hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

pubelia schreef:
Mijn vader en mijn zus zijn beide universitair geschoolt, maar hun sociale skills zijn echt niet hoog hoog. Mijn moeder en ik hebben "maar" mbo nivo en wij zijn sociaal veel beter onderlegt hoor.

De meeting van de IQ kan je een gedeelte beinvloeden. En is ook nog eens sterk afhankelijk van de dag die je hebt. En er is meer nodig om hoog te kunnen presteren als IQ en EQ...

ja maar dat dat voor jou familie zo geldt betekent niet dat het ook zo 'is'...

Mijn broer doet uni, en is best wel sociaal...
Ik doe MBO, en ben veel terughoudender en veel meer op mezelf...

Nu word ik altijd wel gezien als de 'slimme luierik' en m'n broer als de 'iets minder slimmere die altijd hard z'n best doet'..
Maar met opleidingen heeft het sowieso niets te maken..

Ik ben dan wel weer heel goed in sociale situaties inschatten, wat wsl komt doordat ik de neiging heb om mensen hun gedrag heel erg te analyseren..

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:42

BCS:
Citaat:
Verdikkeme Ing, ik kan me zo goed in jou woorden vinden
grappig is dat altijd he, als iemand je woorden uit de mond pakt Vork

Citaat:
Vaak is het zo, als ik op verjaardagen oid zit tenminste, dat mensen vaker geinteresseerd zijn in mensen met een hogere opleiding. Dus zijn worden hierdoor wel op een voetstuk gezet. Misschien dat MBO-ers/HBO-ers zich hierdoor minderwaardig gaan voelen. En ja, daar kan ik wel weer over meepraten... Maar goed, dat zal dan wel weer worden afgewimpeld met het feit dat je dan maar wat aan je zelfbeeld moet doen....
ik snap wat je bedoeld, maar het heeft imo echt wel iets met je instelling te maken - gedrag wordt nooit in een vacuuum gevormt en actie geeft reactie. ik vind dat iedereen die zijn best doet, zich nooit minderwaardig moet voelen. Ik merk wel dat ik soms (met name door ouderen of verse collegae) anders benaderd wordt als zij weten wat voor opleiding ik heb gedaan. Maar het is aan mijzelf hoe ik daarmee omga. Zo staan mensen geregeld te kijken als ze mijn achtergrond weten, te meer omdat ik heel erg impulsief, blond, chaotisch en extravert ben. vrienden zeggen ook heel vaak: das echt weer zon domme ing-actie!" moet ik me dan minderwaardig gaan voelen?

@kim --> jij beschrijft eigenlijk in veel meer woorden, precies de theorie die ik een pagina of wat terug al heb gesproken Clown

@ pinuts: Ik denk dat jij gezegend bent met heel veel doorzettingsvermogen, iets wat je ook nog eens in praktijk weet in te zetten. Proficiat! je bent daarom zker niet 'minder' dan zij met een hoge opleiing. Het is wel een feit dat je lager geschoold bent dan iemand met en uni opleiding. dat feit is er nu eenmaal, maar dat zegt NIETS over de sociale omgang tussen jou en een hooggeschoolde - jij kan een veel boeiendere gesprekspartner zijn dan menig professor. je hoeft je dus ook niet banadeeld te voelen in dit topic, iig niet door mijn woorden

@ sullie: jullie situatie vind ik echt interssant. en ik vind het getuigen van wijsheid dat je ouders heel bewust aansturen in een combinatie van intellect en socials vaardigheden. Zo kan voor ieder (en vooral voor jullie toekomst) een goede ontwikkeling komen zodat je ook werkelijk kan functioneren in de arbeidsmarkt en dagelijkse leven, ipv alleen te kijken naar dat topintellect (ik ken er meerderen die constant strooien met de hoogdunkende houding: mijn kind is zeer hoogbegaafd)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:43

Menino schreef:

Inderdaad, een goed voorbeeld!

