Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Benzz schreef:
Juist als we de problemen ruimer gaan zien over de hele wereld, blijkt dat NL het smerigste jongetje van de klas is.

Hoe kun je als experts/wetenschappers al jaren aan de bel trekken dat het niet zo verder kan gaan. Roepen dat het klimaatdrammers zijn. Omdat het niet in jouw straatje past?
Zie jij niet hoe snel de aardbol opwarmt? Of interesseert het je geen zak?

Het interesseert me zeker wel. Wat wil je insinueren?
Maar zeggen ja jammer dat je last hebt van de windmolen is imo asociaal drammen..
Die dingen horen hier bijna nergens, zet ze op een plek waar echt niemand woont.

Wat ik zeg, het ene land zal hier beter in zijn dan het ander.
Dan zijn we maar het smerigste jongetje.
Als een ander land onze voedsel productie probeert te gaan doen, worden die weer smeriger, dus maakt dat uit voor de aardbol?
Helemaal niks.....

Maar nee we kijken niet over de grens, we maken hier onze eigen strengere regels (stikstof) en zeggen dan we zijn vies.

Zoals kwaliteit van het oppervlaktewater.
De kwaliteit van het Dinkelwater in Twente is volgens het PPLG slechter dan aan de Duitse kant van de grens. In Duitsland is de waterkwaliteit goed, maar komt de Dinkel de grens met Nederland over, dan is de waterkwaliteit schijnbaar slecht. Stroomt de Dinkel Duitsland weer in, dan is daar de kwaliteit weer goed.

En dan met droge ogen beweren dat Nederland het vieste jongetje is....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Benzz schreef:
Juist als we de problemen ruimer gaan zien over de hele wereld, blijkt dat NL het smerigste jongetje van de klas is.

Waarmee dan?
Ik dacht dat er meerdere landen waren die veel meer co2 per inwoner uitstoten dan Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Ja, maar daar staat vaak een groter landoppervlak tegenover, waardoor de impact kleiner is dan in bijvoorbeeld Nederland, waar maar weinig landoppervlak is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

_San87_ schreef:
Ja, maar daar staat vaak een groter landoppervlak tegenover, waardoor de impact kleiner is dan in bijvoorbeeld Nederland, waar maar weinig landoppervlak is.

CO2 heeft invloed op de hele wereld en is niet plaatsgebonden.
Stel morgen zijn wij CO2 neutraal dan heeft dat amper invloed op de co2 van de hele wereld.

Dan nog: Stel Tata Steel moet hier sluiten dan scheelt dat naast vervuiling voor de omwonende ook heel veel CO2 uitstoot, maar dan gaan ze bv naar Duitsland waar de CO2 de lucht in gaat. Dus je verplaatst de vervuiling maar de CO2 invloed blijft hetzelfde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

Brainless schreef:
_San87_ schreef:

CO2 heeft invloed op de hele wereld en is niet plaatsgebonden.
Stel morgen zijn wij CO2 neutraal dan heeft dat amper invloed op de co2 van de hele wereld.

Dan nog: Stel Tata Steel moet hier sluiten dan scheelt dat naast vervuiling voor de omwonende ook heel veel CO2 uitstoot, maar dan gaan ze bv naar Duitsland waar de CO2 de lucht in gaat. Dus je verplaatst de vervuiling maar de CO2 invloed blijft hetzelfde.

Dat bedoel ik, maar jij zegt het beter :j

En om dan on topic te gaan.
Belast iedereen hier dan heel zwaar, dan zijn er steeds meer mensen die niet meer normaal rond kunnen komen. En de wereld nog steeds niet geholpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

DuoPenotti schreef:
En een 50 km weg waar het in de nacht zo druk is dat je niet kunt slapen?
Die windmolen overstemt juist in de nacht omdat de geluiden van overdag weg vallen.

en sorry, nu verlies je voor mij elke geloofwaardigheid en dit is wat ze bij mij in de omgeving dus klimaat drammen noemen en waar weerstand op is.

Denk dat veel mensen echt mee willen in een betere omgeving, maar niet zo.
En volgebouwd Nederland zal minder, of beter geen windmolens kunne plaatsen tegenover een land met hectares en hectares niks.
Met zonnepanelen net zo.
Zie hier meteen de problemen bij een brand.
Midden in de woestijn heb je daar geen last van.

