Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 03:55

Denk dat als ik tijd heb hier eens doorheen ga spitten en wat mee wil lezen. Ben zelf in Nederland nooit echt in aanraking geweest met een hoop gelovigen, maar ik leef hier nu in een gemeenschap waar 98% mormoons is en dat is echt wel een omschakeling. Heeft zeker zijn voor- en nadelen voor mij als agnostisch individu.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:43

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Je hebt ook andere boeken die er wel heel veel uitleg over geven.

Dat zou ik dan weer nooit lezen... Heb geen interesse in de interpretaties van de bijbel, das allemaal giswerk en wishfull-thinking IMO (jaa ik heb wel eens wat gelezen)
Ik ben ooit wel eens aan de bijbel begonnen... zo saai. Maargoed eigenlijk moet ik het hele handeltje eens een keer lezen.

ik heb voor dit eerste boek gekozen omdat zijn preken mij erg aanspraken. De tweede heb ik al verslonden voordat ik in Jezus ging geloven. Erg gaaf verhaal.

xDefinetly

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:51

Ik zal eens kijken :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:33

Heino schreef:
Wat ik me afvraag, waarom geloof je precies in jóuw geloof. Waarom ben je bvb Christen en geen Katholiek of Moslim? Zijn allemaal soort van geloof, maar toch nuanceverschillen (tenminste, zo zie ik het). Waarom dan net die ene stroming er uit pikken en niet een ander?

Een Katholiek is ook een Christen.
Zelf heb ik nog niet volledig voor een richting binnen de kerk gekozen: ik ben lid van een Protestantse kerk, maar kom regelmatig in een Hervormde gemeente. Ik zing in een Katholiek jongerenkoor en ga ook regelmatig naar de jongerendiensten van een Evangelische gemeente.

Het Christendom is gebouwd op het Jodendom. De Islam borduurt voort op delen uit het Christendom.
Dat reduceert de stromingen.

Maar waarom ben ik Christen geworden en geen Moslim of Boeddhist?
Voor een groot deel door het kader waarin ik ben opgegroeid. Ik ben Christelijk opgevoed en ik leef in Nederland, waar de maatschappij nog steeds leunt (of je het nu leuk vindt of niet) op Christelijke grondvesten.
Tussendoor heb ik het Christelijk geloof wel even aan de kant gezet. Ik geloofde die periode wel dat er iets was, maar wat? Ik ging toen overigens wel gewoon naar de kerk, dat werd van mij verwacht en heb ik ook altijd zonder protest gedaan.
Gelukkig ben ik weer terug gekomen bij het Christendom, ik ben nog steeds heel zeker van die keuze, heb ongeveer een jaar geleden daarom belijdenis gedaan.
Dat betekent niet dat ik op alles een antwoord heb. En ook geen 100% zekerheid, maar wel een vast geloof in God.
Geloven is voor mij: erop vertrouwen dat het waar is.

Ik bewandel nog steeds met veel plezier de weg van het geloof, heb regelmatig twijfels, onzekerheden of vraagstukken waar ik niet uitkom, maar dat verandert niets aan de essentie van mijn geloof.
Doordat ik op sommige kwesties nog geen antwoord heb, kan ik ook niet op alles in dit topic reageren, maar vind ik het wel leuk om reacties te lezen. De reacties van Zooist vind ik bijvoorbeeld erg inspirerend.
Daarnaast breng ik te weinig tijd op bokt door om alles bij te houden, maar ik doe mijn best.

Ik probeer dagelijks uit de Bijbel te lezen. Ik heb nog niet alle bijbelboeken gelezen. In het lezen heb ik weinig structuur. Meestal hoor of lees ik iets over een bepaald stuk uit de Bijbel, waardoor mijn interesse gewekt wordt en ik vol enthousiasme aan het lezen sla. Tot het deel uit is en ik mijn Bijbel op een ander punt open sla.
Het liefste lees ik verschillende vertalingen naast elkaar. Bijv hetzelfde stuk eerst in de NBV en daarna de NBG of een Engelse vertaling. Dan neem ik de tekst beter op.
Misschien moet ik maar eens volgens een rooster gaan lezen. Iemand hier ervaring mee? Of een aanrader voor mij?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:42

Superlotje, mooie omschrijving van jouw definitie van geloof.

Een katholiek is idd. een christen. Even kort door de bocht: Iedereen die in Jezus gelooft is een christen (welke stroming dan ook). Hier is 1 uitzondering op, want er zijn ook Joden die in Jezus geloven, alhoewel dit een erg kleine groep is.

