Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:17

Mwa ik vond Marans niet zo bijzonder. Ik zou gaan voor de Bresse of de Mechelse koekoek.

Ross 308 heb ik vorig jaar ook een ronde van gaan, ging hier wel goed. Wel een paar doden, maar daar mankeerde ook duidelijk wat aan. En die waren allemaal in de eerste week al weg. De rest heeft het allemaal goed overleefd.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:42

Bij het slachten van de Ross 308 zijn er toen bij ons een stel afgekeurd omdat ze van binnen niet goed/ziek waren, dus daar zou ik ook even goed op letten.

Wij krijgen dit jaar broedeieren van verschillende kippenrassen. Oa Mechelse koekoek, Noord Hollandse blauwe, Chaams hoen, Brabanter, kraaikop enz
Heel benieuwd hoe die allemaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:38

Ik heb wat rondgekeken en gezocht. Wij gaan het met de groothoender faverolle proberen. Ze broeden blijkbaar zelf ook nog erg goed dus ik hoop dat het allemaal lukt via natuurbroed :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:44

Wij hebben altijd veel natuur broed gehad met aantallen kuikens tussen de 2 en 15. Vorig jaar hebben we denk ik rond de 50 kuikens gehad. Daar gaan we een paar van dood, worden een paar opgegeten door vogels en ratten dus dan blijft ongeveer de helft over :+

Onze volgende ren ga ik wel iets meer afsluiten denk ik, deze hier was wel erg open..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:47

DeMolenhoek schreef:
Ik heb wat rondgekeken en gezocht. Wij gaan het met de groothoender faverolle proberen. Ze broeden blijkbaar zelf ook nog erg goed dus ik hoop dat het allemaal lukt via natuurbroed :)

Oh die zijn wel interessant! Ook nog grappig om te zien ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:47

Kan je eigenlijk het hele jaar door kippen aanschaffen? Of is dat meer een winter/lente-dingetje?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:55

zo mijn begin is gemaakt. Gister aardig wat kweekbakken gevuld met verschillende groenten. Ik moet het buiten nog in orde gaan maken. Heb al wel zo'n kweektunnel aangeschaft. Ik ben benieuwd of en wat er van gaat lukken. Ik heb normaal niet zulke groene vingers.

Kippen zijn hier weer goed aan de leg, 4 eitjes per dag van 5 kippen (gemixt ras/NH Blauw).

Vorig jaar heb ik een broedsel gehad, 9 kuikens, er zijn er 4 dood gegaan helaas, en 4 heb ik er verkocht, dus maar 1 over... op zich goed want ik heb nog niet zo'n grote ren, dat wil ik nog een keer veranderen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:17

Century schreef:
Kan je eigenlijk het hele jaar door kippen aanschaffen? Of is dat meer een winter/lente-dingetje?

Volwassen kippen wel, broedeieren en kuikens word moeilijker, maar ook die worden in de winter aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:22

Hier ook eindelijk weer wat eitjes :)

Century: Ik heb al mijn ligkippen in de winter aangeschaft :) Ik heb nu ook kuikens zitten maar voor enkelen is het te koud. De echte vleeskuikens zijn direct ziek als ze vanonder de warmteplaat komen. Heb daardoor al veel uitval gehad. Het andere ras dat ik heb zitten heeft dit totaal niet en doet het gewoon super. Dus kuikens kunnen ook maar de kans op meer uitval is groter.

Heeft het bij jullie ook zo gestormt? Hier is de hooiruif gaan vliegen. Heeft het helaas niet overleefd. Overigens lijken alle nieuw geplante bomen en struiken te schieten, buiten 1. Superblij mee want gaat over een 30 stuks ongeveer.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:59

Century schreef:

Ja, dat kan het hele jaar wel. Houd er met broedeieren/kuikens rekening mee dat nesten vroeg in het jaar vaak in verhouding meer hanen schijnen te hebben, en late nesten meer hennen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:00

julius_juut schreef:
Century schreef:

Ja, dat kan het hele jaar wel. Houd er met broedeieren/kuikens rekening mee dat nesten vroeg in het jaar vaak in verhouding meer hanen schijnen te hebben, en late nesten meer hennen.

