Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:10

MissPromiss schreef:
Maar waarom dan? Want de meningen zijn dus nogal verdeeld!

Omdat de fietser voor jou van rechts komt, heeft die voorang op jou. Voor de fietser komt de rode auto van rechts.. maar omdat die op jou moet wachten kan de fietser eerst, dan jij en dan de rode auto :)

Careano

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:16

Succes morgen Jets! :)

Ik heb vanmorgen m'n 3e les gehad, ging best goed! Heb uitleg gehad over spiegels enzo ;)

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:22

Joosiien schreef:
nee, maar ik dacht omdat jij eerst op die fietser móet wachten, wacht je automatisch ook op die rode, omdat die fietser daar eerst op moet wachten, maar nu je het zegt is het wel een beetje raar dat je stopt en dat eerst die rode auto voor je neus voorbij rijdt :P

Als Misspromiss heeft haar instructeur gevraagd en die zei A dus dat zal inderdaad wel goed zijn dan, met het gelegenheidsgebeuren :P Maar ik zou zelf als ik binnen die paar seconden een antwoord moest geven C hebben ingevuld denk ik.

Ik vind het maar lastig :Y) haha

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:23

In welke les gingen jullie voor het eerst op de snelweg? Hoor van verschillende dat ze de tweede of derde les al op de snelweg mochten. Vind dat erg raar! Ik heb vandaag mijn vijfde les gehad en we zijn voornamelijk bezig met goed sturen (rotondes, scherpe en onoverzichtelijek bochten), remmen tot stilstand en weer wegrijden en goed kijken. Ben ik dan zo'n stumper? Of zijn die anderen natuurtalenten? Of verschilt het gewoon enorm per rijschool..

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:25

Jildau schreef:
In welke les gingen jullie voor het eerst op de snelweg? Hoor van verschillende dat ze de tweede of derde les al op de snelweg mochten. Vind dat erg raar! Ik heb vandaag mijn vijfde les gehad en we zijn voornamelijk bezig met goed sturen (rotondes, scherpe en onoverzichtelijek bochten), remmen tot stilstand en weer wegrijden en goed kijken. Ben ik dan zo'n stumper? Of zijn die anderen natuurtalenten? Of verschilt het gewoon enorm per rijschool..

Ik denk dat het énorm verschilt per rijschool.

Op de autoweg (100) ging ik ook de 1e les al op.

Maar snelweg pas na iets van 20 lessen dacht ik!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:27

Snelweg heb ik nog niet gedaan en heb 3 lessen gehad, inderdaad vooral bezig met goed sturen, kijken, remmen enzo. Weet niet wanneer mijn eerste keer op de snelweg wordt.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:28

Ik ging bij de 10e les ging ik pas de snelweg op. Toen had ik het kijken enzovoort goed onder controle, reed al wel op een autoweg met de eerste les net zoals Elmira. Maar het verschilt enorm per rijschool. :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:29

Ik reed ook ergens gelijk in het begin al op de snelweg, net als naar en door de stad enz maar dat was dan ook midden in de vakantie periode. :)
normaal gesproken deed ze dat niet zo snel zei ze.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:31

Maar als je met 1 van de eerste lessen de snelweg opgaat.. Dan heb je toch nog helemaal niet het spiegelen en nacontrole enzo gehad?

Tenminste daar begon ik met de 6e les ongeveer mee. Als je dat nog niet hebt gehad wat heeft het dan voor zin op de snelweg :P

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:34

Ging wat sneller ;) :D

Klopt hoor, kijken enz begonnen wij ook pas de 7/8e les mee ofzo :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:37

Nou, de Propranolol is binnen, laat dat examen vrijdag maar komen dan... Hopen dat dat spul helpt en het deze keer wél goed gaat!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:42

Elmira schreef:
Maar als je met 1 van de eerste lessen de snelweg opgaat.. Dan heb je toch nog helemaal niet het spiegelen en nacontrole enzo gehad?