Wat betreft lezen volgens een rooster: Er zijn een hoop leuke bijbeldagboeken. Welke voor jou geschikt is, durf ik niet te zeggen. Ik lees op het moment 'Nooit alleen'. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Zit er een 'Bijbel in' bij jou in de buurt? Dan zou ik daar eens gaan rondneuzen. Achter in de EO jongerenbijbel staat ook een rooster van 365 dagen, maar dan moet je de volledige Bijbel al een keer hebben gelezen (althans, dat is mijn mening).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:46

Leuk verhaal zeg Lotje! Duidelijk!

Ik heb ook moeite met het lezen en een schema zou ook wel uitkomst bieden!

Ik ga ook gewoon op speurtocht en kom vanzelf waar ik wezen moet!

Merk ook dat het moeite kost om er tijd voor in te plannen.

Gisteren had ik bv wedstrijd, de andere paarden moeten ook nog gedaan worden. Rond etenstijd pas weer thuis en dan ben ik moe en kan ik me er niet toe zetten. En dat vind ik dan wel jammer.

Niet omdat ik perse MOET lezen, maar omdat ik WIL lezen.

Daarom lijkt mij dat voorlees op mijn Iphone zo handig maar dat wil niet helemaal lukken...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:50

Zooist, wat lukt je niet? Het downloaden vanaf de site of het op je ipod zetten via Itunes?

Een vriend van mij leest daarom express 's ochtends. Dan is hij fris en blijft alles beter hangen.

Bij mij ligt het Bijbel lezen al een paar maanden stil. Ik kom nu weer in rustiger vaarwater qua werk en privé, dus ik ga mij binnenkort maar weer eens storten op het Bijbellezen. Het probleem is dat ik niet kan stoppen met lezen, omdat ik het zo interessant vind. Hetzelfde met het dagboek: 1 dag lezen lukt mij niet!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:55

Ik heb dus een iPhone en daarmee kan ik niet downloaden.

En mijn PC staat zo vol...... Dan moet ik hem eerst helemaal gaan schonen. Dan lukt het wel weer.

Dus in theorie moet het wel lukken.

Btw, ik ben in de ochtend niet zo heel wakker, haha! Dat was geen goed plan. Mijn pa doet dat ook en staat er gewoon een half uur eerder voor op. Vindt hij erg prettig. Ik vind dat half uur in bed prettiger en kan het beter in de avond uren doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:56

Je moet dan inderdaad een ochtendmens zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:53

_karin_ schreef:
Denk dat als ik tijd heb hier eens doorheen ga spitten en wat mee wil lezen. Ben zelf in Nederland nooit echt in aanraking geweest met een hoop gelovigen, maar ik leef hier nu in een gemeenschap waar 98% mormoons is en dat is echt wel een omschakeling. Heeft zeker zijn voor- en nadelen voor mij als agnostisch individu.

Daar ben ik nou wel eens nieuwsgierig naar. Hoe staan die mensen nou in het leven? Hoe kijken ze aan tegen jou als zijnde niet-mormoons? Hoe denk jij over hen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:07

Op de Alpha hebben we een keer twee mormonen gehad. Ze waren erg geinteresseerd, maar wilden weinig tot niets kwijt over hoe zij nu tegen het geloof aankeken. Ze waren meer aan het luisteren dan dat ze actief meededen in de discussie. Eigenlijk best jammer!

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:56

Goof schreef:
_karin_ schreef:

Daar ben ik nou wel eens nieuwsgierig naar. Hoe staan die mensen nou in het leven? Hoe kijken ze aan tegen jou als zijnde niet-mormoons? Hoe denk jij over hen?

haha sorry maar wat betekent mormoons? :o? :+ :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:00

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:10

Bedankt superlotje, vind het erg interessant :)

Lijkt me ook erg lastig om een bepaalde stroming uit te kiezen, omdat in feite al het geloof op hetzelfde neer komt (vind ik) maar met verschillende nuances.