Bij ons is het dus zo dat mijn broertje juist moeite heeft met communiceren: Omdat hij vaak niet meekomt en agressief wordt: Dat is dan zijn middel om alsnog gelijk/zijn zin te krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:45

Zwerte schreef:
Kim_89 schreef:
Juist een goede discussie toch? Haha!

Nog even over intelligentie en de relatie met een opleiding. Het is met intelligentie zo dat er een bepaalde aangeboren "intelligentie" in ieder mens zit wanneer je geboren wordt. Dit is echter niet direct bruikbare intelligentie, maar hierin ligt al ongeveer vast wat jouw denkvermogen zal zijn op latere leeftijd en tot in hoeverre jij je kunt ontwikkelen wat niveau betreft. Kortom: hoe makkelijk kun jij leren? Hier las ik ook al verhalen van mensen die zeggen "mijn man is nooit gestimuleerd door te studeren terwijl het er wel in zit" en dat komt eigenlijk neer op wat ik net zei.

Je kan wel die aangeboren intelligentie hebben en het vermogen om inderdaad goed te kunnen leren, maar als je dit niet aanspreekt, komt het er ook niet uit. Dus in die zin bepaalt je opleiding inderdaad je intelligentie want je prikkelt en stimuleert wat je in je mars hebt. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende niveaus in opleidingen; er is voor iedereen passend onderwijs op je eigen niveau.

Je hebt ook mensen die zeggen: "Ik doe VWO en dat is echt zó moeilijk voor me! Die VMBO'ers boffen maar want dat is zo simpel." Maar dan vergeet je dat je op je eigen niveau werkt, terwijl veel andere VMBO'ers het ook moeilijk hebben, omdat dát juist HUN niveau is..

ik wil er best op reageren maar kan er alleen maar mee eens zijn!
Intelligentie is deels aangeboren en deels ontwikkeling!

ja maar heb je dan voor die ontwikkeling per sé een opleiding nodig?
Mijn hersenen draaien de hele dag door om over allerlei filosofische zaken na te denken... Ik kan echt boeken vol schrijven over waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Ik ben daar veel beter dan gemiddeld in...

Keerzijde is dat ik - door de neiging om over alles maar na te denken, ook als ik daar helemaal niet op zit te wachten - een enorm concentratie gebrek heb.. Waardoor VWO, en stukken text stampen op een gegeven moment gewoon niet meer ging. Ik durf best te zeggen dat ik op veel vlakken best wel veel slimmer ben als mijn broer, die universiteit doet.. (nu is dat wel een richting die mij totaaaal niet ligt (techniek) dus daar is hij wel weer veel slimmer mee..)

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:46

Adil18 schreef:
Menino schreef:

Nu word ik altijd wel gezien als de 'slimme luierik' en m'n broer als de 'iets minder slimmere die altijd hard z'n best doet'..
Maar met opleidingen heeft het sowieso niets te maken..

Ik ben dan wel weer heel goed in sociale situaties inschatten, wat wsl komt doordat ik de neiging heb om mensen hun gedrag heel erg te analyseren..

bij ons is het dus zo dat mijn broertje juist moeite heeft met communiceren: Omdat hij vaak niet meekomt en agressief wordt: Dat is dan zijn middel om alsnog gelijk/zijn zin te krijgen....

Tja, ik weet het niet hoor. Er worden hier zoveel dingen gekoppeld aan intelligentie.
Misschien een rare cq domme opmerking maar ik zou dit eerder relateren aan puberen???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:49

Menino schreef:
Mijn hersenen draaien de hele dag door om over allerlei filosofische zaken na te denken... Ik kan echt boeken vol schrijven over waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Ik ben daar veel beter dan gemiddeld in...

Maar waar haal je die kennis vandaan? Hoew eet jij dat mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen? Daar heb je o.a. twee instrumenten voor nodig:

1. Ervaring door observatie
2. Theoretische kennis om hetgene wat je geobserveerd hebt op de juiste plek te plaatsen en daaruit verder te redeneren. Ook bij die redenatie moet het een en ander aan voorkennis paraat staan, anders ga je conclusies trekken die geen bedom hebben, geen houvast...

