Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:31

Electra63 schreef:
Telpeva schreef:
@Nadia, Cer:
Ik vind dat dus heel erg, en eigenlijk niet kunnen in een welvarend land als Nederland. In de zin van: heel erg dat hier dus maar zo weinig tot niks aan wordt gedaan. Boodschappenbonus, huurbevriezing...helaas goobye zwaaizwaai.

Mijn hoop was nog gevestigd op het noodfonds, maar wat gaat 120 euro verspreid over 6 maanden nou voor verschil maken... :o Als je dan tegelijkertijd de berichten hoort van wat die NAVO top allemaal kost, dan frustreert het mij enorm. Sorry als ik hiermee jullie ook heb gefrustreerd, ik vind het zo ontzettend oneerlijk hoe mensen steeds verder in de knel komen.

Met een rechtse meerderheid in de politiek, zal het steeds moeilijker worden voor mensen met de laagste inkomens.

Ja dat zeg je, maar hier is nu Labour aan de macht en tis dus net zo rot, al dan niet rotter dan onder de tories.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:31

Dorine,
China is voor 2050 geheel CO2 neutraal. Dus hoezo is alleen NL ermee bezig, dat is de grootste onzin en dat wordt geframed door rechts, die niets met politiek hebben en een beter land, maar alleen maar voor eigen gewin er zitten en vrij goede marketingcampagnes hebben.
Er is wetenschappelijk aangetoond dat de wereld in een snel tempo opwarmt en daar moet wat aangedaan worden wil onze jeugd ook nog een leuk leven hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:32

_Nadia_ schreef:
Ja dat zeg je, maar hier is nu Labour aan de macht en tis dus net zo rot, al dan niet rotter dan onder de tories.

Ze zijn nog maar net aan de macht en hebben een groot financieel zwart gat mee gekregen. Kun je niet zo 123 verwachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:52

Benzz schreef:
Dorine,
China is voor 2050 geheel CO2 neutraal. Dus hoezo is alleen NL ermee bezig, dat is de grootste onzin en dat wordt geframed door rechts, die niets met politiek hebben en een beter land, maar alleen maar voor eigen gewin er zitten en vrij goede marketingcampagnes hebben.
Er is wetenschappelijk aangetoond dat de wereld in een snel tempo opwarmt en daar moet wat aangedaan worden wil onze jeugd ook nog een leuk leven hebben.

Nederland is inderdaad juist een van de weinigen die nog barweinig doet op gebied van klimaat.
En waarbij wel een van de grootse noodzaak is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:56

Dit is niet het politieke topic.
Maar bijvoorbeeld dit demissionaire kabinet heeft de WW naar beneden bij gesteld en de VVD wil bezuinigen op de Sociale Bijstandsuitkering. Gewoon in het nieuws.

Maar dit is off-topic, ik zou goed nadenken bij de komende verkiezingen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:10

mysa
correspondent/vertaler

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:32

Ja, heel erg lief!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:45

Benzz schreef:
_Nadia_ schreef:

Ze zijn nog maar net aan de macht en hebben een groot financieel zwart gat mee gekregen. Kun je niet zo 123 verwachten.

Dat is waar, maar ze pakken de verkeerden aan, PIP geheel veranderen terwijl dat hetgene is dat heel veel mensen juist in werk houdt is een walgelijke maatregel, en vooral omdat ze het blijven pushen als "we gaan iedereen aan het werk krijgen" PIP is geen out of work uitkering, en veel mensen op PIP werken en kunnen niet langer werken zonder PIP.

Labour hoort te staan voor de zwakkeren in de samenleving en juist die worden nu nog harder gestraft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 01:03

Benzz schreef:
China is voor 2050 geheel CO2 neutraal.

Nou dat ik niet zeker.
De president zegt voor 2060 neutraal te (willen) zijn, heeft op papier mooie plannen maar veel ervan zal niet kunnen in dat tijdsbestek, ze geven zelf nog aan dat ze tot 2030 veel gaan uitstoten en dan niet het gaan minderen.
China is voor 25% verantwoordelijk voor alle co2 uitstoot van de wereld,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:16

China is juist hartstikke goed bezig :j Die blijven elke keer weer ruim binnen hun gestelde doelen. Ze verwachten hun piek inderdaad in 2030, maar ga er maar vanuit dat ze al eerder dan dat kunnen minderen.
Dat is een enorme prestatie voor zo’n grote groeieconomie.
En de sukkels hier in Europa schuiven de verantwoordelijkheid telkens lekker vooruit naar de volgende regering en gaan never nooit die doelen halen in dit tempo, terwijl het zo veel simpeler zou zijn dan wat China nu al doet.

https://www.carbonbrief.org/analysis-cl ... irst-time/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:38

