Theo van Gogh doodgestoken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:40

Kayla schreef:
Met het verhaal hem wordt een beeld van hem gegeven en wordt er een poging gedaan om te verklaren hoe iemand zo is geworden en niet om goed te praten wat hij gedaan heeft.

Je bent me net voor Kayla. Knipoog

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:43

ThePast03 schreef:
Waarom wordt die vraag dan nu pas gesteld? Pas nadat hij vermoord is?

Dat vind ik nogal een vreemde opmerking. Als jij het nieuws een beetje gevolgd hebt, denk ik dat ej ook wel weet dat die discussie omtrent van Gogh meer dan eens gevoerd is. Het lijkt me wat dat betreft tekenend dat hij bij zon beetje alle weekbladen als columnist bedankt is voor zijn medewerking, maar dat ze zijn columns niet meer wilde plaatsen. Dan noem ik nog maar één voorbeeld.
Natuurlijk vind ik ook, al was hij bij wijze van spreke nog groffer geweest, dat hij nooit vermoord had mogen worden of dat er sprake is van eigen schuld oid.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:44

ThePast03 schreef:
Waarom wordt die vraag dan nu pas gesteld? Pas nadat hij vermoord is?

Ik denk dat die vraag al wel eerder gesteld is en dat heeft hier opzich niet veel mee te maken. Want zoals ik al eerder zei, de moord staat hier los van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:44

Kayla schreef:
Met het verhaal hem wordt een beeld van hem gegeven en wordt er een poging gedaan om te verklaren hoe iemand zo is geworden en niet om goed te praten wat hij gedaan heeft.

Ik heb het over die gasjes die spugen op het kunstwerk.

Daarnaast is een gebroken gezin/moeilijke jeugd ect, ect geen reden om dit soort dingen te doen.

Neem die twee meiden die door Dutroux ontvoerd zijn......... zijn ook niet aan het moorden geslagen..... en die hebben ECHT vreselijke dingen meegemaakt in hun jonge leven....... of dat meiske uit Epe, of Al die andere mensen die in armoede in een eenouder gezin moeten opgroeien, met een overspannen ouder die niet weet hoe deze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Of al die mensen die dronkelappen en junks als ouders hadden.......... nee hoor. Geen excuus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:47

Kayla schreef:
Toch is het geen vrijbrief, ik heb zelfs geen medelijden met hem. Hij had hulp kunnen zoeken als hij er zo mee zat, ookal wordt er binnen die cultuur misschien weinig onderling over zoiets gesproken, je hebt altijd nog zo'n imam.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:48

Citaat:
Dat denk ik wel, de vraag op van Gogh zijn uitspraken wel binnen de vrijheid van meningsuiting vielen staat nogal los van het feit dat iemand hier natuurlijk nooit om vermoord mag worden en dat het daarmee ook zeker zijn eigen schuld niet is.

dat wilde ik ook zeggen, had een heel verhaal getypt, en weer weggehaald omdat ik het niet helder kon formuleren.

en dat verhaal over hem zijn gewoon wat feiten, geen mening. Dus je kan er ook moeilijk commentaar op hebben. Want dan bedenk je eerst zelf wat er mee geinsinueerd wordt om je daar vervolgens tegen af te zetten. Verward
Laatst bijgewerkt door ajbdhrtls138 op 04-11-04 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:48

Een 'verklaring' (een schets van iemands achtergrond o.i.d.) is niet hetzelfde als een 'excuus'.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:49

ruiterinrust schreef:
Dat vind ik nogal een vreemde opmerking. Als jij het nieuws een beetje gevolgd hebt, denk ik dat ej ook wel weet dat die discussie omtrent van Gogh meer dan eens gevoerd is.

Ja dat weet ik. Maar de discussie wordt nu op grote schaal gevoerd waarbij sommige mensen toch twijfelen of hij niet te ver is gegaan.
Als je een grens trekt omdat je niemand wilt beledigen vind ik het prima, maar als de grens wordt getrokken uit angst om vermoord te worden vind ik dat vreselijk.
Er is niemand die valt over het feit dat hij Christenen Christenhonden heeft genoem maar geitenneuker zou dan weer niet kunnen.

Vreemd genoeg hoor ik ook maar weinig mensen over die Imam die gisteren op Twee Vandaag was, of over die jongeren die op het portret van Theo spuugde.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:49

Karin schreef:
Een 'verklaring' (een schets van iemands achtergrond o.i.d.) is niet hetzelfde als een 'excuus'.

Je was me net voor Haha! .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:51

Wat ik nog wilde toevoegen: een verklaring is IMO neutraal, bij een excuus hangt er een waardeoordeel aan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:51

Dan hadden ze die verklaring een stuk korter kunnen maken door te zeggen dat hij geestelijk gestoord is.
En hadden ze wat mij betreft wel wat dieper in mogen gaan over de rol van de radicale Moskee die misbruik maakt van deze gestoorde jongen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:53

Hoe kan nou de achtergrond van iemand verklaren waarom hij moord???

