Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:41

[***] schreef:
Oorspronkelijk was de mens heel veel buiten, iets me jagen en verzamelen enzo, hoe kan het dan dat er nu zoveel mensen zijn met huidkanker terwijl we juist zonnebrand hebben nu? De mens moet toch juist 'ontworpen' zijn om veel buiten onbeschermd in de zon te kunnen zijn zonder daar ziek van te worden, net zoals andere dieren?

Daar is een perfect wapen voor, namelijk een donkere huid hebben :D Al ben je er dan overigens ook niet immuun voor. Maar op de plek waar wij leven heeft dat tot nadelig gevolg dat je kans hebt te weinig vitamine D via de huid op te nemen, juist omdat er minder (krachtige) zon is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:07

[***] schreef:
Oorspronkelijk was de mens heel veel buiten, iets me jagen en verzamelen enzo, hoe kan het dan dat er nu zoveel mensen zijn met huidkanker terwijl we juist zonnebrand hebben nu? De mens moet toch juist 'ontworpen' zijn om veel buiten onbeschermd in de zon te kunnen zijn zonder daar ziek van te worden, net zoals andere dieren?

Huidkanker (en andere kankers) krijg je alleen als je lang genoeg bent blijven leven om het te krijgen.
Als de meeste mensen voordat ze de kans krijgen om kanker te ontwikkelen al aan iets anders overlijden, dan zijn er dus vanzelf niet veel kankergevallen in een populatie. 'Te veel zon' is pas schadelijk als je 'te weinig eten' of 'te veel roofdieren' weet te overleven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:20

En dan nog is huidkanker vaak (ik zeg niet altijd!!!) minder gevaarlijk/uitzaaigevoelig dan bv alvleesklierkanker.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:39

En wie zegt dat zonnebrand (en alle andere smeerseltjes) niet op de een of andere manier kankerverwekkend is...

En daarbij, vroeger waren ze het meer gewend, denk ik.
Zoals ze nu lekker gaan liggen bakken in de zon, dat gebeurde vroeger niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 05:47

En wat dacht je van de ozonlaag, een natuurlijke barrière tegen UV straling die door de mens afgenomen is. :)

Citaat:
Vermoedelijk duurt het tot de tweede helft van de 21e eeuw vóór de ozonlaag volledig hersteld is. Ook dan zijn we nog niet uit de problemen, want de toegenomen ultravioletstraling op aarde, ontstaan doordat de dunnere ozonlaag minder straling tegenhoudt, heeft pas veel later zijn uitwerking. Er wordt verwacht dat de ultravioletstraling op het noordelijke halfrond rond 2020 zijn maximum bereikt, en de eerste helft van de 21e eeuw het aantal gevallen van huidkanker en zonnebrand als gevolg van de ozonafname zal toenemen.

Alles bij elkaar, zeker ook de langere levensverwachting, maakt de toegenomen aantal huidkankerpatiënten te verklaren..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:57

[***] schreef:

We hadden nog geen gat in de ozonlaag

Edit: zie bericht van captain

Daarnaast is onze leefstijl verre van gezond geworden; ongezond bewerkt eten en te weinig beweging, luchtvervuiling en landbouwgif helpt ook niet ;)

Britta31

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:43

Er was een topic over rijden zonder jas en waar laat je de mobiel met een buitenrit.Weet iemand waar ik dat kan vinden?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:15

Waarom ik toch continu wordt afgewezen als ik via achteraf betaaldiensten als Klarna, Afterpay, etc. probeer te betalen?? Ook voor lage bedragen (<30 euro). Ik heb geen schulden, ben nooit een wanbetaler geweest... En zelf willen ze er nooit uitgebreider antwoord op geven waarom dan niet. Word er echt een beetje kriegel van. Iemand een idee hoe dat werkt? :?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:19

Memories schreef:
Waarom ik toch continu wordt afgewezen als ik via achteraf betaaldiensten als Klarna, Afterpay, etc. probeer te betalen?? Ook voor lage bedragen (<30 euro). Ik heb geen schulden, ben nooit een wanbetaler geweest... En zelf willen ze er nooit uitgebreider antwoord op geven waarom dan niet. Word er echt een beetje kriegel van. Iemand een idee hoe dat werkt? :?

Hoe is de buurt waarin je woont? Ze kijken vaak naar je adres. Als de buurt slecht bekend staat, dan krijg je minder betaalopties.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:19

Ben je wel 18+?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:29

Als je een abbonement inclusief mobiel neemt wordt je tegenwoordig BKR geregistreerd, wellicht heb je dat?
Beter kan je dus gaan voor sim-only en een los toestel kopen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:31

Shanna schreef:
Als je een abbonement inclusief mobiel neemt wordt je tegenwoordig BKR geregistreerd, wellicht heb je dat?

