Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:40

Ik vond een kinderopvang ook niets toen mijn dochter net geboren was. Ik ben nu erg blij dat ze er zijn, voor mijn kind is het een hele fijne plek waar ze met andere kinderen spelen kan. Waar ze ook nog eens een hele hoop van leert.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:43

Anne_GTI schreef:
Misschien maak ik bewust wel de tijd vrij om zulke dingen te doen. Mijn eigen ouders waren er nooit als ik wedstrijd had met de pony, een schoolreisje, avondvierdaagse, peanutballfinale etc.
Het deed mij als kind veel pijn om andere ouders wel heel betrokken te zien bij hun kinderen; ik stond altijd alleen. Dat wil ik mijn kinderen niet aandoen. Niet dat ik er altijd bij ben want dat lukt me ook niet. Dat geeft ook niet.

De eerste keer dat mijn moeder bij een wedstrijd kwam kijken was ik 20. Toen heb ik haar zo ongeveer naar huis gestuurd. Heb ergens achteraf in een hoekje stiekum staan janken. Alle fustratie van de voorbije 10 jaar van niet aanwezig zijn terwijl ik dat toch wel heel leuk gevonden zou hebben kwam er ineens uit.

Overigens hadden mijn ouders een hele goede reden voor hun absentie. Maar 1x per jaar eens komen kijken wat ik zoal deed had ik wel heel fijn gevonden.

Maar sport en avondvierdaagse heeft natuurlijk niets te maken met vrijwilligerswerk op scholen.
Mijn ouders waren er altijd, niet alleen met wedstrijden maar ook stonden ze bij de lessen te kijken.
Ze gingen ook altijd naar ouderavonden (helaas voor mij *LOL*

Maar ik moet zelf ook niet aan denken dat ze ook nog eens op school aanwezig geweest waren.
Gelukkig ging het in mijn tijd niet verder dan een plantje mee naar huis nemen tijdens de zomervakantie en daar voor zorgen. Haha!

Maar daarom zeg ik ook steeds: Betrokkenheid heeft niets, maar dan ook helemaal niets, met vrijwilligertje spelen op scholen te maken.
Dat doet me meer denken aan afkopen dan aan betrokkenheid om eerlijk te zijn.
Hetzelfde als die ouders die maar dure dingen geven omdat ze zichzelf ook wel een beetje schuldig voelen dat ze niet genoeg tijd aan hun kinderen besteden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:44

MISTRAL94 schreef:
Ik vond een kinderopvang ook niets toen mijn dochter net geboren was. Ik ben nu erg blij dat ze er zijn, voor mijn kind is het een hele fijne plek waar ze met andere kinderen spelen kan. Waar ze ook nog eens een hele hoop van leert.

Hmmn maar dat kan je ook zonder kinderopvang.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:45

Ik kan de plek van een kinderopvang zeer zeker niet inemen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:45

Behalve die pony ging alles van de school uit ThePast03. Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:47

Anne_GTI schreef:
Behalve die pony ging alles van de school uit [*olduser*]. Knipoog

Ok wij hadden ook wedstrijden van school uit en dan stonden mijn ouders ook te kijken.
Maar dat vind ik heel wat anders dan vrijwilligertje spelen op scholen.
Dat kan en wil niet iedereen en ik kan me dat levendig voorstellen.

En ik vind het vreselijk ver gaan om te zeggen dat ouders niet betrokken zijn bij hun kinderen als ze niet op komen draven voor klusjes op school.
Echte betrokkenheid uit zich in hele andere dingen dan vrijwilliger zijn op school.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:02

De betrokkenheid is idd ver te zoeken soms.

Wat mij opvalt is dat de kinderen brieven mee naar huis krijgen en die bij bepaalde gezinnen niet eens gelezen worden. Of er wordt boos gereageerd dat men dara geen zin in heeft of daar zoeken ze maar een ander slachtoffer voor. Ik vind dat sowieso al slecht overkomen op je kind.

Op onze school kan je van tevoren invullen wat je wel en niet wilt doen en welke dagen je werkt of vrij bent bijv.

