vriendschap, waar ligt voor jou de grens in een relatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re: vriendschap, waar ligt voor jou de grens in een relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:43

Pfoe lastig... Ik denk dat ik mijn vriend redelijk vrij laat, we hebben allebei onze eigen sport met bijbehorend vereningsleven, ook is mijn vriend meer van de kroeg en ik meer van het stappen.

Maar wat betreft exen....ben ik toch wat wantrouwig. Heeft ook wat te maken met een eerdere ervaring (voor deze vriend).

We hebben we een tijdje terug behoorlijk ruzie gehad: mijn vriend, we hadden toen 1.5 jaar, kreeg een berichtje van zijn ex waar hij 3.5 jaar een relatie mee heeft gehad. Of hij zin had om langs te komen, koffie te drinken etc. Door dat ik eerder het slachtoffer ben geworden van 2 exen die elkaar toch wel erg leuk vonden, heb ik mijn vriend verteld dat ik dit liever niet wilde. Zij heeft hem namelijk gedumpt en als hij het over haar heeft is dat altijd op een positieve manier. Maar als hij echt wilde mocht hij van mij wel gaan.

Helaas vond m'n vriend dat ik me aanstelde en is gewoon naar haar toe gegaan. Er is verder niets gebeurd geloof ik. Toch zou het voor mijn vertrouwen beter zijn geweest als hij de afspraak had afgezegd nadat hij merkte dat ik het liever niet had (ben die dag huilend naar school gegaan omdat hij haar blijkbaar belangrijker vond dan mijn gevoel). We hebben er later ook nog behoorlijk ruzie over gehad en als ik het welbekende topic hier op LzP lees komt het weer even bovendrijven.

Wat vinden jullie: heb ik me aangesteld, of had hij toch iets meer rekening met mijn gevoel mogen houden? (We zijn nu trouwens bijna 3 jaar bij elkaar en met onze relatie zit het verder prima)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:47

Tja, ik had hetzelfde als jou gereageerd patos Ja

Mijn ex en beste vriendin hebben nooit wat gedaan, maar was wel moeilijk voor mij dat hij haar leukere smsjes stuurde dan mij Nagelbijten / Gniffelen En vervolgens toen het uit was mij bellen wat haar nummer is, want die was die kwijt.. Toen ben ik lichtelijk uit mijn stekker gegaan Nagelbijten / Gniffelen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

MyWishMax schreef:
Tja, ik had hetzelfde als jou gereageerd patos Ja

Mijn ex en beste vriendin hebben nooit wat gedaan, maar was wel moeilijk voor mij dat hij haar leukere smsjes stuurde dan mij Nagelbijten / Gniffelen En vervolgens toen het uit was mij bellen wat haar nummer is, want die was die kwijt.. Toen ben ik lichtelijk uit mijn stekker gegaan Nagelbijten / Gniffelen

Nou, daar kan ik ook helemaal inkomen. Soms zou ik willen dat dat soort dingen mij allemaal wat minder zouden kunnen schelen, dat ik wat rationeler zou kunnen denken. Zo van, als hij haar leuk vindt dan kan ik ook makkelijk weer een ander vinden en verdient hij mij niet, helaas werkt dat in de praktijk niet zo Verdrietig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:50

Nee, als een ander dat voerkomt kan je het wel, maar bij jezelf echt niet Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:58

Ik maak me echt helemaal nergens druk om.

2 jaar geleden liepen we een cafe binnen en daarbij liep zijn ex langs. Hij begon een klein praatje en ik wandelde vrolijk door.
Ander vrouwtje is zijn beste vriendin, ook prima. Als hij op visite wil, gaat hij fijn, als hij met haar wil stappen gaat hij fijn.
En ja Lielle, al willen ze met elkaar op vakantie, dan gaan ze fijn Haha!

Deze beste vriendin Skess zat enkele jaren geleden met hem op msn en naar mijn mening flirte ze.
Praten mag, maar flirten doen we niet he.
Enige wat ik heb gevragen aan mijn vriend is om haar te vertellen dat flirten niet kan.
Zonder dat...al banketstaaf ze 72 uur vol, wat kan mij dat schelen.

