Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:40

mo_van_dijk schreef:
Ja klopt!

Ow, en na de reclame gaat hij vertellen waarom je soms geen hulp krijgt geloof ik.
Maar ze zenden een hele verkorte versie uit.

Deze serie is echt steengoed! Over de uitnodigingen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:48

ps. Holder op SBS6 schreef:
Als je op en feestje bent en ze gaan rond met toastjes en jij denkt alleen maar dat het niet voor jou is en weigert, dan ga je hongerig naar huis

:D

Mootje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:51

Het lijkt allemaal zo simpel als hij het verteld.... Zelf heb ik een stuk meer moeite met het begrijpen van de achterliggende gedachte van de Bijbel!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:13

Nou, ik ook hoor. Daarom ben ik blij dat ik soms zo'n goede uitleg krijg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:34

christel1857 schreef:
Toch vind ik dat de 'bewijslast' bij de gelovige ligt. Jullie beweren dat er een hogere macht bestaat. Bewijs het maar.

Maar waarom wil jij persé bewijs? Wat schiet je daarmee op? Daarnaast, als je dingen echt hard gaat bewijzen verliest geloof ook een deel van zijn betekenis vind ik.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:37

Ja ik ben katholiek.
Moest vroeger verplicht naar de kerk tot mijn 14e. Toen mocht ik zelf bepalen wat ik wou.
Heb communie en het vormsel gedaan. Heb ook tijdje op kerkkoortje gezeten.
Maar toen ik zelf mocht beslissen wat ik wou, ben ik er helemaal niet meer geweest. Alleen af en toe nog wel eens met feestdagen. Zoals kerst of met comunnie van me neefjes en nichtjes.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:37

Zooist schreef:
Lees de Bijbel maar Christel. Dat is ons bewijs.

En Zoek de betekenis van geloven nog eens op.

Maar als je echt bewijs wilt moet je een keertje naar 1 van de snelst groeiende Gemeentes van NL komen en een paar diensten meedraaien.

Ik geloof zeker dat jij dan ook bewijs ervaart.

Al het bovenstaande heb ik in eerdere posts al uitgelegd waarom ik het niet aannemelijk vind dat bovenstaande bewijsmateriaal is. Zelfs al zou ik een godsgevoel krijgen, dan zou ik dat niet interpreteren als zijnde een god. Das allemaal opvoeding/cultuur gebonden wat voor label je daar op plakt. Zelf ben ik meer voor het weglaten van alle labels en gewoon voelen wat je voelt, zonder daar een verantwoordelijke buiten jezelf voor te zoeken. Niet alles heeft een reden.

@Heino: Omdat er wordt beweerd dat er iemand bestaat die op mijn deur aan het kloppen is, en ik volgens een aantal mensen hier op dit forum mijn deur weiger open te zetten. Ik hoef niet zo nodig bewijs dat ie niet bestaat, ik zou liever hebben dat er bewijs zou zijn dat ie wel bestaat. Dan weet ik namelijk dat ik iets verkeerd aan het doen ben, maar tot die tijd...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:48

christel1857 schreef:
@Heino: Omdat er wordt beweerd dat er iemand bestaat die op mijn deur aan het kloppen is, en ik volgens een aantal mensen hier op dit forum mijn deur weiger open te zetten. Ik hoef niet zo nodig bewijs dat ie niet bestaat, ik zou liever hebben dat er bewijs zou zijn dat ie wel bestaat. Dan weet ik namelijk dat ik iets verkeerd aan het doen ben, maar tot die tijd...

Maar dat kan je toch ook naast je neerleggen? Mijn ex-stiefvader bidt ook voor mij dat ik Jezus mag ontmoeten etc. etc. Heb ik helemaal geen behoefte aan! Maar ik ga ook niet continu met hem in discussie en zwakheden in zijn geloof proberen te ontdekken want dat vind ik gemeen en onnodig. Zolang mensen me niet lastig vallen met hun geloof geloven ze maar wat ze willen, ik doe het zelf alleen niet.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:08

nadias schreef:
de bijbel is erg dik :P daarom ben ik er denk ik nog niet aan begonnen

Dikke pil is het zeker haha.
Ik heb vroeger bij mijn oppas gezin wel erg genoten van de bijbel verhalen. Weet er jammer genoeg niet zo veel meer van, maar ik zie het ook meer als verhalen -gebeurtenissen die gebeurd kunnen zijn, maar door de lopen van de eeuwen verdraaid door het doorvertellen.