Nu rij ik weleens mee en kom ik meestal dezelfde ouders tegen. Dat zijn ook ouders die werken! En ik weet zeker dat mensen thuis zitten met allerlei smoezen om niks te doen.

De ouderbijdrage is niet zoveel, dus ik begrijp wel dat niet alles daarvan kan. Ook kan niet alles door de school georganiseerd worden. Zou het ook niet willen, want dan is de juf straks meer met andere dingen bezig dan met onderwijs. Deze juf gaat echt niet om kwart over 3 naar huis. Ook neemt ze op eigen initatief al dingen mee naar huis omdat ze het zo leuk vindt de klas te versieren met halloween bijv. Niet alle leraren doen dat......Daarnaast heeft zij ook nog een leven als alleenstaande moeder en kan zij het ook maar mooi allemaal doen.....Waarom een ander dan niet? Ik heb haar zoon gezien en die lijdt er duidelijk niet onder.

Overblijf is helaas wel vaak een probleem. Op de 1 of andere manier zijn het altijd bepaalde type ouders die het doen en dat gaat niet allemaal lekker. dat was op de vorige school en hier ook. Hij hoeft er niet heen, maar het is jammer. Op sommige scholen wordt het al door BSO's georganiseerd, misschien is dat beter, weet ik niet........Ik ben voor een continu rooster.

Mijn moeder had een eigen zaak en ik miste haar heus weleens, maar als ze er was, deden we iets samen. Ook kwam ze naar mijn les kijken of wedstrijden. Dat ze niet OVERAL bij was, vond ik niet eens zo erg. Als je werkt heb je nog wel vrije tijd en als je dat goed besteed kan je nog genoeg doen.

De betrokkenheid is ook bij sport. En niet alleen uit de sociaal mindere gezinnen. Het zijn ok de mensen die zichzelf meer vinden, die denken, ik betaal, dus doen jullie het maar. Ik was 5 jaar vrijwilligster bij grote voetbal ver en soms zitten die je juist meer dwars dan dat ze ooit eens helpen.........

Je bereikt de mensen vaak toch niet, die je moet bereiken en de mensen die het juis leuk vinden om erbij te zijn, doen het toch wel. Ik heb zelf toen mijn zoontje 4 was, zelfs tijdelijk ontslag gevraagd uit ziekenhuis voor paar uur om zijn eerste uitvoering te zien. Ik had dat nooit willen missen en god wat maakte hij zich druk dat ik er niet bij kon zijn, maar ik was er en ben nog ontroerd als ik denk hoe hij daar zo trots stond en hoe gelukkig hij was.

Je hoeft niet altijd alles te doen, maar toon interesse. Oudergesprek in de avond ipv 's middags. Een keertje wel komen kijken als je kind aangeeft dat ie een belangrijke rol heeft in het toneelstuk. Een keer als je wel kan, ook wel meegaan etc etc.......Niemand kan nooit iets doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:10

ik heb 2 dochters van 6 en 8 jaar.
toen ze nog kleuters waren hielp ik wel eens mee met gym enzo, maar voor dit jaar heb ik me nog nergens voor opgegeven eigenlijk. Ik werk 4 dagen in de week, en ben blij met de spaarzame vrije uurtjes die ik dan over heb.
onze school heeft een continu rooster, dat houdt in dat de kinderen van half negen tot half drie op school zijn, en dat dus alle kinderen op school lunchen. Ik vind het ideaal!

dat er kinderen zonder ontbijt naar school worden gestuurd vind ik echt slecht, evenals kinderen zonder gordel in de auto. Maar ja, wat doe je er aan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:23

Ja, dat snap ik ook niet. Ik sta iets eerder op om samen een broodje te eten. Ik vergeet ook nooit zijn tussendoortje drinken en koekje, zou ik echt rot vinden zo een hele ochtend zonder drinken.