Tenminste daar begon ik met de 6e les ongeveer mee. Als je dat nog niet hebt gehad wat heeft het dan voor zin op de snelweg :P

Klopt :j !
Ik ging ook pas mn 18e les de snelweg op..
Eerst alles qua kijken enz gedaan en bijz. verrichtingen en daarna pas de snelweg :j

ik mag 17 maart afrijden :D

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:52

Jildau schreef:
Zoals al gezegd, verschilt dat gewoon heel erg. Ik reed bij m'n 12 les geloof ik pas op de auto- en snelweg, daarvoor op z'n hardst 80 gereden... :) Toen ik inmiddels kijken enzo onder de knie had.
Reed wel gelijk door alle soorten wijken, in de stad en waar je verder maar kon bedenken, alleen die (auto) snelweg niet.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:55

pniekepnak schreef:
Nou, de Propranolol is binnen, laat dat examen vrijdag maar komen dan... Hopen dat dat spul helpt en het deze keer wél goed gaat!

kun je daarvoor gewoon naar de huisarts? En wat zeg je dan? :P

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:59

Ik ben bij les 8 oid de snelweg op gegaan.. Dit was toen ik overgestapt was van instructeur.. Toen moest ik gelijk 1e les bij hem de snelweg op, hij vond dat ik daar makkelijk aan toe was, terwijl mn vorige instructrice van álles had wat nog niet goed genoeg was om de snelweg op te gaan.. Verschilt dus niet alleen per rijschool ook nog eens heel erg per instructeur!

En pas bij les 7/8 beginnen met kijken/spiegelen? Dat vind ik wel heel raar, dat moet toch gewoon vanaf les 1? Wat doe je anders in les 1? Constant spiegelen (5-8 seconden) daar heb je de 1e lessen idd geen tijd voor omdat je t dan overal heel druk mee hebt, maar je kijkgedrag moet je toch altijd doen, anders kun je volgens mij niet autorijden? En bij dat kijken zul je toch ook echt een blik in je spiegels moeten werpen, anders kun je niet afslaan? Of doet de instructeur dat allemaal bij jullie?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:01

Ik ben ook niet meteen begonnen met kijken/spiegelen hoor! Wel vooruit en in de binnenspiegel maar de buitenspiegels en dode hoek hebben we er pas later bij gepakt!

Ging ook meteen mijn eerste les de autoweg op :) Snelweg weet ik niet meer wanneer.. mja bij Leeuwarden is bijna geen snelweg dus tis niet zo raar dat ik daar nog niet vaak geweest ben :P

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:01

SuperLiesje schreef:
pniekepnak schreef:

kun je daarvoor gewoon naar de huisarts? En wat zeg je dan? :P

Ik zei gewoon dat ik m'n zenuwen echt niet onder controle kan houden, dat dit nu de derde keer wordt dat ik moet afrijden en geen zin heb om nog een keer €200,- weg te gooien. Hij was heel begripvol, deed helemaal niet moeilijk. Ik zal vast niet de enige zijn die hiervoor bij hem is gekomen, haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:03

1e lessen hoefde ik idd niet zo precies te kijken als op gegeven moment, dat was gewoon alle handelingen proberen eigen te maken, en de auto leren kennen, en instructeur keek idd goed mee.

achteraf gezien had ik het liever gelijk van het begin gehad, omdat ik toch wel in het begin daardoor wat moeite had met dat kijken (bi-bui-dode hoek) ik keek wel, maar anders en al meer op 'mijn eigen manier', dus dat moest er eerst weer uit, om het vervolgens weer overnieuw aan te leren. :+

nu ik rijbewijs heb doe ik dat ook niet meer :o ik kijk wel maar niet zo 'overdreven' als tijdens de lessen moest.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:05

