Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3595
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:41

Macs schreef:
Stel, je hebt een huis op het oog. Contract al binnen. Regel is huisdieren niet toegestaan, alleen in overleg. In dat huis is al eens flink overlast geweest van katten/kattenbak. Nieuwe huurders hebben een zeer rustige stille hond. Huisbaas woont in het buitenland en komt in principe nooit.
Even ter info: een huisbaas mag je niet zomaar uit huis zetten vanwege huisdieren, dit moet langs de rechter. Op andere manieren de huurder dwars zitten kan natuurlijk wel.

Zouden jullie overleg plegen, met risico dat de hond niet mee mag (feest gaat dan dus niet door) of gewoon zwijgen?


Dat is best lastig. Als je eerlijk bent loop je het risico dat de hond geweigerd wordt en het huis aan je voorbij gaat. Dat is in deze tijd heel lastig, want een nieuw huis vind je waarschijnlijk niet zomaar. Er is blijkbaar overlast geweest, grote kans dat die verhuurder denkt: dat zal me nou niet weer gebeuren. Huurders zat zonder huisdieren.
Als je de hond verzwijgt, wat dan? Is het een appartementencomplex oid, waar andere mensen kunnen gaan klagen die hun huisdier niet mee hebben mogen nemen? Is het een enkel huis dat de verhuurder verhuurt?
Ik vind het lastig en zou niet weten wat ik zou doen

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:44

Ik zou het melden. Ik zou niet het risico willen lopen er problemen mee te krijgen. Maar wel echt een vervelende beslissing inderdaad. Maar ik denk dus: ze komen er toch wel achter.

marley93

Berichten: 6051
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:10

Ik zou overleggen en het risico voor lief nemen. Als huisbaas zou ik het eigenlijk geen goeie binnenkomer vinden van een huurder om dit soort dingen niet te vertellen, zeker als er door de dieren van vorige huurders overlast is geweest.

Marocje
Berichten: 5630
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:14

Als het mezelf betrof: ja ik zou het vertellen, en ook hoe ik mijn dieren houd zodat het duidelijk is dat ik wel die verantwoording neem de boel school en heel te houden.
Betreft het een huurder: dan zou het vertrouwen weg zijn en er alles aan doen diegene eruit te krijgen/niet te laten huren.

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:31

Thanks iedereen! De huidige bewoners hebben katten en niks laten weten. Na 3 jaar weet de huisbaas ook van niks (en is er ook nooit binnen geweest).
Toch is een kat anders dan een hond die ook in de tuin zal komen. De kans op overlast van de hond is echter nihil.

Maar vanavond horen jullie hoe het is afgelopen :=

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:02

De verhuurder hoeft zich daar imo niet mee te bemoeien, of je huisdieren hebt of niet (zolang ze geen overlast of schade veroorzaken natuurlijk).

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:14

Schemerdier schreef:
De verhuurder hoeft zich daar imo niet mee te bemoeien, of je huisdieren hebt of niet (zolang ze geen overlast of schade veroorzaken natuurlijk).

Tenzij er een overeenkomst getekend is waarin staat dat de huurder geen dieren mag houden. Dus ja, die eis mag wel.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:28

rien10 schreef:
Schemerdier schreef:
De verhuurder hoeft zich daar imo niet mee te bemoeien, of je huisdieren hebt of niet (zolang ze geen overlast of schade veroorzaken natuurlijk).

Tenzij er een overeenkomst getekend is waarin staat dat de huurder geen dieren mag houden. Dus ja, die eis mag wel.


https://www.mkbrecht.nl/blog/juridische ... n-kan-dat/

https://advo-recht.be/kennisbank/huurre ... verbieden/

Een algemeen verbod is strijdig met het EVRM (schending van het recht op een privé-leven).

Aangezien het moeilijk is om daarover te spreken met de verhuurder (want dan nemen ze wel iemand anders) zou me gewoon niets aantrekken van wat erover in je contract staat. De rechter zal je namelijk gelijk geven (tenzij je uiteraard schade of overlast veroorzaakt, zoals een overactieve hond in een mini appartementje of een kat die alle deurlijsten kapot krabt en die je niet herstelt).

