Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:32

Kippen schijnen dat een leuke boom te vinden, en blijkbaar kan je het ook nog zelf eten :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:42

Kijk met de bomen wel uit dat je kippen niet via de bomen naar buiten springen.

Wij hebben of hadden eigenlijk, ook fruitbomen in de kippenren staan, vooral pruimen omdat die daar nu eenmaal stonden.
Verder appel, peer, en wat jong klein spul dat nog geen vruchten geeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:45

De bomen die ik wil planten zouden wel ver genoeg van het hek moeten staan; en de fruitbomen zijn halfstam, waarschijnlijk te hoog voor de grote kippen die ik wil om in te komen. Maar om het hek heen zitten wel veel bomen en struiken waar ze wel eens op zouden kunnen klimmen, dus dat is inderdaad iets om in de gaten te houden :)
Blijven je kippen wel een beetje van de bomen af? Zeker van de hele jonge?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:16

Die bloemen gaan denk ik sneuvelen bij de kippen, die van ons waren ook dol op de bloemen die ik voor de bijen had gezaaid :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:20

Als er bijen komen, gaan die waarschijnlijk achter een hekje, want bijen en kippen is misschien ook niet zo'n goede combi. Dan komen de bloemen ook achter een hekje en moet het goed gaan :)
Zolang er nog geen bijen zijn mogen ze de bloemen wel opeten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:32

Hier hebben de boompjes de kippen wel overleefd ja, ze vonden vooral het eerste fruit en de daarop afkomende insecten interessant.
De pruimenbomen gaven zoveel vruchten dat ze alles dat viel niet eens op konden. Wij konden er ook niet echt van genieten door alle wespen en hoornaars die er in gingen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:45

Hier is de boom al veel te hoog voor de kippen, dus geen ervaring :)

Vanavond mag ik achter 12 broedeieren van de faverolle. Hoop toch op minstens 4 hennen bij het eindresultaat :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:40

Grappige kippen! Ik kende die faverolles helemaal niet!

Onze grote zware kippen komen niet in de bomen gelukkig. Kan mij voorstellen dat dat met krieltjes wel anders is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:43

Ik wil zelf voor Orpingtons en/of New Hampshires gaan, dus ik verwacht niet al te veel gefladder :)
Bedankt dat jullie zo meedenken!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:57

Go team Orpington *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:19

Iemand die ervaring heeft met het huren van een ram om de ooien te dekken? (Of de ooien weg te brengen) Gebeurt dit of is het toch beter om een eigen ram te kopen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:23

Het gebeurd wel maar dan met de wat bekende rassen. Ik weet dat mijn achterbuurman zijn zwartbles ooien elk jaar wegbrengt naar de ram. Voor onze hampshire downs heb ik nooit zo iets kunnen vinden helaas.

Nadeel voor ons van een eigen ram is dat je het goed moet treffen. De vorige hebben we 2 dekseizoenen kunnen gebruiken en nu naar de slager gebracht. De wei betreden ging met gevaar voor eigen leven. Ik hoop dat we ooit een ram tegen komen die niet zo beukt die we jaren lang kunnen gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:30

Ik heb gekocht, maar hoe dan ook is het een gok. Kies stamboek dieren, wordt lid en kijk wat je via die route voor elkaar krijgt. Ik hoop eind dit jaar ook ram maar 2 maanden te hoeven voeren ipv 12, zelfs met dezelfe kosten qua huur of koop ben ik dan goedkoper uit. Maar ik wil stamboek papier bij de lammeren ook ivm verkoopprijs en dan is een jonge ram al lastiger ivm geen keuring nog. Als ik puur voor vlees schapen had, dan kocht ik wel 2-3 texelaar potramlammeren in het voorjaar, ballen er af eventueel en dan als het gras op is de vriezer in. Maar ik wil er meer mee dan dat en dan is eigen fok (ook zelfvoorzienender dan anderen alles laten fokken voor je) noodzakelijk.

Let er wel op dat je zonder bv zwoegervrij status (hier ook niet aanwezig nu) meer moeite zal hebben om een ram te huren en dat je mogelijk ook extra moet vaccineren. Er zitten aan beide opties haken en ogen. Ram van 7-8 maanden is vruchtbaar en met een handjevol ooitjes te dekken komt dat wel goed, daarna castreren en opeten is optie, maar het hangt er dus geheel van af wat je doel is met de schapen. Enkel vlees of bv zeldzaam ras in stand houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:43

Ik heb nu 2 drachtige swifters. Misschien wil ik nog een ooi aanhouden. Voor 2 schapen vind ik het dus te gek voor woorden om een ram te houden :) Ras in stand houden hoeft niet. Het is echt puur voor het vlees.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:19