Toen hij pas geboren was, wilde ik liever niet terug naar de zaak. heb geprobeerd hem mee te nemen, maar daar was ik niet geschikt voor. We hebben met elkaar afwisselen het wel gered, maar hij is met 1 toch naar de creche gegaan. Ik hoorde goeie dingen en vond het voor hem leuk dat ie kon spelen met andere kindjes. het was een hele nette creche en ik vond de werkjes die hij meenam zo leuk. Ook las ik altijd zijn volg schriftje en schreef ook wat wij hadden gedaan. En ik nam de tijd bij brengen en halen.

Je krijgt wel af en toe zoiets van, laat nu een ander ook maar iets doen. Ik zelf had een hernia en wilde niet mee vorig jaar. Toen konden ze dus niet, wegens precies 1 auto tekort. Mijn kind zei dat en heb toen mijn valium laten staan en ben mee geweest. Ik heb ter plaatse weinig gedaan, maar het is eigenlijk te gek dat als er 1 ouder niet gaat, je precies die auto tekort komt. Van die 28 kinderen had er echt wel iemand gekund als iemand anders eens de moeite zou nemen om er een over na te denken of zich er overheen te zetten. Ik hou ook niet van alle kinderen........

Mensen zijn gewoon TE makkelijk en dat gaat ten koste van de kinderen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:47

Misschien moet je dan ouders gewoon een bijdrage laten betalen zodat er een bus geregeld kan worden in plaats van met auto's op pad te gaan.

Lijkt me een stuk eerlijker naar iedereen toe en krijg je ook niet dat gezeur over "niet voldoende betrokken" bij hun kind als ze niet aan dit soort activiteiten willen deelnemen.

Komt nog bij dat ik het helemaal geen leuk idee zou vinden dat (als ik een kind had) onder toezicht stond van ouders die ik niet ken of waarvan ik helemaal niet wil dat die invloed hebben op mijn kind.
Leerkrachten zijn opgeleid voor dit soort dingen, ouders niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:56

Ik heb op zijn vorige school een bus geregeld voor het schoolreisje, maar dat is duur hoor. Ze zijn ook weleens met de stadbus geweest en gaan regelmatig met de fiets binnen onze plaats, amar ook dan moeten er ouders mee fietsen.

1 of 2 leerkrachten is ook echt niet genoeg, dan zou ik mijn kind al helemaal niet meegeven en meer personeel is er niet. Op kamp hebben ze het hier gelukkig wel goed geregeld en wisselen enkele elkaar af. Was dus genoeg begeleiding gelukkig, maar daar heb ik wel goed naar gevraagd. Anderen kan het niet eens schelen lijkt soms wel.

Er wordt natuurlijk wel een beetje op gelet. De juf kent de ouders welen deelt de groepjes in. Ook mag je bijv alleen mee met inzittenden verz. En genoeg gordels. Stelt misschien weinig voor, maar ze doen hun best. Het is ook meestal in de omgeving per fiets en iets verder per auto, maar zoals iedereen altijd naar het Achterhuis ging in groep 8 kan waarschijnlijk door alles niet meer. Maar volgens mij zijn er maar weinig ouders die denken, o, nu stapt mijn kind bij een vreemde ouder in de auto en ik hoop dat het goed gaat. Vinden ze maar normaal. Ik zelf vind het ook moeilijk, maar dan hebben ze mooi mazzel en altijd een auto.....

Wil ik ook vertellen dat ik de vrijwillige ouderbijdrage voor 15 Sep moest betalen en er vorige week een oproep kwam of mensen die het vergeten zijn, ondanks het vrijwillig is, toch te betalen, aangezien pas 1/3e betaald heeft. Het gaat hier om 27,50 en men heeft er ruim de tijd voor, daarnaast weet je dit elk jaar. Ook zijn dit niet de minste ouders die het ECHT niet kunnen missen. Oke, heb je er 3, is het meer, maar dan nog was dat ook je eigen keus en doen die ook alle 3 mee aan activiteiten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:11

Hoe dan ook je kunt mensen niet dwingen om mee te doen met dit soort activiteiten. Niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd, niet iedereen heeft daar zin in en niet iedereen kan daar tijd voor vrijmaken.
Waarom wordt dat niet gewoon geaccepteerd in plaats van op het gevoel van ouders spelen door te zeggen dat de ouders die nooit aan zoiets meedoen niet betrokken genoeg zijn.