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:58

Het blijft een lastig onderwerp merk ik al haha.
Het mag in het contract staan, daar ga je dan ook mee akkoord. Maar puntje bij paaltje mag een huisbaas je er niet uit zetten als hij er achter komt. Mocht het dier toch overlast veroorzaken of een buurtbewoner licht je huisbaas in, dan moet het naar de rechter. Er is tot nu toe nog nooit een huurder op deze manier benadeeld, behalve bij grote overlast.

Het melden gaat eigenlijk alleen om het nare gevoel dat je niet eerlijk bent en het hopen dat je niet wordt verlinkt. Wil je dat? Of wil je het risico lopen dat het huis aan je neus voorbij gaat omdat er geen discussie over mogelijk is?
Jullie snappen de struggle :+

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:38

Als ik een huis zou verhuren zou ik me behoorlijk genaaid voelen als iemand een contract met "geen dieren" tekent en dan een hond meeneemt. In overleg zou veel mogelijk zijn maar zonder overleg zou ik het niet vinden kloppen. Of de eigenaar nou 1 of 100 huizen in de verhuur heeft maakt in deze niet uit. Voor hetzelfde geld verhuurt ie alleen maar tijdelijk tot ie zelf terugkomt of tot een familielid erin komt. Ik zou het overleggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33892
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:34

Nee dat is niet genaaid want een huiseigenaar mag dat nooit zo in een contract zetten. In Nederland mag je van de wet gewoon huisdieren hebben.

Morrie

Berichten: 22344
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:42

MarlindeRooz schreef:
Nee dat is niet genaaid want een huiseigenaar mag dat nooit zo in een contract zetten. In Nederland mag je van de wet gewoon huisdieren hebben.

ik heb dan een koopappartement, maar in het huishoudelijk reglement is recent opgenomen dat er geen huisdieren mogen. Dit was n.a.v. een nieuwe bewoner die een hondje heeft. Hij heeft nu de keus gehad om het hondje weg te doen of te verhuizen en heeft het laatste gekozen.
Alle makelaars in de wijde omtrek zijn op de hoogte gesteld dat er hier geen huisdieren mogen.
Dit is allemaal via de notaris geregeld en heeft de VVE klauwen met geld gekost.

(ik heb een kat...... die is dus nu ook illegaal 8-) )

fotolijstje

Berichten: 2740
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:49

Hier zitten vast wel slimme mensen :Y)

Hoe leren jullie? Ik moet vermogensrecht en Persoon familie-en erfrecht leren maar het komt er gewoon niet in -O-

rien10
Berichten: 14841
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:50

Sas_Mon schreef:
Als ik een huis zou verhuren zou ik me behoorlijk genaaid voelen als iemand een contract met "geen dieren" tekent en dan een hond meeneemt. In overleg zou veel mogelijk zijn maar zonder overleg zou ik het niet vinden kloppen. Of de eigenaar nou 1 of 100 huizen in de verhuur heeft maakt in deze niet uit. Voor hetzelfde geld verhuurt ie alleen maar tijdelijk tot ie zelf terugkomt of tot een familielid erin komt. Ik zou het overleggen.

Nou ik ook.

miss_lizje

Berichten: 6264
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:51

Morrie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee dat is niet genaaid want een huiseigenaar mag dat nooit zo in een contract zetten. In Nederland mag je van de wet gewoon huisdieren hebben.

ik heb dan een koopappartement, maar in het huishoudelijk reglement is recent opgenomen dat er geen huisdieren mogen. Dit was n.a.v. een nieuwe bewoner die een hondje heeft. Hij heeft nu de keus gehad om het hondje weg te doen of te verhuizen en heeft het laatste gekozen.
Alle makelaars in de wijde omtrek zijn op de hoogte gesteld dat er hier geen huisdieren mogen.
Dit is allemaal via de notaris geregeld en heeft de VVE klauwen met geld gekost.

(ik heb een kat...... die is dus nu ook illegaal 8-) )



Ik vind het helemaal absurd dat je in potverdorie een koopappartement geen huisdieren mag hebben. :wow:
Ik ken mensen die meer zooi maken dan mijn kat.

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:53

Nou idd :+ wat een bizarre wendingen neemt de huizenmarkt zo..
Eind goed al goed: de hond mag mee :D

fotolijstje

Berichten: 2740
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:57

Wat fijn!!

