Staking door scholieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Re: Staking door scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:11

CtjeLief schreef:
tja overuren waren er 20 geleden ook al hoor.. kun je over zeuren, moeilijk over doen, maar het is iets wat standaard voorkomt, bij iedereen! Dus wat kun je doen? lopen miepen, of het beste ervan maken! kun je ook even socializen met mede scholieren.. Knipoog

Ik had vorig jaar de helft van de tussen uren die ik nu heb.
En die verdubbeling is er sinds de school zonodig hun uren moesten halen.
Socializen heb ik geen 5 a 10 uur per dag voor nodig.
Ik kan ook socializen bij mn paard en de mensen die daar omheen zijn.
Die zitten namelijk ook bij mij op school

KiWiKo; Ja, en jij besteed je tijd daarmee NUTTIG. Ik niet.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:13

whaha inderdaad kiwiko,, somige mensen hebben het zwaar Knipoog..

ik heb een meisje in de klas die soms ook pas 4 uur uit is. en dan moet ze met de bus naar huis hopen dat er maar geen vertraging is en dan is ze 6 uur thuis, eten werken huiswerkmaken,,

die heeft het een stuk zwaarder dan jou!

kwart over 4 waar zeur je dan eigenlijk over?

CtjeLief

mooi gesproken KiWiKo.. als de scholieren HIER al moeilijk en verwend om doen, dat wordt nog wat in de toekomst! dat wordt OORLOG.. als er nu al iemand in zn rug wordt gestoken om verdorie enkele uurtje meer school.......?!
(terwijl het nog een investering in je eigen toekomst is!)

Amaryllis

Ach staken voor die paar uur meer.. Wat dan te denken over:

* Het ontslagrecht?
* Defensie, de Uruzgan-missie (niet staken,maar hard actievoeren)
* Dierenmishandeling, sex met dieren
enz, enz, enz en ga zo maar door..

Dachten jullie dat je het straks op t mbo/hbo/uni zo strak geregeld was? Bereid je maar vast voor op doffe ellende Vork

Jaduuh

Emilia schreef:
katiavl schreef:
Maar denkt niemand van jullie aan een toekomstige carriere, wat je nu doet... is heel belangrijk voor later. Zeker in een wereld waar je moet vechten om een job, hoe beter de prestatie... hoe meer kans.

Toen ik 15 was, waren we allemaal al aan het dromen... dokter, leraar enzo. Heb het gevoel dat kinderen dat niet meer doen..

Denk dat er nog weinig zijn die ervan dromen om het onderwijs in te gaan! Zal eerder in een nachtmerrie voorkomen Haha!

Ik droom wel, daar ben ik blij om. Anders zou ik inderdaad niet goed weten hoe ik 't volhield op school. Ik weet gelukkig waarvoor ik het allemaal doe. Dat maakt het al stukken makkelijker. Lachen

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:14

Ik reageer even vanuit mijn oogpunt.

Ik zit op 3 havo, wij hebben altijd heel weinig uitval gehad (alle jaren voor deze) en hebben altijd goed de norm gehaald, onze cijfers liggen gemiddeld goed. Helaas is sinds dit jaar steeds meer uitval (echt waar het is ongeloofelijk) en nu moeten we deze uren in de aula verturen. En geloof me ik kan heel goed leren maar niet in stilte en met zoveel mensen om me heen. Ik vind dit een zeer slechte oplossing. Voorheen konden deze uren netjes ingevuld worden door lessen door andere docenten en af en toe een uurtje uitval (geloof me meer was het echt niet). En de leerlingen die dan toch wilde leren gingen ook wel leren, en degene die dat niet willen niet. (in de aula is het niet anders). Op het vmbo wordt dit echter niet toegepast hun smoes : We hebben geen ruimte. Dit vind ik enorme onzin en zeer onterecht. En nu zouden we ook nog meer uren moeten draaien. En nog kans maken op het 9e lessuur (even voor mensen onder ons dat houdt in dat ik om 6 uur 's avonds thuis ben als ik hard door fiets zeer veilig idee vooral in de wintertijd met het licht).

Ik ben tegen al deze waardeloze vernieuwingen. Ga terug naar het oude systeem en los tussenuren op door bijvoorbeeld 1 les met 2 klassen te geven (onze klassen zijn iets meer als 20 personen per klas) met de juiste hoeveelheid docenten, begeleiders kan dit prima opgelost worden.

En alsjeblieft mensen mag een kind, kind blijven? Verlang aub. niet van een brugger dat deze evenlang naar school gaat als een MBO-er of HBO-er of zo laat staan iemand die werkt. Dit komt met de tijd wel (mijn mening).