Windmolens hoor je ‘s nachts op 1km afstand niet of nauwelijks. Dat is gewoon meetbaar. Je hoort ze hooguit bij harde wind vanuit een bepaalde windrichting. Er zijn experimenten gedaan die aantonen dat mensen die op voorhand anti-windmolen zijn, veel meer last ervaren dan mensen die zich er niet druk om maakte. Dus de overlast zit inderdaad deels ‘tussen de oren’, in de zin van dat mensen zich er extra aan gaan storen als ze erop gaan letten omdat ze er de hele dag mee bezig zijn.
Zoals ik zei; wij slapen er regelmatig middenin, ook met harde wind, en het is écht geen geluid waar je je snel aan zou ergeren, want de toon is vrij zacht en gelijkmatig (bij storm!). Vergelijkbaar met een koelkast die draait of een drukke weg op een flinke afstand.
Afbeelding

Wil je geen duurzame energie, en uiteraard ook geen gas- en kolencentrales? Oke prima, maar dan ook geen onnodig stroomverbruik. De was doen kan prima op de hand.. tv en computer de deur uit, afwassen doen we in de rivier en de auto mag ook de deur uit want zowel voor de productie als het raffineren van olie is giga veel stroom nodig.

Minder (duurzame) stroom is dus simpelweg niet mogelijk. Ons stroomverbruik groeit juist flink.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

De oorlog in Iran, zal de olieprijs zeker opdrijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

De prijzen van een vat olie is ruim 10 euro gestegen in een maand tijd.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Heel naar, Annemiek, echt heel naar....
De mensen die ik ken waren niet anti, integendeel zelfs. Want het was toch onderzocht met de overlast, ze zouden er geen last van hebben....
Ze wonen op precies 1 km en hebben grote hinder, niet enkel als het hard waait, maar als het hun kant in waait.
Haar man hoort het niet. Of althans niet dat hij er niet van kan slapen.

En ken nog een stel op 1,5, ook zij ervaart die last maar kan het net buiten houden met het raam dicht.
Fijn als je gewend bent lekker met de ramen open te slapen.

Meetbaar.... tuurlijk.... net wat ze willen meten
Zo hoor ik bijvoorbeeld de tl lamp bij de afzuigkap, mijn vriend niet.
Zo hoort mijn vriend altijd, elke keer, als hij onder de hoogspanningsmast loopt, ik niet.
Hoe meet je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Als je een windmolen kan horen bij lichte wind, op 1km afstand, dan is er iets mis met het ding. Want een goed lopende molen met een paar knopen wind is zo stil dat dat door het menselijk oor simpelweg niet kan worden waargenomen. Je hoort dan alleen het draaien van de as, als de windrichting verandert.
En dat kan natuurlijk hè, een kapotte molen? Molens gaan wel eens stuk, lagers verslijten..

Ik ken mensen die klaagden over de herrie van de windmolen hier over de grens bij Duitsland. Dat bleek de weg te zijn die ze hoorden.
Ik geloof best dat er mensen zijn met een extreem goed gehoor die sneller last hebben. Maar mijn vriend is hoogsensitief en heeft zelfs last van de koelkast en de ventilator in de kelder.. maar op 100 meter onder een windmolen kan hij prima verdragen, zo stil zijn ze meestal.

Maar ontopic, ik ben ook benieuwd naar de olieprijs de komende tijd. Kan nog wel eens heel vervelend worden -O- En er is zo veel gekoppeld aan de olieprijs. Dat betekent duurdere brandstof, duurder eten, duurdere vakanties..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Ik vind windmolens vooral grandiooze landschapsverpesting :o . Net als zonnepaneelvelden.

Ik snap de noodzaak, maar zou wel willen dat er beter gekeken wordt naar hoe en waar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

annnemiek
jij je zin.....
Heb je door wat zulke uitspraken doen met mensen die er wel last van hebben?

_San87_ schreef:
Ik vind windmolens vooral grandiooze landschapsverpesting :o . Net als zonnepaneelvelden.

Ik snap de noodzaak, maar zou wel willen dat er beter gekeken wordt naar hoe en waar.

