Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:25

Froukje
Dat zeggen we toch ook?!
Fijn dat het dus anders kan.

Zou echt willen dat dit de standaard is.
Of weer verpleeghuizen terug.

Door bezuinigingen zoveel mensen in de knel. Echt verschrikkelijk en niet menselijk.

fokfanaat

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:38

Ik denk dat het heel lastig wordt om personeel te vinden voor meer zorg, naar de kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:42

Ja maar nu rijd thuiszorg van Hot naar her.
En en die tijd hadden ze weer 2 mensen kunnen helpen.

Want dat is vaak wat er gebeurt. Sturen mensen naar huis. Kunnen niet zelf medische handelingen doen en komt thuiszorg langs.

Soms 1 keer per dag. Maar soms ook vaker.

Wat dat kost. En zo niet efficiënt.

Maar goed. Beter misschien voor een ander topic.

Blij dat poetser nu wel de zorg krijgt die nodig is :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:43

Zullen we het in dit topic houden op het steunen van Poetser?

Dikke knuffel TS :(:)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:15

MarlindeRooz schreef:

+1

Heel veel sterkte met alles Poetser, het is niet niks allemaal zo.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:26

Poetser wat fijn dat je even buiten ben geweest.
Lees ik het goed dat je zoon mee was?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:39

MarlindeRooz schreef:

Helemaal met bovenstaande eens.
Heel veel sterkte en een knuffel, Poetser. :knuffel:

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:00

Sterkte TS. Naar
Dat je nog altijd geen duidelijkheid hebt. Hopelijk komt die er nu toch echt snel aan.

Ook in België sturen ze je zo snel mogelijk naar huis, maar als er reden is om je in het ziekenhuis te houden, dan doen ze dat natuurlijk. Dus ja, combinatie van pijn die niet onder controle is en gewichtsproblemen kan echt wel een reden zijn om in het ziekenhuis te blijven voor een lange periode.
Daarnaast: in sommige gevallen, op sommige afdelingen moet je wel degelijk toestemming hebben om een wandeling te gaan maken. Zeker als je zo verzwakt bent of je aan bepaalde machines of medicatie of zo zit, is dat niet onlogisch. Bovendien wil de verpleging wel graag weten waar je bent in het geval ze bv bepaalde verzorging of zo willen doen. En het kan ook nuttige info geven (wat is de invloed zowel positief als negatief)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:14

pateeke schreef:
Daarnaast: in sommige gevallen, op sommige afdelingen moet je wel degelijk toestemming hebben om een wandeling te gaan maken. Zeker als je zo verzwakt bent of je aan bepaalde machines of medicatie of zo zit, is dat niet onlogisch. Bovendien wil de verpleging wel graag weten waar je bent in het geval ze bv bepaalde verzorging of zo willen doen. En het kan ook nuttige info geven (wat is de invloed zowel positief als negatief)

Dat laatste geldt in Nederland natuurlijk ook :j Uit eigen ervaring meegemaakt met mijn zusje afgelopen zomer, die was op een bepaald moment al blij dat ze de verpleging mocht bellen om naar de wc te kunnen, dan hoefde ze namelijk niet meer op de postoel :knuffel: En dat was echt niet in het eerste het beste ziekenhuis, maar ze was gewoon heel ziek. Dat ze bijna niks meer mocht was echt vanuit veiligheidsoverwegingen. Ik kan me voorstellen dat bij TS ook dat soort overwegingen spelen.
Ik ben dan ook blij om te lezen dat ze in het ziekenhuis blijft voorlopig :j
Sterkte TS, ik lees steeds mee en denk aan je, maar merk dat ik weinig woorden kan vinden.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:01

Mocht het te bestralen gebied te groot zijn, dan zou je een second opinion aan kunnen vragen in Delft bij: https://www.hollandptc.nl/

Bij bestraling met protonen kunnen ze nl gerichter bestralen en zo krijgt je lichaam minder straling te verduren dan bij conventionele bestraling.

