wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:46

maralyn schreef:
Bijzondere aannames ninx.
Waar schrijf ik dat ik meer empathie heb voor de mens?

Dat spreekt voor zich, je eet immers wel het dier. Ik kan dat niet. Dat is geen oordeel maar een constatering.

Zo romantisch geschreven is het niet.
Ja... welzijn er om heen mag betrr. Daarom zoek ik uit wáár mijn etenswaar weg komt. Terwijl jij dit n beetje weg wuift.

Jij hebt de middelen en die luxe wellicht, 99% van de vleesconsumenten eet vlees dat niet afkomstig is van een gezellig buurtboertje die zelf zijn Bella 93 naar de buurtslager brengt. Maar uit grote 'vleesfabrieken' wanneer kwantiteit meer van belang is dan kwaliteit.

Waar ik achter sta eet ik.
Varkens zijn slim. Maar niet bewust van het feit dat hij morgen op mn bord komt.
Het slachten hoeft ook niet zo heftig te zijn. Mits het correct gebeurd.
Ik heb twee x zelf mogen schieten. Varken rende niet weg voor mij terwijl hij dat wel had gekund. Pats en hij was dood. Én lekker.

Ze zijn zich bewust van hun leefomstandigheden. Dat het na dat treurige bestaan ook nog eens erg vaak verre van gladjes verloopt is helaas ook bekend.

Tuurlijk... kan alles beter.
Maar dát hoor je mij nergens verweren.

Ik sta en blijf er achter staan.

Dat staat je vrij.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:51

Lillith24 schreef:
Pot verwijst de ketel? Wie voelt zich hier nu verheven met je "ik wil lekker geen kinderen". Succes met je leven!

Je kunt er moeilijk omheen dat moeder Aarde waarschijnlijk blijer is met een vleeseter die geen nieuwe vervuilers op de wereld zet, dan met een veganist die zich voortplant. Iets met oogkleppen....

maura schreef:
Het is ongetwijfeld bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. Maar feit is dat je het gedrag van anderen niet kunt veranderen, wel dat van jezelf. Dus je kunt niet zorgen dat anderen stoppen met onzin verkondigen (en laten we wel wezen, overal en zeker ook in dit topic is nog een hoop méér onzin verkondigd dan alleen maar dat vleesetende mensen de wereld kapot zouden maken). Wat je wel kunt doen, is zelf je verstand gebruiken en bijvoorbeeld dóórvragen wanneer mensen onzin verkondigen zodat ze mogelijk zelf ook ontdekken dat het net een beetje anders in elkaar zit dan ze dachten of dat jouw conclusie over hun bewering (bijvoorbeeld dat ze als een Messias aanbeden wensen te worden) net zo goed onzin is.

Eens. Er is alleen 1 probleem: een bepaalde groep mensen weigert zijn/haar oogkleppen af te zetten en toe te geven dat er vleeseters op de wereld zijn die beter bezig zijn voor het milieu dan misschien wel zij zelf. En ik weiger het gepreek van deze mensen maar voor lief te nemen. Ik heb al tig keer gevraagd om oogkleppen af te zetten, als dat al te veel gevraagd is dan wordt het lastig discussiëren. Ik vraag niet om vleeseter te worden. Lekker zelf weten, leven en laten leven. Maar dat adoreren van veganisme in z'n algemeen, ik krijg er zo langzamerhand wat van.
Mijn vergelijking met een Messias kun je onzin vinden, ik heb erbij gezegd dat het zo op veel mensen overkomt. Prima als jij het onzin vindt, een gevoel is een gevoel en voor veel mensen is de vergelijking geen onzin ;)

maura schreef:
Overigens geldt dat andersom trouwens net zo goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar het beeld dat 'boeren' hebben over 'Den Haag'. Ik denk dat een hoop boeren geen idee hebben hoeveel een Marianne Thieme bijvoorbeeld weet over de sector, het zou zomaar kunnen dat zij er meer van weet dan veel boeren zelf.

