Cer schreef:Ik vind :"niet ideaal voor de mensen die er nu leven" wel een beetje een understatement eigenlijk..
Als ik lees dat het stroomnet vol is, dan weet ik niet wat jannie en pietje daarmee te maken hebben. Dat ligt dan, wat je zegt, bij de overheid die heeft liggen slapen. En als mensen geen windmolen in de achtertuin willen, want gebrom en slagschaduw etc, dan vind ik dat geen 'onderbuikgevoel'..
Dan nog als ik dit zo lees in dit topic vind ik het schandalig dat er mensen in de kou zitten. Maar ja, dat zitten heel veel mensen in China ook natuurlijk
Dat de overheid een potje maakt van dingen, ja, dat vind ik ook.
Het is echt niet zo dat heel China lijdt onder de verduurzaming
Maar er zijn wel dorpen die compleet moeten verhuizen om een dam te kunnen bouwen bijvoorbeeld. En daar gaat dat vast wat minder gezellig dan hier
Wat windmolens betreft; dat gaat absoluut met veel onderbuikgevoelens en desinformatie en angstmakerij gepaard. Sowieso zijn er richtlijnen voor afstand tot bebouwing, maximale slagschaduw (een aantal uren per jaar) enz. Ik slaap regelmatig midden in een windmolenpark, nog geen 100 meter van de voet van een molen, en je hoort ze alleen met harde wind en zelfs dan nauwelijks. Auto's op een 60km weg maken heel veel meer kabaal, echt waar. En natuurlijk zijn ze niet heilig, maar er vallen zo veel meer doden door luchtvervuiling uit centrales en fossiele brandstoffen, niet te spreken over het aantal zieken.. Als je heel realistisch het aantal voor- en nadelen van duurzame energie en fossiele brandstoffen naast elkaar zet dan is de keuze vrij simpel. In China zien ze dat, en handelen er naar. Weliswaar niet altijd op de meest ethische manier. Vandaar dat ik graag een gulden middenweg zou zien.
Het volle stroomnet is ook zoiets inderdaad. Dat wisten ze 20 jaar geleden al