Lucht je hart, verdrietig zijn mag!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Lucht je hart, verdrietig zijn mag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:07

Je kat heeft je nodig Karlijn. Voor je kat ben je z’n hele wereld en onvoorwaardelijke liefde. Ik hoop dat dat je de moed geeft door te gaan. Wat ontzettend naar dat je je zo voelt en je geen raad weet. Zou je nog eens de luisterlijn kunnen bellen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:09

Karlijn hou vol. Uit welke omgeving kom je? Ik denk aan je. Ik hoop dat ik iets voor je kan doen. Een luisterend oor? Heb je daar wat aan?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:21

Oww wat verdrietig Karlijn, ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen nu en de komende nacht. De gedachte is niet echt opbeurend, maar als ik lees hoe je je moeder wilt ontzien dan denk ik ja super lief (echt!), en tegelijkertijd bedenk ik ook: zou ze ooit nog op vakantie durven als jij de komende nacht enge dingen zou uitspoken? Door enge dingen uit te voeren, zou je haar juist niet ontzien, dat is wat ik ermee wil zeggen.
Dat je je moeder noemt maakt dat ik het idee krijg dat haar verdriet doen juist het allerlaatste wat je wilt :knuffel:

De gedachtes erover ken ik helaas wel, en dit soort gedachten (wie zorgt er voor mijn lieve huisdieren, hoe is dit voor de familie die achter zou blijven) hebben voor mij soms geholpen om dingen uit mijn hoofd te zetten, uit te stellen. Ik ben er jaren later inmiddels nog steeds en ik zit beter in mijn vel, het is een langdurige strijd maar het gaat nu echt beter. En ik hoop dat ook kei en keihard voor jou!

Hoe zit je katje erbij, is die in de stemming voor even fijn samen knuffelen?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:28

@Hannanas: mijn kat is ook mijn hele wereld, dat scheelt gelukkig, ik hou ontzettend veel van haar

@Otti1977: uit Apeldoorn. Lief je aanbod. Een luisterend oor, ja, maar het is zo ontzettend veel wat er speelt, ik weet niet eens waar te beginnen

@Telpeva: dankjewel. Dat is ook wat ik probeer te voorkomen, dat ik iets doe waardoor zij niet meer op vakantie wil of zich constant druk maakt om mij daar.. daarom probeer ik het ook veilig te houden, voor haar en mijn kat. Uiteindelijk wil ik voor hun ook door. Mijn kat ligt lekker te bakken op de verwarming maar ik ga zo in bed liggen en dan zal ze wel bij me komen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:54

Hopelijk komt je katje snel bij je liggen, wat ontzettend lief dat ze de verwarming dan op een gegeven moment graag verruild voor jou.
Karlijn, misschien helpt een live feed op YouTube over de aankomende storm een beetje om je afleiding te geven? Het is geen gezellig onderwerp zo’n orkaan maar Ryan kletst een beetje, er komen continue updates, camerabeelden bekijkt hij van de regio etc. Ik deel het je toch maar:
https://www.youtube.com/live/GQCOr1zJoF ... 65EaVI4R38

@ telpeva, in lees altijd tepelva. Ben er vast niet de enige in hahah.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 01:01

Nee hoor, ook als mensen op mij reageren en met de hand mijn nickname typen gaat dat vaak op die manier fout, ik denk al jaren om een andere nickname te nemen... Maarja wat dan he haha.
Mijn automatische toetsenbord maakt er televangelist van, echt... Cringe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:04

Veel sterkte voor iedereen.
Karlijn: ik hoop dat je toch kleine lichtjes ziet in je dag. Misschien je kat die jou even laat lachen of een gedachte aan je moeder die blij is om op vakantie te gaan. Hopelijk krijg je snel gepaste hulp. Knuf!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 08:52

Och, ik zie net je berichtje pas Karlijn. Hopelijk ben je de nacht goed doorgekomen?

Wat Hannanas zegt over je kat is echt waar! Jij bent alles, de hele wereld voor je kat.

