Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:43

Ik ga voor het eerst een rode periode in, eens kijken of ik rustig naar de horizon en mijn doel kan blijven kijken. Als alles groen is, is het toch anders.

ASML staat erg laag nu toch? Kopen, of niet?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:15

Vandaag het boek beleggen voor dummies gekocht :D enige tijd geleden al met kleine bedragen wat losse aandelen gekocht en weer verkocht, maar echt spaargeld voor langere termijn inleggen vind ik toch best spannend. Ik lees hier al een tijdje mee en wil toch wel wat spaargeld in een etf gaan stoppen. Ben me nu een beetje erin aan het verdiepen welke. Mag ik vragen voor welke etf of meerdere jullie hebben gekozen en waarom?
En begin ik best met het bedrag wat ik nu voor langere tijd kan missen of splits ik dat op om elke maand een kleine bedrag in te leggen en zo eventuele schommelingen in aanschaf bedrag te spreiden?
Ik ga ook eerst lekker op het gemakje het boek doorlezen om alle termen wat beter te begrijpen.

secricible

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:54

Ik heb vandaag mijn eerste inleg gedaan en aandelen gekocht via een ETF (vanguard S&P 500).
Ik wil zo passief mogelijk beleggen dus gewoon iedere maand inleggen, aandelen kopen en buy&hold. Niet zelf handelen, hoogstens een beetje voor de lol.
Ik ga dus voor de grotere stabielere ETF's met uitgebreide spreiding.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:27

secricible schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste inleg gedaan en aandelen gekocht via een ETF (vanguard S&P 500).
Ik wil zo passief mogelijk beleggen dus gewoon iedere maand inleggen, aandelen kopen en buy&hold. Niet zelf handelen, hoogstens een beetje voor de lol.
Ik ga dus voor de grotere stabielere ETF's met uitgebreide spreiding.

Dat is inderdaad ook mijn intentie :j alleen dus nog even aan het kijken met welke etf.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 01:43

Ipv de S&P500 kan je wellicht beter een wereldindex kopen (e.g., Northern Trust All World of VanGuard All World) Met de S&P500 zit je enkel in Amerika.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 07:53

Die staat idd ook nog op mijn lijstje (de NT), maar kon ik niet vinden bij degiro? Heb nu ishares world in mijn favo's gezet voor later, maar daar had je zoveel varianten van (wat voor verschil maakt "core" wel of niet?) Dat ik hem niet aandurfde.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 08:59

Maar bijvoorbeeld vanguard staat diverse keren in de lijst met verschillende namen, hoe bepaal ik dan welke ik kies, waar baseer ik dat op en waar kan ik die info vinden? En bijvoorbeeld all world staat 4 keer in de lijst, wat maakt dan het verschil welke je kiest?
Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:32

Ik zal zo even langer antwoorden. Maar het ligt aan op welke beurs het genoteerd is. En deze zijn allemaal in euro, maar dat verschilt ook nog wel eens.
Het langere nummer wat je ziet is ook belangrijk dat is eigenlijk het nummer waaraan je ze kan herkennen en opzoeken. Bijvoorbeeld om te checken of je de goede hebt. (Geen oplichters bijvoorbeeld)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:56

Een ETF is als het ware een emmer met daarin aandelen. Als je dus een ETF koopt koop je een stukje van de emmer, dus geen los aandeel.
De "makers" van die emmer, in dit geval Vanguard staat als eerste. Vanguard heeft dus meerdere van die emmers (ETF's) gemaakt en is een vrij bekende en betrouwbare maker.

Daarna komt als het ware de inhoud van de emmer. Dit zul je moeten googlen. S&P500 is bijvoorbeeld de 500 grootste Amerikaanse bedrijven, FTSE all world gaat over een wereldwijd mandje (bedrijven uit allerlei landen zitten hier in)

Dan heb je ook nog verschillende vormen van 1 bepaalde ETF, bijvoorbeeld de VAnguard S&P500 zie je er 2x in staan. Dat vind ik zelf nog een beetje vaag, maar dit is de beurs (je heb de TDG en de EAM). De EAM is euronext Amsterdam, de TDG is de Tradegate exchange. Ik heb hier gekozen voor de Amsterdamse beurs.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:23

Ik gebruik deze site om te kijken welke bedrijven er allemaal in de ETF zitten.

https://www.justetf.com/en/

Bij de Vanguard s&p 500, de bovenste uit jouw afbeelding, zijn dat o.a. deze bedrijven.
Afbeelding

Als er diss achter staat geeft het aandeel dividend uit. Staat er ACC, dan stoppen ze de winst terug het aandeel.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:49

secricible schreef:
Die staat idd ook nog op mijn lijstje (de NT), maar kon ik niet vinden bij degiro? Heb nu ishares world in mijn favo's gezet voor later, maar daar had je zoveel varianten van (wat voor verschil maakt "core" wel of niet?) Dat ik hem niet aandurfde.