Kookaburra

Berichten: 5440
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:25

fotolijstje schreef:
Hier zitten vast wel slimme mensen :Y)

Hoe leren jullie? Ik moet vermogensrecht en Persoon familie-en erfrecht leren maar het komt er gewoon niet in -O-

Verschilt per persoon ontzettend.
Hier is het vooral schrijven. Opvallende dingen opschrijven, verbanden duidelijk op papier maken met pijltjes en kleurtjes. Eventueel zelfs tekeningen.

marley93

Berichten: 6051
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:30

Morrie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee dat is niet genaaid want een huiseigenaar mag dat nooit zo in een contract zetten. In Nederland mag je van de wet gewoon huisdieren hebben.

ik heb dan een koopappartement, maar in het huishoudelijk reglement is recent opgenomen dat er geen huisdieren mogen. Dit was n.a.v. een nieuwe bewoner die een hondje heeft. Hij heeft nu de keus gehad om het hondje weg te doen of te verhuizen en heeft het laatste gekozen.
Alle makelaars in de wijde omtrek zijn op de hoogte gesteld dat er hier geen huisdieren mogen.
Dit is allemaal via de notaris geregeld en heeft de VVE klauwen met geld gekost.

(ik heb een kat...... die is dus nu ook illegaal 8-) )


Waaaat, oké dat vind ik wel echt heel raar. Op wat voor manier heeft dat hondje de VVE dan zoveel geld gekost?

@Fotolijstje, leren is soms ook iets wat je moet leren, hoe krom het ook is. Er zijn verschillende manieren, en voor iedereen is het anders wat goed werkt. Dat is een kwestie van uitproberen. Ik zelf leer een tekst bijvoorbeeld het makkelijkst door het samen te vatten, en praktische dingen beter van een video en het vervolgens zelf te doen.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:32

fotolijstje schreef:
Hier zitten vast wel slimme mensen :Y)

Hoe leren jullie? Ik moet vermogensrecht en Persoon familie-en erfrecht leren maar het komt er gewoon niet in -O-


Ik heb dat soort vakken altijd als volgt gedaan: boek voor je neus, opname-apparaatje voor je neus. Elke keer dat je iets belangrijks leest vat je de zin samen en spreek je hem in. Daarna weer op pauze drukken. Aan het eind heb je een soort ingesproken samenvatting. Vervolgens flikker je je boek weg en luister je de samenvatting terug in bed, tijdens het boodschappen doen, in de bus etc etc.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30281
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:22

Vermogensrecht had ik fantastische docent voor, die had een paar hele goede casussen ontwikkeld waar alles in toegepast werd. Wetboek erbij houden en het kon niet fout.

Personen- en familierecht is anders, maar ook daar helpt het als je je de situatie voorstelt waar het recht toepasselijk op is, met zo'n haakje blijft het beter in je hoofd zitten. Ik heb altijd gezegd dat als je een soap kunt volgen, je ook personen- en familierecht kunt snappen.

Voor mij hielp het maken van samenvattingen goed, maar dat is persoonlijk.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:44

Voor mensen in gebieden met wachtlijsten voor stalling: hoe doe je dat als je een paard wil kopen? Je weet niet hoe lang de zoektocht duurt, en bv een jaar een stal reserveren is een beetje idioot. Maar als je eenmaal een paard hebt gekocht, dan kun je ook niet een jaar wachten tot je hem een keer kan stallen...

miereneter

Berichten: 2622
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:14

Sheran, ik zou een stal reserveren. Je zoektocht naar paard kan lang of kort duren, maar een jaar is onwaarschijnlijk. De zoektocht naar een goede stal kan trouwens ook lang duren. Sommige stallen kan je ook een reserveringsprijs betalen, in plaats van de volle mep.

c_alsemgeest

Berichten: 20757
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 08:59

Als je echt een bepaalde stal wil, reserveren.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:18

Dank voor de antwoorden! Stel: een straal heeft een wachtlijst van (wat ze aangeven) ongeveer een jaar. Dat is gemiddeld in de regio. Dan zou ik dus eerst op de wachtlijst moeten komen te staan, dan wachten tot ik bericht heb dat er een stal is, rond die tijd gaan zoeken naar een paard en als hij dan daadwerkelijk vrij is reserveringskosten gaan betalen tot ik het paard heb?
Het zijn van die enorme langetermijnplanningen, heeft iedereen dan een jaar gewacht met het überhaupt gaan zoeken naar een paard?