Ik weet niet of er in België een vergelijkbaar instituut is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:03

Het UZ Leuven doet dat bij mijn weten ook. Edit: in samenwerking met de andere universitaire ziekenhuizen, op campus Gasthuisberg (dat is Leuven).
In Nederland is het allicht minder evident gezien de ziekteverzekering?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:40

Je kunt Nederland echt niet vergelijken met België. Ik denk dat de kans groot was dat TS niet in het ziekenhuis zou liggen als zij in Nederland zou zijn. Veel pijn en ondergewicht is niet iets voor een lange opname in Nederland. Medicatie kan ingesteld worden en vervolgens door de huisarts en/of thuiszorg opgevolgd en aangepast. Ondergewicht kun je aanpakken met voeding en dieet thuis en eventueel ook sondevoeding thuis. Vaak behandelen ze in Duitsland en België ook langer door daar waar ze in Nederland stoppen of iets niet aanbieden omdat bijv kosten/baten niet aangetoond hebben dat het iets oplevert. Ook een trap opkomen is daar geen belemmering in. Eenmaal boven met hulp hoef je dan niet meer naar beneden (bed in woonkamer) en het huis niet meer uit. En mocht je bijv oud en alleen wonen en met thuiszorg en familie niet zelfredzaam dan ga je door naar een verzorgingshuis maar blijf je echt zeker niet in het ziekenhuis. Het ziekenhuis kost veel te veel geld om in te blijven. Het loont soms echt om als Nederlander een second opinion aan te vragen in het buitenland.

Spannend ts, of de radiologie een go geeft voor bestralen. Ik hoop het!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:56

Petpa schreef:
Moet ik dit zo opvatten als dat het in België heel anders gaat dan in NL?
Hier word je zo spoedig mogelijk weggestuurd.
Het niet hebben van een vaste verblijfplaats maakt niet uit hoor.

Niet altijd hoor. Ik ken iemand die mentaal kwetsbaar is maar wel op zichzelf woont. Die heeft in december ook 3 weken in het ziekenhuis gelegen zonder dat ze acuut een behandeling nodig had. Gewichtsverlies en pijn met een ontstekingsbeeld waren genoeg reden voor het ziekenhuis om haar daar te laten herstellen/aansterken, waar anderen waarschijnlijk met een kuurtje antibiotica naar huis gestuurd waren. De thuissituatie speelt ook in Nederland gewoon mee bij die beslissing.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:56

Een bekende van 88 is stampvol oxycodon en fentanyl naar huis gestuurd met afwachting van een operatie voor galstenen.
Ze kon niet eens zelf haar medicatie uitzoeken zo high en erg slecht ter been.
‘We zijn geen oppas voor ouderen meneer.’

Hij woonde in limburg zij nabij amsterdam.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:59

Is ook wel even een ander verhaal he galstenen of uitgezaaide kanker..., als TS enorm veel pijn heeft, ondergewicht en erg zwak is zou ze ook hier in Nederland niet zomaar naar huis gestuurd worden.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:11

Misschien is het goed als de kennis/ervaringdeling in dit topic hier stopt? Tips en meedenken is natuurlijk waardevol, maar het gaat wat verder dan dat. Ik hoop dat je vandaag wat redelijk door gekomen bent Poetser en dat je vlot wat van radiologie gaat horen. Is er bekend wanneer zij jou nieuws kunnen geven?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:51

Hannanas schreef:
Je kunt Nederland echt niet vergelijken met België. Ik denk dat de kans groot was dat TS niet in het ziekenhuis zou liggen als zij in Nederland zou zijn. Veel pijn en ondergewicht is niet iets voor een lange opname in Nederland. Medicatie kan ingesteld worden en vervolgens door de huisarts en/of thuiszorg opgevolgd en aangepast. Ondergewicht kun je aanpakken met voeding en dieet thuis en eventueel ook sondevoeding thuis. Vaak behandelen ze in Duitsland en België ook langer door daar waar ze in Nederland stoppen of iets niet aanbieden omdat bijv kosten/baten niet aangetoond hebben dat het iets oplevert. Ook een trap opkomen is daar geen belemmering in. Eenmaal boven met hulp hoef je dan niet meer naar beneden (bed in woonkamer) en het huis niet meer uit. En mocht je bijv oud en alleen wonen en met thuiszorg en familie niet zelfredzaam dan ga je door naar een verzorgingshuis maar blijf je echt zeker niet in het ziekenhuis. Het ziekenhuis kost veel te veel geld om in te blijven. Het loont soms echt om als Nederlander een second opinion aan te vragen in het buitenland.