Ik denk dat je meerdere bokkers wel mag pb-en om je hart te luchten, waaronder mij.
Waarschijnlijk kan ik niets voor je oplossen, maar ik kan wel luisteren (lezen).

Hou alsjeblieft vol, ik weet zeker dat er meerdere bokkers ook zijn die jouw gevoel herkennen (ik ook) en die er bovenop gekomen zijn.
Hoe zwaar het soms ook is, het leven is echt de moeite waard!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 10:04

Kan het slechte nieuws eens stoppen? Ging mentaal echt super goed maar nu begin ik wel mijn grens te bereiken…

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:29

Bedankt voor al jullie superlieve reacties gisteravond <3

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 12:52

Hoe gaat het nu Karlijn?
Fijn om even te lezen dat je er weer bent!

Ach wat naar Flubberboot!
Veel sterkte! :(:)

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:23

Zebrastreep schreef:
Dankjewel voor je reactie. Ik vraag altijd aan ze om in ieder geval een berichtje te sturen als ze veilig zijn aangekomen , en weer thuis zijn. Beiden doen dat ook. Ik heb ook wel het idee dat ze zich bewust zijn van mijn angst en daar wel rekening mee houden. Maar goed soms zo op vakantie kan je dat ook weer een beetje vergeten maar daar kan ik mij wel in vinden. Omdat één van de twee ook een collega is probeer ik ook maar te denken als het niet goed is hoor ik dat snel. Haar familie weet van mijn bestaan af en dat idee vind ik ook wel fijn dat ik wel op de hoogte wordt gebracht , al ken ik deze mensen niet persoonlijk. ( even sidenote deze vriendin is al flink wat ouder als dat ik ben dus ze loopt ook niet in 7 sloten tegelijk)

Andere beste vriendin haar ouders ken ik dan wat meer persoonlijk en hebben mijn nummer en ik ga er bij hun zeker 100% vanuit dat als er wat is ik het wel hoor dat idee vind ik dan ook erg prettig. En dat bij beide geen bericht is goed bericht ook wel vrijwel altijd klopt.

Goede tip van het opschrijven, ik probeer bijvoorbeeld nu steeds te zeggen blijf in het hier en nu , want nu al zo druk maken voor iets wat over 2 weken is , helpt natuurlijk helemaal niet mee. Beide zijn nu veilig thuis en in de buurt.

Klinkt als een goede voortgang! Erg fijn dat als er iets is, dat je het dan wel vrij snel hoort. Misschien is dat een goede reminder om mee te beginnen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:43

Dat je wat naasten kent is echt heel erg fijn en belangrijk. Vertrouw daarop. Wanneer er wél wat mis zou zijn, je dit te horen krijgt. Dan kan jij het loslaten want dit gevoel vreet energie.

Helaas ervaring mee: een jaar terug is mijn sekspartner verongelukt waar ik echt dol op was. Hele bijzondere man en dankbaar dat ik hem heb mogen kennen. Helaas kende niemand mij, het was echt puur seksueel. Toen ik wist/voelde dat het mis was, ben ik hierachter gekomen door op onderzoek te gaan en via Google/fb dit te lezen kwam. Ik ben nog naar zijn uitvaart gegaan en heb zijn ouders later nog gesproken.

Zoiets heftigs wens je niemand toe.. het blijft heftig. Die angst die ik voel wanneer je ff niks hoort. Maar dan ga ik beredeneren: heeft dit zin? Mocht er écht wat gebeuren, dan kunnen ze me bereiken. Dus laat het los. Tja. Makkelijk gezegd hoor, want mijn gevoel zegt echt wat anders dan mijn verstand. Maar dan je stappen hebt ondernomen dat je het te horen zal krijgen áls het mis is, helpt wel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:24

Zebrastreep schreef:
Ik erger mij ergens aan mijzelf dat ik soms een beetje te overbezorgd ben over anderen. Het maakt mij ergens ook een beetje verdrietig.