Van Europa staat alleen Duitsland in de top 10 zie ik.
https://www.worldometers.info/co2-emiss ... y-country/

Dus tot 2030 mogen ze nog meer gaan uitstoten (hoeveel schade doet dat dan?) en daarna gaan ze naar neutraal, wat op zich voor de grootste uitstoter denk wel belangrijk is.
Binnen Europa schijnt Nederland ook niet in de top vijf te staan
https://www.europarl.europa.eu/topics/n ... itstoten-3

Ik zie wel een noodzaak voor NL, maar niet perse de grootste noodzaak. er zijn in dit kleine landje denk meer dingen die aandacht vragen (zoals mensen die in de kou zitten, of geen eten hebbenm of overlast ofzo..)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:01

Het gaat nog veel erger worden. De Nederlandse roverheid zou zich kapot moeten schamen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:41

Maar kijk eens hoe groot die landen zijn die net boven ons staat qua uitstoot. Wij stoten gruwelijk veel CO2 uit voor zo’n klein landje. Ze noemen ons niet voor niks het smerigste jongetje in de klas.

Wij waren ooit wereldleider in innovatie. Wij konden de zee temmen en grote hoeveelheden land creëren.
En anno 2025 kunnen ze zelfs geen getijdeturbines en waterkrachtcentrales en waterbatterijen meer voor elkaar krijgen doordat er zo giga bezuinigd is op elk soort innovatie en onderwijs en verduurzaming.
We hebben verdorie in verhouding meer water en rivieren en kustlijn dan het gros van de wereld, en we doen er nauwelijks iets mee.

China doet dat heel mooi; oké, we gaan verduurzamen, dus dan komt daar een windmolenpark en daar een waterkrachtcentrale en daar een paar hectare zonnepark, en als iemand daar problemen mee heeft dan hebben ze pech :=
Ook niet ideaal natuurlijk.. maar vergelijk dat eens met de slappe zakken hier in de politiek.. eerst vijf jaar vergaderen of een suffe windmolen om het daarna toch maar af te blazen omdat oma Jannie hem niet mooi vindt 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:57

Nja maar ja, Oma Jannie woont hier ook :) En Oma Jannie mag stemmen, of heeft gestemd

Waar de bezuinigingen vandaan komen weet ik niet, Waarom er bezuinigt is, ook niet. Zijn er zorgkosten gestegen? Uitkeringen? Defensie moet nu omhoog (dat is natuurlijk pas van afgelopen week), zijn er andere uitgaven omhoog gegaan?
Zijn bedrijven die innoveren, vertrokken omdat er regelingen aangepast zijn. ik heb geen idee eigenlijk.

Maar, als er een zwembad lek is, en even verderop staat een theekopje met een gat erin, dan vraag ik me af is het handig om het theekopje ten koste van alles dicht te plakken, of zou het toch meer helpen dat het zwembad stopt met lekken? (even hoog over gezien)
Het kan plaatselijk gruwelijk veel zijn, maar is het op de grote schaal ook veel?

Ik zit even op de kaart te kijken, en google AI zegt dat Canada de langste kustlijn heeft, Noorwegen komt daarna (blijkbaar), en dan Engeland en dan nog wat landen.
China doet dingen heel mooi, maar ook heel veel dingen niet zo heel mooi 8-) Dus ik weet niet wat het beste is, het is maar net wat je belangrijk vind ook natuurlijk. maar goed, dan wordt het wel heel politiek en daar zijn andere topics voor :)

Ik snap wel wat je schrijft hoor, maar ik denk dat het zo simpel nog niet is (anders was het wel gedaan ook denk)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:58

8nnemiek schreef:
Maar kijk eens hoe groot die landen zijn die net boven ons staat qua uitstoot. Wij stoten gruwelijk veel CO2 uit voor zo’n klein landje. Ze noemen ons niet voor niks het smerigste jongetje in de klas.

Wij waren ooit wereldleider in innovatie. Wij konden de zee temmen en grote hoeveelheden land creëren.
En anno 2025 kunnen ze zelfs geen getijdeturbines en waterkrachtcentrales en waterbatterijen meer voor elkaar krijgen doordat er zo giga bezuinigd is op elk soort innovatie en onderwijs en verduurzaming.
We hebben verdorie in verhouding meer water en rivieren en kustlijn dan het gros van de wereld, en we doen er nauwelijks iets mee.

