Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:22

Marleen, je kunt je kind in dit gevaal niet aan haar lot overlaten.

Ik ben vanaf groep 3 tot aan de eerste van de brugklas gepest. Ben ook naar een maatschappelijk werker gestuurd, waar ik niet heen wilde, ik zag niet in dat ik ook hulp nodig had, buiten de pesters, was er ook wat gaande bij mij waardoor ik het over mezelf afriep.. Ik had piekhaar, liep niet in het duurste van het duurste, maar ik had ook totaal geen zelfvertrouwen.

Wat niemand zou zeggen als ze me nu zien. Ik heb nu echt haar op mijn tanden, ik laat me niet het kaas van het brood eten en heb toch nog steeds vertrouwen in mensen. Ik ben ook zeer vergevingsgezind. Haat is er genoeg in de wereld.

Ik werd geschopt, geslagen, geprikt/gestoken met een passer, mijn boeken afgepakt, vernederd en in de steek gelaten. Ik heb het ze allemaal vergeven. Zij waren de zielenpoten, niet ik! En zal ik je nog wat ergs vertellen? In groep 3 deed zelfs de leerkracht mee met sarren! Dan ben je potverdorie een jaar of 5 oud en doet zelfs de leerkracht zoiets! "Als je niet ophoud, dan zet ik je naast Chantal" Die heks heb ik later nog wel een keer aangepakt door haar te vragen waarom ze zo zielig doet door een 5 jarige voor schut te zetten. Haha! Ik plaste met mijn 5 jaar in mijn broek, mijn haar viel uit enz.. Puiur door pesten..

Mijn moeder heeft mij van die school afgehaald, maar op de school erna ging het gewoon door..

Nee, je moet echt actie ondernemen!!

Mocht ik ooit nog kinderen op een school hebben en worden ze gepest of pesten mijn kinderen zelf, dan word er actie ondernomen die niet mals is!!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:33

Even heel wat anders, hebje wel is aan je kind gevraagd wat die wil ? een andere school of blijven ? lijkt me minstens net zo belangrijk Knipoog

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:42

Ukkiee schreef:
...
Ik ben zelf ook heel erg gepest, op de basisschool in groep 5 & 6. Schelden, voor l*l zetten, in elkaar slaan, met gym kleren onder de douche gooien, enz. In groep 7 kreeg ik een 'vriendje' (toevállig één van de vrienden van de pesters, ik geloofde er eerst dus ook geen drol van, dacht dat ze me een loer wilden draaien) en die heeft het gigantisch voor me opgenomen waardoor het stopte. ...

Ik heb er weinig ervaring mee, maar mijn gevoel zegt dat meer dan leerkrachten, sociaal hulpverleners en andere volwassenen, dat andere kinderen die het lef hebben om voor een gepest kind op te komen de sleutel zijn naar het oplossen van problemen met pesten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:52

Ik wil trouwens wel aan ikkemetwikke zeggen dat ik het wel erg lefhebben vind dat je er voor uit komt dat je vroeger een pestkop was! Ja Het had gekund dat iedereen over je uitgevallen was, gelukkig is dat niet het geval, maar toch Knipoog Degene die er vroeger mee bezig waren schamen zich, of zijn bang om alsnog aangevallen te worden op hun gedrag..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:57

Marleen Usar, heel goed dat je je dochter mee naar Mee hebt genomen en dat er nu aan haar probleem gewerkt wordt ,samen met haar! OK dan!

Is het een idee om eventueel de mensen van Mee mee naar school te vragen zodat jullie samen met de leerkracht/directeur een gesprek kunnen hebben?

Misschien kunnen zij die leerkrachten wel wat verstand in het hoofd 'timmeren'?

En het idee om je dochter eerst nieuwe vaardigheden en een nieuwe houding aan te leren, is niet zo dom. Pesten ontstaat doordat je kind telkens in een situatie waarin de krachten gemeten worden - en dat doen kinderen nou eenmaal - zich terugtrekt of al door haar lichaamstaal laat zien dat ze de mindere is.
Dat kan ze wel veranderen.

Succes met dit moeilijke probleem!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:13

marleen_usar schreef:
Vandaag zijn we naar Mee geweest voor de intake, woensdag begint de training en het voelt erg goed.Ze hebben meer trainingen die misschien ook goed voor haar zijn,ook omdat ze een gehoorprobleem heeft.Die vrouw geeft ook de training en ze kan ons verder helpen als er iets is.Ze gaf ook tips en zo,en ik weet nu wat ik allemaal moet doen als de training alleen niet voldoende is.

