Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:23

Ik blijf lekker in Nederland. Heb al een weekendje in juni geboekt in een natuurhuisje <3
En ik ga kijken of ik in het najaar weer in een huisje kan in Nederland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:26

Yaralisa schreef:
Nathazzz schreef:

Ik wilde het ook al plaatsen, zat het net te lezen.

Als het bij een klein aantal landen blijft, die zich openstellen voor buitenlands toerisme, moet je daar volgens mij niet heen willen. Zal wel echt super druk zijn daar, in landen zoals Kroatië is het sowieso al super druk in het hoogseizoen.

Maar het zou ook kunnen dat veel mensen het toch niet aandurven en dat het meevalt met de drukte...

Ik lees het juist als dat die oost Europese landen voor elkaar willen open gaan. Omdat zij relatief weinig besmettingen hebben. Niet dat ze mensen uit de brandhaarden zoals o.a. Nederland willen toelaten.

Als iedereen dit jaar nu gewoon in eigen land zou blijven, kun je de lokale hotelhouders en horeca ook sponseren/helpen overeind te blijven en krijg we tenminste even geen kruisbesmettingen van overal uit Europa vandaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:38

Ik denk als toerisme in het buitenland weer mag er dit jaar juist veel mensen kiezen om voor de veiligheid in eigen land te blijven. Ik zou wel graag de grens overgaan als het mogelijk is.

SdaphneS

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:41

In dat NOS artikel gaat het ook over Normandië. Daar zou ik heen gaan deze zomer. 75 keer bevrijding en dan e stranden bezoeken, d-day etc.
Baal er zo van.

Maar goed het is niet anders.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:47

elnienjo schreef:
Ik lees het juist als dat die oost Europese landen voor elkaar willen open gaan. Omdat zij relatief weinig besmettingen hebben. Niet dat ze mensen uit de brandhaarden zoals o.a. Nederland willen toelaten.

Niet alleen in Oost-Europa. Er wordt op meer plekken nagedacht over 'corona corridors': landen die hun grenzen willen openstellen voor buurlanden en/of andere landen die hun corona-situatie onder controle hebben. In ieder geval idd niet lukraak openstellen voor álle toeristen.

Een land dat daar actief over nadenkt is Malta. Een land dat leeft van het toerisme, maar het is nog een eiland ook én het ligt 'strategisch' tussen Europa en Afrika in. Het heeft door snel handelen het aantal besmettingen weten te beperken, maar je wilt natuurlijk geen nieuwe uitbraak doordat je mensen uit allerlei landen gaat toelaten.

Momenteel worden daar iig geen toeristen toegelaten en als je het land toch binnenkomt (met een goede reden) moet je 14 dagen in quarantaine. Officieel zijn de vluchten voor juni nog niet gecanceld (dus ook mijn vlucht niet) maar ik ga er al lang niet meer van uit dat ik daar dit jaar vakantie zal vieren. Gelukkig heeft Air Malta goede regelingen voor gecancelde vluchten en mijn hotel kan ik nog tot 10 juni gratis annuleren. Tegen die tijd hoop ik toch wel meer te weten over mijn vlucht en anders kies ik er alsnog zelf voor om niet te gaan.

Twee recente artikelen in het Engels die ik tegenkwam:

Forbes: How Tourist Corridors May Reopen Europe For 2020 Summer Travel
Modern Diplomacy: COVID-19: The Truth inside Malta, Zanzibar and Madagascar

[Edit] Griekenland, Cyprus en Israël zijn er onderling ook mee bezig: Greece, Cyprus, Israel move to set up ‘corona corridor’ for travel

Op basis van deze berichten verwacht ik iig niet dat we zomaar weer overal naartoe kunnen deze zomer. Dat zal per land verschillen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:06

Hoe zit het met mensen die echt verre reizen hebben geboekt , dus bvb Thailand Australië enz in juli ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:08

Ik vermoed dat vliegen nog even niet kan? Weet ook niet of ze nu buiten Europa op ons zitten te wachten. Of je moet daar misschien twee weken in quarantaine.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:12

Als je een vliegreis hebt geboekt, dan zou ik als eerste het overzicht van IATA bekijken dat iedere dag wordt bijgewerkt. Daar staat de actuele situatie per land. Vervolgens zou ik dan op een betrouwbare website van de overheid van dat land kijken.