Commentaar kan, maar dit is mijn oogpunt en toelichten kan ik het en het kan zijn dat er mensen zijn die me op andere gedachten brengen. Hoort bij het leven he

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:14

Door die stakingen laten de scholieren iig zien waarom we ze minder vrije tijd moeten geven. Clown
Ik zou zeggen, get a life! Als je straks gaat werken ben je langer onder de pannen. Plus "maar" zo'n 20 vakantiedagen.
Pas als je werkt besef je volgens mij pas hoeveel vrije tijd en dagen je hebt als scholier!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:16

Jaduuh schreef:
Ik zag het net op 't nieuws, gewoon te belachelijk voor woorden.
Er wordt toch al over gepraat! Wacht dan even rustig af. Dit slaat werkelijk nergens op.
Hier in 't noorden (Groningen) was 't volgens mij rustig.

[edit]
Ik heb in ieder geval niemand op school meer horen praten over staken of wat dan ook.

er is hier niet gestaakt Knipoog

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:17

Needje schreef:
Door die stakingen laten de scholieren iig zien waarom we ze minder vrije tijd moeten geven. Clown
Ik zou zeggen, get a life! Als je straks gaat werken ben je langer onder de pannen. Plus "maar" zo'n 20 vakantiedagen.
Pas als je werkt besef je volgens mij pas hoeveel vrije tijd en dagen je hebt als scholier!

het gaat niet alleen om vrije tijd, maar ook over kwaliteit van de uren die we moeten vullen.
En daarbij; mogen we ook nog even genieten van onze jeugd? Knipoog
Het zou een mooie boel worden als je vanaf je 12e al zo moet leven als iemand die een fulltime baan heeft.
Ik vind dit geen vergelijking

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:18

even voor de duidelijkheid híer is naar mijn idee níemand die heeft deelgenomen aan die rellen. Want ik heb het idee dat diegene die zeggen dat ze wel willen gaan staken etc. meteen worden aangevallen op de rellen etc. (waar zij niks mee te maken hebben) Ik snap overgins niet dat wíj niet zouden mogen staken voor minder uren en in de uren die gegeven worden beter onderwijs etc. maar de 'volwassenen' wel mogen staken voor meer geld etc. ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:18

Didoo schreef:

Nuttig.......... Nuttig??? ik moet wel omdat ik leef Lachen Lachen mijn woning moet betaald worden, mijn kleren moeten betaald worden, mijn paard moet betaald worden, mijn honden moeten betaald worden, mijn eten moet betaald worden, mijn kind moet betaald worden........ en dan moeten er nog honderd duizend andere dingen betaald worden (oa belasting, waar oa school van betaald wordt!! En de kosten die de BV Nederland maakt om deze staking te leiden)

Nuttig zou zijn als al mijn opbrengsten gingen in MIJ Lachen Lachen op een strand op Borra Borra met een heerlijke Bacardi Cola in mijn hand bijvoorbeeld.........

denk dat ik maar ga staken Lachen

(o nee, staak ik mezelf........... das ook niet echt handig *en das een doordenkertje*)

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:22

Needje schreef:

Als je werkt krijg je nog altijd wel betaald hoor Lachen
school is een verplichting, en nu krijgen we nog meer uren, daarom gaan ze staken. Een leven zullen ze heus wel hebben Clown

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:23

KiWiKo schreef:
Didoo schreef:

Nuttig.......... Nuttig??? ik moet wel omdat ik leef Lachen Lachen mijn woning moet betaald worden, mijn kleren moeten betaald worden, mijn paard moet betaald worden, mijn honden moeten betaald worden, mijn eten moet betaald worden, mijn kind moet betaald worden........ en dan moeten er nog honderd duizend andere dingen betaald worden (oa belasting, waar oa school van betaald wordt!! En de kosten die de BV Nederland maakt om deze staking te leiden)

Nuttig zou zijn als al mijn opbrengsten gingen in MIJ Lachen Lachen op een strand op Borra Borra met een heerlijke Bacardi Cola in mijn hand bijvoorbeeld.........

denk dat ik maar ga staken Lachen

(o nee, staak ik mezelf........... das ook niet echt handig *en das een doordenkertje*)

Dat jij een paard, hond en kind neemt zijn eigen keuzes Knipoog
Als jij geen paard hond en kind zou nemen, weet ik zeker dat jij dusdanig veel geld kan besparen dat je best een tijdje naar een strand op Borra Borra kan gaan.

Maar ik denk dat dit nèt iets te veel offtopic gaat...

Droomster

Raar topic..

Iedereen komt met loze argumenten, van weers kanten om elkaar de grond in te trappen. Terwijl ze helemaal niet opgaan..

Nee, ik vind die 1040 uur niet erg. Maar ze moeten niet gaan verplichten dat iedereen ze dan maar moet gaan opvullen met KWT-uren (KeuzeWerkTijd-uren, iedereen zit in een gezamelijke ruimte met een stuk of 25 pc's en voor de rest tafels), op sommige scholen heten ze anders overigens.

Natuuuurlijk, kunnen wij ons huiswerk maken in die uren. Fijn!
Maar als je een pc nodig hebt, voor een bepaald programma die je nodig hebt, of je moet informatie opzoeken & er zijn 25 pc's en er zijn 40 leerlingen die op de pc willen Gestoord
(Terwijl er weer andere uren zijn waarbij er maar 3 op de pc willen..)

