Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:25

Ladybird schreef:
Het songfestival gaat ook niet door lees ik net in de liveblog van de NOS

Ook niet meer dan logisch eigenlijk.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:26

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik blijf volgen. Sterkte allemaal.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:26

tiwi1969 schreef:
bigone schreef:
15 mensen overleden en 346 nieuwe besmettingen. Kwart van alle besmettingen zo’n 500 is ziekenhuispersoneel , daarvan is niemand ernstig ziek.

Dit is best interessant, waarin verschillen zorgmedewerkers van andere Nederlanders?
Een van de dingen die ik kan bedenken is de vaccinatie tegen hepatitis, wat misschien wel dezelfde boost aan het immuunsysteem geeft als van de vaccinatie tegen TBC verondersteld wordt.

Ik denk dat het verschil in testbeleid zit. Burgers worden selectief getest, vaak bij een ernstiger verloop van de ziekte om voor de beste behandeling te kunnen kiezen. Zorgmedewerkers worden vaker getest (bv. ook uit voorzorg na contact met een coronapatient), en ook bij een mild verloop. Ik verwacht dat daar het verschil vandaan komt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:30

Lon schreef:
tiwi1969 schreef:
quote="bigone:
15 mensen overleden en 346 nieuwe besmettingen. Kwart van alle besmettingen zo’n 500 is ziekenhuispersoneel , daarvan is niemand ernstig ziek.

Dit is best interessant, waarin verschillen zorgmedewerkers van andere Nederlanders?
Een van de dingen die ik kan bedenken is de vaccinatie tegen hepatitis, wat misschien wel dezelfde boost aan het immuunsysteem geeft als van de vaccinatie tegen TBC verondersteld wordt.

Burgers worden selectief getest, vaak bij een ernstiger verloop van de ziekte om voor de beste behandeling te kunnen kiezen. Zorgmedewerkers worden vaker getest (bv. ook uit voorzorg na contact met een coronapatient), en ook bij een mild verloop. Ik verwacht dat daar het verschil vandaan komt.

Het wel of niet ernstig ziek worden heeft niks te maken met wel of niet testen.
Juist het niet ernstig ziek worden vind ik opvallend, niet het percentage besmette personen of het aantal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:31

Ik vind het bijzonder knap dat heel veel bedrijven zelf de beslissing nemen om de winkels te sluiten.

Nu moet de regering in gaan zetten om nog meer te adviseren zoveel mogelijk thuis te blijven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:31

De nieuwste gegevens zijn binnen en ik dacht ik zet ze even in excel en ik voeg een trendlijn toe (je kunt kiezen uit lineair, exponentieel etc), je kunt ook vragen aan excel hoe dicht de meetwaarden de trendlijn volgen. Dat is de r^2, ook dat heb ik ingevoerd, als de r-kwadraat boven de 0,9 ligt kun je met grote waarschijnlijkheid zeggen dat de trendlijn een goede voorspellende waarde heeft.

Afbeelding

Als ik excel drie dagen vooruit laat kijken.....

Afbeelding

Ik durf jullie niet eens 5 en 7 dagen te laten zien.

Het aantal doden is helaas het enige betrouwbare 'keiharde' getal dat we hebben. Ik ben nog in shock, ok ik wéét wat exponentieel is, maar dit wil je gewoon niet zien en niet weten.

IMANDRA

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:32

Maar de nieuwe maatregelen zijn nog geen week actief. Lijkt me dat je op dit moment in de tijd nog niet kan zeggen of de maatregelen werken of niet?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:32

Arabesk schreef:
De nieuwste gegevens zijn binnen en ik dacht ik zet ze even in excel en ik voeg een trendlijn toe (je kunt kiezen uit lineair, exponentieel etc), je kunt ook vragen aan excel hoe dicht de meetwaarden de trendlijn volgen. Dat is de r^2, ook dat heb ik ingevoerd, als de r-kwadraat boven de 0,9 ligt kun je met grote waarschijnlijkheid zeggen dat de trendlijn een goede voorspellende waarde heeft.