Als het niet werkt, wat blijkbaar het geval is, moet je het niet proberen af te dwingen (dat werkt alleen nog meer tegenstand op) maar een andere oplossing zoeken.

Misschien wat minder activiteiten waarvoor inzet van ouders nodig is? Ik lees hier uitgebreid kerstdiner, ontbijt op school en dan vraag ik mezelf af waar dat goed voor is.
Dat zijn nu typisch zaken die ik in de huiselijke sfeer vindt thuishoren.
Dat er kerst gevierd wordt op school vind ik normaal, maar een uitgebreid diner....
Ontbijten doen ze ook thuis, zal best leuk zijn hoor maar als er om dit soort dingen ouders nodig zijn vind ik het belachelijk. Het is niet dat ze wat missen als het kerstdiner of ontbijt op school wegvalt, al helemaal niet in hun algemene ontwikkeling. Clown

En anders gewoon de kosten voor zo'n uitstapje doorberekenen aan de ouders in plaats van te verwachten dat ze meehelpen. En al helemaal niet aankomen met eisen, daar gaan zelfs mijn haren recht overeind van staan en bij zo'n benadering zou ik er zelfs al niet eens meer over nadenken.

Zoiets moet je volgens mij alleen doen als je dat echt heel erg leuk vind en je er aanleg voor hebt.
Ik vind het een slechte zaak dat er ouders aan meedoen door de maatschappelijke druk of omdat ze wordt wijsgemaakt dat ze anders niet betrokken genoeg zijn bij hun kinderen.
Daar zitten namelijk genoeg ouders tussen die verder helemaal niet zo betrokken zijn bij hun kinderen, laat staan bij andere kinderen.

Wat ik vooral zie en hier ook weer hoor is dat scholen meer willen dan dat ze aan kunnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:16

woofie schreef:
Zien we hier niet een (kleinigheidje) over het hoofd?
De meeste ouders moeten wel werken om alle kosten te kunnen betalen!
Mede dankzij onze regering, die ondanks alle beloftes het leven er alleen maar duurder op heeft gemaakt.
Ik denk dat de meeste ouders in hun hart dolgraag meer tijd met hun kinderen zouden willen doorbrengen, betrokken zouden willen zijn bij sportclubs, school enz.....
Maar het kan gewoon niet!
De snipperdagen die men heeft zijn hard nodig om calamiteiten op te vangen o.a. zieke kinderen of roostervrije dagen....
De overige (vrije) tijd gaat in het huishouden en andere klussen zitten want ook dat gaat door naast het werk.
Het is dus eerder een kwestie van wel willen maar echt niet kunnen!

Je slaat de spijker op z'n kop Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:08

Ik heb eens een paar pagina's zitten doorlezen.
Het lijkt erop dat een aantal van jullie vinden dat wanneer je nooit wat doet op school je automatisch niet betrokken bent bij je kind? Vreemde opvatting is dat.
Ik doe nooit wat op school inderdaad, omdat ik daar geen zin in heb. Ja, ik zeg gewoon zoals het is. Het is niet mijn ding . Bovendien gebruik ik die tijd om de dingen te doen die moeten gebeuren, inclusief werken, zodat ik wanneer mijn kind thuis is hij mijn volledige exclusieve tijd kan krijgen.
Geen BSO of wat dan ook gewoon thuis met de vriendjes die hij uitkiest.

En trouwens, toen ik nog op school zat vond ik kinderen waarvan de ouders meegingen op schoolreisje écht zielig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:13

@ThePast03 ea, daar heb je misschien wel gelijk in. Maar ook elke school is anders daar in. Wij hebben hier scholen met overblijfmoeders die dan ook een cursus hebben gedaan. En andere scholen die prof BSO inschakelen bijv.