Nee hoor, ik vertrouw mijn vriend 200%

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:00

SplashIsLief schreef:
Het liefste zou ik hebben dat hij geen contact heeft met exen, maar misschien is dat niet reëel. Ik zou daarom ook veel contact toestaan, ookal zou het mij pijn doen, daar zal hij waarschijnlijk weinig van merken. Bloos

Ik heb zelf veel mannelijke vrienden en zou het belachelijk vinden als hun door hun vriendinnen tegen gehouden werden om iets met mij te doen. Terwijl ik het me uit haar oogpunt best kan voorstellen.

waarom niet? dat is toch niet voor niets uit? heb jij ook geen contact meer met je ex(en)? ik wel hoor... hoop niet dat vriendlief daar jaloers over is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:05

patos schreef:
Wat vinden jullie: heb ik me aangesteld, of had hij toch iets meer rekening met mijn gevoel mogen houden? (We zijn nu trouwens bijna 3 jaar bij elkaar en met onze relatie zit het verder prima)

Ik zal niet snel zeggen dat iemand zich aanstelt, ook in dit geval niet. Maar wat mij betreft mag mijn vriendje omgaan met wie hij wil, zolang het platonisch blijft. Ik ga hem niet verbieden een ex te zien en ik verwacht ook niet van hem dat hij om mij niet zou gaan (als ik er moeite mee zou hebben), ook niet als die ex blijkbaar nog wat van hem moet. Als ze elkaar echt willen zien gebeurt dat toch wel, en als het dan verder gaat dan platonisch en ik kom daar achter, dan is het even heel zuur voor mij, maar dan weet ik meteen wat ik aan 'm heb. Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:16

ik heb maar 1 stelregel...zo lang mijn vriend dingen afspreekt/doet waar ik ook bij zou kunnen zijn en/of zou mogen zien, heb ik nergens problemen mee. Ook al kies ik er dan voor om niet mee te gaan of iets dergelijks, het feit dat alles open en eerlijk word besproken heeft voor mij hele grote waarde!
Het word voor mij bedreigend als ik bij voorbaat al word buitengesloten. Verbieden is niet mijn ding,maar ik begrijp alleen nooit die grotere behoefte om iemand uit het verleden te zien, dan de gevoelens van je huidige relatie. Ook ik zie/spreek weleens ex,maar dan alleen omdat ik weet dat niemand van ons er ook maar enig probleem mee heeft. Zou dit anders liggen dan gaat mijn vriend voor. Dit heeft imo ogen niets met opofferen te maken, maar met respect opbrengen voor elkaar. Tenslotte is het opzoeken van exen toch vaak in verband te brengen met spanning etc...want sex met je ex...is tenslotte heel vertrouwd vreemdgaan. En gaat het echt om het opbouwen van een vriendschap oplangere termijn dan zijn er toch geen geheimen??!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:21

Over de behoefte van het zien van mensen uit je verleden: ik zie persoonlijk het verschil niet zo tussen het afspreken met een ex die je tien jaar niet hebt gezien of met een schoolvriendinnetje dat je tien jaar niet hebt gezien. In beide gevallen kun je zeggen 'dat is voorbij, laat het verleden rusten', maar ik ben soms gewoon benieuwd hoe het met mensen 'van vroeger' gaat. Zonder bijbedoelingen. Voor een wildvreemde op straat of een collega kun je ook ineens (ongewenste) gevoelens krijgen, ik zou niet weten waarom je dan exen uit de weg zou moeten gaan, waarom die 'extra bedreigend' ofzo zijn.