Nouja, misschien omdat ik al in de trekker gereden heb ik alles er gelijk bij kreeg ofzo? Met schakelen en koppelen, wanneer kregen jullie dat dan? Toen ik instapte en stoel naar voren gooide, hoofdsteun naar beneden, gorgel omlaag deed (ja ben klein :+) vroeg ze of ik wel eens eerder in een auto had gereden (ja :o) zei ze oke rij maar weg dan (na een kleine uitleg wat ik precies in de spiegels moest zien) En moest dus gelijk alles zelf doen met schakelen, koppelen ed. Alleen bij optrekken enzo hield ze koppeling af en toe tegen om te voorkomen dat ie stil viel (1e 2 lessen, daarna moest ik het zelf uitzoeken, ookal viel ie 80x stil)

edit: ja tuurlijk kijkt je instructeur mee, dat doen ze allemaal, maar k neem aan dat jullie de 1e lessen niet afsloegen op t moment dat de instructeur zei er komt niets ga maar, neem aan dat je daarbij ook wel zelf moest kijken?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:07

Ik begon ook de 6e les pas met echt kijken (spiegelen), daarvoor was het gewoon schakelen en sturen oefenen en zorgen dat alles 'eigen' werd. Instructeur keek wel voor me bij afslaan en dat soort dingen, daar dacht ik toen niet eens aan... :')

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:10

Tuurlijk keek je de 1e lessen wel, maar niet zo 'bewust' dat riedeltje binnen-buiten-dode hoek.

heb bij heel wat mensen meegereden, en bij vrijwel iedereen besteedde ze daar weinig aandacht aan de 1e lessen, kijkgedrag pakte ze er pas later bij.

edit: dit bedoel ik idd :+ ben niet zo ster in uitleggen soms :P
Chann schreef:
Ik begon ook de 6e les pas met echt kijken (spiegelen), daarvoor was het gewoon schakelen en sturen oefenen en zorgen dat alles 'eigen' werd. Instructeur keek wel voor me bij afslaan en dat soort dingen, daar dacht ik toen niet eens aan... :')

De aller 1e les vroeg ze of ik al eens in een auto had gereden etc, had toen ook al eerlijk gezegt dat ik al wat had geoefend, dus moest idd ook alles gelijk zelf doen, behalve dat échte' kijkgedrag dus.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:12

Jildau schreef:

Met de 3e les, gok ik? Ik moest meteen de eerste les 80 rijden op een weg, zat net 5 minuten in de auto haha :D Schakelen dus ook direct zelf enzo. Alles zelf :)
Denk dat het erg verschilt hoe je zelf rijdt/bent en hoe je instructeur is.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:15

Bij mij werd juist heel erg gehamerd van we beginnen gelijk met dat kijken, omdat het heel moeilijk aan te leren is, dus als je t vanaf t begin af aan niet doet is het nog lastiger omdat je het niet gewend bent. Wel werd er pas later verteld wát ik nou precies aan het doen was, maar ik moest het wel doen. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:22

Ik ben pas de 7e? les begonnen met kijken, heb woensdag als het goed is mn 10e les.. hoop stiekem dat die niet doorgaat, verwacht dat ik dan heel moe ben namelijk :+ (Morgenavond naar een voorstelling dus pas laat slapen en dan er wel weer erg vroeg uit voor stage :=), maar opzich heb ik niet heel veel last van die moeheid als ik eenmaal in de auto zit maar optimaal is het niet.

Vooral het kijken als er rechts naast je een fietspad zit en je rechts af wil slaan moet ik er even goed in stampen, vergeet ik nog wel eens te doen of doe het te laat.

Ben ook niet op de snelweg geweest, wil daar ook eerst wat meer voor onder controle hebben, ik vind 70 nu ook al hard :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:40

Bij mij ging het zo:

Les 1: Eerst alleen gas geven, remmen en sturen, daarna ook koppeling en schakelen. Alleen 30km zones, 50&60 km wegen.
Les 2: Zelfde maar dan ook 80km wegen
Les 3: Kijken
Les 4: Kijken. Ook snelweg trouwens.
Les 5: In Groningen rijden, daar wat meer de "fijne kneepjes" van het autorijden :))
And so on...

Vanaf les 14 moet ik zelfstandig rijden, nu dus 2x gedaan. En dat gaat wel goed, paar kleine puntjes telkens.
Ga vanavond ook theorie aanvragen enzo, oefenexamens haal ik met gemak (vaak 2 fout bij regels&inzicht, gevaarherkenning tussen de 5 en 9 fout) :j