Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:20

vuurneon schreef:
Waarom is nutridrink zo vreselijk smerig, terwijl het juist bedoeld is om mensen te laten aansterken? :+

zachte heelmeesters maken stinkende wonden :Y)

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:24

JunkDeLuxe schreef:
Ik wil nog wat weten, heb ik eerder vandaag op m'n werk bedacht :+

Maar nu vroeg ik me af :+ Als je gehurkt zit.. Dan ben je minstens een meter kleiner dan dat je recht staat.. Wat doen je aders als je zo zit? :+
Frommelen die in elkaar ofzo? :')

Bedankt alvast aan de smartass die het antwoord weet :D

Mij lijkt eerder dat je aders dan gestrekt zijn, omdat je benen dan dubbelgevouwen zijn.. Wel een goede vraag :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:32

paardengekD schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Ik wil nog wat weten, heb ik eerder vandaag op m'n werk bedacht :+

Maar nu vroeg ik me af :+ Als je gehurkt zit.. Dan ben je minstens een meter kleiner dan dat je recht staat.. Wat doen je aders als je zo zit? :+
Frommelen die in elkaar ofzo? :')

Bedankt alvast aan de smartass die het antwoord weet :D

Mij lijkt eerder dat je aders dan gestrekt zijn, omdat je benen dan dubbelgevouwen zijn.. Wel een goede vraag :+

Hahaha, ze zijn altijd wat elastisch maar de lengte veranderd niet; tenzij je telescoopbenen hebt.... Je kan je aders wel afknellen in onmogelijke houdingen met te strakke kleding.

Suusie22

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:33

ik denk dat je licht in je hoofd wordt doordat het hart harder moet pompen om voldoende bloed naar je hersenen te pompen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:00

Susie, klinkt logies.

Nogmaals mijn vraag.

Wie bepaald of iets een trend is.

En waar blijft al het geld van de wereld nu er crisis is en er niet meer geld gemaakt word? Zitten er een paar mensen zich flink in hun handen te wrijven ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:16

Ik denk dat bekende mensen de trend bepalen (Raffaella en Rihanna hadden 1 kant van hun hoofd kaal geschoren, zie je nu ineens meer) en de modebladen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:35

Peelie schreef:

In het geval van mode:
Een ontwerper of modehuis bedenkt iets nieuws om meer te kunnen verkopen en zal dit met veel moeite aan de man proberen te brengen (dure reclamecampagnes, advertenties, etc.). Op een gegeven moment zijn er genoeg mensen die het na gaan apen en op dat moment schieten de verkopen omhoog zonder dat ze extra moeite qua promotie te hoeven doen. Op dat moment spreek je van een trend.

Maar er is niet een echte definitie wanneer iets nou precies een trend is dus zijn het vooral reporters en modeontwerpers die het opeens een trend noemen en dan is het ook een trend.

Peelie schreef:
En waar blijft al het geld van de wereld nu er crisis is en er niet meer geld gemaakt word? Zitten er een paar mensen zich flink in hun handen te wrijven ofzo?

Die vraag is moeilijk te beantwoorden want je haalt een hoop dingen door elkaar.

Op het moment van een crisis gaat de omloopsnelheid van geld omlaag (velocity) waardoor de bestedingen en GDP afnemen. De hoeveelheid geld blijft gelijk. Dit kan dus betekenen dat mensen die geld hebben het even niet uitgeven, maar dit zijn niet alleen rijke mensen maar ook arme mensen die misschien een kopje koffie minder nemen bij de Ikea.

In veel gevallen zal de centrale bank de bestedingen proberen te laten aantrekken door inflatie te creeren, wat erop neer komt dat ze juist meer geld gaan maken (geld maken is relatief makkelijk voor banken).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:25

Een trend is pas een trend als het klein is begonnen; de jeugd droeg tijdens het uitgaan hush puppies in Manhattan (hush puppies was toen bijna failliet) Een modemerk zag het en liet de modellen het dragen tijdens de modeshow. Let wel; hush puppies zelf heeft 0,0 aan reclame daarvoor gedaan toen. Vanaf de modeshows verspreidde het zich als een olievlek.
Een trend moet je zien als een virus; het begin bij een handje vol besmette mensen, maar omdat zij mobiel zijn kunnen ze het virus vlot verspreiden en voor je het weet is de hele stad ziek.

Dus wat bepaald of het een trend is? als het klein begint, er geen bewuste campagne aan te pas komt en zich uitspreidt als een olievlek.

Een trend is een trend als niemand heeft geprobeerd er een trend van te maken, maar het op een natuurlijke manier is ontstaan. Het haar van Rihanna is ook een mooi voorbeeld; begon bij een foto van haar in de bladen/internet en voor je het door had zag je de helft van de caissières bij de Appie met dat kapsel :D Er is geen kappersreclame aan te pas gekomen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:21

vuurneon schreef:
Een trend is pas een trend als het klein is begonnen

Volgens mij is alles klein begonnen :7

vuurneon schreef:
er geen bewuste campagne aan te pas komt

Dus het hebben van een Iphone is geen trend want Apple maakt reclame?

Verder ben ik het met je eens ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:27

Ik vind de iPhone geen trend; want het was al gelijk massa productie. Dat begon niet met 1 groepje jeugd en werd opgepikt door de hele samenleving door een tussenpersoon.