Verder ben ik in een relatie nog altijd vooral een individu en niet primair een deel van een stel. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-11-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:23

de behoefte snap ik ook heel goed, maar niet als dit willens en wetens ten koste gaat van de relatie die je nu hebt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:23

Ik ben niet jaloers aangelegd, maar juist als ik gevoelens voor iemand heb probeer ik op bepaalde manieren grip op de situatie te houden. Zo heeft mijn huidige vriend nog regelmatig (lees bijna dagelijks) contact met zijn ex die hem dan belt en die paar huizen verderop woont. Geen probleem, maar zij doet het achter haar vriends rug om en daar steekt het me. Hij heeft nog wel gevoel voor haar op een normale manier, maar niet meer in de zin van een relatie willen. Haar kan ik natuurlijk niet peilen... blijf het lastig vinden, maar ik wil mijn vriend niet belemmeren of verbieden. Zo ben ik namelijk totaal niet; leven en laten leven.

Echter; heb ik het er wel over gehad en het antwoord van vriendlief was dat als het andersom zou zijn hij er niet zo makkelijk mee om zou gaan... heerlijk he, die mannen! Lachen

Edit: Ik heb geen probleem met exen als er maar geen gevoel bij komt kijken. Zodra bekend is dat een van de twee gevoel gaat krijgen, is het voor mij al riskant voor mijn gemoedsrust en zou ik mezelf helemaal gek maken met waanbeelden terwijl er niets aan de hand hoeft te zijn!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:24

Waarom zou het ten koste moeten gaan van je huidige relatie als je geen bijbedoelingen hebt?

En als je ex die wel heeft, dan kun je toch duidelijk maken dat jij die niet hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:35

Mijn laatste ex heeft mijn vertrouwen enorm geschonden,helaas...
Voor hem heb ik 5 jaar gelat,altijd in perfect vertrouwen. Hij had vriendinnen,ik vrienden,die we beiden zagen. Ook wel zonder elkaar,nooit iets gebeurd en ook geen tel echt onzeker daarover geweest. Ik vertrouwde hem gewoon,en hij mij. Ook prima gegaan dus.
Mijn verse ex was dus niet betrouwbaar. Hij had meiden op msn,en als ik de kamer binnenkwam,snel wegklikken.Onze relatie begon al vol met(terecht)wantrouwen van mijn kant,en achteraf heb ik er gruwelijk spijt van want hij wás ook gewoon onbetrouwbaar.

Normaal gesproken heb ik dus geen probleem met vrouwelijke vriendschappen. Exen ook niet,tenzij ze nog een oogje op hem zouden hebben,dan zou ik er wel moeite mee hebben. Maar gewoon msnen,bellen,prima... En met "gewone"vriendinnen vind ik het allemaal wel best.
Als hij me wil besodemieteren,vindt hij altijd wel een manier denk ik dan maar.
En daarbij,je intuitieve gevoel zegt veel... Haha!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:37

Ik ben nog aan het bijlezen dames, maar ik heb ook een voorbeeld:

Wat als je er achter komt dat je vriend met andere meiden chat, niet op sex gebied en zonder cam e.d. maar dat je leest dat ie liefje e.d naar anderen stuurt op msn? Hoe zouden jullie daar op reageren? En hoe zou je je dan voelen?

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:38

waar ik ook moeite mee had toen dit speelde (is inmiddels dus voorbij):

Wij hebben samen een relatie, een huishouden, een huis etc.etc. En afspraken over hoe we e.e.a. doen. Ik werk(te) veel uren per week en was kostwinner. Hij werkte minder en zorgde voor ons huishouden, klussen aan ons huis, de dieren etc.

En als ik dan hard aan het werk was (voor ons!) ging hij met haar en haar kinderen op pad. En lag het klussen aan ons huis dus stil. En stond 's avonds de afwas nog op het aanrecht. Misschien kinderachtig, maar ik kon daar niet tegen.