[ [url=m/Muu9Us.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Wu9m13.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het aantal doden is helaas het enige betrouwbare 'keiharde' getal dat we hebben. Ik ben nog in shock, ok ik wéét wat exponentieel is, maar dit wil je gewoon niet zien en niet weten.

Dit vind ik echt hele onverstandige berichten. Het zijn verwachten gedaan door mensen zonder verstand van zaken.
Een arts in het ED waarschuwde hier gisteren al voor...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:34

IMANDRA schreef:
Maar de nieuwe maatregelen zijn nog geen week actief. Lijkt me dat je op dit moment in de tijd nog niet kan zeggen of de maatregelen werken of niet?

Nou precies dit

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:34

elnienjo schreef:
ruitje schreef:
PvdD: Het opeenpakken van grote aantallen dieren kan er voor zorgen dat er virussen muteren, de veehouderij moet worden herzien. Wil Wilders daar in mee?

Wilders: Ik ga het hier niet over hebben in tijden van crisis, hou op zeg, doe dat een andere keer ergens in een zaaltje

:')

Wat een totaal irrelevant onderwerp tijdens deze crisis!

Bovendien blijkt uit deze crisis juist dat we als Nederland moeten zorgen zelfvoorzienend te blijven op het gebied van voedingsmiddelen, waaronder vlees. In crisistijd gooit toch iedereen z'n grenzen dicht blijkt.

Als we nu ook nog eens het voedsel uit verre landen hebben moeten importeren dan zaten we nu ook nog met voedseltekorten. De tekorten aan medische middelen laten zien hoe snel het kan gaan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:36

Valt Rutte nou bijna in slaap..?
Ik zou het snappen overigens. Man, wat een baan.. 8)7

The_Cat

Iemand die het hier weet? Mijn baas heeft zonet laten weten dat hij alles kon afvinken van de symptonen van Corona. Ik ben al sinds 6 dagen niet meer in contact met hem geweest, maar daarvoor nog wel (ik ben al sinds donderdag thuis). Nu weet ik gewoon zelf niet zo goed, ik woon nog met andere 3 mensen samen.. Ik kan thuis werken, de rest niet. Ik belde naar mijn dokter en die zei zolang ik geen symptonen zou vertonen dat het goed was. Maar kunnen we beter niet het gehele huis thuis laten? Of kan ik gewoon aannemen dat ik in de afgelopen 2 weken niet besmet zou geraakt zijn? Nog 1 collega van mijn baas heeft bevestigd Corona dus ik weet het momenteel niet of ik echt alles beter zou afsluiten of niet

Arabesk

Nederland kan met 1/3 van het huidige landbouwoppervlak de NLse bevolking voeden (heb de bron niet bij de hand) we zijn het 2e grootste exportland van de wereld met onze postzegel. We verhongeren echt niet. Misschien alleen even tomaten gaan kweken ipv tulpen en dan komt het wel goed.

Loretta

IMANDRA schreef:

Het is wel een hele gevaarlijke gok om daar van uit te gaan.

Arabesk

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:37

Genomen maatregelen hebben sowieso niet meteen effect, dat is het lastige, dat zagen we in China, Korea en Italië.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:38

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Het is wel een hele gevaarlijke gok om daar van uit te gaan.

Wat zou je dam voorstellen?
Je mag er vanuit gaan dat het RIVM betere rekenmodellen gebruikt dan arabesk haar exceldocumentje... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:39

Arabesk schreef:

Toevallig zit ik net dit te lezen, een opiniestuk van een hoogleraar statistiek, die zegt dat wij vooral op moeten passen met dubieuze grafieken :+ .
Het maakt nogal verschil welk model je kiest, en het exponentiële model past niet goed zegt hij. En dat het sowieso onverstandig is om op statistische modellen te vertrouwen bij zo weinig data.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b61e06d6/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:39

Arabesk schreef:
Genomen maatregelen hebben sowieso niet meteen effect, dat is het lastige, dat zagen we in China, Korea en Italië.

Het duurt 2 weken om dat te zien. Als we geluk hebben neemt de stijging af. Maar als dat niet gebeurt dan valt er niets meer te redden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:41

Arabesk schreef:

Net werd op tv uitgelegd dat alle lijnen gelijk lopen van alle maatregelen, dus bij vrije verspreiding, lockdown of social distancing. Tot een bepaald moment, namelijk het nemen van welke maatregelen dan ook.