Super, dat geeft vast een goed gevoel voor jou en je kind! Het doet zo'n pijn als je kind gepest wordt, het geeft zo'n machteloos gevoel. Succes! Ach gut

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:24

heel goed hoor die training, Knipoog maar ik had haar geen min meer op die school terug gedaan! elke dag weer pijn in geest en lichaam!
dat trek je toch niet? Ach gut
wil jou dochter zelf nu niet van school af?
ik vind je zo rustig reageren, en weer even praten met die school? dat doe je toch al steeds?
het is misschien best moeilijk om een knoop door te hakken voor jou, maar waarom weer aankijken? tot de volgende pesterij of weer een schop of een klap?
ik snap je insteek niet helemaal!
je hoort nu van de meeste gepeste kinderen dat het goed is geweest om van school te gaan!
waar haal je de energie vandaan om nog met zo`n leerkracht te praten Frusty Verward , steek de energie lekker in, om te zoeken naar een andere school en die training die ze krijgt!
Nu zie ik het zo, jou dochter gaat op trainig om te veranderen en om weerbaarder te worden! maar hoe moet ze dat in godsnaam doen in zo`n klas?
zo`n training had klassikaal aangepakt moeten worden en niet alleen jou dochter!
groetjes van bren! en een knuf aan je dochter hoor! Ach gut

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:38

Ik vind niet zozeer dat er van school veranderd moet worden omdat de kinderen pesten.
Ik zou mijn kind überhaupt niet op zo'n lakse school laten,of ze nou gepest wordt of niet.
Het getuigd gewoon van onproffesionaliteit van de school.
Mijn dochter is pas anderhalf,en toch ben ik al op verschillende scholen geweest.Ik heb zelfs al een school uitgezocht waar ik tevreden mee ben,waar ik me he-le-maal in kan vinden.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:42

_Tivoli_ schreef:
Ik vind niet zozeer dat er van school veranderd moet worden omdat de kinderen pesten.
Ik zou mijn kind überhaupt niet op zo'n lakse school laten,of ze nou gepest wordt of niet.
Mijn dochter is pas anderhalf,en toch ben ik al op verschillende scholen geweest.Ik heb zelfs al een school uitgezocht waar ik tevreden mee ben,waar ik me he-le-maal in kan vinden.

weet je wat het is? je merkt het pas echt als je kind op school zit en dan pas merk je hoe goed ze hun beleid voeren! je kan het soms moeilijk inschatten!
groetjes!! Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:44

Ja,dat snap ik.
Maar TS weet nu hoe laks de school is.(ze kijkt het al 2 jaar aan)
En dáárom had ik mijn kind van school verwisseld,omdat de school niet zijn verantwoordelijkheid neemt,de ouders niet inlicht,en TS niet opgezocht heeft over het pesten.
De school doet niets,de juf zit maar wat aan te modderen,en de dochter van TS is de sigaar.
Op zo'n school zou ik mijn kind geen dag langer willen hebben!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:52

_Tivoli_ schreef:
Ja,dat snap ik.
Maar TS weet nu hoe laks de school is.(ze kijkt het al 2 jaar aan)
En dáárom had ik mijn kind van school verwisseld,omdat de school niet zijn verantwoordelijkheid neemt,de ouders niet inlicht,en TS niet opgezocht heeft over het pesten.
De school doet niets,de juf zit maar wat aan te modderen,en de dochter van TS is de sigaar.
Op zo'n school zou ik mijn kind geen dag langer willen hebben!

en daar ben i het helemaal mee eens amen! haha

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:03

Ik lees nu al een tijdje mee, maar het is nu toch echt tijd om te reageren. Weet je TS, ik erger me eigelijk heel erg aan je reacties. Al 7 pagina's lang geven mensen je allerlei adviesen, en je reageert eigelijk helemaal nergens op. Ik krijg daardoor het idee dat je helemaal niet van plan bent om er meer aan te gaan doen als wat je nu doet.

In mijn ogen is dat wel echt nodig, je dochter geeft aan dat ze het niet meer aan kan alleen, vraagt hulp bij jou. En kijk eens eerlijk naar jezelf: geef je haar alle hulp die je kunt geven? Ik weet alleen wat ik hier van je lees, en aan de hand daarvan, vind ik niet dat je alles voor haar doet om haar te helpen. Terwijl je eigen dochter dit gewoon niet meer aan kan. Het moet gewoon stoppen nu, niet als de training is afgelopen, of als de school eindelijk eens iets gaat doen. NU.