De hoge heren in Den Haag die volgens jouw wellicht meer verstand van de sector hebben dan boeren zelf, hebben té lang geen plan voor de lange termijn op weten te stellen. Wat er nu in de melkveehouderij gebeurt: snelheidslimiet op een weg waar voorheen 50 km/u gereden mocht worden intrekken en vervolgens aan het eind van de weg gaan flitsen en boetes uitdelen omdat men toch te hard rijdt. Ondernemers worden nu gestraft omdat ze ondernemen. Een veehouder met kinderen, die wil net als alle andere ouders, zijn kinderen een toekomst bieden. Schaalvergroting was voor velen de enige optie om het hoofd boven water te houden. En nu? Nu staan er nieuwe stallen, die wéér verbeterd zijn wat dierenwelzijn én milieu betreft tov tien jaar geleden, -gedeeltelijk- leeg. Leeg mede door het wanbeleid dat de slimme meneren in Den Haag jarenlang hebben gevoerd. Veehouders zijn de trekpoppen van Den Haag, ze hebben te handelen naar hoe de (Brusselse) vlag er op dat moment bij hangt. Heel vreemd dat boeren over het algemeen niet zo'n hoge pet op hebben van "Den Haag".

maura schreef:
Wat naar mijn idee echt zou helpen, is wanneer problemen en misstanden erkend worden en actief worden aangepakt. Je kunt als varkenshouder wel roepen dat je de beelden van dat slachthuis net zo erg vindt of misschien nog wel erger dan de gemiddelde burger, maar dat zet verder geen zoden aan de dijk. Je imago schiet er meer mee op wanneer je een afvaardiging van de sector naar de verantwoordelijke partij stuurt, maatregelen tegen de eindverantwoordelijke eist en een onderzoek naar de systeemfouten waardoor dit soort excessen mogelijk zijn. Alleen zie ik dat niet gebeuren en om die reden blijft de varkenshouderij voor mij een op z'n best dubieuze sector. En dat staat dan nog los van het feit dat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat varkens zeer intelligente en sociale dieren zijn en dat het daarom volstrekt onethisch is om ze in het huidige bulkproductiesysteem te houden.

Met het eerste gedeelte ben ik het eens, puur vanwege het feit dat het inderdaad effectiever is dan niets doen. Ik vind het wel frustrerend dat varkenshouders dan eigenlijk de rotzooi van een ander op moeten ruimen, alsof zij verantwoordelijk zijn voor wantoestanden in het slachthuis. Ik snap dat je in een productieketen sterk verbonden bent met andere bedrijven in die keten, maar als je andersom redeneert: er komen wantoestanden in een varkensstal aan het licht, gaat er dan een groep directeuren van slachthuizen ook even verhaal halen bij de varkenshouder in kwestie?
Daarnaast staat de reguliere varkenshouderij al met 2-0 achter en kan de sector het ook niet mooier maken dan het is. Ook ik sta niet achter deze vorm van vleesproductie, net als de reguliere pluimveehouderij.

En, het maakt voor mij niet uit in hoeverre een dier intelligent of sociaal is. Geen enkel dier zou in de huidige bulkproductiesystemen, zoals die in de varkens- en pluimveehouderij, gehouden moeten worden. Ik gun onze kippen een fijn leven waarin ze zich als kip kunnen uitleven, ook al krijg ik niet bepaald de indruk dat ze zo bijster intelligent zijn :+

maura schreef:
Helemaal eens met je aversie tegen zwart-wit kijken en oordelen. Ik denk alleen wel dat het zinvol is om ook te stoppen met zwart-wit te kijken als het om vleeseter-vega gaat. De ene vleeseter is de andere niet, het ene stuk vlees is het andere niet en zo zijn ook vegetariërs en veganisten allemaal verschillende mensen. Als je het dan over hypocrisie wilt hebben: ik vind het nogal hypocriet om vegetariërs te verwijten dat de veehouderij in z'n geheel wordt zwartgemaakt maar intussen wel zelf alle vegetariërs en alle veganisten te laten bepalen door die paar overenthousiastelingen die bloedirritante uitspraken doen }:0 .