Dus je hebt misschien per se een opleiding nodig, maar wel (voor)kennis. Waar haal je dat vandaan? O.a. uit boeken. En als je bezig bent kennis en wijsheid te verzamelen uit boeken, kun je zeggen dat je jezelf aan het opleiden bent... Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:50

Adil18 schreef:
Sullie97 schreef:
Opleiding zegt in mijn ogen dus niets over intelligentie.

Ik denk toch wel in dat heel veel gevallen de chirurg in opleiding iets intelligenter is dan de vuilnisman.... Clown

Misschien zei ik het wel verkeerd. In de tijd van mijn ouders werd er op de katholieke scholen (in de dorpen welteverstaan) gekeken naar je afkomst, vandaar uit werd je naar een lagere of hogere niveau gestuurd. Nog steeds maak je wel mee dat er rijkere mensen zijn met kinderen die eigenlijk net het VMBO aankunnen, maar toch naar het VWO worden gestuurd, puur en alleen omdat die ouders het per se willen en omdat ze genoeg invloed hebben.

Dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen.

Edit: die scholen werden dus geleid door bijv. nonnen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:51

Menino schreef:

Keerzijde is dat ik - door de neiging om over alles maar na te denken, ook als ik daar helemaal niet op zit te wachten - een enorm concentratie gebrek heb.. Waardoor VWO, en stukken text stampen op een gegeven moment gewoon niet meer ging. Ik durf best te zeggen dat ik op veel vlakken best wel veel slimmer ben als mijn broer, die universiteit doet.. (nu is dat wel een richting die mij totaaaal niet ligt (techniek) dus daar is hij wel weer veel slimmer mee..)

Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik studeer aan de Pabo en hier krijg ik heel veel theorie over leerstrategieën, psychologie, pedagogiek, colleges over het geheugen, onderzoeken in de geschiedenis naar het functioneren van het menselijk brein, enzovoorts. De theorie die ik even beknopt weergaf hier, is daarop gebaseerd.
En natuurlijk is elk mens uniek en generaliseren op het gebied van intelligentie al dan niet helemaal aanboren is dan ook niet op z'n plaats. Het wil ook niet zeggen dat mensen die bij wijze van VMBO hebben gedaan, nooit verder nadenken dan wat zij in het dagelijks leven meemaken, net zomin dat universitair opgeleiden heel diep nadenken over bijvoorbeeld de zin van het leven.
Het is echter wel zo dat als je de groep van VMBO'ers - die ongeveer 80% van de Nederlandse bevolking beslaat- gaat bekijken, het toch vaak wel zo is dat zij anders in het leven staan, op welke manier dan ook.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:52

Adil18 schreef:
sflj schreef:
en dan mag ik dat toch dom vinden? Knipoog

Dom vind ik een groot woord, je mag het raar vinden, maar wat is er dom aan dat een vader het beste wil voor zijn dochter...? Ik vind het toch ook niet dom dat jij wel vindt dat een niveausverschil binnen een relatie moet kunnen? Wenn du damit klar kommst, Mädel, ist das deine Sache, nicht meine... Knipoog

Hij zou ook niet willen dat ik met een buitenlander (daarmee bedoel ik een Turk, Marokaan etc.) naar huis was gekomen, dit o.a. wat hij op zijn werk meemaakt. Zij kennen over het algemeen andere waarden en normen die mijn vader respecteert, maar waarvan hij niet zou willen dat ik er naar behandeld zou worden. Als ik het uiteindelijk echt zou willen zou hij er zich bij neerleggen, maar met moeite.

Is dat dom? Nee, dat is zijn manier om een stukje van zijn liefde te laten zien.

