik heb nog nooit hondenbelasting voor ze betaald Bloos .

Elma_ schreef:
Ik heb het!
westoverledingen, Leer

Volgens mij woont Tina daar ook!

Brammetje16 schreef:
is iets voor over een paard jaar...
.
Tong uitsteken
Citaat:
... maar je moet nog wel extra geld betallen geloof ik voor het feit dat je 'emigreert...

Aan wie/voor wat zou je dat moeten betalen Verward ...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:23

klopt ,ik woon ook in westoverledingen
al is dat wel de gemeentenaam Knipoog
westoverledingen is zeg maar een streek bestaande uit meerdere dorpjes
is behoorlijk groot de gemeinde westoverledingen

na 6 jaar is me nog steeds niet duidelijk welk dorp ik toebehoor ROFL
(we hebben dit huis in maart 2002 gekocht)
door onze straat loopt de grens van 2 dorpjes,völlenerfehn en völlenerköningsfehn

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:25

hondenbelasting was hier een paar jaar terug overijverig
zo kreeg opeens te horen dat 2 honden had via een brief
had iemand de hond van bezoek die dag doorgeven Clown

kon mijn bezoek met id en hondenpaspoort dat rechtzetten op gemeentehuis Clown

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 02:32

ditano schreef:
Brammetje16 schreef:
Ik ben er ook mee bezig, is iets voor over een paard jaar maar altijd handig je er vast in de verdiepen!huizen e.d zijn idd goedkoper maar je moet nog wel extra geld betallen geloof ik voor het feit dat je 'emigreert'

bedoel je voor het papier gebeuren ? dat je je bij de gemeente in laat schrijven in duitsland ????

het emigreren ging heel makkelijk , heb me bij de gemeente in nld uit laten schrijven , direkt door
naar de gemeente kleve en kreeg zonder problemen'' einen aufenthaltsgenehmigung ''zonder iets
te betalen .
wel heb ik direkt een duits rijbewijs aangevraagd , dat is geloof ik op den duur verplicht .

Dat stond op de site waar ik huizen aan het kijken was!Maar bij jou kwam er dus verder niks bij kijken?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:01

Duitsland zit in een recessie. Is daar al iets van te merken?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:56

tina schreef:

Ahh, bedoel je dat jullie tot de gemeente Westoverledingen horen?

Citaat:
door onze straat loopt de grens van 2 dorpjes,völlenerfehn en völlenerköningsfehn

*LOL* Misschien even aan je buren vragen "Uhhh, kunt u mij misschien vertellen waar ik nou precies woon Verward ?!"

*Smartie, ik merk nog niks Knipoog . Sinds de Euro is ingevoerd loopt iedereen hier over het algemeen te miepen dat alles duurder is geworden (en dat ís ook zo Gestoord ), maar ja... dat zegt volgens mij iedereen in Europa Knipoog .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:15

@ brammetje 16 .nee echt hoor geen extra kosten voor het emigreren Haha!

binnen 5 minuten had ik de stempel van kreis kleve op mijn papiertje staan Go jij! Go jij!
het ging echt heel gemakkelijk .

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:23

Sterre schreef:
Nicole987 schreef:
....Maar heb geinformeerd bij AOK en ze zeiden info halen bij mijn vorige tandarts van hoe lang en hoe vaak dat ik ben geweest, een uitgebreide uit leg van men huidige tandarts dat de aanpak werkelijk voor noodzakelijk is en niet voor mooie witte tanden Pling
en section opinion bij een andere tandarts en daar zie ik wel tegen op hoor ben absoluut geen held in de stoel van de praktijk...

Ohhh, balen dat ze dicht waren Rolleyes , maar ja, vrijdag middag is hier idd vaak alles "dicht" (wbt artsen enzo) Lips are sealed .

Nicole, dat is precies wat ik met een attest bedoelde Knipoog . Klinkt iig alsof de Krankenkasse bij een goede uitleg wel wil betalen Lachen . En wbt een second opinion: die TA kijkt alleen maar naar wat er is gebeurd (hoe komt het dat je gebit zo "slecht is) en dan naar je gebit wát er allemaal precies moet gebeuren. Als detweede tandarts (min-of-meer Clown ) hetzelfde zegt als de eerste, heb je helemaal goede kaarten om een heel groot deel van de kosten vergoed te krijgen. Je hoeft je dus niet zenuwachtig te maken: de goede man kijkt alleen maar Lachen
: ik vind het brood ook erg lekker hoor! Zeker het "doppelt gebackenes Bauernbrot" van onze bakker is echt zó Vingers aflikken ! Het is 2 x gebakken en heef

Oja, voor manlief neem ik altijd broodmix van AH mee, om met de broodbakmaschine nederlands brood te kunnen maken Knipoog .