China doet dat heel mooi; oké, we gaan verduurzamen, dus dan komt daar een windmolenpark en daar een waterkrachtcentrale en daar een paar hectare zonnepark, en als iemand daar problemen mee heeft dan hebben ze pech :=
Ook niet ideaal natuurlijk.. maar vergelijk dat eens met de slappe zakken hier in de politiek.. eerst vijf jaar vergaderen of een suffe windmolen om het daarna toch maar af te blazen omdat oma Jannie hem niet mooi vindt 8)7

Je zegt het grappig en daarom moet ik lachen. Maar eigenlijk is het dieptriest!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:02

Als je het zwembad als metafoor wil gebruiken; dat zwembad heeft niet één groot lek, maar 196 kleine lekken, de een groter dan de ander, die samen een flink probleem vormen. En het is niet meer dan redelijk dat elk land zijn eigen lek moet dichten.
Ons lek is behoorlijk groot voor zo'n klein landje, dus zullen we daar geld en moeite in moeten steken.

Stikstof is min of meer een plaatselijk probleem.. CO2 en methaan niet. Dat is wereldwijd, en daar moet dus ook de hele wereld aan mee helpen.

De manier hoe China dat oplost is niet ideaal voor de mensen die er nu leven.. maar het werkt wél, en volgende generaties hebben daar profijt van.
We zouden daarin prima een gulden middenweg kunnen zoeken, maar dan doen we niet.
Het is toch heel krom dat we die mening van oma Jannie en Pietje en Klaas, die vaak ook nog gebaseerd is op onjuiste informatie en onderbuikgevoelens, belangrijker vinden dan wetenschappelijke onderzoeken en adviezen door geleerden, en bovenal belangrijker dan de volgende generatie en de toekomst van onze planeet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:11

Ik vind :"niet ideaal voor de mensen die er nu leven" wel een beetje een understatement eigenlijk..

Als ik lees dat het stroomnet vol is, dan weet ik niet wat jannie en pietje daarmee te maken hebben. Dat ligt dan, wat je zegt, bij de overheid die heeft liggen slapen. En als mensen geen windmolen in de achtertuin willen, want gebrom en slagschaduw etc, dan vind ik dat geen 'onderbuikgevoel'..

Dan nog als ik dit zo lees in dit topic vind ik het schandalig dat er mensen in de kou zitten. Maar ja, dat zitten heel veel mensen in China ook natuurlijk

Dat de overheid een potje maakt van dingen, ja, dat vind ik ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:33

De mensen die nu leven hebben ze gewoon schijt aan.

En het maakt geen zak uit wie je stemt.|
Rechts trekt misschien mijn uitkering in, links draait mij een poot uit om het milieu voor later te redden als ik er niet meer ben.
En misschien niemand van ons niet omdat Iran toch een nucleaire bom kon mikken. Zo lekker op Den Haag nu bij de navo top.

En geloven ook nog cijfertjes die landen al china ons wil laten geloven.
Maar producten van ali moeten we niet kopen, want die zijn slecht, zeker producten die je gebruikt om je eten in te bewaren enz, want ja niet Europees goedgekeurd.
Heel ongezond allemaal.

En als het uitkomt is China wel goed bezig.... jaaaa

Maar ondertussen weten veel van de mensen die hier nu leven niet meer hoe ze rond moeten komen.
En is er een grote groep die het nog normaal lijkt te vinden ook dat mensen enkel werken en geen luxe meer kunnen bekostigen. Maar dat is wel altijd de groep die zelf weinig geraakt word....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:38

Ik ga bij de volgende verkiezingen voor het dartpijl systeem... :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:40

Cer schreef:
Ik vind :"niet ideaal voor de mensen die er nu leven" wel een beetje een understatement eigenlijk..

Als ik lees dat het stroomnet vol is, dan weet ik niet wat jannie en pietje daarmee te maken hebben. Dat ligt dan, wat je zegt, bij de overheid die heeft liggen slapen. En als mensen geen windmolen in de achtertuin willen, want gebrom en slagschaduw etc, dan vind ik dat geen 'onderbuikgevoel'..

Dan nog als ik dit zo lees in dit topic vind ik het schandalig dat er mensen in de kou zitten. Maar ja, dat zitten heel veel mensen in China ook natuurlijk

Dat de overheid een potje maakt van dingen, ja, dat vind ik ook.

Het is echt niet zo dat heel China lijdt onder de verduurzaming ;)
Maar er zijn wel dorpen die compleet moeten verhuizen om een dam te kunnen bouwen bijvoorbeeld. En daar gaat dat vast wat minder gezellig dan hier :=

Wat windmolens betreft; dat gaat absoluut met veel onderbuikgevoelens en desinformatie en angstmakerij gepaard. Sowieso zijn er richtlijnen voor afstand tot bebouwing, maximale slagschaduw (een aantal uren per jaar) enz. Ik slaap regelmatig midden in een windmolenpark, nog geen 100 meter van de voet van een molen, en je hoort ze alleen met harde wind en zelfs dan nauwelijks. Auto's op een 60km weg maken heel veel meer kabaal, echt waar. En natuurlijk zijn ze niet heilig, maar er vallen zo veel meer doden door luchtvervuiling uit centrales en fossiele brandstoffen, niet te spreken over het aantal zieken.. Als je heel realistisch het aantal voor- en nadelen van duurzame energie en fossiele brandstoffen naast elkaar zet dan is de keuze vrij simpel. In China zien ze dat, en handelen er naar. Weliswaar niet altijd op de meest ethische manier. Vandaar dat ik graag een gulden middenweg zou zien.