Heb ik ook maar kan gewoon afterpay gebruiken!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:36

Ik ben idd wel 18+, en heb een sim-only abonnement dus dat is het ook niet. Denk dat het eerder dan toch de buurt is misschien. Woon in een van de slechts bekend staande wijken van de stad :o Toch jammer dan als dat het zou zijn en dat ze direct al niet verder kijken dan het adres.
Met de eigen achteraf betaaldienst van bol.com bijvoorbeeld kan ik wel elke keer netjes achteraf betalen, ook voor grotere bedragen nu. Het zijn echt die losstaande bedrijfjes die zo moeilijk doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:41

Shanna schreef:

Alleen wanneer je meer dan 250 euro voor de telefoon betaald in het abonnement. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:21

Captain schreef:
En wat dacht je van de ozonlaag, een natuurlijke barrière tegen UV straling die door de mens afgenomen is. :)

Citaat:
Vermoedelijk duurt het tot de tweede helft van de 21e eeuw vóór de ozonlaag volledig hersteld is. Ook dan zijn we nog niet uit de problemen, want de toegenomen ultravioletstraling op aarde, ontstaan doordat de dunnere ozonlaag minder straling tegenhoudt, heeft pas veel later zijn uitwerking. Er wordt verwacht dat de ultravioletstraling op het noordelijke halfrond rond 2020 zijn maximum bereikt, en de eerste helft van de 21e eeuw het aantal gevallen van huidkanker en zonnebrand als gevolg van de ozonafname zal toenemen.

Alles bij elkaar, zeker ook de langere levensverwachting, maakt de toegenomen aantal huidkankerpatiënten te verklaren..

Ik blijf maar binnen vandaag denk ik :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:19

Waarom word ik amper bruin? Ik ben voor een blanke behoorlijk getint. Niveau: waarom draag je blauwe lenzen? Sorry dat zijn mijn eigen ogen.

Gisteren ontkwam me de zon, niet gesmeerd en rustig aan het werk in de tuin, fikse verkleuringen. Niet verbrand maar je ziet zeer duidelijk de verkleuring en zelfs dat oogje van mijn bh bandje is overduidelijk te zien. Aangezien ik altijd veilig zon vandaag braaf ingesmeerd met factor 30 eenmalig. En nu komt er amper een verkleuring door. Wat ik juist zo graag wil.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:26

Janine1990 schreef:
Waarom word ik amper bruin? Ik ben voor een blanke behoorlijk getint. Niveau: waarom draag je blauwe lenzen? Sorry dat zijn mijn eigen ogen.

Gisteren ontkwam me de zon, niet gesmeerd en rustig aan het werk in de tuin, fikse verkleuringen. Niet verbrand maar je ziet zeer duidelijk de verkleuring en zelfs dat oogje van mijn bh bandje is overduidelijk te zien. Aangezien ik altijd veilig zon vandaag braaf ingesmeerd met factor 30 eenmalig. En nu komt er amper een verkleuring door. Wat ik juist zo graag wil.

Dit hangt van je huidtype af.
Je zou factor 20 kunnen proberen, maar met het weer van vandaag zou ik toch gaan voor goed smeren en dan maar even wat minder gekleurd raken. De zonkracht was vandaag dusdanig sterk dat dit haast gevaarlijk is en zeker met de wind die er staat is het heel verraderlijk.
Ik verbaasde me er vanmiddag ook over toen ik over de dijk fietste, overal lagen mensen te zonnebaden in hun bikini of blote bast. Die lagen allemaal weg te fikken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:26

Huh, verkleur je nou wel of niet? Je zegt eerst dat je niet bruin bent en dan ben je weer te erg verkleurd en dan ben je weer zo bruin dat je ogen nep lijken... Ik snap het verhaal niet :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:38

Bedankt voor de tip Jolien! Ik ga factor 20 erbij aanschaffen. Echt dat bakken deed ik vroeger wel, maar ik bedank er nu echt voor. Ik wil minimaal 100 worden en gezond ook.

Sheran schreef:
Huh, verkleur je nou wel of niet? Je zegt eerst dat je niet bruin bent en dan ben je weer te erg verkleurd en dan ben je weer zo bruin dat je ogen nep lijken... Ik snap het verhaal niet :P

Ik ben getint van mezelf, ik word nooit wit, behalve in mijn gezicht.

Ik krijg de prikpil, in mijn bil. En krijg in de winter best wel eens de vraag of ik op vakantie ben geweest.
Is beetje lastig uitleggen aangezien ik gewoon blank ben.

Alleen met zonnebrand verkleur ik niet verder. Zeg maar van nature vrij donker, zonder zonnebrand word ik een negerinnetje en met blijf ik mijn eigen kleur. :/

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:44

ik verkleur niks ook. twee dagen volle zon en nogsteeds zo wit als n a4’tje

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:46

Ik vraag me af. Kan de zon ook vet verbranden? :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:48

Trui schreef:
ik verkleur niks ook. twee dagen volle zon en nogsteeds zo wit als n a4’tje

Ik hoop dat je je wel insmeert!

Je schrijft zo wit als een A4, maar jij bent ook heel wit van jezelf? Heel stom, maar dat vind ik dan weer niet zo gek. In het kader van terugkaatsing van het licht. Maar misschien is dat wel gewoon bullshit. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:49

san4nie schreef:

Gooi een speklap op de motorkap van een auto in de zon... Dat werkt vast wel...

Maar lichamelijk vet? Niet direct, maar ik heb met dit weer nooit trek en zweet wel. Dus dat gaat lekker met de kilo's :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:00

Ligt gewoon aan je pigment. De een verbrand snel de ander niet. Zo ook met bruinen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:06

san4nie schreef:

Enkel door minder eten, wat vaak voorkomt bij warm weer omdat je hongergevoel dan vaak minder is en omdat bij hogere temperaturen je hartslag wat hoger ligt dan gemiddeld.
Maar ditzelfde effect krijg je in theorie ook wanneer je naar de sauna gaat.