Geen idee hoe ik er trouwens bij kwam dat Christenen en Katholieken verschillend zijn, zat met mn hoofd ergens anders denk ik :o

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:14

_karin_ schreef:

Wow...mormoons :\ := Vreselijk.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:14

Goof schreef:
_karin_ schreef:

Om mee te beginnen zijn het allemaal gewone mensen... vaak denken mensen dat mormonen helemaal doorgeslagen zijn ofzo. Ze doen niet onder voor een aanhanger van een andere religie. Omdat het hier zo sterk is, gaat iedereen elke week naar de kerk en dan echt IEDEREEN. Alle meiden en jongens van mijn leeftijd zijn er ook en de meeste jongens bereiden zich al voor om een missionary te worden. De leefstijl vraagt wel het een en het andere ja, geen drugs, alcohol, caffeine (koffie, thee, frisdrank!), bescheiden kleding (bedek je schouders, broeken/jurken/rokjes tot aan/over je knie) geen piercings, tattoos of meer dan 1 paar oorbellen. Zij zijn erg strikt in het bescouwen van je lichaam als een tempel en willen niet verslaafd raken aan middelen of hun tempel 'bekliederen' (ik heb dus 8 paar oorbellen en een navelpiercing, haha).

Maar ze zijn erg open en vriendelijk over het algemeen naar nieuwkomers, of mensen die geinteresseerd zijn in hun geloof, ook wel investigators. Helaas is er ook een groep mensen die het geloof misrepresenteert, die mensen die niet-geloven benadelen en anders behandelen. Zodra jij anders leeft dan dat zij denken dat God wil, dan ben je dus al in de fout. Terwijl ik persoonlijk geloof dat wie God dan ook maar is, Hij houd van al zijn kinderen zolang ze een goed hart hebben en goede bedoelingen, en toegeven wanneer ze in de fout zitten.

Het is heel fijn om hier te leven voor de meeste mensen, niet-mormoonse gezinnen komen hier omdat er zo'n fijne sfeer is. Heel erg op de familie gericht, erg veilig etc.

Voor mij is het probleem dat alle mensen die leven, zodra ze uit Utah komen, meteen een culture shock kunnen verwachten.

Maarja over het algemeen zitten er heel wat leuke mensen bij en zijn ze erg open naar me. Wil ik hier ooit terugkomen? Nahhh... maar dat heeft ook met de conservatieve inslag die bij de religie komt kijken te maken (geen homohuwelijk, abortie, etc). Maar het geloof heeft me zeker aan het denken gezet. Ik hoop niet dat ik het te negatief verwoord heb, want het zijn echt fijne mensen die geloven in het goede leven. Denk dat ik zeker ooit het Book of Mormon wil doorbladeren. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:09

Leuk om te lezen. Ik had dus wel degelijk gedacht dat het een stel doorgeslagen fanatiekelingen was (aan de hand van wat ik wel eens op tv heb gezien dan), die anders-gelovigen niet zo makkelijk zouden accepteren.

Mormonen zijn toch ook de mensen die zich afstandig houden van media (tv, radio etc) en die op een nog wat ouderwetse manier leven (zelf verbouwen, geen auto's etc)?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:12

Ik heb een keer een hele mooie film gezien waarin één van de twee hoofdpersonen ook Mormoons is. Latter Days.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:43

Is niet waar, ze hebben hier dikke auto's, gigahuizen, megatv's, wii's en alles hoor. :)) Verbouwen/schoonmaken laten ze ook door anderen doen.

Ze zijn dus wel erg fanatiek, en hier omdat het echt de meerderheid is (98%?) wordt er nog wel eens wat bevooroordeeld over anderen, maar ik heb vrienden hier die mormoons zijn waar je (bijna) niks van merkt. :D

Hmm interessant over die film, is het een goede film of niet?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 05:36

Toch vind ik dat de 'bewijslast' bij de gelovige ligt. Jullie beweren dat er een hogere macht bestaat. Bewijs het maar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 06:48

Lees de Bijbel maar Christel. Dat is ons bewijs.

En Zoek de betekenis van geloven nog eens op.

Maar als je echt bewijs wilt moet je een keertje naar 1 van de snelst groeiende Gemeentes van NL komen en een paar diensten meedraaien.

Ik geloof zeker dat jij dan ook bewijs ervaart.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:22

Zooist, je voorganger is nu op SBS6. Hij is goed!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:25

Ow, ik lig nog op bed. Hij is zeker goed!

Gaat het over de uitnodigingen in Johannes?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:31

Ja klopt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:33

_karin_ schreef:
Is niet waar, ze hebben hier dikke auto's, gigahuizen, megatv's, wii's en alles hoor. :)) Verbouwen/schoonmaken laten ze ook door anderen doen.

Ze zijn dus wel erg fanatiek, en hier omdat het echt de meerderheid is (98%?) wordt er nog wel eens wat bevooroordeeld over anderen, maar ik heb vrienden hier die mormoons zijn waar je (bijna) niks van merkt. :D

Goh leuk om te lezen.
Wat kan je beeld dan anders zijn dan de werkelijkheid he? :D