Spannend ts, of de radiologie een go geeft voor bestralen. Ik hoop het!

Mijn moeder heeft anders zes weken in het ziekenhuis gelegen, in Nederland, met blaaskanker en pijnklachten die niet onder controle te krijgen waren.

Enfin, vind het jammer om te zien dat de discussie door blijft lopen, leidt de aandacht af van poetser zelf.

Veel sterkte met de situatie, poetser. Die onzekerheid is moordend. Ik hoop dat je snel uitsluitsel mag krijgen :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:06

Charaz schreef:
Is ook wel even een ander verhaal he galstenen of uitgezaaide kanker..., als TS enorm veel pijn heeft, ondergewicht en erg zwak is zou ze ook hier in Nederland niet zomaar naar huis gestuurd worden.

Deze dame was zwaar hartpatiënt hoor!!!
Die bloeddruk met de constante aanvallen was zo hoog dat ze me onderweg vertelden dat ze een niet reanimeren penning had.
Dat het echt kon zijn dat ze het niet ging halen en als dat zo was, of ik erbij wilde zijn als ze zou overlijden onderweg.
Dan zouden ze stoppen voor mij en haar, om haar rustig te laten gaan.
En dat ik dan nog even tijd kreeg om afscheid te nemen, en ze daarna door zouden rijden.

Na 3 spoedritten is ze alsnog opgenomen de pijn was niet controleerbaar en ze was ernstig hartpatiënt.
Inmiddels is ze overleden maar ik heb 2 van de 3 keer voorin gezeten met loeiende sirenes.

Dus fijn dat je wist dat opname niet nodig was!
Dat was het wel en de cardioloog over zijn theewater tot en met.
Ik moest zelfs nog met alle papieren en infornatie gemaakt door de ambu naar de cardioloog later na de operatie.
Ze hadden controles gedaan en kon thuis blijven, op voorwaarde dat er iemand de papieren kwam brengen ter controle extra.
Hadden ze getwijfeld was ze opgehaald toch.
Opdracht was bel haar arts, deze wilde haar waardes of ophalen en opname.

Dit was echt ongepast om iemand zo naar huis te sturen met haar hartproblemen en aanvallen.
Na 2 weken opname is ze geopereerd meen ik.
Duur grapje maar het kon niet anders: de steen zat op een rotplek.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:33

moonfish13 schreef:
Deze dame was zwaar hartpatiënt hoor!!!
Die bloeddruk met de constante aanvallen was zo hoog dat ze me onderweg vertelden dat ze een niet reanimeren penning had.
Dat het echt kon zijn dat ze het niet ging halen en als dat zo was, of ik erbij wilde zijn als ze zou overlijden onderweg.
Dan zouden ze stoppen voor mij en haar, om haar rustig te laten gaan.
En dat ik dan nog even tijd kreeg om afscheid te nemen, en ze daarna door zouden rijden.

Na 3 spoedritten is ze alsnog opgenomen de pijn was niet controleerbaar en ze was ernstig hartpatiënt.
Inmiddels is ze overleden maar ik heb 2 van de 3 keer voorin gezeten met loeiende sirenes.

Dus fijn dat je wist dat opname niet nodig was!
Dat was het wel en de cardioloog over zijn theewater tot en met.
Ik moest zelfs nog met alle papieren en infornatie gemaakt door de ambu naar de cardioloog later na de operatie.
Ze hadden controles gedaan en kon thuis blijven, op voorwaarde dat er iemand de papieren kwam brengen ter controle extra.
Hadden ze getwijfeld was ze opgehaald toch.
Opdracht was bel haar arts, deze wilde haar waardes of ophalen en opname.