OOk zijn de uitstapjes enorm verschillend. Het natuurcentrum nodigd de school uit, net zoals en waterzuiverings bedrijf. Je kan daar natuurlijk niet op in gaan, maar de kinderen vinden het erg leuk. Net als de gratis bioscoop 1x per jaar en verschilende voorstellingen in Theater. Die zouden van mij ook weg mogen blijven. Maar begrijp wel dat dit juist meehelpt aan de algemene ontwikkeling waar echt niet alle kinderen dat mee krijgen. Ieder zijn keus, maar soms niet erg oke voor het kind.

Ik vind het soms ook wel duur worden. dan hebben ze wat en wordt er idd gevraagd of je nog wat kookt, bijv met kerst. Of om de beurt English Tea waar je thee en koek mee geeft etc etc... Maar ik laat mijn kind toch niet dan staan zonder iets. Betrokkenheid kan dus ook zijn, dat je samen even naar de appie loopt en dat haalt. Ik hoef niet altijd mee.

Aan de andere kant doet school erg zijn best. 5 dagen kamp voor 90 euro dat goed verzorgd was en ze het echt heel leuk hebben gehad, vind ik knap. Dat is zonder ouders!! Op 1 avond na dat we spook speelden in het bos, maar dat ging om 10 ouders en laat in de avond.

Het zijn wel altijd dezelfde mensen. Maar als de anderen niet kunnen of willen, oke. Ik vind het alleen erg makkelijk om te zeggen ik kan niet of ik wil niet. Je hoeft niet altijd, maar een keertje is ook voor jezelf leuk om het mee te maken. Ik ben geen moederfiguur en hou niet echt van alle kinderen. Ik ben bijv geen lees moeder. daar zie ik weer andere mensen vrijwillig helpen op school. Maar daar heb ik geen geduld en zin in.

Dat je er op aangekeken wordt is niet helemaal zo. Ligt eraan hoe je je opstelt erover. Als je echt een houding aanneemt dat het je allemaal niet kan schelen, terwijl jouw kind ook mee wil doen aan van alles, is dat misschien wel irriterend. Als niemand wat doet, neem je namelijk je eigen kind ook dingen af. Ze vinden het namelijk wel erg leuk en leerzaam om iets te doen buiten school.

Vrijwilliger heeft de school net als sportver niet genoeg. Heb er zelf 5 jaar gezeten en hou ook niet van voetbal. Geld kan je de mensen niet vragen, want dan mag de helft van de klas dus niet mee. Is dat leuk voor je kind? Mensen betalen 27,50 voor de vrijwillige ouderbijdrage al niet eens.........Daar kan overigens zelfs nog een regeling voor gedeeltes getroffen worden als het teveel in 1 x mocht zijn.

Als je niet wil of niet kan, oke, maar je neemt je eigen kind en de rest wel wat af, want het wordt te duur om het anders te regelen op scholen en leraren kunnen niet alles alleen........

Het is natuurlijk meer dan alleen iets doen op school, als je het over ouderbetrokkenheid hebt. Er is namelijk ondanks je werk altijd wel een moment dat je ergens bij kan zijn of interesse toont.

Dat bijv een jongetje geen surprise had voor het andere kind met sinterklaas. Hoe denk je dat het voor dat andere kind is, als enige geen leuke surprise?? Datzelfde kind altijd onvoldoendes met boekbespreking, spreekbeurt etc, terwijl je die data al een jaar in huis hebt dat ze het moeten doen. En dat zijn ouders ook niet op het oudergesprek komen waar je de keus hebt uit verschillende middagen en avonden en hij het juist nodig heeft.........

Ik had vroeger ook gedacht dat ik nooit iets zou doen, ben ik totaal niet het type voor, maar ik vind het voor mijn kind wel belangrijk om betrokken te zijn. Ik maak alleen de keus waarbij wel en waarbij niet..Het gaat ook in overleg als ik invul of ik wel mee ga of hij het oke vind, maar hij schaamt zich niet en sommige kinderen willen graag in ons groepje omdat ik wat afwijk van het hele saaie. Zo hou ik het voor mezelf ook nog leuk. En het is zo weer voorbij.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:19

Maar als uit elke post ongeveer blijkt dat overblijven een probleem is, waarom bestaat dat dan nog steeds?