Dus wat jij doet klopt niet, er zijn namelijk maatregelen genomen.

Dat zijn veranderwaarden die je moet meenemen in je berekening.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:42

Loretta schreef:
Arabesk schreef:

Het duurt 2 weken om dat te zien. Als we geluk hebben neemt de stijging af. Maar als dat niet gebeurt dan valt er niets meer te redden.

Nou dat klinkt hoopvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:42

The_Cat schreef:
Iemand die het hier weet? Mijn baas heeft zonet laten weten dat hij alles kon afvinken van de symptonen van Corona. Ik ben al sinds 6 dagen niet meer in contact met hem geweest, maar daarvoor nog wel (ik ben al sinds donderdag thuis). Nu weet ik gewoon zelf niet zo goed, ik woon nog met andere 3 mensen samen.. Ik kan thuis werken, de rest niet. Ik belde naar mijn dokter en die zei zolang ik geen symptonen zou vertonen dat het goed was. Maar kunnen we beter niet het gehele huis thuis laten? Of kan ik gewoon aannemen dat ik in de afgelopen 2 weken niet besmet zou geraakt zijn? Nog 1 collega van mijn baas heeft bevestigd Corona dus ik weet het momenteel niet of ik echt alles beter zou afsluiten of niet

Luister gewoon naar je dokter zou ik zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:43

Uitgaan van de hoeveelheid doden is inderdaad de enigste juiste mogelijkheid voor meting aangezien totaal onbekend is hoeveel mensen geïnfecteerd zijn. Elke dag kijk ik even op de grafiek hoeveel mensen kritiek zijn en daar kun je ook iets uit opmaken voor het verdere verloop. In Italië was dit nog heel hoog, honderden , hier waren dat er gisteren 45 . Indien dit aantal steeds hoger oploopt ondanks huidige maatregelen zullen er ongetwijfeld meer maatregelen volgen. En de piek moet nog komen, ergens volgende week.

Kimberley_

Misschien een stomme vraag.. maar is het verstandig om op het werk de climate control uit te zetten zodat het minder kan circuleren? Ramen mogen nu niet open door de climate control maar die zouden dan open kunnen..

The_Cat

Marie_Anne schreef:
The_Cat schreef:

Luister gewoon naar je dokter zou ik zeggen.

Goh, ik zit gewoon in een dubio. Dokter zegt dat ik & mijn huisgenoten dus nog normale activeiten a la werk & winkelen kunnen doen. Maar als ik het wel heb, ben ik dus nu wel een mooie lucifer die iedereen mee aansteekt nee?

Lon

Citaat:
Het wel of niet ernstig ziek worden heeft niks te maken met wel of niet testen.
Juist het niet ernstig ziek worden vind ik opvallend, niet het percentage besmette personen of het aantal.

Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg dat mensen die getest worden, vaak een ernstiger verloop hebben. Dat moet ik overigens wel bijstellen, risicogroepen worden vaker getest:

Wanneer wordt er iemand getest?
De huisarts zal niet meer iedereen testen die mogelijk COVID-19 heeft. Als mensen klachten hebben die op COVID-19 wijzen, moeten ze thuis blijven totdat ze minstens 24 uur geen klachten hebben. De (huis)arts zal bepalen of iemand met klachten getest moet worden. Dit zijn vooral mensen uit kwetsbare groepen die meer risico hebben op een ernstig verloop van de ziekte en waarbij het voor de juist behandeling belangrijk is om zeker te weten of ze COVID-19 hebben. De huisarts volgt hierin de richtlijn van het RIVM. (bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... den#aanpak).

Mensen uit risicogroepen kennen vaker een ernstig verloop van de ziekte. Zorgmedewerkers worden om meerdere redenen relatief gezien vaker getest dan burgers en behoren niet allemaal tot een risocgroep. Daardoor zie je in de rapportages minder vaak een ernstig verloop bij geteste zorgmedewerkers.

Overigens zie ik op de website van het RIVM niet staan dat er bij geen van de zorgmedewerkers een ernstig verloop is, waar hebben jullie dat gelezen?