Dit filmpje laat iets beter zien hoe ik over de bijbel denk (wel extreem ;) ).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:30

christel1857 schreef:
Alleen vind ik het wel heel jammer dat zooist de enige is die actief reageert... Ik zou wel willen zien dat er meer mensen zijn die écht weten waar ze het over hebben, ookal ben ik het 9 van de 10 keer niet eens.

Ik was op vakantie, maar ik ben er ;) Ik lees nog even mee tot ik iets tegenkom waar ik echt concreet op wil reageren (en ik lees dan wel de laatste 5-6 pagina's bij, niet alle 60).

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:45

Ik ben niet gelovig; ik geloof niet in een God of een hemel en hel zoals dat bij de christenen/katholieken bedoeld wordt.

Maar ik ben ook niet ongelovig. Ik sta open voor alle geloven en vindt mezelf vooral terug in het Boeddhisme.

Omdat ik niet gelovig ben opgevoed heb ik dus ook niet veel verstand van het christendom of de katholieke kerk. Ik woon samen met een christelijke huisgenoot (baptist als ik het me goed herinner). We praten er wel regelmatig over.

Ik ben van mening dat de ziel van een mens na overlijden het lichaam verlaat en terecht komt in een 'eigen' hemel. Om het de naam hemel even te geven. Ik geloof ook in reincarnatie.
Wat ik absoluut niet geloof is dat je je na je dood moet verantwoorden bij een God. Maar ik respecteer deze mening van anderen wel.

Wat me vaak erg tegen valt (dit is mijn ervaring en niet een aanval richting gelovigen) is dat gelovigen vaak erg kortzinnig denken over anders-gelovigen. Ze accepteren veel minder snel een ander geloof of een levenswijze. (Met gelovigen doel ik op dit moment op christenen). Zaken als: heb je naasten lief, worden naar mijn mening niet altijd zo nageleefd. Mensen worden veel bekritiseerd. Of het om geloof gaat of om geaardheid etc.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle christenen zo zijn. Dit is slechts (jammer genoeg) mijn ervaring.

Ik ben nog aan het uitzoeken wat ik nu echt geloof en wil geloven, hoe de wereld nou echt in elkaar zit en waar wij allen vandaan komen. Ik vind het super interessant om me in alle geloven te verdiepen. Sterker nog; ik zou met liefde levensbeschouwing/godsdienst docent willen worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:59

Smidtje schreef:
Omdat ik niet gelovig ben opgevoed heb ik dus ook niet veel verstand van het christendom of de katholieke kerk.

Ook de katholieke kerk behoort tot het christendom

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:39

beantsje schreef:
Smidtje schreef:
Omdat ik niet gelovig ben opgevoed heb ik dus ook niet veel verstand van het christendom of de katholieke kerk.

Ook de katholieke kerk behoort tot het christendom

Plus dat een en een niet per se twee is - ik ben ook niet gelovig opgevoed, maar ik weet er wel veel van. Dat is omdat ik me erin verdiept heb.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:07

Nou kijk..dat geeft al aan hoeveel verstand ik er van heb

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:02

Blue Eyes, Ik vroeg mij al waar je was!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:18

In Engeland dus :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:20

Is je tuin al af ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:22

Not even close :D We hebben die gekozen met die schuine lijnen erin, lijkt me leuk, geeft wat lengte. Maar we hebben nog een heeeele klus voor het ergens op gaat lijken ;)

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:23

Ik ben niet gedoopt ofzo, en ik ben er ook niet echt mee bezig! :+
Maar soms vraag ik het me wel is af hoe de aarde ontstaan enzo.. het is allemaal best wel vaag! :P
maar sommige verhalen over jezus die opgestaan is uit zijn graf enso zijn wel erg ongeloofig..? want dat kan toch niet?
Maar ja aan de andere kant zeg ik ook niet van;HIJ BESTAAT NIET, je kan het gewoon niet weten want niemand kan het je vertellen uit die tijd.
dus ik weet het niet wat ik nou moet gelofen.. :Y)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:09

_karin_ schreef:
Hmm interessant over die film, is het een goede film of niet?