Het volle stroomnet is ook zoiets inderdaad. Dat wisten ze 20 jaar geleden al :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:43

De woningnood ook. Toen mijn ouders jong waren en die lopen allebei tegen de 70/75 was er toen al sprake van een woningnood.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:47

Annemiek

Dat jij ze niet hoort, prijs je rijk.

Hier in de gemeente staan er ook, ik woon gelukkig daar ver genoeg vandaan.
Maar ik ken mensen dichterbij die van ellende soms de auto pakken en ergens verderop in de auto gaan slapen omdat ze al dagen niet hebben kunnen slapen.
Maar die mensen worden weggezet als aanstellers...eigenlijk wat jij nu ook doet met e uitspraak.

Niet sjiek...

En ja die 380kv verzwaring...ja die lijn loopt hier al.
Nu willen ze er nog 1 bij.
leuk...not.
Want ook die hoor je regelmatig fluiten en brommen.
Ook voor ons nu meestal ver genoeg weg.
Maar dikke kans dat er hier in de tuin nog 1 bij komt...jippie..dan is het niet meer ver genoeg weg...
Maar de mensen die er niet dichtbij wonen zeggen dat het geen probleem is, want blabla stroom gebruiken we allemaal...

Maar veel van ons hebben niet gevraagd van het gas af te moeten....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:54

Ik heb jaren langs een drukke 50km weg gewoond. Ik kon ook niet slapen door de auto's.
Waar we nu wonen hebben we buren met luidruchtige honden. Die houden me 's zomers ook wakker.

Tuurlijk, sommige mensen hebben last van geluiden waaronder windmolens of wind of auto's of honden. Waarom zou je windmolens wel volledig willen weren, maar auto's of honden niet? Windmolens zijn minstens zo belangrijk voor onze manier van leven.
En het gaat niet alleen om duurzame energie, maar ook om zelfvoorzienend te zijn in energie, niet afhankelijk van Rusland, en een zo goedkoop mogelijk energiebron in de regio hebben.
Zonder al die molens en zonnepanelen zou onze stroomprijs op dit moment écht onbetaalbaar zijn.

Wat betreft de duurzame groei in China: "In 2023, China commissioned as much solar photovoltaic capacity as the entire world did the year before and was responsible for 75% of global wind farm installations."
Dat gaat daar echt giga snel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:05

ls je last hebt van de honden van de buren kun je de politie inschakelen.

En een 50 km weg waar het in de nacht zo druk is dat je niet kunt slapen?
Die windmolen overstemt juist in de nacht omdat de geluiden van overdag weg vallen.

en sorry, nu verlies je voor mij elke geloofwaardigheid en dit is wat ze bij mij in de omgeving dus klimaat drammen noemen en waar weerstand op is.

Denk dat veel mensen echt mee willen in een betere omgeving, maar niet zo.
En volgebouwd Nederland zal minder, of beter geen windmolens kunne plaatsen tegenover een land met hectares en hectares niks.
Met zonnepanelen net zo.
Zie hier meteen de problemen bij een brand.
Midden in de woestijn heb je daar geen last van.

Elk land moet gewoon eens doen waar hij goed in is.
De ene zal dat misschien meer uitstoten in het ene, het andere land in het andere.
Het ene land zal dan misschien meer doen in de dingen te bedenken, Nederland bijvoorbeeld met zijn kennis, maar het dan bouwen in een ander land.
Omdat hier de grond anders gebruikt moet worden, voor voedsel bijvoorbeeld omdat we in ons klimaat nu eenmaal veel beter kunnen verbouwen dan in een woestijn of juist waar het lang te heet is in een jaar.

We zullen de problemen ruimer moeten zien over de hele wereld, dus niet hier denken dat we hetzelfde kunnen dan een land met een hele andere bevolkingsdichtheid, klimaat enz.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:12

Juist als we de problemen ruimer gaan zien over de hele wereld, blijkt dat NL het smerigste jongetje van de klas is.

Hoe kun je als experts/wetenschappers al jaren aan de bel trekken dat het niet zo verder kan gaan. Roepen dat het klimaatdrammers zijn. Omdat het niet in jouw straatje past?
Zie jij niet hoe snel de aardbol opwarmt? Of interesseert het je geen zak?