wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:33

kaill87 schreef:
Nee krijg je lekkere bierlucht in je haar als een dronken tor zn glas omkiept in je nek.
Verbieden die alcohol !!! Hey, laat ik zelf nou van wijn houden.

Joh daar ben ik het ook mee eens, ben zelf helemaal geen zuip tiepje, maar ja, de meeste kroegen zijn kroegen omdat je daar alcohol drinkt. Dat is waar het hele principe kroeg op gebaseerd is. Het nuttigen van alcohol. Houd je daar niet van, ga dan niet naar de kroeg, maar kroegen zijn geen kroegen omdat er ongebreideld gerookt kan worden. Vandaar dat ik het super vind. Stel nou dat ik wel een drinker zou zijn? Dan ging ik naar de kroeg om te drinken, niet om naar rook te ruiken. Eigenlijk is het oneerlijk, je hebt wel plaatsen waar alles gericht is op de consumptie van alcohol, maar geen plaatsen waar alles gericht is op het roken. In dat opzicht snap ik de boze reacties van de rokers ook wel, maar ik als niet-roker vind het prettig dat ik na een avondje kroeg niet meer naar rook hoef te ruiken.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:38

Ik snap je reactie en mening tatort, maar je eerste reactie was zo kort door de bocht dat ik er toch op wou reageren.
Lees maar eens wat teuntje111 hiervoor zegt, het blijft toch stinken in het uitgaansleven ! Dus het hele gelanterfanter om de stank van het roken gaat er bij mij niet in. Punt.
Als ik bij mij op me werk gerookt heb en weer terug naar m'n bureau ga, ruik ik het zelf ook. Als de halve kroeg dus steeds buiten gaan roken en weer terug naar binnen komen, nemen ze die lucht toch mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:45

dat er straks niet meer in de horeca gerookt mag worden is omdat er in de wet staat dat een werknemer recht heeft op een rookvrije ruimte en in de horeca was dit in nederland nog steeds niet geregeld.
ik werk in een restaurant met een open keuken aan de rokersgedeelte en ik rook zelf niet dus je kan begrijpen dat ik een voorstander ben van dit verbod (mensen gaan vaak met dikke sigaren vlak onder je neus zitten).
het klinkt miss wat kort de bocht maar nietrokers hebben zich jarenlang aan moet passen aan de rokers en ik vind dat het tijd is dat dat omgedraait wordt.
en iedereen mag dan wel zeggen dat je wel van meer dingen dood gaat, en iedereen kent wel iemand die al rokend wel 100 is geworden, maar heb je wel eens geluisterd naar een vrouw van middelbare leeftijd die altijd gerookt heeft? die klinkt als een oude vent met een heze stem, of heb je wel eens bekeken hoe lelijk je van roken wordt?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:58

barbar : ik snap je reactie heel goed, ik kan me ook heel goed voorstellen dat roken vies is als niet roker zijnde.
Maare, hoe hees je stem kan worden of hoe lelijk je kan worden, tsjah dat weten rokers zelf ook wel ( neem ik aan ). Je kan ook longkanker krijgen, dat weet ook iedereen wel.

En er waren al aanpassingen voor de niet-rokers ( rookvrije gedeeltes overal ) en nu mogen ze alles maar hebben. Nu mogen de rokers buiten gaan staan. Als iedereen elkaar nou wat gunt, waarom dan nog problemen ?
Maar ja hier in Nl gunnen ze elkaar niks, dus eerst de niet-rokers, toen gingen ze op een redelijk rechte lijn zitten ( vind ik dan ) en nu zijn de rokers de pineut.
Heel eerlijk geregeld toch Clown

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:06

Waar het om draait is dat je met roken anderen schade toebrengt. Mensen die daar zelf bewust niet voor gekozen hebben. In een cafe zijn dit zowel bezoekers als personeel. Een roker heeft zelf voor zijn verslaving gekozen. Een niet-roker heeft dit niet, maar zit wel met het probleem. Op dit moment kun je als niet-roker er gewoon niet voor weglopen. Of je wilt of niet, je wort geconfronteerd met de rook van een ander die jou gezondheidsschade op kan leveren.

Daarbij komt dat alle maatregelen bij elkaar nu eindelijk zorgen voor een mentaliteitsverandering. Daardoor accepteren mensen de maatregelen ook. Door al deze veranderingen daalt het aantal rokers nu. Dat lijkt mij meer dan goed nieuws.

En je kunt hier wel met tal van argumenten komen. Het heeft geen zin meer. Vanaf 1 juli is het gewoon verboden of rokers dit nu wel of niet willen.....