Gewoon een rammetje kopen en die richting de vriezer als hij klaar is met zijn werk?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:36

Century schreef:
Ik wil zelf voor Orpingtons en/of New Hampshires gaan, dus ik verwacht niet al te veel gefladder :)

Mijn orpingtons sliepen gewoon in de boom hoor. Samen met de Jersey Giants, Brahmas en kalkoenen. Die beesten kunnen verbazend goed de lucht in komen, ook al kunnen ze nauwelijks meters door de lucht maken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:38

Dat is 1 van de mogelijkheden. Ook doorverkopen is 1 van de ideeën. Wij willen echt weten wat wij eten dus wij eten dan liever onze eigen lammen :D Nu hebben wij nog wel even om er uit te geraken wat wij gaan doen :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:47

julius_juut schreef:
Century schreef:

Mijn orpingtons sliepen gewoon in de boom hoor. Samen met de Jersey Giants, Brahmas en kalkoenen. Die beesten kunnen verbazend goed de lucht in komen, ook al kunnen ze nauwelijks meters door de lucht maken. :P

Dus toch op blijven letten dat ze niet op die manier het hek over gaan. :) Want als ze op de weg komen zijn ze plat.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:54

Onze Orpingtons blijven achter een hekje van 1 meter. Soms komt er iemand met heul veul moeite overheen. Die kortwiek ik dan even. Maar bomen zijn hier echt wel teveel gevraagd, haha.

Het lastige met rammen doorverkopen vind ik dat veel mensen rond dezelfde tijd dekken. Zo staan er nu ook overal rammen te koop maar niemand die ze nu wil kopen. En dan in sept/okt zijn ze weer heel schaars.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:17

het is nu volop lammerseizoen, misschien kun je ergens een leblam krijgen en opfokken, die is eind van het jaar wel vruchtbaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:22

Century, je zou, als je de jonge fruitbomen nog moet planten en ze zijn vrij klein, kunnen overwegen om rondom wat berk of els meer te zetten. Die groeien sneller dan de fruitbomen en geven wat schaduw aan de opgroeiende bomen. Als de fruitbomen groot genoeg zijn, kap je de els of berk. Jij brandhout, fruitbomen de benodigde zon.

Je zou in de cirkel van de fruitbomen ook wat lagere fruitstruiken kunnen zetten,dan benut je de ruimte meer. Ook leuk voor de kippen denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:19

Ik heb wat grotere bomen en struiken uitgezocht :) Rondom het weiland staan ook al veel bomen, met name eiken. Dus ik denk dat het goed moet komen. Er komen waarschijnlijk inderdaad nog wat meer struikjes, die staan niet op het plan. Eerst maar deel 1 en dan even kijken hoe het eruit ziet.
Bedankt voor je tips :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:31

Moonfight schreef:
Onze Orpingtons blijven achter een hekje van 1 meter. Soms komt er iemand met heul veul moeite overheen. Die kortwiek ik dan even. Maar bomen zijn hier echt wel teveel gevraagd, haha.

De Orpington haan die van jou hebben die gaat bij ons op stok van 1,20 hoog, dus als het moet..
Die van jou zijn gewoon lui en tevreden met waar ze zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:34

:') Geweldig _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:53

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb momenteel 40+ konijnen zitten. 9 voor de kweek, de rest zijn jongen. Nu vind ik dat ik toch regelmatig uitval heb. Vorige week nog bij een nest van 7 weken oud. Lag 1 dood. Niets aan te zien. Was ook niet ziek. Geen snot, geen bloed, geen verwondingen. Gewoon dood. Vandaag 1 bij mijk opfok voor mee verder te kweken. Nu 10 weken oud. Zelfde verhaal. Niets aan te zien. Lag gewoon dood. Zelfde verhaal bij de rammengroep voor te slachten. 1 dood. Was niet ziek, niets aan te zien.

Wij voeren hooi, voederbieten, groenten, af en toe wat fruit en droog brood. Ik ben nu maar begonnen met korrels bij te geven want ben als de dood voor nog meer uitval. Geen diarree, propere hokken, proper water. Beetje zelfde verhaal als bij mijn kuikens. Opeens, dood...

Zou het kunnen van verkeerd voeder? Of kunnen ze hun letterlijk doodverschoten zijn van onweer? Ik zit met mijn handen in het haar. Ik besteed hier dagelijks veel tijd aan en voor de moment verlies ik alleen maar dieren. Het verlies bij de kippen is overigens van de 1 op de andere dag opgehouden. De rest loopt gewoon kerngezond rond...