@ BraveSpots: Dan heb je niet al mijn berichten gelezen, ik heb ook aangegeven dat ik heel goed besef dat ook mensen met een hoog opleidingsniveau niet slim hoeven te zijn, dat ze vakidioten maar voor de rest wereldvreemd zijn

En zeker kan iemand met een lager opleidingsniveau heel veel van de wereld snappen. Levenservaring en theoretische kennis zijn hele andere zaken. Toch prefereer ik iemand die beide bezit om een relatie mee aan te gaan...!

Maar ik zie mensen met een lagere opleiding zeker niet als mijn mindere! Echt niet! Mijn broertje heeft ook 'maar' een VMBO-diploma (en ook nog blijven zitten ook, terwijl hij vlot Havo zou kunnen doen, dat is best wel een beetje dom... Knipoog ) en toch hou ik van hem en kan ik heel goed met hem praten....over films, muziek, werk etc. Niet over politiek, de zin van het leven, religie etc. Misschien van tijd tot tijd heel erg oppervlakkig, afhankelijk van zijn 'mood' en concentratie op het thema, maar niet zoals ik er met mijn zus of vader over zou kunnen praten...

@ Ing: Quotje van hierboven

Citaat:
Als ik het uiteindelijk echt zou willen zou hij er zich bij neerleggen, maar met moeite.

Knipoog Je hebt dus wel gelijk hoor, afdwingen zou hij niet doen, maar het hopen (en bewust/onbewust stimuleren Knipoog )

Een slimme vader is er één die wil dat zijn dochter gelukkig is met de keuzes die zij maakt, ongeacht of dat de zijne zouden zijn Knipoog
Verder vind ik zijn (en blijkbaar ook de jouwe) ideeën over buitenlanders erg generaliresend en mag je me gerust in het Nederlands blijven aanspreken hoor. Want hoewel ik m'n halve leven Duits heb gesproken, versta ik dat ook goed. Knipoog bovendien ben ik geen Mädel. Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:52

Ing schreef:
BCS:
Citaat:
Verdikkeme Ing, ik kan me zo goed in jou woorden vinden
grappig is dat altijd he, als iemand je woorden uit de mond pakt Vork

Citaat:
Vaak is het zo, als ik op verjaardagen oid zit tenminste, dat mensen vaker geinteresseerd zijn in mensen met een hogere opleiding. Dus zijn worden hierdoor wel op een voetstuk gezet. Misschien dat MBO-ers/HBO-ers zich hierdoor minderwaardig gaan voelen. En ja, daar kan ik wel weer over meepraten... Maar goed, dat zal dan wel weer worden afgewimpeld met het feit dat je dan maar wat aan je zelfbeeld moet doen....
ik snap wat je bedoeld, maar het heeft imo echt wel iets met je instelling te maken - gedrag wordt nooit in een vacuuum gevormt en actie geeft reactie. ik vind dat iedereen die zijn best doet, zich nooit minderwaardig moet voelen. Ik merk wel dat ik soms (met name door ouderen of verse collegae) anders benaderd wordt als zij weten wat voor opleiding ik heb gedaan. Maar het is aan mijzelf hoe ik daarmee omga. Zo staan mensen geregeld te kijken als ze mijn achtergrond weten, te meer omdat ik heel erg impulsief, blond, chaotisch en extravert ben. vrienden zeggen ook heel vaak: das echt weer zon domme ing-actie!" moet ik me dan minderwaardig gaan voelen?

@kim --> jij beschrijft eigenlijk in veel meer woorden, precies de theorie die ik een pagina of wat terug al heb gesproken Clown

@ pinuts: Ik denk dat jij gezegend bent met heel veel doorzettingsvermogen, iets wat je ook nog eens in praktijk weet in te zetten. Proficiat! je bent daarom zker niet 'minder' dan zij met een hoge opleiing. Het is wel een feit dat je lager geschoold bent dan iemand met en uni opleiding. dat feit is er nu eenmaal, maar dat zegt NIETS over de sociale omgang tussen jou en een hooggeschoolde - jij kan een veel boeiendere gesprekspartner zijn dan menig professor. je hoeft je dus ook niet banadeeld te voelen in dit topic, iig niet door mijn woorden