Northern trust kan je alleen kopen bij de grootbanken inderdaad (Rabo, ABN, wellicht nog andere). Als je via deGiro inlegt kan je inderdaad voor VanGuard All-World kopen. Je kunt voor VWRL of VWCE gaan. Bij VWRL krijg je het dividend op je degiro rekening gestort (daar moet je wel een beetje voor betalen, zie degiro - kosten dividend). Bij VWCE wordt dividend automatisch opnieuw geinvesteerd.

Volgensmij kan je als Nederlander gratis op de EAM (Euronext Amsterdam) beleggen (VWRL is daar aangesloten). XET kost 2,50 per jaar.

Zie hier nog meer info:
https://www.financieelonafhankelijkblog ... l-vs-vwce/

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:17

Kaplaars schreef:
Ik gebruik deze site om te kijken welke bedrijven er allemaal in de ETF zitten.

https://www.justetf.com/en/

Bij de Vanguard s&p 500, de bovenste uit jouw afbeelding, zijn dat o.a. deze bedrijven.
[ [url=m/tNBEbd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als er diss achter staat geeft het aandeel dividend uit. Staat er ACC, dan stoppen ze de winst terug het aandeel.

Hoe zit dit dan met de 500 S&P , die heb ik zonder "Diss" erachter en die keert gewoon dividend uit :j
bij de All-world staat er inderdaad wel Diss achter , krijg ik ook dividend van.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:03

Geen idee! :D Wie weet zitten er meer ervaren beleggers die dat uit kunnen leggen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:25

secricible schreef:

Wij hebben iShares, zou even na moeten vragen welke maar volgens mij stoxx global ofzo

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:50

Diss betekent dat je eventueel dividend op je rekening gestort krijgt, bij Ass wordt het dividend direct herbelegd in het fonds zelf.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:09

Hier nog steeds maandelijks braaf ETFjes aan het kopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:51

Wanneer zouden die eens aantrekken he? Wij zijn iedere maand flink aan het bijkopen maar er gebeurt niets spannends. We zijn ruim 2 jaar geleden begonnen met ETFs kopen en we hebben ongeveer onze inleg, geen winst en geen verlies..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:59

De afgelopen 2 jaar is het ook niet heel spannend geweest in de etf's. In 2020 was het interessant om in te stappen, nu is het vooral hopen dat het niet omlaag gaat en lekker dividend cashen en weer investeren. Ik heb vorige week weer VWRL gekocht, ga nu weer elke maand inleggen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:32

Persoonlijk vind ik etf's echt supersaai. Heb destijds alles daarvan verkocht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:01

Ik vind het juist heel fijn dat saaie :')

Heb ook gewone aandelen en crypto geprobeerd maar dat krijg ik de zenuwen van :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:03

ja, doe mij ook maar saai met een lange horizon. Gewoon rustig aan, niet teveel aandacht er aan hoeven besteden :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:06

}>
Iinge_ schreef:
Persoonlijk vind ik etf's echt supersaai. Heb destijds alles daarvan verkocht.

Wij doen het echt voor de superlange termijn en begrijpen te weinig van reguliere aandelen. Ik wil gewoon winst maken zonder stress :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:24

ETF's zijn ideaal als je zonder al te veel gedoe en risico toch wat rendement wil halen :j
Wij hebben er in het begin een aantal gehad, maar uiteindelijk weer verkocht omdat we wat meer winst wilden.. Niet dat we nu zo veel meer verdienen :+ De hele aandelenmarkt lijkt de afgelopen paar jaar nogal stil te staan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:50

Het is ook al uitgezocht en bewezen dat ETFs net zoveel of zelfs rendement opleveren dan risicovoller beleggen. Dus daarvoor hoef je het zeker niet te laten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:06

Als je naar het gemiddelde kijkt dan ligt het inderdaad dicht bij elkaar, maar bij aandelen kun je, als je net de juiste aandelen koopt, wel heel veel meer winst maken dan met ETF's. Op Alfen hebben we bijvoorbeeld een aantal jaren geleden 440% gemaakt in een paar maanden tijd. Dat is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Shell zat rond de 100% winst toen we hem verkochten.
We hebben een paar aandelen die alleen aan dividend al 5 tot 7% uitkeren, en daar komt de koersstijging nog bovenop.