En het over laten aan de horeca om het zelf te regelen heeft geen zin. Ondernemers gaan niet investeren tenzij ze gedwongen worden. Ze hebben jaren de tijd gehad om iet te gaan doen. Maar er gebeurde gewoon niets. Dan lijkt het mij logisch dat de overheid een keer doorzet. En in een gemiddelde horecagelegenheid is gewoon geen ruimte voor een echte afscheiding. Een gedeelte roken en niet roken dicht bij elkaar. Tja dat schiet gewoon niet op. Zelfs met afzuiging voorkomt je geen stank en rook in het niet-rokers gedeelte.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:10

ik ben blij dat het niet meer mag, ik was laatst in een cafe met misschien 15 mensen er begonnen er 3 te roken en de hele tent stond blauw van de rook, nou ik vind het ranzig en ga dan dus ook weg, het kwam met bakken uit de hemel van de regen nou ik ben liever buiten want ik kan er niet tegen.\
niet alleen de stank, maar het is gewoon schadelijk.

k vind het ronduit egoistisch om een ander zijn avond te verpesten voor jou verslaving.
mijn vader rookt ook, maar nooit binnen en ook niet in een kroeg/restaurant/auto.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:15

flowerxxx: er is zoveel in de wereld wat schadelijk voor je is. Kiezen toch ook niet alle mensen voor ? Dat je rekening met elkaar moet houden, helemaal mee eens.
En over dat ik ( of anderen, weet niet precies of je mij bedoelt ) met argumenten aankom; ja er wordt om je menig gevraagd in dit topic en ik heb toch echt geleerd dat je goede argumenten nodig hebt om een mening te vormen.
En zoals ik een aantal post terug ook al heb gezegd : of ik nou wil of niet, het verbod gaat in.

Ik vind het ronduit egoistisch dat iedereen maar met auto's rijdt, weet je niet hoe schadelijk al die uitlaatgassen zijn Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:34

kaill87 schreef:
flowerxxx: er is zoveel in de wereld wat schadelijk voor je is. Kiezen toch ook niet alle mensen voor ? Dat je rekening met elkaar moet houden, helemaal mee eens.
En over dat ik ( of anderen, weet niet precies of je mij bedoelt ) met argumenten aankom; ja er wordt om je menig gevraagd in dit topic en ik heb toch echt geleerd dat je goede argumenten nodig hebt om een mening te vormen.
En zoals ik een aantal post terug ook al heb gezegd : of ik nou wil of niet, het verbod gaat in.

Ik vind het ronduit egoistisch dat iedereen maar met auto's rijdt, weet je niet hoe schadelijk al die uitlaatgassen zijn :+

Ben ik volkomen met je eens, daarom pak ik bijna altijd de fiets...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:02

Wij hebben zelfs geen auto thuis Clown.
En wij rijden enkel met het openbaar vervoer en de fiets *LOL*.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:54

A_lette schreef:
Bokkiej schreef:
Ik vind het dom dat je niet in een kroeg mag roken. Ik zie een kroeg meestal als roken en drank. En nu mag het opeens niet meer. Is alleen maar goed voor gezondheid. Maar als je er niet tegen kan ga je toch niet naar een kroeg. Doe moeilijk.

Maar nu opeens is het een probleem voor de werknemers? Ze wisten wel dat er gerookt wordt in een kroeg dus dat was geen probleem.

Ik wil niet veel zeggen, maar officieel MAG jij nog nieteens roken Knipoog

Nog een paar dagen mensen!

ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:58

Ik pak vaak de fiets, maar rij ook met de auto. Tja, je moet wel eens wat als je in een dorp woont. Toen ik destijds in het centrum van H'sum woonde had ik ook geen auto. Clown

Smoesjes om te blijven roken vanwege 'zweetlucht', 'kots' en andere zaken, hahaha.... Daar moet ik wel erg om lachen, hoor Haha! . Heb jarenlang fanatiek gesport op de sportschool en ik heb nooit last gehad van rare luchtjes. Ik zat toch in een erg fanatieke groepen destijds. Haha!

Als je rookt om je lichaamsluchten en andere rare gewoontes wil verbergen, ben je wel heel vreemd bezig. Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:15

Needje schreef:
Als het verkoop gedeelte rookvrij is, kan er een deel van de zaak wel voor rokers zijn. Maar daar mag dus niet bediend worden.