@ sullie: jullie situatie vind ik echt interssant. en ik vind het getuigen van wijsheid dat je ouders heel bewust aansturen in een combinatie van intellect en socials vaardigheden. Zo kan voor ieder (en vooral voor jullie toekomst) een goede ontwikkeling komen zodat je ook werkelijk kan functioneren in de arbeidsmarkt en dagelijkse leven, ipv alleen te kijken naar dat topintellect (ik ken er meerderen die constant strooien met de hoogdunkende houding: mijn kind is zeer hoogbegaafd)

Dank je wel Ing.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:54

dingetje schreef:
Adil18 schreef:

bij ons is het dus zo dat mijn broertje juist moeite heeft met communiceren: Omdat hij vaak niet meekomt en agressief wordt: Dat is dan zijn middel om alsnog gelijk/zijn zin te krijgen....

Tja, ik weet het niet hoor. Er worden hier zoveel dingen gekoppeld aan intelligentie.
Misschien een rare cq domme opmerking maar ik zou dit eerder relateren aan puberen???

In dit geval niet. Je merkt dat mijn broertje niet meer mee komt en grip verliest. Het onmachtsgevoel compenseert hij met agressie en schreeuwerij, zodat hij toch het gevoel van macht en controle krijgt (ook al is het een overduidelijk teken van onmacht, echter ziet hij dit niet zo...)

Hij komt langzaam uit dit patroon en refelcterend op zichzelf ziet hij ook wat hij 'fout' deed. Hij zegt zelf ook dat dit meer een reactie was op het gevoel van controleverlies dan het eenvoudig vertonen van puberaal gedrag.

Hoewel het 'puber zijn' er ook mee te maken heeft! Zeker! Maar op gegeven moment word je (hopelijk) rijper en slimmer (of heb je meer ervaring...?). Je zit dat agressief worden niet de juiste manier is en je zoekt andere, wel geaccepteerde manieren om te communiceren en je mening te geven Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:59

Sullie97 schreef:
Ik denk toch wel in dat heel veel gevallen de chirurg in opleiding iets intelligenter is dan de vuilnisman.... Clown

Misschien zei ik het wel verkeerd. In de tijd van mijn ouders werd er op de katholieke scholen (in de dorpen welteverstaan) gekeken naar je afkomst, vandaar uit werd je naar een lagere of hogere niveau gestuurd. Nog steeds maak je wel mee dat er rijkere mensen zijn met kinderen die eigenlijk net het VMBO aankunnen, maar toch naar het VWO worden gestuurd, puur en alleen omdat die ouders het per se willen en omdat ze genoeg invloed hebben.

Edit: die scholen werden dus geleid door bijv. nonnen.[/quote]

Eh nog steeds? Als je het vwo niet aankan haal je het gewoon niet, ongeacht de invloed van je ouders... Ik heb het echt nog nooit meegemaakt en volgens mij is het gezien de regels in Nederland (neem alleen al de 2e, onafhankelijke corrector van examens) ook vrijwel onmogelijk...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:00

sflj schreef:
Een slimme vader is er één die wil dat zijn dochter gelukkig is met de keuzes die zij maakt, ongeacht of dat de zijne zouden zijn Knipoog
Verder vind ik zijn (en blijkbaar ook de jouwe) ideeën over buitenlanders erg generaliresend en mag je me gerust in het Nederlands blijven aanspreken hoor. Want hoewel ik m'n halve leven Duits heb gesproken, versta ik dat ook goed. Knipoog bovendien ben ik geen Mädel. Knipoog

Je loopt achter en je hebt blijkbaar nog niet goed gelezen...Probeer nog even mijn berichten door te lezen, ik denk dat dit helderheid geeft Lachen

Mijn ideeen over buitenlanders mogen misschien generaliserend zijn, dat durf ik best toe te geven. Het is anders als je opgroeit in een dorpje waar misschien 1 op de hondert een ander kleurtje heeft... Misschien moet ik ook veel meer eerst die mensen leren kennen...Maar het is iets wat mijn vader mij vermiddeld heeft, en als je hoort dat in Twente in 67% van alle jeugdelicten het gaat om allochtonen (vooral Turken en Marokkanen) ga je je eens achter de oren krabben. Hoe en wat en of zij wel integreren of dat wij ze geen kans geven is een discussie die te ver van dit onderwerp afwijkt. Ik wil hem dus wel voeren, maar niet hier.