Ik vind het een hele goede film. Mooi verhaal zit erachter :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:23

Heino schreef:
christel1857 schreef:

Maar dat kan je toch ook naast je neerleggen? Mijn ex-stiefvader bidt ook voor mij dat ik Jezus mag ontmoeten etc. etc. Heb ik helemaal geen behoefte aan! Maar ik ga ook niet continu met hem in discussie en zwakheden in zijn geloof proberen te ontdekken want dat vind ik gemeen en onnodig. Zolang mensen me niet lastig vallen met hun geloof geloven ze maar wat ze willen, ik doe het zelf alleen niet.

Goh dit topic vervalt in herhaling zeg.... Dit is al eerder aan me gevraagd ongeveer 20 bladzijdes terug. Maar ok, ik vind het niet relevant om hier een discussie te gaan houden waarom ik wel of niet zou moeten reageren op dit onderwerp. Ik reageer.
De vraagstelling blijft nog steeds: Ben je gelovig, waarom wel/niet?
Zooist bijvoorbeeld, die legt duidelijk uit waarom ze wél wil geloven
Ik probeer duidelijk uit te leggen waarom ik niet geloof. Soort yin en yang, voor het evenwicht ;) Ik zou het jammer vinden als dit topic een soort praatclubje wordt voor gelovigen, want ik ben ook benieuwd naar de niet-gelovigen. En ik moet zeggen dat ik een stuk wijzer ben geworden de afgelopen 3 weken, en die kennis kan ik weer meenemen in het dagelijks leven. Dusja, nog steeds geinteresseerd wat mensen te melden hebben over dit onderwerp.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:26

Christel, je had vanmorgen echt Sbs6 moeten kijken! Daar werd het zo goed uitgelegd!

Maar ook vanuit het Boek hè.....

En das nie wat you want.

Trusten!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:35

Ik geloof niet. Waarom niet? Omdat het niet te bewijzen is. Tevens ben ik behoorlijk wetenschappelijk ingesteld, en richt ik me vooral op feiten.
Waar ik me altijd behoorlijk aan erger zijn mensen die zeggen 'God heeft het zo gewild', 'God heeft dit voor me gedaan'. Wat een onzin, dat vind ik een enorm teken van een gebrek aan zelfvertrouwen.
Ik wil hiermee overigens niemand voor gek verklaren die in God of Jezus gelooft, ik geloof er alleen niet in. En mensen die aan mijn deur komen om een praatje te houden vind ik lief, maar daar heb ik 0 behoefte aan. Met koninginnedag kwam er iemand naar me toe met de mededeling dat Jezus van me houdt, dat is heel leuk, maar het boeit me geen ene drol. Ik geloof in mezelf, dat is het belangrijkste in je leven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:39

Eerder in het topic kan je heel veel lezen over bewijs en wetenschap. En ook over gebrek aan zelfvertrouwen. Dus mocht je je vervelen, haha!

Geloven is onzichtbaar en daarom is er geen zichtbaar bewijs.

Maar als je gelooft dan weet je dat het zo is. Het zit in je en je voelt het.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:45

Ja, dat geloof (haha) ik best. Maar is dat niet met álles wat je gelooft? Als jij gelooft in jezelf, dan voel je dat je de kracht hebt om boven jezelf uit te reiken. Althans, ik geloof dat ík degene ben die mij die kracht geeft, en dat de mensen die van mij houden me dat extra beetje kunnen geven. Wanneer jij gelooft in God (of welk ander geloof dan ook) geloof je dus eigenlijk hetzelfde, maar is god voor jou de 'persoon' die van je houdt. Een mooie gedachte vind ik, maar daar ben ik veel te nuchter voor. :j