Ik zat vroeger op de montessori en hadden dus gewoon overblijven op school, voordeel voor ons was dat we fijn om kwart voor 3 al uit waren, tov half 4.

Mijn ouders waren ook niet vaak/nooit aanwezig bij knutselen, lezen, whatever. Vond ik persoonlijk ook helemaal niet zo erg Nagelbijten / Gniffelen
Waren natuurlijk wel altijd bij ouderavonden enz.
Hadden goed contact met de leraren en wij als kind (ik en zusje) vonden het leuk op school.

Thuis was er altijd iemand thuis voor ons, zo hadden mijn ouders dat geregeld met werken ed. Mijn vader heeft een sportschool en werkte om de werktijden van mijn moeder heen (parttime in ziekenhuis). Zo wisselden ze elkaar bijna altijd af, voor ons natuurlijk erg fijn en in de vakanties kon er altijd iets geregeld worden. Maar op deze manier heb je ook geen tijd voor schooluitjes enz. Ik vond het fijner dat mijn ouders er waren ná school dan óp school.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:30

Ja, je moet ook niet per se wat op school doen, maar betrokkenheid houdt meer in. Je kind komt met een brief thuis of een opdracht voor school en dan kan je evt 's avonds wel een keertje helpen. Of wel een keertje proberen te komen kijken naar een toneelstuk als je kind trots is op zijn belangrijke rol. Als het niet kan oke, maar interesse tonen kan wel. Ook evt de foto's op de site samen bekijken dat je er toch iets van ziet etc etc.
Overblijf wordt wel steeds strenger geregeld. Het zal denk ik nooit verdwijnen, eerder steeds meer komen. Continu rooster had ik ook op montessori.

Ieder moet het ook op zijn eigen manier doen. Betrokkenheid uit zich alleen op meer manieren. En je bereikt altijd de mensen die zoveel mogelijk betrokken willen zijn, ondanks drukke leven. Die andere groep bereik je helaas moeizaam. Soms of vaak doe je niet alleen dan je kind tekort, maar ook jezelf.......En dan heb ik het niet alleen over iets doen voor school, maar gewoon betrokken zijn bij je kind, wat dus meer inhoudt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:17

Ouderbetrokkenheid is niet alleen het meehelpen op school. Ik heb een artikel gelezen van Kees Broekhof (gekregen van een leerkracht, 't is uit 2006), hierin staat dat ouders die geregeld op scholen komen, elkaar leren kennen, maar ook het schoolsysteem en ze de school heel wat werk uit handen nemen. Hij pleit voor een ouderbeleid op scholen waarbij je je als school niet moet afvragen hoe je zoveel mogelijk ouders de school in krijgt, maar wat je precies wilt bereiken met ouderbetrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid kan nl. ook dienen om betere leerresultaten te bereiken. Als je weet waar je kind mee bezig is op school (en helaas zijn niet alle kinderen even meedeelzaam Knipoog ), kun je daar thuis ook bij aansluiten met een spel, het kiezen van boekjes in de bieb of door er gewoon over te praten.

We zijn op een basisschool gisteren van start gegaan met een project wat we hebben gebaseerd op de Verteltas. Alleen hebben we hieraan Boekenpret (lees- en taalbevorderingsstimulering, kleuters hebben dan allemaal hetzelfde prentenboek thuis + een boek met allemaal suggesties voor wat men er thuis mee kan doen) en Knapzak (ouderbetrokkenheidsproject van maatschappelijk werk) gekoppeld. Ouders gaan nu ca. 12 keer per jaar een tas voor hun kind vullen met allerhande spelletjes, knuffels en andere zaken die aansluiten bij een bepaald prentenboek. Dit prentenboek wordt in die periode in de klas gebruikt, maar hebben ze dan ook thuis.
Het was een beetje spannend hoeveel ouders er zouden zijn, maar dat viel mee, maar liefst 11 van de 16! Het leuke is dat de ouders die er waren direct enthousiast waren en al manieren bedachten hoe ze de afwezigen erbij zouden kunnen betrekken. Als dat zo blijft is onze missie geslaagd. Vooral bij kleuters (groep 1) op een onderwijsachterstandsschool is het wel belangrijk dat ouders thuis ook bewust met taal en dergelijke omgaan.