Citaat:

Dit is een mening en geen feit, hoewel ik ook schreef dat mijn vader mijn uiteindelijke keuze zou accepteren, zij het met moeite, ook als het niet de zijne was geweest. Maar zoals gezegd heb je volgens mij niet alles gelezen.

En ik zal me er in vervolg van onthouden Duits te praten en jou een Mädel te noemen, dat was ook niet nodig geweest, dus sorry...! Bloos
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-10-08 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:02

Citaat:
Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik studeer aan de Pabo en hier krijg ik heel veel theorie over leerstrategieën, psychologie, pedagogiek, colleges over het geheugen, onderzoeken in de geschiedenis naar het functioneren van het menselijk brein, enzovoorts. De theorie die ik even beknopt weergaf hier, is daarop gebaseerd.
En natuurlijk is elk mens uniek en generaliseren op het gebied van intelligentie al dan niet helemaal aanboren is dan ook niet op z'n plaats.

kim, die theorie die jij schetste, is gebaseerd op het nature/nurture debat in de sociologie en de socialisatietheorieen uit de psychologie. De theorieen die jij krijgt op de pabo zijn daar een veenvoudigde versie van, je leert de theorieen, niet over hoe zij gebaseerd zijn, tot stand zijn gekomen of hoe zij werken. dat het verschil tussen de pratijkgeorrienteerde hbo opleidingen en wetenschappelijke studies.

generaliseren over aangeboren intellect? dat ieder mens uniek is, daar heb je gelijk in. maar het is een wetenschappelijk feit dat intellect wordt aangeboren dus over de mate van de ontwikkeling daarvan, mag imo zeker gediscussieerd worden! graag gedaan, sullie!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:06

Zwerte schreef:
Sullie97 schreef:

Edit: die scholen werden dus geleid door bijv. nonnen.

Eh nog steeds? Als je het vwo niet aankan haal je het gewoon niet, ongeacht de invloed van je ouders... Ik heb het echt nog nooit meegemaakt en volgens mij is het gezien de regels in Nederland (neem alleen al de 2e, onafhankelijke corrector van examens) ook vrijwel onmogelijk...[/quote]
Nou, wel hoor. En vooral op het Gymnasium waar m'n broertje zat. Die school deed alles om zijn leerlingen binnen te houden. Mijn broertje kon er met moeite af. Er waren genoeg kinderen die wij kenden, die eigenlijk het Gymnasium niet aankonden, maar toch wel hun diploma daar gehaald hebben. Als ze andere ouders hadden gehad, dan hadden ze waarschijnlijk niet gehaald, nee.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:06

Haha! Dan mag jij mijn boeken wel komen bekijken, Ing! Titels wil ik ook wel geven hoor Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:07

Ik heb zelf MBO, had misschien wel hoger gekunt, maar ik was veeeeeel liever veel bezig met paarden en een leuk zakcentje bijverdienen voor mijn eigen paardje.
Mijn vriend heeft nauwelijks enige opleiding en is schilder. Ik ben heel gelukkig met hem, ondanks dat ik heel nieuwsgierig ben en daarom vrij veel lees (bijvoorbeeld over psychologie) en hij minder leest. Want toch kunnen we over een hoop dingen praten en als ik niet met hem kan praten over dingen, dan ga ik het internet op om er over te kunnen kletsen. Hij heeft nu eenmaal zaken die mij niet interesseren en waar we daarom niet zoveel over praten en andersom ook. Ik heb nooit het idee dat hij dommer is dan ik ben en hij is gewoon heel lief. We hebben vrijwel nooit ruzie en kunnen dingen altijd wel uitpraten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:10

Argh! Ik moet nu weg maar ik wil de discussie eigenlijk nog helemaal niet verlaten Boos!