Ik heb twee beste vriendinnen en beide zijn nogal van het ver weg reizen. En ik gun het ze het beide echt enorm om vakantie te vieren en de mooiste plekken te zien.

Maar ik merk dat ik met name bij deze twee mensen toch behoorlijk bezorgd ben dat er wat gebeurd en ze niet terugkomen. Het is echt doemdenken , maar ik vind het lastig om het los te laten.

Gevolg is dat ik enorm chagrijnig wordt met name de weken ervoor. Ze komen dan beide enthousiast vertellen wat ze gaan doen maar ik merk dat ik het lastig vind om mee te gaan in hun enthousiasme. Ik zeg ook altijd eerlijk dat ik wat overbezorgd ben en beide zeggen ze mij altijd geen zorgen het komt goed. Maar het gevoel overvalt mij toch nu wel met enige regelmaat. En tegelijk hou ik ontzettend veel van deze twee en moet je ze dan ook los kunnen laten.

Gelukkig trekken ze zich weinig van van mijn soms zenuwachtige gedrag , blijven nuchter en tegelijk veroordelen ze mijn bezorgdheid niet. Het is ook meer als er wat gebeurd dan ben je er niet zo 1,2,3.

En een van mijn vrienden gaat ook maar 8 dagen . Andere vriendin heeft plannen voor 3 maanden aan de andere kant van de wereld. Ik vind het altijd lastig , ook al laat ik ze altijd gaan en ik zou ze ook absoluut niet willen tegenhouden dan zou ik een enorm slechte vriendin zijn. Maar de gedachte vind ik soms ook al fout voelen alsof mijn veilige gevoel belangrijker is.

Ik probeer nu in ieder geval voor dit keer mijn telefoon wat los te laten en maar te gaan denken in we horen het wel. En maar veel afleiding en proberen in ieder geval een dag te plannen naar de Hoge Veluwe , ik moet ook veel werken , maar vriendin in kwestie is een collega en we werken met cliënten waarvan een aantal zich daar ook bewust van zijn. Met name één zoekt mij dan extra meer op om te vragen hoe lang het nog duurt en of we geen berichtje kunnen sturen. Dan blijf je er ook wel continue mee bezig op werk. Client kan er niks aan doen , ene kant snap ik dat client het fijn vind om bij mij zekerheid te krijgen. ( van de begeleider die daar zelf dus helemaal niet zeker van is , maar ik kan gelukkig daarin wel onbezorgd overkomen)

Gelukkig vind ik nu heel veel steun bij mijn lieve paardjes , dat is altijd een ding wat hoe rot ik mij ook voel stabiel blijft. Er gaat toch niks boven een knuffelbeurt met een Fjord. Zij slepen mij eigenlijk al jaren door moeilijke situaties. <3 Ik had de afgelopen jaren echt moeite met plannen om vaak te gaan maar sinds vorige week lijk ik het knopje te hebben gevonden. Normaal op stal voelde ik toch niet de volledige ontspannen die ik sinds vorige week plots gevonden heb. Ik neem ook meer tijd om alles te doen om ook bewuster mij op het paard te richten. De telefoon leg ik weg , en mijn paarden lijken dat ook wel fijner te vinden dat alle aandacht er voor hun is.

Sorry voor mijn ellendige verhaal , het voelt wel fijn om even mijn ei kwijt te kunnen. Ik kan het er in mijn omgeving met anderen niet heel goed over hebben omdat je toch vaak wordt gezien als aansteller.

Heb je psychologische hulp?
Ik herinner mij meerdere posten van jou en allen gaan ze hierover of omtrent dezelfde problematiek en situaties...
Ik denk dat hulp jou goed zou kunnen ondersteunen en je misschien de handvatten kan aanleren die je nodig hebt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:08

Heb ik al gehad in het verleden, voornamelijk voor dwangmatige klachten aangestuurd door angst. Dat heeft gelukkig baat gehad (was altijd toch een beetje bang dat ik niet meer geholpen kon worden). Sindsdien is de angst wel beter onder controle.