Doordat mijn gebid zo slecht is gekomen door de trap van men paard, rechts boven kaak is ook zo'n 2cm korter
doordat al die staaldraden in men mond en die stukkies aan de kiezen en tanden ,om die staaldraad vast te houden en het werd ook aldoor strakker gedraaid . heeft het niet goed geweest voor men tanden.Het was heel anders dan een normale beugel en men voortanden staan ook nog eens naar voren , kan nu ook geen appel of zoiets afbijten , alleen van te voren in stukkie's te snijden hahahaha.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:36

Sterre schreef:
tina schreef:

Ahh, bedoel je dat jullie tot de gemeente Westoverledingen horen?

Citaat:

*LOL* Misschien even aan je buren vragen "Uhhh, kunt u mij misschien vertellen waar ik nou precies woon Verward ?!"

*Smartie, ik merk nog niks Knipoog . Sinds de Euro is ingevoerd loopt iedereen hier over het algemeen te miepen dat alles duurder is geworden (en dat ís ook zo Gestoord ), maar ja... dat zegt volgens mij iedereen in Europa Knipoog .

Dat is ook in Nederland ook het geval met de € { Euro's } ze hebben ook liever de oude trouwe guldens weer , net als hier hebben ze liever de marken weer in hun portomonee. Maar in het algemeen sinds de Euro er is , is het wel duurder geworden. Weet nog heel goed te herinneren, ging X hondebrokken halen ( Pedigree ) koste toen 16 Gulden een week later kwam die Euro's erin, 18 € moest ik betalen, Ja dhuu ben niet van men lottje getikt hoor Nors opkijken Dus ben mooi naar de Lidll gegaan en heb daar de hondebrokken gehaald en ze vinden het heerlijk ook, en daar haal ik nu nog steeds weg.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:34

Wij zijn met een huis in westerstede bezig, is hier ook iemand daar uit de buurt?
Wel loop ik tegen een probleem aan over de scholing teminste mijn familie maakt zich er druk om, mijn dochtertje van 7 zit net in groep 4 hier dus die kan het nog makkelijk aanleren, maar mijn zoontje van 11 jaar zit in groep 8 en allemaal zeggen ze dat hij nooit meer met duitste scholing bij kan komen, hij kan erg goed leren zonder er moeite voor te doen dus zelf zien we er niet zoveel problemen in.
Heeft iemand hier een kind van die leeftijd naar een duitse school laten gaan en geeft dit problemen of niet?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:50

Nicole987 schreef:
Dus ben mooi naar de Lidll gegaan en heb daar de hondebrokken gehaald en ze vinden het heerlijk ook, en daar haal ik nu nog steeds weg.

Mijn hondjes krijgen het huismerk van de Aldi, die hebben van stichting warentest het predikaat "sehr gut" gekregen en daar betaal ik 3,59 € voor Lachen .

*Noudy, ligt Westerhede ver van de nederlandse grens vandaan? Anders zou je hem misschien nog een half jaartje in Ned. naar school kunnen laten gaan, zodat ´ie het eerst een tijdje in de buurt kan leren en daarna op school in praktijk kan brengen.
Je kan hem natuurlijk ook een paar keer in Dld naar school laten gaan en daarna met de duitse leerkracht overleggen wat het verstandigste is?!

Ik kan niet uit ervaring spreken, want mijn kinderen zijn hier geboren Knipoog .

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 02:46

Even een stipje hier, dit topic ga ik nog eens verder doorspitten Ja Ik wil dolgraag naar DL verhuizen als we daar de mogelijkheid voor krijgen, dit zal over een jaar of 4 zo zijn maar ik ben er al veel mee bezig. M'n vriend ziet het ook wel zitten gelukkig, dus wie weet.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:56

noudy schreef:
Wij zijn met een huis in westerstede bezig, is hier ook iemand daar uit de buurt?
Wel loop ik tegen een probleem aan over de scholing teminste mijn familie maakt zich er druk om, mijn dochtertje van 7 zit net in groep 4 hier dus die kan het nog makkelijk aanleren, maar mijn zoontje van 11 jaar zit in groep 8 en allemaal zeggen ze dat hij nooit meer met duitste scholing bij kan komen, hij kan erg goed leren zonder er moeite voor te doen dus zelf zien we er niet zoveel problemen in.
Heeft iemand hier een kind van die leeftijd naar een duitse school laten gaan en geeft dit problemen of niet?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hallo