(Misschien dat de start van Apple wel een trend is, slechts een handje vol mensen begon en de olievlek verspreidde zich razendsnel. Dat is wel een kenmerk van een trend: het moet snel verspreiden als een virus)

'Het beslissende moment' van Gladwell is een aanrader over dit onderwerp :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:22

Naar aanleiding van het onderwerp IQ/intelligentie bij verschillende mensen (vmbo en vwo):

Wat is het verschil tussen slim en intelligent?

Ik ken een paar mensen die wel slim zijn, maar niet intelligent of andersom. Zo heeft een kennis aan de universiteit gestudeerd, heeft een enorm goede baan, etc. Maar als hij in het huis van een vreemde of vage bekende is gaat hij rustig languit op de bank liggen om voetbal te kijken en zal geen moeite doen om op te staan, zelfs niet voor die vreemde of vage bekende zelf.

Maar wat is nou het verschil>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:26

Posh schreef:
Naar aanleiding van het onderwerp IQ/intelligentie bij verschillende mensen (vmbo en vwo):

Ik ken een paar mensen die wel slim zijn, maar niet intelligent of andersom. Zo heeft een kennis aan de universiteit gestudeerd, heeft een enorm goede baan, etc. Maar als hij in het huis van een vreemde of vage bekende is gaat hij rustig languit op de bank liggen om voetbal te kijken en zal geen moeite doen om op te staan, zelfs niet voor die vreemde of vage bekende zelf.

Maar ik denk dat dat gewoon een kwestie van opvoeding is, dat laatste?
Ben ook wel benieuwd wat het verschil is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:32

Weet iemand of het minder regent in steden die aan zee liggen? Of juist meer?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:37

meestal meer. Maar dat hangt ook van af de luchtstroom. Door de temperatuursverschillen in de lucht boven land of zee kan de lucht minder water vasthouden waardoor het dus gaat regenen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:39

Vaak is land ook hoger dan zee, dus dan gaat de luchtstroming ook omhoog en wordt het kouder.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:03

Posh schreef:

Ik denk dat er een verschil is in IQ (intelligentie quotiënt) en EQ (emotionele quotiënt).

Iemand die heel intelligent is hoeft niet per ce ook heel sociaal te zijn. Iemand die heel sociaal is hoeft niet per ce heel intelligent te zijn. Je kan ook een hoog IQ en een hoog EQ hebben of beide niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:39

Peelie schreef:

vuurneon schreef:
Ik vind de iPhone geen trend; want ...

Maar dan zijn we weer terug bij af. ;)

Misschien is deze link wel handig (zie grafiek met het verschil tussen fad, fashion en trend):
http://salomeareias.com/what-is-a-trend/

Wat opvallend is, is dat de assen niet benoemt zijn in het plaatje. Je kan dus pas achteraf beslissen of iets een fad, fashion of trend is en dan ligt het nog steeds aan hoe je het bekijkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:50

Kijk, dat is een handige grafiek :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:27

Posh schreef:

Dat heeft niets met slimheid te maken, dat is gewoon onopgevoed en asociaal.

We pakken de Van Dale er maar even bij :)

Citaat:
slim (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: slimmer, overtreffende trap: slimst)
1
schrander, vindingrijk, scherpzinnig, m.n. in het bedenken van oplossingen, in het raden enz.

Citaat:
in·tel·li·gent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
vlug van begrip; schrander

Met andere woorden: ze zijn bijna synoniem, maar er is een nuanceverschil.
Ik zal je nog een voorbeeld geven. Ik heb twee dochters, de ene is hoogbegaafd, dus ontzettend intelligent. De andere heeft een IQ dat iets hoger is dan gemiddeld, maar niet zo extreem. Zij is echter wel bijdehand, slim dus.
Bij mijn vader staat een hele collectie van die echte oude Donald Duck classics op DVD. Eenmaal bij opa aangekomen vroeg mijn oudste: "Opa, mogen we Donald Duck kijken?" Mijn vader antwoordde: "Straks, als je moe bent." Mijn oudste reageerde met "Oh." -O- - en mijn jongste met: "Is het al zoooo laat? :O :O " Dus. Dat is het verschil tussen intelligente kinderen en slimme kinderen :D Ze waren toen overigens nog wel iets jonger dan nu :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:10

Ik vroeg me vandaag af waar de uitdrukking "het klopt als een bus" vandaan komt. Is het niet logischer om te zeggen "Dat klopt als een hart" ?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:20

Die uitdrukking is eigenlijk ook fout. Het moet zijn: Het klopt als een zwerende vinger, óf Het sluit als een bus.
De uitdrukking is dus een samentrekking van twee andere uitdrukkingen, maar daardoor klinkt deze heel raar.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:05

Ze nemen me in het ootje.

Waarin word ik dan precies genomen? :+

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:15

Vivian__ schreef:
Ze nemen me in het ootje.

Waarin word ik dan precies genomen? :+

Het Ootje is letterlijk een kringetje (verkleinwoord van de letter o, een cirkel dus). Als iemand het mikpunt is staat er een kringetje van mensen om hem heen; het Ootje.

Voor het lapje houden is ook zoiets; als een stier een koe niet echt mocht dekken werd er een lapje voorgebonden; de stier dekte niet de koe maar kwam tegen het lapje aan...hij werd voor het lapje gehouden. :j

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:18

Hoe zou de weereld eruit zien zonder mensen ??

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:20

XMandylover schreef:
Hoe zou de weereld eruit zien zonder mensen ??

ik gok dat de wereld dan vol met planten, dieren veel ( heel veel groene)bomen/planten zou zijn en erg verwilderd is. :)