Nog even over de BSO; mijn man en ik, en ik denk onze dochter ook, zijn hier erg blij mee. We hoeven in feite nooit anderen 'lastig te vallen' met oppasverzoeken, nooit iets regelen in de vakanties, heerlijk! Ik snap wel dat niet iedereen er zo over denkt, maar voor ons is het een uitkomst. Onze dochter gaat 2 dagen per week naar de bso (ook voorschools) en heb ik nog nooit horen klagen. Om een leuke moeder te zijn, ben ik het voor mezelf nodig om te werken en omdat we een kind hebben, is het voor haar leuk om met anderen te spelen (geweldige accomodatie).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:48

Superpony heeft wel gelijk, de ouders die je graag wilt (en misschien ook wel zou moeten in bepaalde gevallen), bereik je vaak niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:54

Er speelt een andere vraag hier door mijn hoofd.

Ik ben namelijk benieuwd hoeveel uren oppas jullie gemiddeld hebben per week buiten het hele schoolgebeuren, dus BSO e.d. daar niet inbegrepen. Dus puur om bv te sporten, uit eten, theater enz enz enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:55

ik NIET Haha! Haha!

gisterenavond had ik een zakendiner.......... ik kan mijn 10 jarige dan geld meegeven in de ochtend en dan zorgt ze voor haar eigen avond eten, gisterenavond was dat kauwgom Haha! Haha! Haha!

maargoed, dat komt 4 keer per jaar voor........ en voor de rest eten we gewoon gezond Lachen

Het is wel lastig hoor, want leuk vind ik het niet dat ik haar dan op haarzelf moet laten zijn........ maar het brengt wel geld in het laatje......

Gelukkig kan ik het haar goed uitleggen dat als zij nieuwe kleren wil, of een nieuwe fiets...... dat IK daarvoor moet werken, en dat ik het alleen moet doen...... en ze snapt dat ook.@

Alet......... Mijn dochter haar school begint om kwart voor 9 en is om 3 uur uit....... Ik woon 30 KM van mijn zaak vandaan..... Sanne gaat nu op de fiets..... vroeger toen ik in de paarden werkte kon ik Sanne naar school brengen en ophalen.......... nu niet meer, en eerlijk is braaf........ ze worden ook een stuk zelfstandiger!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:11

Ik weet ook een meisje dat sinds haar 8e al haar eten in de magnetron deed als haar moeder te laat thuis zou komen van werken, die er ook alleen voor staat.

Ik vind het iets eng soms, maar het kan wel.

imo heeft dat niet zozeer met betrokkenheid te maken.

Betrokken zijn bij je kind kan op veel manieren en zal voor iedereen anders zijn. Maar het is wel belangrijk dat je kind weet dat je op jouw manier betrokken bent bij zijn/haar leven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:12

Mag ik vragen Kiwiko waarom er dan niet bijvoorbeeld geregeld wordt dat ze die dag bij een vriendinnetje eet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:15

omdat mijn kind dat niet wil Lachen mijn kind is graag thuis... bij haar honden, haar katten ....... ze mag hoor, graag zelfs....... maar ze wil niet Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:38

Heerlijk, zo'n zelfstandig kind!! Ik herken dat wel, graag alleen zijn.

En behalve BSO (en een vaste middag beppe) zijn we vrijwel nooit oppas nodig, een paar keer per jaar voor een concertje of omdat we graag samen naar de ouderavond op school gaan. We zijn nogal huismussig, mijn man en ik, of doen dingen afzonderlijk of we nemen Arwen mee.