Nou, mensen, loop niet te hard van stapel, dan kan ik het allemaal nalezen als ik terug ben Tong uitsteken Knipoog

Doei!

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:11

Ik zit nu in het eerste jaar MBO dokterassistente en mijn vriend zit in de 4e van VMBO niveau 2 en gaat hierna auto techniek doen Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:13

kim, ik bedoel het niet negatief hoor! ik heb ook een HBO opleiding gedaan (communicatie) en daarin heb ik ook blokken gehad die afgeleid zijn van de wetenschap (o.a psychologie). Logisch, lijkt me. Maar de vorm waarmee gewerkt wordt met de theorieen is heel anders: meer vertaald naar de praktijk dan dat het met de wetenschappelijk 'zoektocht naar de werkelijkheid' te maken heeft. Mijn beste vriendin doet ook pabo, en duik geregeld haar stof in, vandaar dat ik er wel iets over kan zeggen.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:13

Adil18 schreef:
Mijn ideeen over buitenlanders mogen misschien generaliserend zijn, dat durf ik best toe te geven. Het is anders als je opgroeit in een dorpje waar misschien 1 op de hondert een ander kleurtje heeft...

Offtopic: Dat is nog veel voor een dorpje in Twente, geloof me. Lachen
Ik geloof niet dat het hier mee te maken heeft.
Beetje vreemd dat jij met je interesse voor politiek, je hier niet meer in verdiept. Dus ik weet niet hoezeer het "anders" is wanneer je opgroeit in een klein dorp maar het lijkt me dat dat precies hetzelfde is als wanneer je opgroeit in een van de grotere steden. Ik neem aan dat jij ook in Almelo, Hengelo of Enschede naar het voortgezet onderwijs bent gegaan en daar heb je toch ook wel e.e.a. gezien? Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:16

Adil18 schreef:
Dit is een mening en geen feit, hoewel ik ook schreef dat mijn vader mijn uiteindelijke keuze zou accepteren, zij het met moeite, ook als het niet de zijne was geweest. Maar zoals gezegd heb je volgens mij niet alles gelezen.

En ik zal me er in vervolg van onthouden Duits te praten en jou een Mädel te noemen, dat was ook niet nodig geweest, dus sorry...! Bloos

"Zij het met moeite" Ik vond dat zo verschrikkelijk van ouders. Tevens houden zulke ouders ook altijd hun kinderen enorm strak. Ik zou niet met ouders kunnen leven, die eigenlijk totaal niet achter mijn keuze kwa partnerschap zouden staan. Het enige wat je als ouders wilt zien, is toch dat je kinderen zielsgelukkig zijn? Zij het met een vuilnisman of een advocaat. Ik ben blij dat ik maar uit een simpel gezien kom. Wij zijn allemaal harde werkers, en door onze ambitie, vlotte babbel en wilskracht hebben wij het stuk voor stuk allemaal voor elkaar gekregen.

Mijn vader is CV monteur (sneu he?) maar hij is wel leidinggevend van al het personeel dat er rondloopt, en heeft een salaris waar je u tegen zegt, maarja, hij loopt wel in een kloffie, en rijd in een bus Clown

Mijn moeder is directie secrateresse, doet ze al jaren, klinkt simpel, maar wij hebben thuis nooit iets te klagen gehad.
Wij zijn heel zelfstandig opgevoed.

Ze hebben op de Mavo over mijn broer gezegd "Het word nooit wat met jou leven" hij heeft zijn examen gehaald, heeft 2 maanden op een MBO opleiding gezeten, waarbij het totale systeem van de school gekraakt heeft, en werd weggehaald door een behoorlijk groot bedrijf, waar hij meteen als net 18-jarige jongen bezaaid werd met een auto, bonussen, en heel veel vrijheid, en kans op ontwikkeling. Hij werkt nu systemen uit voor de FBI. Niet geheel onverdienstelijk voor iemand met een Mavo diploma, en het advies "Jij zal het nooit maken in het leven".

