Poepen en scheten..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:50

Nemurin schreef:
De darmen horen juist helemaal niet actief te zijn als je hardloopt!

Dat is het verschil tussen welk spiersysteem er namelijk geactiveerd wordt.
Je hebt het parasympatische zenuwstelsel, dit gaat over het verteren van voedsel, darmactiviteit etc.
En het sympatische zenuwstelsel, dit gaat over dingen als krachtsinspanningen, skeletspieren, dat soort dingen.

Je kunt die twee niet tegelijk aan hebben, dus als jij aan het hardlopen bent horen je darmen juist op pauze te staan!
Dus ik snap niet waarom dat dan in de praktijk anders werkt. :+
Misschien omdat het duurloop is?

Ik heb dat ook nooit gesnapt.
Maar ik en meerdere mensen om mij heen moeten gewoon áltijd direct na het wandelen met de hond (of onder het wandelen :+ ) poepen.
En waarom wordt bewegen geadviseerd om te zorgen dat de stoelgang goed blijft?

Dit moet ik nog leren :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:53

Numerin,bij duurloop is dat inderdaad anders. Maar ja, loop ook maar eens 42 kilometer hard haha dus is sowieso al bijna onmenselijk :D bij een marathon is het juist wel aardig normaal dat je moet poepen :j logisch, bewegen zorgt ook voor betere stoelgang. Maar 42 kilometer rennen kan de darmen iets teveel prikkelen hahaha. Ik geloof niet dat wij mensen destijds bedoeld waren om zoveel hard te lopen :+

Ja, bij de mensen die het echt laten lopen zijn de die hards, maar ik zou liever lager eindigen met een schone broek haha

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:53

Ja daar heb ik ook geen idee van. Instinctief vind ik die bewering wel kloppen, want vaak direct na je beweging moet je naar de wc en dan inderdaad vooral vaak poepen. Maar bewegen is hoe dan ook wel gezond voor je doorbloeding etc.

Dus de doorbloeding die dan van de skeletspieren af komt wordt dan weer lekker gezond overgezet naar je darmwand en tadah! Zoiets?

Ik weet het echt niet.
Maar ik krijg het vak Locomotie ook nog, misschien komt het ter sprake.

In ieder geval is je zenuwstelsel zo "bedraad" omdat het oorspronkelijk een "fight or flight" respons was. Als jij moet knokken voor je leven of keihard vluchten kun je niet onderweg stoppen om te gaan poepen!

Wij mensen zijn inderdaad ontworpen om snel te sprinten, niet voor duurloop. :+

vuurneon

Re: Poepen en scheten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:00

De uitleg,
30-50% van de deelnemers aan een marathon hebben last van maagdarmklachten zoals opboeren, opgeblazen gevoel, misselijkheid, braken, krampen, (aandrang tot) ontlasting, (bloedige) diarree, winderigheid en pijn in de zij.

Tekort aan water en/of voedingsstoffen kan de oorzaak zijn, maar ook te veel is niet goed.
Buikklachten treden vaker op bij hardlopers dan bij fietsers, schaatsers of zwemmers. De schuddende vertikale loopbeweging stimuleert de voedseldoorgang in de darmen. Daardoor kan de stoelgang door regelmatig hard te lopen in frequentie wat toe nemen. Voor mensen met overgewicht en obstipatieklachten, kan het dus best nuttig zijn om te gaan hardlopen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:01

Oh ja DUH... dat had ik ook zelf kunnen bedenken.
Maar ja ik ben niet heel goed in de mens als diersoort. :+ Daar doe ik de verkeerde soort geneeskunde voor!

Edit: maar mensen met overgewicht lopen niet makkelijk hard. Het is zwaar voor ze maar ook vooral zwaar voor hun gewrichten!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:02

Nemurin schreef:
Ja daar heb ik ook geen idee van. Instinctief vind ik die bewering wel kloppen, want vaak direct na je beweging moet je naar de wc en dan inderdaad vooral vaak poepen. Maar bewegen is hoe dan ook wel gezond voor je doorbloeding etc.

Dus de doorbloeding die dan van de skeletspieren af komt wordt dan weer lekker gezond overgezet naar je darmwand en tadah! Zoiets?