Zonnevelden moeten verboden worden, per direct. Schaarse grond zo gebruiken, te belachelijk voor woorden.
Leg ze maar boven parkeerplaatsen en wegen.
En als dat eens allemaal vol is kunnen we verder gaan kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

_San87_ schreef:

Mooi is het zeker niet.
Ik vraag me altijd af of mensen dat vroeger ook zeiden van ouderwetse molens :))

Ik zie een windmolenpark vanuit mijn slaapkamerraam.. en aan de andere kant de Clauscentrale. Grappig genoeg hoor je daar niet snel iemand over klagen omdat mensen het gewend zijn, dat ding staat er al een eeuwigheid, maar ik vind die mega torens zo lelijk :+ Daar vallen de windmolens, die veel dichterbij staan, bijna volledig bij weg :=

Oh, en wat betreft de grond gebruiken voor zonnepanelen; als er iets is waarvoor grond onnodig wordt gebruikt dan is het wel diervoer voor export-vlees. Dát zou verboden moeten worden.
Onder zonnepanelen kan gewoon gekweekt worden. In onze gemeente draait een proef met bosbessen kweken onder het zonneveld. Daarnaast is de grond rondom zonnepanelen een broedplaats voor allerlei insecten en bodemleven, wat in de gewone akkerbouw geen kans op overleven heeft.

Het valt me trouwens op dat de aandelenmarkt echt nauwelijks lijkt te reageren op de bombardementen in Iran.
Maar de beurzen in de VS zijn nog niet open, dus dat kan nog komen natuurlijk..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Brainless schreef:

Nee.
Tata Steel is namelijk binnen de eigen branche een extreem vervuilende uitstoter. Daarom is de overname door het Zweedse bedrijf SSAB in 2021 niet doorgegaan. SSAB ontdekte zoveel achterstallig onderhoud en achterhaalde technieken, dat de fabriek niet eens aan de huidige stand der techniek kon voldoen, laat staan aan de duurzaamheidseisen die SSAB zichzelf heeft opgelegd. Sluit Tata Steel, en bouw (desnoods gewoon in Nederland) een nieuwe fabriek en de uitstoot van CO2, stikstof en zware metalen zoals lood en kwik neemt gigantisch af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Tata steel ligt ook gewoon heel ongunstig, in een druk bewoonde regio waar het ook nog eens een flink gezondheidsrisico veroorzaakt voor de bewoners.
Het lastige van staal is; je kan het niet ver genoeg verhitten met alleen stroom. De enige manier om staal te verwerken met duurzame energie is via waterstof.
Inmiddels is waterstof al veelvuldig beschikbaar, dus ze hadden al lang kunnen overstappen, eventueel in combinatie met een betere locatie inderdaad. Tatasteel is gewoon heel stom bezig geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Mooi is het zeker niet.
Ik vraag me altijd af of mensen dat vroeger ook zeiden van ouderwetse molens :))

Ik zie een windmolenpark vanuit mijn slaapkamerraam.. en aan de andere kant de Clauscentrale. Grappig genoeg hoor je daar niet snel iemand over klagen omdat mensen het gewend zijn, dat ding staat er al een eeuwigheid, maar ik vind die mega torens zo lelijk :+ Daar vallen de windmolens, die veel dichterbij staan, bijna volledig bij weg :=

Oh, en wat betreft de grond gebruiken voor zonnepanelen; als er iets is waarvoor grond onnodig wordt gebruikt dan is het wel diervoer voor export-vlees. Dát zou verboden moeten worden.
Onder zonnepanelen kan gewoon gekweekt worden. In onze gemeente draait een proef met bosbessen kweken onder het zonneveld. Daarnaast is de grond rondom zonnepanelen een broedplaats voor allerlei insecten en bodemleven, wat in de gewone akkerbouw geen kans op overleven heeft.

Het valt me trouwens op dat de aandelenmarkt echt nauwelijks lijkt te reageren op de bombardementen in Iran.
Maar de beurzen in de VS zijn nog niet open, dus dat kan nog komen natuurlijk..

Sorry, maar een molen om graan mee te maken zijn toch ook gewoon vele malen mooier dan windmolens _O-?

Onder de zonnevelden hier ga je niks kweken, daar kan nog geen schaap onder staan.

De olieprijs is wel gestegen de algelopen week.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Haha ja, maar de allereerste auto's vinden we nu ook prachtig, maar dat vonden ze destijds ook 3x niks haha :))
Ik heb wel vaker het idee dat sommige mensen gewoon tegen alles zijn wat nieuw is.