Hier staat het overzicht op de website van IATA: https://www.iatatravelcentre.com/intern ... 226297.htm

Al is over de situatie in juli mogelijk op dit moment nog weinig bekend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:49

IATA word gevolgd , reis staat begin juli op de planning. Maar hopen dat hij gecanceld word. Grote kans gezien het gedrag in het land waar ze heen gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:59

Marie_Anne schreef:
Ik vind het echt zuur hoor, je boekt geen wellnesshotel voor de kamer en de overnachting. In jouw geval zou ik misschien toch eens een mailtje naar Consuwijzer sturen om te informeren wat je rechten zijn, en of het niet toch verzet zou kunnen worden :o .
https://www.consuwijzer.nl/

Gaat om een hotel in Duitsland en daar kan de Consuwijzer niks mee helaas.

Manlief vertelde mij dat hij wel nog een mailtje voorbij zag komen dat ze ons tegemoet wilde komen...
Ja ja met 100E korting op een volgende boeking (met dezelfde tijdsduur/arrangement). :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:14

bigone schreef:
Hoe zit het met mensen die echt verre reizen hebben geboekt , dus bvb Thailand Australië enz in juli ?

Reizen in juni naar Canada worden nu geannuleerd

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:25

bigone schreef:

Ik zou in juli naar zuid Afrika gaan reizen, die heb ik maar geannuleerd. Zij zitten daar nog in flinke lockdown

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:26

Wij zouden 23 maart naar zuid afrika en nu is de planning eind oktober. Ik hoop het, dan best een eind weg. Maar wel weer start met de r in de maand :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:29

Justme_Lisaa schreef:
bigone schreef:

Ik zou in juli naar zuid Afrika gaan reizen, die heb ik maar geannuleerd. Zij zitten daar nog in flinke lockdown

Vervelende is dat ze een pakketreis hebben geboekt , losse vliegtickets via organisatie en die zegt dat annuleren kan maar niet op de tickets , dat moeten ze zelf maar regelen. En dat is ook een smak geld , Lufthansa heeft vouchers uit maar toch . Komende week misschien meer duidelijkheid.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 15:56

Ben ook benieuwd naar de meer verre bestemmingen. Die link die hier geplaatst werd is wel handig trouwens voor als je binnen Europa op vakantie gaat!

Wij gaan nu in september, Canada. Ik hoop zo dat we kunnen gaan..

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:05

bigone schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Vervelende is dat ze een pakketreis hebben geboekt , losse vliegtickets via organisatie en die zegt dat annuleren kan maar niet op de tickets , dat moeten ze zelf maar regelen. En dat is ook een smak geld , Lufthansa heeft vouchers uit maar toch . Komende week misschien meer duidelijkheid.

Eventueel zelf annuleren en het op de annuleringsverzekering gooien? Heb je weliswaar een deel eigen risico, maar Zo heb ik ook m’n geld terug gekregen namelijk :j

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:26

bigone schreef:

Wij zouden 14 Juli naar Zuid Afrika vliegen met zn vieren, maar zijn nu bezig met het reisbureau om te annuleren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:30

kiomiamigo schreef:
bigone schreef:

Wij zouden 14 Juli naar Zuid Afrika vliegen met zn vieren, maar zijn nu bezig met het reisbureau om te annuleren.

Doen ze bij jullie moeilijk qua annuleren , ook al de volledige reissom voldaan ?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:32

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik vind het echt zuur hoor, je boekt geen wellnesshotel voor de kamer en de overnachting. In jouw geval zou ik misschien toch eens een mailtje naar Consuwijzer sturen om te informeren wat je rechten zijn, en of het niet toch verzet zou kunnen worden :o .
https://www.consuwijzer.nl/

Gaat om een hotel in Duitsland en daar kan de Consuwijzer niks mee helaas.

Manlief vertelde mij dat hij wel nog een mailtje voorbij zag komen dat ze ons tegemoet wilde komen...
Ja ja met 100E korting op een volgende boeking (met dezelfde tijdsduur/arrangement). :+

Wanneer zou je gaan en in welk Bundesland? Het kan namelijk zijn dat je recht hebt op geld terug ivm negatief reisadvies/verplicht quarantaine. Dit is echter van Bundesland tot Bundesland verschillend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:34

Zijn er mensen die inmiddels maar iets in Nederland hebben geboekt voor komende zomer ipv het buitenland?