Volgens mij heb ik al meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik niet tegen veganisme in z'n algemeen ben en dat ik al helemaal niet tegen alle veganisten ben. Mijn berichten waarin ik nogal gefrustreerd overkom zijn de berichten aan de mensen die veganisme onder alle omstandigheden adoreren, vleeseten als wereldverwoestend bestempelen en dat met enorme oogkleppen op de wereld in slingeren.

Als ik besluit vanaf morgen veganistisch te gaan leven zijn "ze" volgens mij heel gelukkig. Ook al zou ik de vega-schappen van de appie plunderen, maakt niet uit. Ook al krijg ik een baan waarvoor ik de hele wereld over moet vliegen, lekker boeiend. Ook al zou ik vrachtwagenchauffeur worden... Ook al ga ik rijst verbouwen in China/net zoveel methaan uitstoten als de veehouderij, you go girl! Je bent veganist, dús hallelujah.

Dát noem ik hypocriet, niet het aanspreken van de fanatiekelingen onder ons.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 06-04-17 15:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:00

Tiepfoudt schreef:
Volgens mij heb ik al meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik niet tegen veganisme in z'n algemeen ben en dat ik al helemaal niet tegen alle veganisten ben. Mijn berichten waarin ik nogal gefrustreerd overkom zijn de berichten aan de mensen die veganisme onder alle omstandigheden adoreren, vleeseten als wereldverwoestend bestempelen en dat met enorme oogkleppen op de wereld in slingeren.

Dat zou ik ook irritant vinden.

Gelukkig heb ik dat hier niet gezien, en ken ik zulke mensen ook niet.

bruintje123

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:02

Dan zou ik toch even terug lezen :D ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:25

Kuggur schreef:
Interessant. Ik heb dit argument wel eens eerder in de groep gegooid met hoog te paard zittende veganisten. De stilte die volgt is meestal oorverdovend.

Ik ben ook voor het uiteindelijke uitsterven van alle gedomesticeerde dieren. Maar altijd als ik dat aangeef blijf jij stil :).

bruintje123 schreef:
Dat weet ik dat jij niet hebt gezegd.
Jij zegt dat het een forse verkleining is, maar dat is alleen bewezen op de vegan sites als cowspiracy.
Want andere onderzoeken spreken dat tegen.

Laat eens zo'n onderzoek zien dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:32

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:33

Ninx schreef:
kwita schreef:
tja ik leef ook bewust, maar ook met vlees. de kippen eten eerst onze restjes scharrelen wat rond geven eieren en tja als laatste zijn ze ook erg lekker als vlees. Even als de koe van de buren met een gebroken been!

Dit is uiteraard iets volstrekt anders dan hetgeen benoemd wordt in dit topic en is ook niet ter zake doende.
Ik wil niet dat er iets doodgemaakt voor mij, maar dat is een persoonlijke keuze.

In dit topic draait het toch juist om het probleem over overconsumptie? En de gevolgen die dat heeft?

dat kan ik begrijpen, maar die koe met een gebroken been....moet toch dood.
Maar ook het plantje wat jij eet leefde toch ook voordat het geoogst werd, dan wordt het toch ook voor jou geoogst ,gerooid doodgemaakt en van zijn stengel getrokken?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:43

@ Kwita: zit je nu al aan het bier?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:18

PlantsTho schreef:
Kuggur schreef:
Interessant. Ik heb dit argument wel eens eerder in de groep gegooid met hoog te paard zittende veganisten. De stilte die volgt is meestal oorverdovend.

