Lillith24 schreef:Pot verwijst de ketel? Wie voelt zich hier nu verheven met je "ik wil lekker geen kinderen". Succes met je leven!
Je kunt er moeilijk omheen dat moeder Aarde waarschijnlijk blijer is met een vleeseter die geen nieuwe vervuilers op de wereld zet, dan met een veganist die zich voortplant. Iets met oogkleppen....
maura schreef:Het is ongetwijfeld bloedirritant als mensen verkondigen dat vleesetende mensen de wereld kapot maken. Maar feit is dat je het gedrag van anderen niet kunt veranderen, wel dat van jezelf. Dus je kunt niet zorgen dat anderen stoppen met onzin verkondigen (en laten we wel wezen, overal en zeker ook in dit topic is nog een hoop méér onzin verkondigd dan alleen maar dat vleesetende mensen de wereld kapot zouden maken). Wat je wel kunt doen, is zelf je verstand gebruiken en bijvoorbeeld dóórvragen wanneer mensen onzin verkondigen zodat ze mogelijk zelf ook ontdekken dat het net een beetje anders in elkaar zit dan ze dachten of dat jouw conclusie over hun bewering (bijvoorbeeld dat ze als een Messias aanbeden wensen te worden) net zo goed onzin is.
Eens. Er is alleen 1 probleem: een bepaalde groep mensen weigert zijn/haar oogkleppen af te zetten en toe te geven dat er vleeseters op de wereld zijn die beter bezig zijn voor het milieu dan misschien wel zij zelf. En ik weiger het gepreek van deze mensen maar voor lief te nemen. Ik heb al tig keer gevraagd om oogkleppen af te zetten, als dat al te veel gevraagd is dan wordt het lastig discussiëren. Ik vraag niet om vleeseter te worden. Lekker zelf weten, leven en laten leven. Maar dat adoreren van veganisme in z'n algemeen, ik krijg er zo langzamerhand wat van.
Mijn vergelijking met een Messias kun je onzin vinden, ik heb erbij gezegd dat het zo op veel mensen overkomt. Prima als jij het onzin vindt, een gevoel is een gevoel en voor veel mensen is de vergelijking geen onzin
maura schreef:Overigens geldt dat andersom trouwens net zo goed, als je bijvoorbeeld kijkt naar het beeld dat 'boeren' hebben over 'Den Haag'. Ik denk dat een hoop boeren geen idee hebben hoeveel een Marianne Thieme bijvoorbeeld weet over de sector, het zou zomaar kunnen dat zij er meer van weet dan veel boeren zelf.
De hoge heren in Den Haag die volgens jouw wellicht meer verstand van de sector hebben dan boeren zelf, hebben té lang geen plan voor de lange termijn op weten te stellen. Wat er nu in de melkveehouderij gebeurt: snelheidslimiet op een weg waar voorheen 50 km/u gereden mocht worden intrekken en vervolgens aan het eind van de weg gaan flitsen en boetes uitdelen omdat men toch te hard rijdt. Ondernemers worden nu gestraft omdat ze ondernemen. Een veehouder met kinderen, die wil net als alle andere ouders, zijn kinderen een toekomst bieden. Schaalvergroting was voor velen de enige optie om het hoofd boven water te houden. En nu? Nu staan er nieuwe stallen, die wéér verbeterd zijn wat dierenwelzijn én milieu betreft tov tien jaar geleden, -gedeeltelijk- leeg. Leeg mede door het wanbeleid dat de slimme meneren in Den Haag jarenlang hebben gevoerd. Veehouders zijn de trekpoppen van Den Haag, ze hebben te handelen naar hoe de (Brusselse) vlag er op dat moment bij hangt. Heel vreemd dat boeren over het algemeen niet zo'n hoge pet op hebben van "Den Haag".
maura schreef:Wat naar mijn idee echt zou helpen, is wanneer problemen en misstanden erkend worden en actief worden aangepakt. Je kunt als varkenshouder wel roepen dat je de beelden van dat slachthuis net zo erg vindt of misschien nog wel erger dan de gemiddelde burger, maar dat zet verder geen zoden aan de dijk. Je imago schiet er meer mee op wanneer je een afvaardiging van de sector naar de verantwoordelijke partij stuurt, maatregelen tegen de eindverantwoordelijke eist en een onderzoek naar de systeemfouten waardoor dit soort excessen mogelijk zijn. Alleen zie ik dat niet gebeuren en om die reden blijft de varkenshouderij voor mij een op z'n best dubieuze sector. En dat staat dan nog los van het feit dat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat varkens zeer intelligente en sociale dieren zijn en dat het daarom volstrekt onethisch is om ze in het huidige bulkproductiesysteem te houden.
Met het eerste gedeelte ben ik het eens, puur vanwege het feit dat het inderdaad effectiever is dan niets doen. Ik vind het wel frustrerend dat varkenshouders dan eigenlijk de rotzooi van een ander op moeten ruimen, alsof zij verantwoordelijk zijn voor wantoestanden in het slachthuis. Ik snap dat je in een productieketen sterk verbonden bent met andere bedrijven in die keten, maar als je andersom redeneert: er komen wantoestanden in een varkensstal aan het licht, gaat er dan een groep directeuren van slachthuizen ook even verhaal halen bij de varkenshouder in kwestie?
Daarnaast staat de reguliere varkenshouderij al met 2-0 achter en kan de sector het ook niet mooier maken dan het is. Ook ik sta niet achter deze vorm van vleesproductie, net als de reguliere pluimveehouderij.
En, het maakt voor mij niet uit in hoeverre een dier intelligent of sociaal is. Geen enkel dier zou in de huidige bulkproductiesystemen, zoals die in de varkens- en pluimveehouderij, gehouden moeten worden. Ik gun onze kippen een fijn leven waarin ze zich als kip kunnen uitleven, ook al krijg ik niet bepaald de indruk dat ze zo bijster intelligent zijn
maura schreef:Helemaal eens met je aversie tegen zwart-wit kijken en oordelen. Ik denk alleen wel dat het zinvol is om ook te stoppen met zwart-wit te kijken als het om vleeseter-vega gaat. De ene vleeseter is de andere niet, het ene stuk vlees is het andere niet en zo zijn ook vegetariërs en veganisten allemaal verschillende mensen. Als je het dan over hypocrisie wilt hebben: ik vind het nogal hypocriet om vegetariërs te verwijten dat de veehouderij in z'n geheel wordt zwartgemaakt maar intussen wel zelf alle vegetariërs en alle veganisten te laten bepalen door die paar overenthousiastelingen die bloedirritante uitspraken doen

.
Volgens mij heb ik al meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik niet tegen veganisme in z'n algemeen ben en dat ik al helemaal niet tegen alle veganisten ben. Mijn berichten waarin ik nogal gefrustreerd overkom zijn de berichten aan de mensen die veganisme onder alle omstandigheden adoreren, vleeseten als wereldverwoestend bestempelen en dat met enorme oogkleppen op de wereld in slingeren.
Als ik besluit vanaf morgen veganistisch te gaan leven zijn "ze" volgens mij heel gelukkig. Ook al zou ik de vega-schappen van de appie plunderen, maakt niet uit. Ook al krijg ik een baan waarvoor ik de hele wereld over moet vliegen, lekker boeiend. Ook al zou ik vrachtwagenchauffeur worden... Ook al ga ik rijst verbouwen in China/net zoveel methaan uitstoten als de veehouderij, you go girl! Je bent veganist, dús hallelujah.
Dát noem ik hypocriet, niet het aanspreken van de fanatiekelingen onder ons.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 06-04-17 15:00, in het totaal 3 keer bewerkt