Mijn oom is een simpele Rotterdams straafschoffie, maar hij is wel Directeur van een Oliemaatschappij, waar hij in zijn eentje voor zo'n 3 miljoen omzet zorgt per jaar...

Wij allen hebben NOOIT doorgestudeerd.............

En dan is intelligentie te meten aan een opleiding? Ik dacht het niet......

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:18

Ing schreef:
kim, ik bedoel het niet negatief hoor! ik heb ook een HBO opleiding gedaan (communicatie) en daarin heb ik ook blokken gehad die afgeleid zijn van de wetenschap (o.a psychologie). Logisch, lijkt me. Maar de vorm waarmee gewerkt wordt met de theorieen is heel anders: meer vertaald naar de praktijk dan dat het met de wetenschappelijk 'zoektocht naar de werkelijkheid' te maken heeft. Mijn beste vriendin doet ook pabo, en duik geregeld haar stof in, vandaar dat ik er wel iets over kan zeggen.

Ah okee Knipoog Ik vatte het namelijk wel even op als een aanval.. Ik vind het toch behoorlijk theoretisch allemaal wat ik krijg. Ik heb er gisteren een tentamen over gehad en ik moest ruim 200 bladzijden leren over het behaviorisme, cognitivisme, constructivisme, allerlei psychologen en wetenschappers als Bruner, Skinner, van Parreren, Pavlov, Ausubel, Gal'Perin, Vygotski en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er stonden allemaal testverslagen in over een ongeconditioneerde stimulus en geconditioneerde stimulus in het geval van Pavlov en weet ik veel meer. Eigenlijk weinig praktijkgericht.
En de ene Pabo is de andere ook niet Lachen Dat is echt zo.. En elke Pabo heeft zo ongeveer andere boeken in gebruik en andere tentamens Lachen

Edit: Typfoutje.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:20

BCS schreef:
En dan is intelligentie te meten aan een opleiding? Ik dacht het niet......

Idd. Kijk naar Hennie van der Most. Ook een mooi voorbeeld.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:20

dingetje schreef:
Adil18 schreef:
Mijn ideeen over buitenlanders mogen misschien generaliserend zijn, dat durf ik best toe te geven. Het is anders als je opgroeit in een dorpje waar misschien 1 op de hondert een ander kleurtje heeft...

Offtopic: Dat is nog veel voor een dorpje in Twente, geloof me. Lachen
Ik geloof niet dat het hier mee te maken heeft.
Beetje vreemd dat jij met je interesse voor politiek, je hier niet meer in verdiept. Dus ik weet niet hoezeer het "anders" is wanneer je opgroeit in een klein dorp maar het lijkt me dat dat precies hetzelfde is als wanneer je opgroeit in een van de grotere steden. Ik neem aan dat jij ook in Almelo, Hengelo of Enschede naar het voortgezet onderwijs bent gegaan en daar heb je toch ook wel e.e.a. gezien? Of zie ik dat verkeerd?

Het is anders omdat ik er niet veel mee in aanraking kwam. Totdat ik in Almelo naar school ging, toen kwam ik er wel mee in aanraking, maar mijn ervaringen waren overwegend negatief.

Ik verdiep me er juist veel in, het is een vereiste voor mijn opleiding, maar dat wil niet zeggen dat ik op eens neutraal ga worden. Dat is een streven: Meer neutraal...! Maar dat bereik je niet van de een op de andere dag...!

Voor de rest heb je gelijk, ik weet dat ik wat dit onderwerp betreft kortzichtig (en dom Clown ) ben, maar ik zie dat in en werk eraan (en das toch best wel weer slim Clown ).

Mar dat lijkt me een discussie voor een ander topic Ja