Wij hebben geen vakantie geboekt, maar gaan altijd op de bonnefooi in het hoogseizoen naar het buitenland. We hebben wel een periode vaststaan die ivm mijn man's werk ook niet kan wijzigen. Wij kunnen dus niet (een) maand(en) afwachten en dan alsnog gaan. Het zou voor ons echt niet uit maken welke grenzen er opengaan, want dan zouden we daar de reis wel op aanpassen, maar ik betwijfel of de grenzen op tijd opengaan en of ze überhaupt deze zomer opengaan voor massatoerisme.
Ik denk er nu over na om in Nl ergens een huisje in het bos te huren, maar zou dan stiekem ook wel weer balen als de grenzen alsnog opengaan voor toerisme en ik dan aan het huisje vast zit :+

En ja, ik weet het, luxeprobleem, staat totaal niet in verhouding tot alle overledenen etc, maar dit is een vakantietopic en ik vroeg me af hoe anderen ermee omgaan.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:49

Wij hebben voor juni in Nederland geboekt ipv Griekenland. Na de persconferentie dat er weer wat meer kan en mag.
Wel rustige plaatsen.

September zien we wel hoe de wereld er uit ziet.

Ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ben straks toe aan vakantie en als ik thuis blijf ga ik toch werken bij tekorten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:58

Hier zien we het ook wel. Hier beide onderwijs dus al dan wel in de zomervakantie wel wat ruimte. Kan het niet, dan kan het niet. En wordt het helaas pas volgend jaar. Wel extra balen omdat vorig jaar door ziekte ook niet kon door gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:01

lenaa_tje schreef:
Hier zien we het ook wel. Hier beide onderwijs dus al dan wel in de zomervakantie wel wat ruimte. Kan het niet, dan kan het niet. En wordt het helaas pas volgend jaar. Wel extra balen omdat vorig jaar door ziekte ook niet kon door gaan.

Nou ja, ik zit dus ook in het onderwijs en heb die 6 weken speling, maar mijn man niet. En afwachten hoe alles loopt en in het laagseizoen gaan is voor ons dus geen optie.
Vandaar dat ik echt wel nu wil nadenken over een eventueel alternatief om er toch even uit te zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:25

Goof schreef:
Zijn er mensen die inmiddels maar iets in Nederland hebben geboekt voor komende zomer ipv het buitenland?

Wij hebben geen vakantie geboekt, maar gaan altijd op de bonnefooi in het hoogseizoen naar het buitenland. We hebben wel een periode vaststaan die ivm mijn man's werk ook niet kan wijzigen. Wij kunnen dus niet (een) maand(en) afwachten en dan alsnog gaan. Het zou voor ons echt niet uit maken welke grenzen er opengaan, want dan zouden we daar de reis wel op aanpassen, maar ik betwijfel of de grenzen op tijd opengaan en of ze überhaupt deze zomer opengaan voor massatoerisme.
Ik denk er nu over na om in Nl ergens een huisje in het bos te huren, maar zou dan stiekem ook wel weer balen als de grenzen alsnog opengaan voor toerisme en ik dan aan het huisje vast zit :+

En ja, ik weet het, luxeprobleem, staat totaal niet in verhouding tot alle overledenen etc, maar dit is een vakantietopic en ik vroeg me af hoe anderen ermee omgaan.

Wij hebben hetzelfde dilemma en hebben besloten niets te doen.
Geen vakantie waarschijnlijk voor ons dit jaar.

Misschien een luxe wellness weekend in het najaar of zo.

Maar in NL op vakantie in de bouwvak waar wij aan vast zitten zie ik niet zitten qua drukte.
Bos hebben we gelukkig naast de deur en een heel fijn huis.
Denk dat dat wel meeweegt.
Als we op een flat of appartement zouden wonen of in een drukke wijk, zou ik eerder de neiging hebben om te gaan.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:28

Ik deel je gevoel Goof.. Vakantie in Nederland vind ik niet zo sprankelend. Ik twijfel nog of ik dan niet liever in mn eigen huis blijf. En ben ook wel weer "bang" om aan het kortste eind te trekken dat alles al volgeboekt is :Y)

Ik vraag me trouwens ook erg af of vakantie wel vakantie word. Vakantie bestaat bij mij toch altijd wel uit op heel veel terrasjes zitten, en daar zal iedereen denk ik best in beperkt gaan worden.

Wij zouden in juni een paar weken naar Jordanie of Amerika ofzo gaan, hadden gelukkig nog niks geboekt, maar zijn nu van plan de weken verlof maar te spreiden over elke maand (juni, juli, augustus) 1 week. Ik weet ook allemaal niet zo goed wat nu wijsheid is.