Wij wonen hier 1½ jaar en men zoon was toen 13 jaar, en hij kan mega goed mee komen met duits en ook zo met schrijven
terwijl hij ook nog ADHD - ODD heeft en 4 jaar achterstand, en hij doet het nog beter dan ik Haha!
Alleen het rekenen dat vond hij wel lastig , dat ging in NL heel anders .Maar dat was maar voor even en nu kan hij het ook ondanks zijn probleem, doet hij het Fantastisch..

DE reden dat wij zijn verhuist na vele en lange vergaderingen met ons gezinnetje , is om onze paarden die wou ik gewoonweg bij huis hebben zodat ik mooi uit de keuken naar men paardje's kan kijken en dat ikzo bijv: in men pyjama men paardje'seten kan geven Pling
En een boerderij met een mooi lappie grond erbij is gewoon weg niet te betalen in Nederland..

Enne wie rijd er wedstrijden in NL { Dressuur }
Laatst bijgewerkt door Nicole987 op 17-11-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:59

Doei! goeiemorgen!
wij zijn weer terug en hebben heel wat leuks gezien in Heidelberg.
M'n vriend heeft nu al een voorkeur voor een appartement, dus dat zal 'm wel worden...

@ditano: idd dus: zien - verliefd- hebben...

@tjinta: hey!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:17

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:20

Hallo iedereen!

pff, ik zit er steeds serieuzer over na te denken dat ik met mn knollie naar duitsland wil..
Helaas kan ik never nooit een hypotheek krijgen Boos!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:25

nee gelukkig niet herkenbaar, speculaas ligt hier volop in de winkel.
Kroketten ?? Zat andere lekker dingen hier.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:26

Elma_ schreef:
pff, ik zit er steeds serieuzer over na te denken dat ik met mn knollie naar duitsland wil..
Helaas kan ik never nooit een hypotheek krijgen Boos!

Je hoeft toch niet (meteen) te kopen Verward ?! (Voorlopig) huren gaat ook Lachen !

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:29

Ja maar i kwil wel iets met een stuk land erbij.. en ik vrees dat dat met huren niet binnen mn budget valt..
Ik zou ook gewoon niet weten waar ik meot beginnen...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:33

Sterre schreef:
Artikel in de Telegraaf, herkenbaar voor jullie Knipoog ?!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2535 ... tml?p=18,1

ROFL ze verkopen hier 2 varianten in kaufland
de deutsche bratrol en de geimporteerde nederlandse merkfrikandel (daar hoef echt niet voor naar nederland)
en de imbiss kent ook de frikandel special hier Huilen van het lachen (heette voorheen een weekje blöde hollander Clown toen net uit was daar)

zit globaal 15 minuten met auto over de grens trouwens

heb trouwens de kroketten ook wel eens gezien ,nasischijven en ook een poosje bitterballen
in de schappen Clown

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:38

Elma_ schreef:
Ja maar ik wil wel iets met een stuk land erbij.. en ik vrees dat dat met huren niet binnen mn budget valt..
Ik zou ook gewoon niet weten waar ik moet beginnen...

Je zou om te beginnen eens kunnen kijken in welke streek je zou willen wonen. Dan kan je op het i-net naar makelaars gaan zoeken die daar hun huizen verkopen/verhuren. ( www.immobilienscout24.de is bijv. een grote site) In de lokale zaterdag krant wordt ook heel vaak wat aangeboden Lachen .

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:39

Thanx! en is dr wel een beetje werk ook?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:45

hahahaha, wij denken er idd ook over om naar Duitsland te verhuizen, net over de grens dan wel ivm werk.

Wij doen dus al ons hele leven boodschappen in Duitsland en waar we minstens 1 keer per week gaan eten, in Duitsland uiteraard, eet mijn dochter dan weer wel een nederlandse Frikandel speciaal.
Alleen het duitse brood vind ik persoonlijk ook wat minder.
Mijn man heeft de duitse nationaliteit (alhoewel hij er nooit gewoond heeft Haha! ), ik heb er een half jaar gewoond en enkele jaren gewerkt.
Wat dit betreft zal de omschakeling voor ons niet zo groot zijn.