Ik weet het echt niet.
Maar ik krijg het vak Locomotie ook nog, misschien komt het ter sprake.

In ieder geval is je zenuwstelsel zo "bedraad" omdat het oorspronkelijk een "fight or flight" respons was. Als jij moet knokken voor je leven of keihard vluchten kun je niet onderweg stoppen om te gaan poepen!

Wij mensen zijn inderdaad ontworpen om snel te sprinten, niet voor duurloop. :+

Dat heb ik inderdaad ook geleerd. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:03

Maar ja voor langere tijd werkt het dus niet Eefs!
Vuurneons uitleg heeft weer heel wat opgehelderd gelukkig.

Bij veel dieren gebeurt dit namelijk niet. Een paard kan poepen als ie loopt en hoeft dan niet te vertragen, maar is ook gemaakt voor de duurloop. Een hond of kat zie je ook niet poepen als ze rennen, en het digestiestelsel van de mens komt daar het dichtst bij in de buurt dus daarom was ik in de war. _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:08

Hihi je hebt overgewicht en overgewicht. Bij licht overgewicht kan begeleid hardlopen goed zijn.
Maar ja dat is het probleem, mensen gaan eerder zelf rennen en dan gaat het mis. Bij de hardloop club laten ze mensen nooit hardlopen die door hun gewicht het niet aan kunnen.

Maar goed, heb je moeite met schijten in het openbaar? Loop vooral geen marathon hahahha :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:11

Ik heb ooit bij hardloopclub gezeten, maar toen kwam ik na de cursus niet in de juiste groep terecht en vond ik het niet leuk meer dat ik daar niet netjes in begeleid was... Je kon niet makkelijk doorstromen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:14

Ik haat hardlopen := Ben altijd zo snel buitenadem, en dan niet moe maar gewoon zuurstoftekort ofzo :j Komt omdat ik verkeerd ademhaal..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:20

Vind het gewoon saai. Ik bouw traag of geen conditie op. _O-

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:22

Het scheelt wel als je achter iemand loopt die net alles heeft laten lopen, dan word je gestimuleerd om sneller te gaan omdat je voorbuur zo stinkt :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:22

_O- Jij ziet overal het voordeel van in, heerlijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:24

Haha zo winnen ze dus! Gewoon de achterhoede voor stinkenwinden voorzien :D dan moeten ze zo buiten adem hahahaha
De hardste die stinkt, wint?
En ik maar denken dat het om het lopen ging haha, nee hoor! Maar t is wel een prestatie... Het is mij nog nooit gelukt om 42 kilometer op biogas te lopen :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:53

Fantast schreef:
Op mijn werk doe ik het liever niet maar als het moet dan moet het. Een tijdje terug dus nr 2 gedaan en het rook niet lekker, 10min later was er een klant die naar het toilet moest. Vlak daarna ging mijn collega naar de keuken toen hij terug kwam zei hij tegen mij, die gast heeft daar zitten schijten de hele hal stinkt :).
Een ex collega (ander bedrijf dus) vertelde het altijd na terugkomst, ze was erg degelijk en serieus. Na een bezoek aan het toilet kwam ze terug met de mededeling dat wij beter niet naar de wc konden gaan, wij heel serieus vragen waarom dan niet? We kregen geen antwoord, waarop een andere collega zegt dan gaan we daar zo even rondsnuffelen :D. Collega ziek naar huis gegaan en wij hebben de rest van de middag de slappe lach gehad

_/-\o_ _/-\o_ Fantastisch, en jij zit daar met je pokerface het maar eens te zijn met je collega...... _O-

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:05

Ik zag het ineens voor me, het hele acghterfront wat het op een lopen zet om maar voor de boosdoener uit te komen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:11

En wek door blijven rennen als je over de finish bent, blijven staan in een walm is nooit slim :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:11

Recht op weg naar de Dixies om zelf te gaan schijten!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:42

Jonges

Scheet in de auto + leren zetel + zetelverwarming = vlug ruitje opendraaien

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:37

Heb jij een Zweedse auto? :P

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:39

Een Japannertje

:D
Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:42

Wist niet dat die ook aan stoelverwarming deden. :=

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:56

Blijkbaar wel :D

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:05

:')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:07

Maar het ziet er ook wel uit als een auto waarin de lucht goed blijft hangen... _O-