Ik ben ook voor het uiteindelijke uitsterven van alle gedomesticeerde dieren. Maar altijd als ik dat aangeef blijf jij stil :).[/quote]

Had ik even gemist. Dan ben je in ieder geval consequent, en houd je zelf dus geen dieren.
(Wat je dan op een paardenforum zoekt is me niet zo duidelijk, maar natuurlijk jouw zaak)
Ik zal vanavond eens aan mijn schapen, honden, paarden en kat vertellen dat ik een veganist heb ontmoet die ze allemaal dood wenst, dieren hebben meer gevoel voor ironische humor dan je denkt... ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:32

Citaat:
Ik ben ook voor het uiteindelijke uitsterven van alle gedomesticeerde dieren.

Waarom in g*dsnaam? Omdat dieren in het wild een beter leven hebben dan wanneer ze onder de zorg van mensen vallen? Persoonlijk denk ik dat dit nogal tegenvalt. Zeker nu hun leefgebieden massaal worden aangetast.
Je kunt dan beter zeggen: ik ben voor het uiteindelijke uitsterven van de mens omdat dit beter is voor de dieren en het milieu, en uiteindelijk voor de gehele planeet aarde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:37

Ssssst, geen romantische zeepbel doorprikken, veel te traumatisch.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:37

Kuggur, uitroeien is toch echt iets anders dan uitsterven.

Tiepfoudt, volgens mij zijn wij het best wel eens. Enige verschil is dat ik probeer om niet (meer) meer in groepen te denken, maar mensen als individuen te zien. Dus 'de vleeseters' zegt mij net zo weinig als 'de vega's' en ik weet ook niet wie 'de boeren' of 'de hoge heren' zijn. Maar goed, dat betekent dan wel dat als iemand ervoor kiest om oogkleppen op te houden, ik het er verder bij laat zitten en eventuele verdere nonsens of gepreek dan wel voor lief neem. Ene oor in, andere oor uit.

Tiepfoudt schreef:
Ik vind het wel frustrerend dat varkenshouders dan eigenlijk de rotzooi van een ander op moeten ruimen, alsof zij verantwoordelijk zijn voor wantoestanden in het slachthuis. Ik snap dat je in een productieketen sterk verbonden bent met andere bedrijven in die keten, maar als je andersom redeneert: er komen wantoestanden in een varkensstal aan het licht, gaat er dan een groep directeuren van slachthuizen ook even verhaal halen bij de varkenshouder in kwestie?

Of de directeuren zelf komen weet ik niet, maar ik weet wel dat als een verwerker imagoschade dreigt op te lopen door een toeleverancier, die leverancier daarvoor zal moeten betalen. Zo ken ik bijvoorbeeld een melkveehouder die gekort werd op de kiloprijs nadat er in de plaatselijke krant een negatief artikel over zijn bedrijf had gestaan. Dat dat artikel bij elkaar was gelogen door een buurman die hoopte zijn huis beter te kunnen verkopen wanneer er geen koeien op het land naast zijn tuin zouden lopen (en schijten en pissen en loeien) deed er helemaal niet toe. Imagoschade is imagoschade en iemand krijgt daarvoor de rekening.
In andere ketens gaat het nog een stap verder, er zijn situaties waarin contracten worden opgesteld waarin helemaal is uitgewerkt wie wat betaalt wanneer door welke denkbare oorzaak dan ook imagoschade ontstaat.

Door jouw post vroeg ik me trouwens ineens wel af hoe slim kippen eigenlijk zijn. Als je op youtube zoekt op 'smart chicken' vind je echt geinige dingen. Als ik nog eens een been breek of iets anders waardoor ik een poos lang weinig kan, ga ik toch eens kijken wat die van mij kunnen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:43

Citaat:
:D }>

Citaat:
Maar ook het plantje wat jij eet leefde toch ook voordat het geoogst werd, dan wordt het toch ook voor jou geoogst ,gerooid doodgemaakt en van zijn stengel getrokken?!
_O-

(sorry, kon het even niet laten)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:44

Toch een vraagje. Als de mensheid volledig zou overstappen op een plantaardig dieet, zouden katten dan niet blijven? Ik dacht namelijk dat die zichzelf zo'n beetje hadden gedomesticeerd omdat er bij mensen in de buurt altijd vanzelf hogere concentraties van muizen en andere kleine prooidieren ontstaan, en aangezien muizen het ook prima doen op veganistische producten zou het nog best eens kunnen dat de katten overblijven.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:01

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:04

PlantsTho schreef:
bruintje123 schreef:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... r_voo.html

in hetzelfde genre als het geschreeuw }>

Ik zou zeggen zoek terug want er hebben hier al links gestaan geplaatst door andere bokkers.