Of zouden we dan kunnen zeggen dat mensen met zijn achtergrond allemaal potentiele moordenaars zijn........... lijkt me niet

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:54

Citaat:
Maar de discussie wordt nu op grote schaal gevoerd waarbij sommige mensen toch twijfelen of hij niet te ver is gegaan.

maar als je voor vrije meningsuiting bent, dan ben je toch niet tegen discussie over dat onderwerp.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:56

Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die denken dat hij eventueel te ver is gegaan met zijn uitspraken....... Waarschijnlijk zijn dat dezelfde mensen die het nog opnemen voor zo een klootviool die hem daarom maar vermoordt heeft.......... krom hoor

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:56

dana schreef:
maar als je voor vrije meningsuiting bent, dan ben je toch niet tegen discussie over dat onderwerp.

Zolang er maar geen ondertoon inzit dat het eigenlijk een beetje zijn eigen schuld is geweest ben ik er absoluut niet op tegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:57

gijsenkim schreef:
Hoe kan nou de achtergrond van iemand verklaren waarom hij moord???

Een opeenstapeling van gebeurtenissen kan ervoor zorgen dat zoiets gebeurd.
Hoevaak zie je niet dat iemand die zijn kinderen slaat zelf vroeger ook is mishandeld. Dit is geen excuus waarom die persoon het ook doet, maar wel een verklaring.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:58

Verklaring betekent trouwens letterlijk niets anders dan 'verheldering'. Je laat een licht schijnen over iemands achtergrond. Zonder daar direct een waardeoordeel aan te hangen (maar gezien de reacties hier gebeurt dat vervolgens toch wel).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:58

gijsenkim schreef:
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die denken dat hij eventueel te ver is gegaan met zijn uitspraken....... Waarschijnlijk zijn dat dezelfde mensen die het nog opnemen voor zo een klootviool die hem daarom maar vermoordt heeft.......... krom hoor

Ga dan maar niet op www.maroc.nl kijken. Gelukkig hebben ze de meeste van dit soort reacties alweer verwijderd en zijn de positieve overgebleven. Maar er zijn er genoeg die vinden dat het zijn eigen schuld is.
Die Imam gisteren bijvoorbeeld: Dit is geen moord dit was een afrekening in het criminele circuit....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:00

Ik blijf weg van dat soort sites.......... Haha! Haha! Haha! Haha! Is niet goed voor mijn bloeddruk

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:01

ThePast03 schreef:
Zolang er maar geen ondertoon inzit dat het eigenlijk een beetje zijn eigen schuld is geweest ben ik er absoluut niet op tegen.

Dit is tegenstrijdig, als je voor vrijheid van meningsuiting bent, dan mag iemand natuurlijk ook vinden en zeggen dat hij vindt dat het zijn eigen schuld is dat hij vermoord is!
Ik vind dat niet hoor, voor de duidelijkheid.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:03

ruiterinrust schreef:
Dit is tegenstrijdig, als je voor vrijheid van meningsuiting bent, dan mag iemand natuurlijk ook vinden en zeggen dat hij vindt dat het zijn eigen schuld is dat hij vermoord is!
Ik vind dat niet hoor, voor de duidelijkheid.

Dat is tegenstrijdig. Als je voor de vrijheid van meningsuiting bent dan kan het niet zo zijn dat het iemand zijn eigen schuld is dat hij vermoord is.
Als je iemand letterlijk monddood wilt maken ben je niet voor vrijheid van meningsuiting.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:06

'Zijn eigen schuld' vind ik ook te ver gaan. Hij heeft er niet om gevraagd om vermoord te worden, ook al deed hij bepaalde uitspraken.

Maar ook hier is er wel sprake van een soort van 'aanleiding'. Ik praat de moord absoluut niet goed, maar Van Gogh had IMO door zijn uitspraken wel een grotere kans om slachtoffer te worden van een doelbewuste aanslag dan iemand die dat soort uitspraken niet doet.

Als jij regelmatig te hard rijdt, heb je ook een grotere kans op een boete dan iemand die zich altijd netjes aan de toegestane snelheid houdt.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:06

Dat is nogal zwart-wit geredeneerd. Ook aan de vrijheid van meningsuiting zitten grenzen. Dat is ook al eerder opgemerkt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:08

Karin schreef:
Maar ook hier is er wel sprake van een soort van 'aanleiding'. Ik praat de moord absoluut niet goed, maar Van Gogh had IMO door zijn uitspraken wel een grotere kans om slachtoffer te worden van een doelbewuste aanslag dan iemand die dat soort uitspraken niet doet.

Als jij regelmatig te hard rijdt, heb je ook een grotere kans op een boete dan iemand die zich altijd netjes aan de toegestane snelheid houdt.

En dat is juist wat aangepakt zou moeten worden. Niemand zou een grotere kans moeten hebben om vermoord te worden omdat hij bepaalde uitspraken doet!

Je vergelijking met te hard rijden vind ik nergens op slaan en totaal niet te vergelijken met moord.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:08

ruiterinrust schreef:
Dat is nogal zwart-wit geredeneerd. Ook aan de vrijheid van meningsuiting zitten grenzen. Dat is ook al eerder opgemerkt.

En Theo heeft nergens die grenzen die door de Nederlandse Wet zijn bepaald overschreden.
Die grenzen worden dus door die Wet bepaald en niet door een groep mensen die zich wel heel snel aangevallen en zielig voelen.