Waar is dat op gebaseerd?
Ik had vorig jaar in mijn 2 vroege nesten juist bijna geen hanen (4 van 15), in de nesten daarna meer 50/50.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:11

Hier ook weinig hanen, dus denk ook niet dat het klopt haha

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:03

De 60+ jaar ervaring van mijn kippenkwekende oom. :P Hier zelf ook het idee, maar zelf niet genoeg nesten gehad om daar echt iets over te kunnen zeggen. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:11

DeMolenhoek schreef:

Deze hebben wij ook gehad :j goede broeders/moeders, voldoende eieren en goed vlees.

Mocht een van jullie nog een nestje geheel blauwe of geheel witte kittens weten voor niet teveel (max €50,- per kitten) wij zoeken nog twee kittens die onze boerderij vrij mogen houden van muizen. Wij hebben er niet zoveel, maar bij een van de buren zit de hele tuin vol :+ en deze gaan vanzelf onze kant op als daar geen ruimte meer is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:17

julius_juut schreef:
De 60+ jaar ervaring van mijn kippenkwekende oom. :P Hier zelf ook het idee, maar zelf niet genoeg nesten gehad om daar echt iets over te kunnen zeggen. :)

Kan maar zo dat het met de warmte wat gemixt is vorig jaar, ik noem maar wat.
Wel interessant om bij te houden!
Ik houd het zelf wel altijd bij in een schriftje hoeveel hennen en hoeveel hanen ik in welk nest heb.
Na een paar jaar kan ik dan ook misschien wel een trend gaan zien.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:39

Ik ga me waarschijnlijk eerst even richten op de kippentuin inrichten als we verhuisd zijn, dus met name (al wat grotere) fruitbomen. Dat moet binnenkort ivm seizoen, dus kippen moet dan even wachten want dan moet ik opnieuw sparen voor het hok (ik heb veel te grootse plannen haha). Vandaar mijn vraag :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:02

Djoena schreef:
DeMolenhoek schreef:

Deze hebben wij ook gehad :j goede broeders/moeders, voldoende eieren en goed vlees.

Mocht een van jullie nog een nestje geheel blauwe of geheel witte kittens weten voor niet teveel (max €50,- per kitten) wij zoeken nog twee kittens die onze boerderij vrij mogen houden van muizen. Wij hebben er niet zoveel, maar bij een van de buren zit de hele tuin vol :+ en deze gaan vanzelf onze kant op als daar geen ruimte meer is.

Is zo'n boerderijkat via asiel dan geen optie? Daar zoeken ze eigenlijk altijd wel een goed plekje voor. Of wil je ze 's nachts in huis hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:53

Interessant! Straks eens nader naar kijken :)

Ik vrees dat 1 van onze kippen een beurse kont heeft momenteel O:)

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:39

Tamary, hebben we aan gedacht, maar we willen de katten ook in huis hebben en ook kunnen knuffelen (kids he haha!) :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:39

DeMolenhoek schreef:
Interessant! Straks eens nader naar kijken :)

Ik vrees dat 1 van onze kippen een beurse kont heeft momenteel O:)

[ [url=m/Zs4bMg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohh dat zou een mooie dubbeldooier kunnen zijn haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:42

Was een dubbele dooier inderdaad. Heeft zonet heerlijk gesmaakt :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:43

DeMolenhoek schreef:
Was een dubbele dooier inderdaad. Heeft zonet heerlijk gesmaakt :D

Ohhh lekker :9 :):)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:26

Afbeelding

Ben bezig met de indeling van de tuin hoe ik het zou willen hebben. Dit is mijn huidige idee. Niet alles gaat dit jaar plaatsvinden hoor :P (oranje = dit jaar). En mogelijk verandert er nog het een en ander.
Ben benieuwd naar jullie mening! De bedoeling is dat de kippen dus in dit omheinde stuk gaan lopen. Het gele omheinde stuk zou mogelijk een overdekte ren kunnen worden, als dat nodig zou zijn. Het kippenhok zit daar dan in. De rest is niet overdekt.
Gele plek = zanderig stuk met al bestaande bomen (berken enzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:31

Ik heb krentenboompje even moeten googlen. Nog nooit van gehoord! Ziet er netjes uit :)