Geenstijl? Goede wetenschappelijke bron zeg!

Cowspiracy beter dan? :n

Maar als je kijkt hè, zit er een link in dat bericht.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:06

Je hebt duidelijk niet de pagina bekeken, want daar staan een heleboel wetenschappelijke onderzoeken gelinkt. Typisch weer :) Geenstijl linkt naar the independent trouwens, met een discutabel ingestoken studie.

Kuggur schreef:

As I said, je negeert het dus. Ook typisch.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 06-04-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:07

Onderzoeken als wij van wc eend.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:22

Ninx. Dáár verschillen we dus van mening.
Ik vind niet dat ik minder empathie voel voor dieren. Jij wel.
Dan is jouw constatering nog steeds een mening maar hoeft geen feit te zijn.

Sterker nog. Schiet mij ook maar neer zonder aankondiging. Wat je met mijn lichaam daarna doet zal mij roesten. Dat is namelijk nog over.
Waarom? Zr zijn wel misschien bewust van nare omstandigheden. Maar nogsteeds niet van de dood.
Dat is n feit.

Nogmaals.... herhaling herhaling herhaling.. ook ik vind dat de omstandigheden mogen verbeterd.

Dat slachten als in doden niet netjes verloopt ligt aan de slachter. Die had dan beter pizzabakker kunnen worden
Echter tot nu toe waar ik het vlees weg haal en waar ze slachten gebeurd het wel vlot en netjes.

Over een kam scheren vind ik niet correct. En ook al zul je nee roepen. Doe je het wel.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:37

bruintje123 schreef:
Onderzoeken als wij van wc eend.

Eh nee. Lees het nou maar eens en kom dan nog eens praten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:39

lezen, bij mij is die kwats een documentaire, die ik inderdaad niet af heb gekeken.
De platte aarde is nog geloofwaardiger dan de verkondigingen daar.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:59

Wacht, ik zal het in Jip en Janneke taal voor je uitleggen:

1. Klik op deze link: http://www.cowspiracy.com/facts/
2. scroll een klein stukje naar beneden
3. Zie voor elke bewering onderbouwing met linkjes naar de onderzoeken

Hoop dat dit het iets begrijpelijker voor je maakt <3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:01

Maar wie zegt dat ze t niet begrijpt??

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:02

PlantsTho schreef:

Ik denk dat je beter een linkje kan geven van een van die onderzoeken ipv die van cowspiracy. Ik heb de docu ook gekeken en was er wel van onder de indruk en geloof ook dat een groot gedeelte van wat zij zeggen waar is of een kern van waarheid bevat, echter is dit wel een organisatie met een bepaalde blik die niet geheel neutraal is en daarom moet je kritisch blijven over wat er staat. Neutralere bronnen komen veel sterker over

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:04

Pabie schreef:
PlantsTho schreef:

Ik denk dat je beter een linkje kan geven van een van die onderzoeken ipv die van cowspiracy. Ik heb de docu ook gekeken en was er wel van onder de indruk en geloof ook dat een groot gedeelte van wat zij zeggen waar is of een kern van waarheid bevat, echter is dit wel een organisatie met een bepaalde blik die niet geheel neutraal is en daarom moet je kritisch blijven over wat er staat. Neutralere bronnen komen veel sterker over

De links naar de bronnen staan in dat stuk. Wil ze wel een voor een gaan kopieeren maar dat lijkt me wat omslachtig haha.