Dit was echt ongepast om iemand zo naar huis te sturen met haar hartproblemen en aanvallen.
Na 2 weken opname is ze geopereerd meen ik.
Duur grapje maar het kon niet anders: de steen zat op een rotplek.

Kun je het bij TS houden aub ??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:40

Kunnen we dit topic voor Poetser houden aub en haar ondersteunen in deze vreselijke periode? Ipv van alles erbij halen. Is TS niet mee geholpen!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 01:08

Nou, inderdaad waarom al deze verhalen vertellen daar heeft de TS toch niets aan? Ze krijgt goede zorg en dat is het belangrijkste. Ik hoop van harte dat bestraling en chemo voor jou mogelijk zijn Poetser en dat je pijn ook gauw onder controle is. Heel veel sterkte met alles!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 04:56

Ik ben onwijs blij dat ze zo opgevangen wordt.
Gelukkig maar ze verdient dit.
Maar het is niet ‘omdat het maar galstenen’ zijn het nooit reden is voor opname.
Er speelde meer, maar dat moet je er zonodig bij melden anders zijn het ‘maar galstenen.’
Stabiel naar huis is prioriteit en dat was hier niet en had ook zorg nodig die thuis niet kon.

België is echt fijn in bepaalde opzichten in zorg.
Ik ben er ook geweldig geholpen.

Een patiënt moet stabiel naar huis, dat is niet zo nu plus ze heeft vind ik genoeg geknokt.
Goede liefdevolle zorg is meer dan verdient en ik ben ontzettend blij dat ze die krijgt.

En Darkangel en haar man verdienen een lintje.
Ik zou haast zeggen mag er geen crowdfunding
opgezet worden..?
We kunnen niet op haar bankrekening kijken en ook parkeren is vaak niet goedkoop.
Een auto rijdt niet op water, noem op.
Is dit nou geen uitzondering waarvoor een crowdfunding komen mag..?
Ik vind oprecht dat je een inmens groot hart hebt Darkangel, maar ik denk, dat er best mensen een bijdrage willen leveren.
Veel kleinere bedragen maken een bedrag waar parkeergeld, wat eten ter plekke, noem op mee betaald kan worden.
Zelf vind ik dat wel op zijn plek, het is geweldig wat ze doen en hopelijk voor Poetser genoeg om wat over te houden..?
Van mij mag dat ook een (evt refurbished?) tablet zijn bijvoorbeeld als ze niets heeft met netflix erbij of iets.
Als ze daar puf voor heeft uiteraard, maar bokt is zo groot.
Al kan ik me ook indenken dat ze doodmoe is, maar ik vind het nu geen luxe in deze positie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 08:41

Wat betreft financiële giften naar Poetser toe: ik denk dat je héél hard moet opletten dat iets goed bedoeld niet net verkeerd uitpakt op lange termijn. Dat van zodra er een inkomen wordt waargenomen, ze bepaalde sociale of financiële voordelen verliest. We kennen te weinig van de huidige situatie om daar verstandig mee om te gaan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:16

Tieneke schreef:
Wat betreft financiële giften naar Poetser toe: ik denk dat je héél hard moet opletten dat iets goed bedoeld niet net verkeerd uitpakt op lange termijn. Dat van zodra er een inkomen wordt waargenomen, ze bepaalde sociale of financiële voordelen verliest. We kennen te weinig van de huidige situatie om daar verstandig mee om te gaan.

Mee eens. Het is heel erg opletten met wat voor inkomsten dan ook. Zoiets kan je op langere termijn zwaar in de (financiële) problemen brengen.
Bovendien, hoe goedbedoeld ook, TS moet dat zelf ook willen. Het is immers haar leven / situatie die online voor iedereen uit de doeken gedaan wordt. Niet iedereen wil zijn leven zo open en bloot op internet hebben staan om om geld te vragen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:48

Tieneke schreef:

Dit is inderdaad heel goed om bij na te denken.
Maar de kracht van bokt kan wellicht wel wat voor Poetser betekenen.
Toen ik in het ziekenhuis lag vond ik bezoek heel fijn.
Gewoon iemand om even de rolstoel te duwen kan zo waardevol zijn.
Wellicht is zoiets fijn?