Gisteren was ik bijvoorbeeld erg moe toen ik dat bericht plaatste. Vooral dan heb ik het er echt moeilijker mee.

Vandaag eigenlijk wel een goede dag, goed geslapen en ik merk nu al veel minder tot geen onrust.

Echt wekelijks naar psycholoog zie ik ook niet meer zo zitten. Het advies was op den duur ook wel dit is wat er haalbaar is en de rest kan je mee leven.

Nu was gisteren ook wel logisch dat ik moe was. Maandag tot 22:30 gewerkt en de dag erna weet om 7:30 moeten beginnen. De ochtenddienst zijn altijd erg druk. Vermoeidheid is wel de voornamelijkste reden voor meer angst. En in de avond wordt het ook erger ( als ik thuis ben). Ik heb wel dagen dat ik om 22 uur op bed lig, maar of 9 a 10 uur slapen nu zo goed is....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:54

Ik kom even een tip delen om lastige momenten mee te tackelen: er zijn heel goede en fijne podcasts, over al die thema’s: psychologie, gemis, verdriet enz.
Zelf vind ik dat fijn en rustgevend om naar te luisteren. Bijv de podcastpsycholoog. En met zoekfunctie is er nog veel meer te vinden van die strekking.

Karlijn, ik hoop dat je je al wat beter voelt. Misschien is het helpend te bedenken, op moeilijke momenten, dat dit wellicht het dieptepunt is qua rotgevoel. En dat het de volgende dag, overdag, vaak weer wat beter gaat. Hou vol hoor! Het leven heeft ook voor jou ook fijne en leuke dingen in het verschiet. :(:)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 23:03

Marigold schreef:
Ik kom even een tip delen om lastige momenten mee te tackelen: er zijn heel goede en fijne podcasts, over al die thema’s: psychologie, gemis, verdriet enz.
Zelf vind ik dat fijn en rustgevend om naar te luisteren. Bijv de podcastpsycholoog. En met zoekfunctie is er nog veel meer te vinden van die strekking.

Karlijn, ik hoop dat je je al wat beter voelt. Misschien is het helpend te bedenken, op moeilijke momenten, dat dit wellicht het dieptepunt is qua rotgevoel. En dat het de volgende dag, overdag, vaak weer wat beter gaat. Hou vol hoor! Het leven heeft ook voor jou ook fijne en leuke dingen in het verschiet. :(:)

Bedankt voor de tip! Ik heb het even opgezocht zeker een paar afleveringen spraken mij aan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 23:56

@Myfairytale: het gaat nog altijd even slecht maar iets minder maar in paniek en wanhoop ofzo....

@Zebrastreep: "licht aan het einde van de tunnel" heb ik weinig vetrouwen meer in na 16 jaar therapie en opnames sinds de (vroegkinderljke) traumatisering begon op mijn 5e...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 02:08

Karlijn, je voelt je misschien niet zo, maar ik vind je echt ongelooflijk dapper en sterk! :(:)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 08:05

_Karlijn: ik herken helaas wat je zegt. Wil er niet teveel op ingaan, want het gaat om jou!

Blijf vooruit kijken, ga onderzoeken wat voor jou werkt. Blijf dan doorgaan, stapje voor stapje. Bekijk het per uur en bouw dat steeds iets verder uit.
Het hoeft niet snel, langzaam is ook vooruit.

Ik wens je veel kracht en sterkte toe! :(:)

Edit: heb je het zelfzorg topic al gezien? Fijn topic ook. :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:41

Ben nu (sinds vannacht) gedwongen opgenomen, dus 'veilig'.
Bedankt lieverds.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:48

Fijn om te horen dat er toch nog plek was :knuffel:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:35

Wat fijn dat je nu hulp hebt Karlijn!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:49

Heel veel goeds gewenst Karlijn! Zorgt er iemand voor je kat? Ik hoop dat we in de toekomst toch weer van jouw mooie vogelfoto's mogen genieten :knuffel:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:55

Fijn Karlijn dat je hulp heb gekregen , ik heb vaak aan je gedacht de afgelopen dagen. Het is toch altijd lastig om de goede woorden over te brengen. Maar ik ben enorm blij voor je dat je weer hulp hebt!