Go jij! Go jij! Eindelijk geen gezeur meer van niet rokers Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:51

vind je nu al gezeur Mystica? Jarenlang hebben de niet rokers alles moeten slikken en nu het rookverbod er komt zijn de niet rokers in eens aan het zeuren? Duidelijk iemand die geen respect voor een ander heeft en voor zijn of haar gezondheid!
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 30-06-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:53

Vandaag stond trouwens de echte reden van omzetverlies in de horeca in de krant. Waar mensen het nu spontaan binnen paar dagen op rookverbod zullen steken Huilen van het lachen

Straks artikel zoeken

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:57

Vind het helemaal perfect, dat rookverbod. Kun je tenminste gewoon ademen in de kroeg en niet stinkend thuis komen.

Dat omzetverlies valt wel mee denk ik zo. In andere landen gaat het ook goed. Zelf een kroeg in Esperaza waar het altijd blauw stond zitten nu zeker niet minder mensen. Wel kun je er nu het toilet vinden omdat je de deur weer kunt lezen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:57

Het gaat niet goed met de horecasector. In 2007 gingen 1.429 zaken op de fles. Van alle starters in de horeca vijf jaar geleden, bestaat nog slechts iets meer dan de helft (56%).

Ingrijpende maatregelen

Voor zelfstandigenorganisatie Unizo zijn deze vaststellingen een ernstig teken aan de wand. “Indien de overheid de horeca blijft beschouwen als een hoeksteen van het maatschappelijk netwerk, dringen ingrijpende maatregelen zich op”, zegt topman Karel Van Eetvelt.

“De loonkosten liggen op dit ogenblik zo hoog dat zwartwerk gestimuleerd wordt. Het is belangrijk dat horeca-uitbaters meer kansen krijgen om hun zaak op een eerlijke manier te runnen. Zonder dat de consumenten hiervan het slachtoffer zijn”, stelt Van Eetvelt

Vooral dat laatste is voor Unizo van groot belang. “In Denemarken bijvoorbeeld komt men aan de hoge loonkosten tegemoet door de prijzen van de drank en het eten op te trekken. Het gevolg daarvan is dat veel mensen er in winkels hun drank kopen en die op straat gaan opdrinken. Zo’n situatie moeten we absoluut vermijden. De horeca moet toegankelijk blijven voor iedereen. Zelfs iemand die het niet zo breed heeft, moet op café zijn pintje kunnen drinken.”

De zes voorstellen van Unizo:
1. Verlaging btw-tarief van 21% naar 6%
2. Fiscaal aftrekbaar maken van horecakosten voor privédoeleinden
3. Invoeren van fiscaal systeem om slechte jaren te compenseren met goede jaren
4. Studenten vijftig dagen per jaar laten werken
5. Gelegenheidsarbeid fiscaal aanmoedigen
6. Vereenvoudiging administratieve regels rond voedselveiligheid
Laatst bijgewerkt door lesilla op 30-06-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:59

He en dat allemaal door dat stomme rookverbod dat het slecht gaat in de horeca ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:03

Hahaha, ja, precies........ Maar als je echt wanhopig bent, klamp je je overal aan vast. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:06

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:13

MISTRAL94 schreef:
vind je nu al gezeur Mystica? Jarenlang hebben de niet rokers alles moeten slikken en nu het rookverbod er komt zijn de niet rokers in eens aan het zeuren? Duidelijk iemand die geen respect voor een ander heeft en voor zijn of haar gezondheid!

Verward Ik heb het niet over nu, ik had het over "vroeger".
Want wat een "roker" zegt is toch nooit goed. Zijn we het er niet mee eens dan zijn we asociaal, en zijn we het er wel mee eens, dan zijn we het nog?
Vandaar mijn sarcastische antwoord, waar jij op reageerd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:18

Dat is natuurlijk onzin Mystica. Wanneer een roker roken wil prima zolang een ander daar geen last van heeft prima. Maar een ander hoeft geen hinder te ondervinden van een irritante gewoonte van een ander Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:21

Daarom stond er toch ook de Go jij! Go jij! bij die eerste reactie? Alleen ben ik blij om een andere reden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:22

Ja het duurt niet lang meer. Vind het prima dat het niet meer mag. Ben in Canada en Duitsland geweest en daar is dat ook zo al. Helemaal geaccepteerd en de rokers gaan even apart een peukie roken en daarna weer bji elkaar zitten.
Hier een leuke link:
Harry Jekkers Niet-Rokersfeestje
http://nl.youtube.com/watch?v=AA670fgXXYU

VasthiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:24

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:26

Vasthi schreef:
Zojuist op BNR:
Het middel om het rookverbod te ontlopen. Ben benieuwd of dit toegestaan wordt door de politie!

http://www.rokerskerk.nl/ORT.html

Dat lijkt mij gewoon onzin, maar wel grappig Haha!