Staking door scholieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Re: Staking door scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:35

Didoo schreef:
Maar jij weet niets over de kwaliteit van lessen die ik krijg.
Heel leuk dat ik aan een toekomst moet werken enzo, maar hoe ga ik die toekomst in godsnaam halen als ik mn examen niet haal.
Voorbeeld; mijn moeilijkste vakken m&o en economie. Ik heb voor beide een docent die niet uit kan leggen. Waardoor het op mij aankomt. Dus ik denk, ik plan een kwt uur m&o in. Zit er een docent die niets van m&o afweet.

Over de uren hoor je mij niet klagen, als ik straks afgestudeerd ben aan de pabo en juf ben ga ik ook veel uren draaien. Naast het lesgeven ook voorbereiden, ouder avonden e.d.
Maar mij hoor je wel klagen over de kwaliteit van de lessen.
Waarom zou ik 15 les uren in de week vergooien aan slechte kwaliteits lessen?
Daar gaat het mij om.

Trek je ook aan de bel bij school? Laat je ook weten dat je ontevreden bent?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:36

Jezus, ik krijg net weer een mail met;

Omdat we denken dat de minister van onderwijs ons niet serieus NEemt gaan we het groteeerrrr aanpakken. Naast onze staking rond 11 uur op maandag 26 november gaan we op woensdag 28 november om HALF 11 naar huis. Dat zal wél dé aandacht trekken waardoor ze erover na zullen denken. Stuur dit door naar al je vrienden en contactpersoNEn!
Mvg laks

Moet niet gekker worden zeg! Scheve mond

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:36

Oei als ik het zo lees, gaan jullie er later helemaal onder door. Als je geen vrije uurtje hebben, om uit je neus te eten..
Op school heb je dat nog, plus lekker veel vakantie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:37

Emilia schreef:

Ik weet niet of Dido dat doet, maar ik doe dat wel. Mijn ouders doen dat. Meerdere ouders doen dat.

En school? Die schuift het voornamelijk af op het lerarentekort (het is OF deze docent, of helemaal geen docent natuurkunde jongens! Sorry!) of op andere zaken.

Tatiane

Didoo schreef:
tantjeuh schreef:
Ik heb nu niet héél het topic doorgelezen, daar is het iets te lang. Maar kan er iemand mij ingodsnaam uitleggen waar het probleem ligt??

1040 lesuren per jaar lijkt me toch niet zoveel. Immmers als men 1040 deelt door 32 (effectieve lesweken) dan komt met toch maar aan 32,5 lesuren per week. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? Ik weet dat wij (BELGIE)langere lesweken hadden (In de zwaar theoretische richtingen 32/34 uur, in de technische en beroepsrichtingen van 36/38 uren) en niemand had daar een probleem mee.

Ik vertrok thuis om 6.50 smorgens en was thuis om 17/18uur. Geen probleem mee toch? Dat is toch de bedoeling van onderwijs.. naar school gaan en leren?

Het gaat ook over de kwaliteit van les uren Knipoog

En krijg je dan ook geformuleerd wat er juist mis is met de kwaliteit van de lessen?

En inderdaad, zoals hieronder al gezegd werd.. Waarom staakt men dan voor de hoeveelheid uren, waarom staakt men niet voor een betere kwaliteit?

Ik krijg zo het idee dat er gewoon heel veel scholieren aan het staken zijn gegaan om die stakingsuren geen les te hebben, om wat rel te schoppen en om nog meer op hun lui achterste te zitten Lachen. Maargoed, dat is mijn idee dan maar.

Wat ik mij dan ook afvraag, maar misschien beter in een ander topic gezet wordt, is de kwaliteit van het nederlandse onderwijs dan zoveel minder dan de kwaliteit van het belgische onderwijs? Ik heb namelijk nog nooit iemand horen klagen over kwaliteit van onderwijs... Niet op mijn school, niet op andere scholen.

Emilia

Geloof me, dat gaat nog wel een tijdje door!

VLC

Ik denk dat de mensen die het op middelbaar onderwijs al zwaar vinden zichzelf kei maar dan ook keihard tegen gaan komen in de verdere beroepsopleidingen. Wat mij betreft had ik vaker en meer school mogen hebben zodat ik beter voorbereid zou zijn op de HBO-opleiding. Nu maak ik dagen van 6 tot 22.00 rond school, dat was ik op de HAVO niet gewend.
Daarbij, wat denk je dat een aantal crimineelgerichte leerlingen gaan doen in die 50 uur die je nu minder les krijgt? Lekker paardrijden? Ik denk het niet. Die gaan rondhangen op straat, en zorgen voor overlast.
Veel succes politie, met deze kinderen die zo nodig minder uren op school door willen brengen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:38

WildWings schreef:
Helaas zijn degene die het hardste gillen degene die geen benul hebben waarom ze eigenlijk staken (behalve dat je dan niet naar school hoeft Haha!).

Pf herkenbaar.
M'n broertje was vandaag wezen staken en weet geen eens waarom. Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:38

Didoo schreef:
Heel leuk dat ik aan een toekomst moet werken enzo, maar hoe ga ik die toekomst in godsnaam halen als ik mn examen niet haal.
Voorbeeld; mijn moeilijkste vakken m&o en economie. Ik heb voor beide een docent die niet uit kan leggen. Waardoor het op mij aankomt. Dus ik denk, ik plan een kwt uur m&o in. Zit er een docent die niets van m&o afweet.

Over de uren hoor je mij niet klagen, als ik straks afgestudeerd ben aan de pabo en juf ben ga ik ook veel uren draaien. Naast het lesgeven ook voorbereiden, ouder avonden e.d.
Daar gaat het mij om.
[/quote]

kan ik helemaal in meegaan............ en ook helemaal begrijpen!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:39

KiWiKo schreef:
Hoho voorop gesteld dat ik het onderwijs dramatisch slecht vind vandaag de dag! En ik begrijp ook heel goed dat "men" het er niet mee eens is Lachen Lachen

Maar het is nog steeds een kans, een kans op goed slagen in de maatschappy........ neem die kans Lachen

Daar heb je zeker gelijk in. Zo goed als iedereen hier in NL krijgt de kans om zo opgeleid te worden dat ze een goede positie hebben in de maatschappij.

Maar als de kwaliteit zo bagger blijft, geloof ik niet dat er veel goeds van de scholen komt
Ze zouden een georganiseerde staking moeten voeren, om de kwaliteit van het onderwijs te laten verbeteren. Maar ik denk dat ze wel genoeg gestaakt hebben en aangezien de meesten zelf niet weten waarom ze staken ze het voorlopig maar even moet laten rusten dat staak-gedoe Clown

Hier wordt trouwens genoeg aan de bel getrokken op school, maar het is inderdaad: of deze docent, of jullie hebben helemaal geen les.. (omdat er gewoon geen andere docent te vinden is)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:40

WildWings schreef:
Emilia schreef:

Ik weet niet of Dido dat doet, maar ik doe dat wel. Mijn ouders doen dat. Meerdere ouders doen dat.

En school? Die schuift het voornamelijk af op het lerarentekort (het is OF deze docent, of helemaal geen docent natuurkunde jongens! Sorry!) of op andere zaken.

Tja, wat kan ik hierop zeggen? Niks. Triest! Maar snap het wel. Er moet echt iets gaan gebeuren.
Een beroep in het onderwijs moet weer aantrekkelijk gemaakt worden. Dat trekt in iedergeval meer mensen!

En de rol van ouders is ook belangrijk! Kinderen worden nauwelijk nog opgevoed en dat uit zich op school en gaat ten koste van de mensen die nog wel zo gek zijn om in het onderwijs te gaan werken en het gaat ten kosten van de leerlingen die nog wel gemotiveerd zijn!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:41

Krijg nu dit;

Gooi gezamelijk een ei
want ons doel is nabij
Kom allen bij het gemeentehuis tezamen
kappot moeten die ramen

Vandaag was een groot succes
In den Haag zitten ze al met stress
Wat is het moraal van dit verhaal
Ga morgen weer staken lekker radicaal

Breng het samen tot een goed eind
tot die 80 uur verdwijnt!
1 voor allen, allen voor 1
Morgen weer staken, na de 1e pauze meteen

Stuur door

Weten het verschil tussen staken en vandalisme niet ofzo Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:42

Ze hadden tien jaar geleden gewoon nooit moeten gaan sleuten aan een goed systeem.............. maar nee de BV nederland wilde het allemaal weer anders........... en dan krijg je dit

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:42

Snap alleen niet waarom jullie andere spullen kapot maken. Daar heb je de eigenaren harder mee hoor!! Daar ben ik nogal op tegen..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:43

Citaat:
Gooi gezamelijk een ei
want ons doel is nabij
kappot moeten die ramen

En dit is de toekomst van onze maatschappij.. fijn..............

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:44

Didoo schreef:

Daar gaat het mij om.

ben ik het echt mee eens !
ik vind dat ze eer wat moeten gaan doen aan het het les geven en dan pas aan de rest !

Junip

WildWings schreef:
Emilia schreef:

Ik weet niet of [***] dat doet, maar ik doe dat wel. Mijn ouders doen dat. Meerdere ouders doen dat.

Hier inderdaad precies hetzelfde Nikki Lachen

tantjeuh; dan heb je niet echt begrepen dat de staking ook wel degelijk draait om kwaliteit van lessen Knipoog Kijk even naar het nieuws, daar zie je borden vliegen met "Kwaliteit ipv Kwantiteit"

esperance; JULLIE? Sorry hoor maar er zijn altijd mensen die het verprutsen voor de rest.
Dus ik denk dat je jullie moet veranderen in sommige onder ons

Tatiane

WildWings schreef:
KiWiKo, mogen wij nog even wat vrije tijd hebben om 'leuke' dingen te doen voordat we volwassen zijn en een volle werkweek hebben en het drukke leven? Lachen

tantjeuh schreef:
Ik heb nu niet héél het topic doorgelezen, daar is het iets te lang. Maar kan er iemand mij ingodsnaam uitleggen waar het probleem ligt??

1040 lesuren per jaar lijkt me toch niet zoveel. Immmers als men 1040 deelt door 32 (effectieve lesweken) dan komt met toch maar aan 32,5 lesuren per week. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? Ik weet dat wij (BELGIE)langere lesweken hadden (In de zwaar theoretische richtingen 32/34 uur, in de technische en beroepsrichtingen van 36/38 uren) en niemand had daar een probleem mee.

Ik vertrok thuis om 6.50 smorgens en was thuis om 17/18uur. Geen probleem mee toch? Dat is toch de bedoeling van onderwijs.. naar school gaan en leren?

Het probleem ligt erin dat de kwaliteit van het onderwijs bij de meeste scholen dusdanig slecht is, dat meer lesuren helemaal geen effect hebben.. leerlingen zitten langer op school maar leren niet meer. Veel scholen weten NIET hoe ze die 1040 uren nuttig kunnen inplannen, dus in sommige scholen worden groepen leerlingen in de gymzaal achter bankjes gezet, koppen dicht, werken. Heb je je huiswerk al af en kan je niet vooruit werken omdat je de nieuwe stof niet snapt? Jammer dan, we moeten aan die zoveel lesuren komen.. schijnt zelfs nu al te gebeuren op sommige scholen. Lachen Dan heeft meer les toch geen enkel nut..

Plus dat er al een lerarentekort is, dus meer lesuren geven = meer leraren nodig = ????? hoe gaat men dat oplossen dan?

Dan zit je inderdaad wel degelijk met een kwaliteitsprobleem. In België heb je zoiezo minimum 32 uur per week, waarvan ook 32uur per week effectief lessen. Huiswerk en studeren gebeurd altijd buiten die 32uren.

Maar dan vraag ik mij ook af: wordt er dan zo weinig leerstof gezien? Of is er zoveel zelfstudie? Of... Ik weet nog goed genoeg dat zowat alle leerkrachten tegen het einde van een semester serieus moesten verderwerken in hun lessen om alle leerstof gezien te krijgen voor de examens. Is dat dan bij jullie niet?

In het wildeweg stakingen door een hoop rebelse pubers helpen hier jammer genoeg absoluut niks aan. Wat er dan wel moet komen is een deftig georganiseerde staking, zonder gezever over de uren, maar wel met deftig weerwoord tegen de kwaliteitsnormen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:45

Jantine_ schreef:
Krijg nu dit;

Gooi gezamelijk een ei
want ons doel is nabij
kappot moeten die ramen

Stuur door

Nagelbijten / Gniffelen Begin nu idd ernstig te twijfelen aan de kwaliteit van scholen. Haha!
Overigens werd al eerder aangehaald. Opvoeding van huis uit lijkt er niet meer echt bij te zijn. Dus moeten leraren buiten les geven ook nog opvoeden. Dat lijkt mij idd niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van de lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:45

Citaat:
En inderdaad, zoals hieronder al gezegd werd.. Waarom staakt men dan voor de hoeveelheid uren, waarom staakt men niet voor een betere kwaliteit?

Ik krijg zo het idee dat er gewoon heel veel scholieren aan het staken zijn gegaan om die stakingsuren geen les te hebben, om wat rel te schoppen en om nog meer op hun lui achterste te zitten Lachen. Maargoed, dat is mijn idee dan maar.

Heb ik al aangegeven. De leerlingen die het hardste schreeuwen en rellen tijdens het staken zijn de leerlingen met een lekker-dagje-vrij- en wat-hebben-wij-het-zwaar- mentaliteit. Die weten niet eens wat er mis zou zijn met meer lesuren: voor hen geldt alleen dat meer lesuren = meer school = stom, want school is 'natuurlijk' stom.

tantjeuh schreef:
En krijg je dan ook geformuleerd wat er juist mis is met de kwaliteit van de lessen?

(....)
Wat ik mij dan ook afvraag, maar misschien beter in een ander topic gezet wordt, is de kwaliteit van het nederlandse onderwijs dan zoveel minder dan de kwaliteit van het belgische onderwijs? Ik heb namelijk nog nooit iemand horen klagen over kwaliteit van onderwijs... Niet op mijn school, niet op andere scholen.

Hier klaagt iedereen, en neem van mij aan dat dat gegrond is.

Een leraar die in zijn les als 'uitleg' letterlijk uit het natuurkundeboek voorleest (en dan ook nog begrippen gewoon verkeerd opleest omdat hij iets verkeerd las).
Als je uitleg aan hem vraagt over de opgaves wordt je doorverwezen naar het 'uitwerkingenboekje'.
Als je aangeeft dat je de uitleg uit dat boekje niet snapt moet je nog maar eens kijken en is de 'discussie' daarmee over.
Als je tijdens de les iets niet snapt en het vraagt, onder zijn uitleg, probeert hij het uit te leggen. Wanneer dat hem niet lukt 'weet hij het ook niet meer'.
Leerlingen gillen door de klas, maken herrie, waardoor WIJ in de mediatheek moeten zitten om in stilte te kunnen leren.
Kortom.. WIL je werken, KAN het niet.. de braven zijn de dupe van de eikels met de 5,5-mentaliteit zegmaar Haha!

En deze leraar is geen uitzondering. Vorig jaar hadden wij voor scheikunde een schat van een man, maar wel eentje die niet erg goed kon uitleggen en absoluut geen orde kon houden. En dan kan IK mijn best doen, en nog tien anderen in de klas, maar als vijftien anderen lopen te zieken kom je niet aan concentreren toe. En dat is niet MIJN fout of die van tien anderen die graag willen slagen met goede cijfers.

Dit jaar, 6VWO dus examenjaar, begonnen wij met een achterstand voor:

Natuurkunde - 1 hoofdstuk
Scheikunde - 2 hoofdstukken
Wiskunde - 1 hoofdstuk niet gemaakt wat we ook niet gaan doen, want het komt nooit op het examen (75% van de scholen in NL schijnt dit hoofdstuk niet te behandelen)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:46

wist toen ik gepost had dat ik commetaar er op kreeg.. Bedoeld het ook niet zo, moest alleen snel typen anders staat het 3 blz verder zo snel gaat het hier.. Nou die mensen die dat doen..

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:48

Jantine_ schreef:
Krijg nu dit;

Gooi gezamelijk een ei
want ons doel is nabij
kappot moeten die ramen

Stuur door

Ben het hiermee eens, bij ons blijft het bij staken en ja helaas niet iedereen weet waar ie het over heeft ik weet het wel, maar ik loop niet mee (ik zie het nut er niet van in om daar in de kou te staan de kamer luisterd toch niet)

En beste mensen in dit topic ik vind een MBO of HBO-er nog niet te vergelijken met iemand in de brugklas of zo, en er zit verschil in. De een wil werken, maar mag niet. De ander weet niet wat ie wil worden en geen docent die even de tijd neemt te helpen het doodleuken andwoord is : Zoek het zelf maar uit

Nou zo denk ik dus dat het onderwijs niet opschiet. Docent worden, het blijft bij mij een optie, maar mensen helpen niet enzo wordt ik liever boer zonder diploma Tong uitsteken

* Ze zijn hier trouwens nog niet uitgestaakt hoor morgen waarschijnlijk weer en ben bang dat als de scholen niks beginnen er problemen komen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:48

krijg net dit weer! Nagelbijten / Gniffelen

Vrijdagochtend 30 november na de 1e ochtendpauze gaan alle scholieren in Nederland weer staken. Dit betekent dat niet meer naar de lessen gaat. Iedereen verzameld zich voor het stadhuis in zijn of haar woonplaats. We willen dat alle scholen in Nederland leeg zijn. Er mag geen enkele les meer doorgaan. STUUR DIT BERICHT D R NAAR IEDER N DIE JE KEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:49

esperance schreef:
wist toen ik gepost had dat ik commetaar er op kreeg.. Bedoeld het ook niet zo, moest alleen snel typen anders staat het 3 blz verder zo snel gaat het hier.. Nou die mensen die dat doen..

Omdat dat een stel hersenloze l*lhannessen zijn die het verschil tussen rellen en staken niet weten.. en die overigens aan al die oproepen tot staken te zien, wel flink wat meer lesuren Nederlands kunnen gebruiken

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:49

Didoo schreef:
tantjeuh; dan heb je niet echt begrepen dat de staking ook wel degelijk draait om kwaliteit van lessen Knipoog Kijk even naar het nieuws, daar zie je borden vliegen met "Kwaliteit ipv Kwantiteit"

In België wordt er niet zo uitgebreid over gerapporteerd in het nieuws. Je kan hooguit wat artikels in de krant lezen, waar je dan in leest:

Citaat:
De scholieren voeren actie tegen de hoge werkdruk en het aantal lesuren van 1.040 per jaar.

Citaat:
In Nederland zijn tientallen leerlingen opgepakt toen ze op straat kwamen tegen het aantal lesuren op middelbare scholen