Het zonnepark hier in de gemeente hebben ze op 2 meter hoogte geplaatst zodat er struiken onder passen, dus daar is wel over nagedacht :j
Hier is een foto: https://www.echtsusterenenergie.nl/imag ... eel_Pd.png

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Ja dat is zo haha.

Kijk, dat is logisch. Dat snap ik en daar kun je wat mee. Hier staat alles 30 cm van de grond of zo. Daar is dan weer niet over nagedacht en verspilling van grond, imo.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Hier om de hoek staan ze ook hoger en grazen er nog schapen in de zomermaanden. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:10

Ik zou denken, zet ze biven parkeerplaatsen en op gebouwen en plekken waar ze nu nog niet zijn ipv dat tegen te houden en op lege grond zetten. Want die stukken gras kunnen we veel beter gebruiken. Laat staan het kappen van bomen om ze aan te leggen := lekker bomen weghalen jongens

Plus dat het aanleggen zonde is zolang het net het niet aan kan. Want dan mag de burger weer aan gaan passen of betalen terwijl die juist gestimuleerd werden om ze aan te schaffen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:13

MyWishMax schreef:
Ik zou denken, zet ze biven parkeerplaatsen en op gebouwen en plekken waar ze nu nog niet zijn ipv dat tegen te houden en op lege grond zetten. Want die stukken gras kunnen we veel beter gebruiken. Laat staan het kappen van bomen om ze aan te leggen := lekker bomen weghalen jongens

Plus dat het aanleggen zonde is zolang het net het niet aan kan. Want dan mag de burger weer aan gaan passen of betalen terwijl die juist gestimuleerd werden om ze aan te schaffen

Dat dus

En de dikke bedrijven nog wat meer winst maken en de burger die naaien ze gewoon nog een keer....

En een molen vergelijken met een windtrubine... :n

De Nolet de hoogste molen. Deze molen is 42,5 meter hoog, en met de wieken zelfs 55 meter.

De hoogte van een windturbine, inclusief de wieken, in Nederland varieert, maar moderne turbines hebben vaak een tiphoogte (hoogste punt van de wiek) tussen 225 en 280 meter. De ashoogte (hoogte van de as van de rotor) ligt dan tussen de 150 en 180 meter. De grootste windturbine in Nederland, op de Maasvlakte, heeft een tiphoogte van 260 meter, met wieken van 115,5 meter lang

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

Ik heb ooit begrepen dat dat komt omdat het vervangen van bekabeling bij dat soort gebouwen duurder is dan een weiland vol leggen en bekabelen.
Verder ben ik het totaal met jullie eens. Zolang niet alle bebouwing vol ligt moet je geen goede grond vol panelen leggen m.i. al helemaal niet slecht je nu hoort dat huizeneigenaren boetes moeten betalen om terug te leveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

8nnemiek schreef:
Tata steel ligt ook gewoon heel ongunstig, in een druk bewoonde regio waar het ook nog eens een flink gezondheidsrisico veroorzaakt voor de bewoners.
Het lastige van staal is; je kan het niet ver genoeg verhitten met alleen stroom. De enige manier om staal te verwerken met duurzame energie is via waterstof.
Inmiddels is waterstof al veelvuldig beschikbaar, dus ze hadden al lang kunnen overstappen, eventueel in combinatie met een betere locatie inderdaad. Tatasteel is gewoon heel stom bezig geweest.

Ze toveren die hoeveelheid waterstof natuurlijk gewoon zo tevoorschijn :+
Maar Gasunie is al een tijd druk hiermee:
https://www.gasunie.nl/expertise/waterstof

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Ik geloof dat direct, dat een wei vol knallen met panelen een stuk sneller en goedkoper is. :j
Maar echt word boos als ik langs hectares aan hectares van die dingen rij.
Vernietiging van goede grond.
Want de meeste liggen idd vlak boven de grond zodat ze geen werk hebben aan wat er onder ligt.

Hier in de buurt heeft een nieuw hotel gevelbeplating gemaakt van zonnepanelen.
Vind het nog sjiek staan ook.

Zulke ideeën daar hou ik van :j
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:36

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:

Ze toveren die hoeveelheid waterstof natuurlijk gewoon zo tevoorschijn :+
Maar Gasunie is al een tijd druk hiermee:
https://www.gasunie.nl/expertise/waterstof

Scheelt dat er recent nog een gigantisch witte waterstofveld is gevonden in Frankrijk.