De school is laks, maar ik vind jou ook laks. Ja, ik weet het, je gaat heen te praten, je dochter gaat aan een training beginnen. Maar vind je niet dat dit te langzaam gaat? De school moet wakker geschudt worden, dat dit niet meer kan. Ik lees zulke goede adviezen: dreig naar de krant te gaan, spreek de directeur er op aan, laat je man heen gaan (die duidelijk wel vlot een eind aan het pesten wil maken), sla zelf eens met de vuist op tafel, spreek de pesters er op aan, ga met de ouders praten, praat eens met de hele klas tegelijk, laat je dochter op een vechtsport gaan, weerbaarheidstrainig, scouting.. Ik lees zulke geweldig goede adviezen, die heel veel uitwerking kunnen hebben, die je dochter misschien echt kunnen helpen. En ik lees helaas niet dat je iets met die adviezen doet. Erg jammer, want je dochter gaat hier kapot aan. Wat je overigens ook al 7 pagina's lang verteld word.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:13

met alle respect Marleen, maar misschien is het voor jezelf ook niet slecht om een assertiviteitstraining te doen. Zoals je het beschrijft heb ik de indruk dat je je erg snel met een kluitje het riet in laat sturen door zogenaamde deskundigen en weinig op je eigen gevoel afgaat.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:10

ik ben het helemaal eens met lautje76 en met zorro, goed gesproken!
ik ben instaat om zelf even naar die school te gaan! ik heb mijn dochter binnen 2 dagen op een andere school gedaan , het kan echt als je maar vecht!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:14

maar je moet wel willen vechten,anders blijft dit doorgaan en gaat er steeds een stukje meer kapot in het leven van een kind.
ik zou niet zo afwachtend zijn.

wel erg goed dat ze nu naar een training gaat.

verder ben ik het helemaal met zorro eens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:46

_Tivoli_ schreef:

Wat hier gezegd wordt is verschrikkelijk waar!
De school waarop ik zat, is ontzettend onproffesioneel!
Dat is al te zien in de resultaten, uit een klas van 28 leerlingen zijn er 6 inmiddels op het HBO verzeild geraakt, en 1 op de universiteit.
De rest is VMBO-tl of lager. Het zullen niet allemaal HBO/WO ouders zijn, maar je mag toch echt een hoger niveau verwachten in een net dorp, waar iedereen ABN kan spreken.
Andere scholen in ons dorp hebben supergoede resultaten, veel naar HAVO en VWO.
De school waar ik op zat, gaat tegenwoordig hooguit nog 1 naar de HAVO.. Dat is gewoonweg belachelijk, extreem laag niveau. Dat was ook wel te zien aan de resultaten van die toets die je in groep 8 krijgt. Ik weet de naam niet meer.
Die toets, is een maatstaf voor de school, en als je dan op een gemiddelde van 520 komt, is dat belachelijk laag!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:06

Zolang je als ouder niet in deze situatie hebt gezeten is het erg makkelijk om te zeggen dat Marleen niet genoeg doet.
Als je het meegemaakt hebt zeg je later als ik dat geweten had dan...
Het is denk ik net als bij een slecht huwelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:08

Jaantsje.......... ik ben ouder he Lachen En ik ga eerst voor de vriendelijke benadering, en daarna houd het vriendelijk zijn op he Lachen Lachen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:30

Ook ik heb genoeg ervaring met pesten, heb dit van heel, heel dichtbij meegemaakt, en ik durf echt hardop te zeggen dat ik heel goed weet wat je wel en niet zou moeten doen als iemand gepest word.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:41

jaantsje schreef:
Zolang je als ouder niet in deze situatie hebt gezeten is het erg makkelijk om te zeggen dat Marleen niet genoeg doet.
Als je het meegemaakt hebt zeg je later als ik dat geweten had dan...
Het is denk ik net als bij een slecht huwelijk.

Ho en hier ga je de fout in ! een slecht huwelijk kies je zelf voor, een kind heeft die keuze niet, jij moet die keuzes samen en voor je kind maken, vergeet niet dat zolang mams of paps geen actie onderneemt, het kind in deze situatie zal blijven zitten, met alle gevolgen van dien......

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 06:23

Ze kan pas naar een andere school als ze de training heeft gehad, dat was het advies van hun.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:26

maar ga je nu met de school wat regelen in die tussentijd? Hoe lang duurt die training?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:54

marleen_usar schreef:
Ze kan pas naar een andere school als ze de training heeft gehad, dat was het advies van hun.

het is een advies , maar daarom kan je wel besluiten om haar alvast naar een andere school te doen!
nu moet ze naar school en word ze gewoon verder gepest en geschopt! en daar kan jij als moeder een einde aan maken!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:11

ik wil niet banketstaaf zijn hoor, maar kom eens voor je kind op. Je doet helemaal niks, dat kind wordt kapotgemaakt op die school en jij kijkt TOE. Hoe kan je dat doen. Mijn moeder is vroeger toen mijn broer gepest werd naar school gegaan, heeft dat kind een flink aangesproken en hij heeft noooit ergens last van gehad. Ik ga het niet voorzichtig zeggen want dat is al vaak genoeg gebeurt. Doe er ****** iets aan en zit niet zo dom te twijvelen. Hoe kan je dit aanzien, zie je niet dat je kind kapot gaat! DOE er wat aan. en al heeft ze dat MEE, dan gaat het op school gewoon door.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:13

marleen_usar schreef:

maar wat zegt je gevoel?
Laatst bijgewerkt door Waves op 07-10-08 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt