Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Amina schreef:Volgens mij ben jij echt een geweldige meid om mee om te gaan!

) .. In twee weken krijg je dan nog een aantal onderzoeken.. scans.. maar ook bestralingen (voorzover ik nu nog vruchtbaar was: daarna ben ik het zeker niet meer) en een hele zware chemokuur: etoposide. Ook krijg ik op dag -3 tm dag 0 een bepaald medicijn, ART heet het geloof ik, waar flinke risico's aan zitten. Zo beland een kwart van de patienten die het middel krijgt op de IC met ademhalingsproblemen (maar hey, driekwart dus niet!). Dag 0 is het dan zo ver; ik krijg mijn 'nieuwe' bloed! stelt opzich weinig voor, het bloed loopt in via een infuus en that's it.. Daarna begint het eigenlijk pas, dan wordt het erop of eronder. Na dag 0 begint de telling gewoon bij 1 en vanaf dat moment ga je pas last krijgen van de bijwerkingen van de zware chemokuur die je een week daarvoor hebt gehad (die etoposide, die overigens ook de kans vergroot dat ik over een jaar of 20/30 opnieuw een vorm van kanker krijg, maar dat zien we dan wel weer, eerst hier maar eens uitkomen!).. Een opvallende bijwerking is het stukgaan van slijmvliezen in zulke erge mate dat eten en zelfs voeding via een sonde niet mogelijk is. Op dat moment starten ze met morfine (zit ongeveer standaard in de behandeling) en 'voeding' via een infuus, rechtstreeks in mijn bloed. Dit zal een week of twee aanhouden, dan moet het meeste weer genezen zijn en zal ik langzaamaan weer zelf kunnen eten, als alles goed gaat natuurlijk. Na dag 0 begint ook het risico op transplantatieziekte (quote oncologe; welke dodelijk kan zijn *kijkt Yellowfish doordringend aan*).. dit houden ze natuurlijk goed in de gaten en als ik iedereen mag geloven hebben ze er ook hele goede middelen tegen tegenwoordig, dus ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt. In de weken na dag 0 (de transplantatie dus) gaan de stamcellen zich cellen settelen en begint ook de aanmaak van nieuwe witte bloedcellen. Wanneer de witte bloedcellen weer in een bepaalde mate in mijn bloed te zien zijn wordt hier een beetje van afgenomen. Hier wordt een test van een aantal dagen mee gedaan. Die dagen zijn erop of eronder.. daar blijkt namelijk uit of het mijn eigen - en dus slechte 'leukemie' - witte bloedcellen zijn, of goede witte bloedcellen van mijn donor..
Omdat alles nu verbouwd is zijn ze ook de regels nog eens onder de loep aan het nemen, en overwogen wordt nu of 1 van de ouders 's nachts mag blijven slapen, dit is op het moment namelijk niet zo. Ikzelf zou dat heel prettig vinden.. wanneer ik nu naar het ziekenhuis ga blijft er altijd 1 ouder slapen, en dat voelt prettig
mocht nou toch opnieuw de regel ingesteld worden dat het niet mag vanwege het risico, gaan mijn ouders in *ben de naam kwijt*-huis dat er vlak naast is.. als er zich dan iets voordoet zijn ze er ook zo
Als ik weer voldoende ben hersteld, en dan gaat het hier vooral om mijn bloed (mijn weerstand - witte bloedcellen - moet zich dusdanig hebben hersteld dat een griepje niet levensgevaarlijk meer is )
als ik dan eenmaal thuisben is het niet zo dat ik er al ben.. ik mag dan nog een maand of twee geen/nauwelijks bezoek en ook zelf dus niet naar ruimtes waar meerdere mensen zijn. Daarna mag ik langzaamaan weer opbouwen 
er zijn nog zoveel dingen die ik wil doen, nog zoveel dingen die ik wil leren, wil meemaken!
ik vind het eng om te bedenken dat ik straks naar het ziekenhuis ga voor de transplantatie, en dat als het misgaat ik er gewoon niet meer uitkom.. dat dat de dingen zijn waar ik me niet aan vast moet houden weet ik, en gelukkig kan ik dat soort gedachten ook vrij snel weer loslaten, maar de ' maar het kan wel... ' blijft.
) om allemaal nieuwe spulletjes te passen die ik voor haar heb gekocht (ze is tenslotte jarig geweest
), dan een aantal dagen leren en donderdag weer naar het ziekenhuis.. als ik me niet vergis een opname van 6 dagen, met daarin 13 kuren - eh ja 
Hou er rekening mee dat de berichten dus niet door mij geschreven zijn maar door mijn moeder 
na komende kuur liggen die er ook af
Yellowfish schreef:Meevallen gaat het zeker niet, ik word aan alle kanten gewaarschuwd en stel me er maar gewoon op in dat het heel zwaar gaat worden. Maar nog altijd; na regen komt zonneschijn

ik heb nog op haar leren rijden en ik ben 9 jaar geleden begonnen 
ben inderdaad benieuwd watvoor cijfers het nu uiteindelijk zijn!