Begrijp me goed, hij doet zat zonder mij. Heeft zijn eigen hobbies, vrienden etc. Gaat zelfs met zijn vriendengroep elk jaar op vakantie. Geen probleem mee. Maar die situatie met die vriendin schoot bij mij verkeerd en da theeft sporen nagelaten die misschien onherstelbaar zijn.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:40

Patriesja schreef:

Wat als je er achter komt dat je vriend met andere meiden chat, niet op sex gebied en zonder cam e.d. maar dat je leest dat ie liefje e.d naar anderen stuurt op msn? Hoe zouden jullie daar op reageren? En hoe zou je je dan voelen?

zonder dat jij het weet en je kent die meiden niet? Zou ik doodziek van zijn.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:41

HenrietteM schreef:
waar ik ook moeite mee had toen dit speelde (is inmiddels dus voorbij):

Wij hebben samen een relatie, een huishouden, een huis etc.etc. En afspraken over hoe we e.e.a. doen. Ik werk(te) veel uren per week en was kostwinner. Hij werkte minder en zorgde voor ons huishouden, klussen aan ons huis, de dieren etc.

En als ik dan hard aan het werk was (voor ons!) ging hij met haar en haar kinderen op pad. En lag het klussen aan ons huis dus stil. En stond 's avonds de afwas nog op het aanrecht. Misschien kinderachtig, maar ik kon daar niet tegen.

Begrijp me goed, hij doet zat zonder mij. Heeft zijn eigen hobbies, vrienden etc. Gaat zelfs met zijn vriendengroep elk jaar op vakantie. Geen probleem mee. Maar die situatie met die vriendin schoot bij mij verkeerd en da theeft sporen nagelaten die misschien onherstelbaar zijn.

Begrijpelijk dat jij daar pissed over was... als hij jullie huisje zou doen en vervolgens de mooie meneer gaat uithangen bij die vriendin,,, beetje jammer idd

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:41

Ik vond het echt niet leuk toen mijn vriend met een ander meisje naar de bioscoop ging.
Aan de ene kant was ik blij dat hij het wel verteld had.
Het was wel het meisje dat achter hem zit.. Dat dacht ik toen wel al en ik wist het zeker toen ik zijn verhaal achter hoorde.
Ze zat heeeeel de tijd zo van die complimentjes te geven dat hij toen ook gezegd heeft tegen haar "Je weet toch dat ik een vriendin heb."
Hij begon het uiteindelijk ook vervelend te vinden.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:42

HenrietteM schreef:
Patriesja schreef:

zonder dat jij het weet en je kent die meiden niet? Zou ik doodziek van zijn.

En als er dan eentje bij zit die je wél kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:43

Ik heb het meegemaakt,en mijn vermoedens klopten wel...mijn ex deed dit,en bleek gewoon "opties"open te houden...
Als ik erbij mag zijn,en het is een meisje die hij al járen kent bijvoorbeeld,en ik weet dat zij heel belangrijk voor hem is..dan zou ik het woord "liefje"nog wel kunnen accepteren..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:45

Ja maar je hebt liefje en liefje....
Ik zeg tegen goede vrienden ook wel eens hey schat, of hey lekker ding...
Maar die gasten kent mijn vriend ook...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:47

Als mijn vriend zou afspreken met gewone vriendinnen prima, maar met zijn exen zou ik dat toch niet zo leuk vinden. En al helemaal niet als er nog gevoelens zijn...

Ik kan ook ontzettend moeilijk iemand vertrouwen doordat ik ook al veel dingen heb meegemaakt op mannen gebied, maar ik heb ook geleerd dat als je iets tegenhoudt of verbiedt diegene het toch wel doet als ie dat graag wil, maar goed, als ik daar niet mee kan leven en het mij kwetst dan kan hij het vergeten, zeker als ik het al een aantal keren duidelijk heb gemaakt dat ik het niet zie zitten.

Ik zeg ook tegen vriend, schat, mop enzo. Op zich niets mis mee als het iemand is waar je goed mee op kan schieten en al een tijd kent.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:48

Ja maar als het niet alleen als opmerking tegen bekende is maar dat het overkomt alsof er meer mee bedoelt wordt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:49

Als het overkomt alsof er meer mee bedoeld wordt, dan vráág ik hoe het zit. Communicatie enzo. Knipoog

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:50

Karin schreef:
Als het overkomt alsof er meer mee bedoeld wordt, dan vráág ik hoe het zit. Communicatie enzo. Knipoog

Ja dat is ook gebeurd hoor Knipoog