--

Nog even terugkomen op mijn situatie.

Ik kom wel tot de conclusie dat ik overmatig aan het piekeren ben en daar wil ik wel wat aan doen.

Ik heb naar mijn beste vriendin benoemd dat ik niet zo leuk deed de afgelopen dagen en daarvoor ook mijn excuses heb aangeboden. Ook benoemd dat ik even moet schakelen en het daardoor gemakkelijker voelt om iemand weg te duwen en kortaf te doen.

Ik kreeg echt wel een fijne reactie terug. Ze gaf aan er wel goed mee om te kunnen gaan en het geen probleem te vinden dat ik niet altijd de makkelijkste bent en het gevoel ook wel snapt.

Die herkenning is heel fijn! De meeste mensen rennen direct keihard weg ( genoeg ervaring mee) dus er valt nu wel even een last van mijn schouders. Misschien nog even een keer hard janken om alles eruit te gooien en dan kan ik er weer even tegenaan. Vroeger communiceerde ik totaal niet met dit soort dingen dus dat is een verbetering op zich.

En voor de rest moet ik toch er maar even doorheen. Ik heb in ieder geval een dag naar de Veluwe gepland ( ik heb een abonnement op de Hoge Veluwe) , dat is wel echt mijn plekje waar ik veel rust kan vinden. In die week moet ik ook wel veel werken en vergaderen. Hoefsmid komt , met de nieuwe bijrijder op pad en sneller dan verwacht kan ik weer een mountainbike overkopen. En ik rij nu bijna dagelijks paard dat helpt ook zeker! Ik denk eigenlijk dat de week zo om is!

In ieder geval heb ik nog een boek gevonden op het internet over piekeren die ik zeker wil gaan lezen. Vanmiddag ga ik op pad om te kijken of het ergens te koop is.

Marocje schreef:
Dat je wat naasten kent is echt heel erg fijn en belangrijk. Vertrouw daarop. Wanneer er wél wat mis zou zijn, je dit te horen krijgt. Dan kan jij het loslaten want dit gevoel vreet energie.

Helaas ervaring mee: een jaar terug is mijn sekspartner verongelukt waar ik echt dol op was. Hele bijzondere man en dankbaar dat ik hem heb mogen kennen. Helaas kende niemand mij, het was echt puur seksueel. Toen ik wist/voelde dat het mis was, ben ik hierachter gekomen door op onderzoek te gaan en via Google/fb dit te lezen kwam. Ik ben nog naar zijn uitvaart gegaan en heb zijn ouders later nog gesproken.

Zoiets heftigs wens je niemand toe.. het blijft heftig. Die angst die ik voel wanneer je ff niks hoort. Maar dan ga ik beredeneren: heeft dit zin? Mocht er écht wat gebeuren, dan kunnen ze me bereiken. Dus laat het los. Tja. Makkelijk gezegd hoor, want mijn gevoel zegt echt wat anders dan mijn verstand. Maar dan je stappen hebt ondernomen dat je het te horen zal krijgen áls het mis is, helpt wel.

Wat vreselijk! Het is ook meer dat ik bang ben om mijzelf compleet te verliezen wanneer dit gebeurd. Mijn hoofd gaat toch al vaak op een vreemde manier om met de dood. Het ene moment kan ik er heel goed mee dealen en het andere moment stort ik zomaar in. Ik heb al een aantal keren een heftige manier van de dood gezien waardoor ik daar ook een angst voor ontwikkeld heb. Als kind zijnde had ik daar betere begeleiding in moeten krijgen.

En bedankt voor je fijne en nuchtere reactie , je hebt gelijk als er wat is dan hoor ik het vanzelf. Daarover gek maken heeft inderdaad geen zin ( nu die gedachte nog even omgooien)