Huiswerk is ook altijd wel af, logisch want dit doe je thuis. De dag van te voren of misschien nog wel eerder. "Dan begin je aan je huiswerk, dat je die dag opgekregen hebt". Gaat niet als je juist eerder moet beginnen en voor de rest nog geen lessen hebt gehad.
Ook kun je je veel moeilijker concentreren met 60 man in 1 ruimte, waarvan de helft al niets meer te doen heeft en dus gaan zitten praten.

Tijdens deze uren mag je niet naar huis (logisch..). Ze plannen ze juist in om uren te maken.

Verslagen maak je tegenwoordig niet meer uit boeken. De meeste opdrachten wordt je zelfs verplicht om het internet te gebruiken. En ja, echt waar. (Bijna) elke docent verplicht je je opdrachten uit te typen, dus ook daar heb je de pc voor nodig.

Argumenten als "Maar vroeger...". Nee, niets vroeger. Het is NU.
Logisch dat jullie vroeger ook verslagen hadden en tussenuren, maar daarvoor gelden niet meer dezelfde regels als 'vroeger'. Ookal is de lesstof nog steeds hetzelfde, sommige regels zijn toch echt veranderd.

Nogmaals, ik heb geen problemen met de 1040-regel. Ik maak nu al meer uren, dan dat ik daarmee zou moeten maken. Evenals de tussenuren, waar ik de laatste jaren geen probleem meer mee heb. Ik kan me prima bezig houden, met mijn huiswerk en anders lekker zitten praten.

Laat ze maar eens wat doen aan het gebrek aan computers of aan de overvolle ruimte waar iedereen heen moet tijdens KWT & vooral niet te vergeten de kwaliteit van de lessen... (die werkelijk bagger is, we waren niet voor niets één van de slechtste scholen geloof ik Ach gut)

"Investering in je eigen toekomst" Slapen
Als je nutteloze uren & slechte kwaliteit van de lessen een investering noemt wel ja.

Iemand kwam trouwens ook met het feit dat lesuren 'maar' 45 minuten zijn.
Ik wil er even op wijzen dat dit verschillend is per school, ik ken scholen met 50, 55 & 60 minuten per lesuur. Een school met 45 minuten in een lesuur ken ik niet eens.

[sorry, beetje lang bericht Clown ]

Emilia

l0veevi schreef:
Needje schreef:

school is een verplichting, en nu krijgen we nog meer uren, daarom gaan ze staken. Een leven zullen ze heus wel hebben Clown

Je hebt school nodig om goed werk te vinden waarvan je rond kan komen later!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:24

l0veevi schreef:
Needje schreef:

En geloof me ik zou dolgraag werken helaas mag het niet van het onderwijs en van mijn ouders Boos!

* zit verschil in werken en school hoor; natuurlijk het geld, en het daarbij behoorende leren voor een beroep, maar wat als je nu putjesschepper wil worden ? Tong uitsteken (en ja hij is een beetje overdreven)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:26

Ik heb nu niet héél het topic doorgelezen, daar is het iets te lang. Maar kan er iemand mij ingodsnaam uitleggen waar het probleem ligt??

1040 lesuren per jaar lijkt me toch niet zoveel. Immmers als men 1040 deelt door 32 (effectieve lesweken) dan komt met toch maar aan 32,5 lesuren per week. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? Ik weet dat wij (BELGIE)langere lesweken hadden (In de zwaar theoretische richtingen 32/34 uur, in de technische en beroepsrichtingen van 36/38 uren) en niemand had daar een probleem mee.

Ik vertrok thuis om 6.50 smorgens en was thuis om 17/18uur. Geen probleem mee toch? Dat is toch de bedoeling van onderwijs.. naar school gaan en leren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:26

Didoo schreef:
Dat jij een paard, hond en kind neemt zijn eigen keuzes Knipoog
Als jij geen paard hond en kind zou nemen, weet ik zeker dat jij dusdanig veel geld kan besparen dat je best een tijdje naar een strand op Borra Borra kan gaan.

Maar ik denk dat dit nèt iets te veel offtopic gaat...

nee hoor is geheel ontopic, het leven bestaat uit keuzes maken, kansen pakken........ vooruit denken! en vooral vooruit DOEN.

Mijn Borra Borra komt.......... echt! en dat komt omdat ik zonder zeuren bereid ben om heel, heel hard aan mijn toekomst te werken.......... MET alle ongemakken die erbij horen. Dat komt omdat ik blij ben met de kansen die ik krijg en die met twee handen aanpak.......... dat komt omdat ik blij ben dat ik de mogelijkheid heb gehad om te leren! Ook al ging dat ten koste van mijn social life! paard en alles.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:28

Droomster, goed verwoord Ja

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:28

tantjeuh schreef:
Ik heb nu niet héél het topic doorgelezen, daar is het iets te lang. Maar kan er iemand mij ingodsnaam uitleggen waar het probleem ligt??

1040 lesuren per jaar lijkt me toch niet zoveel. Immmers als men 1040 deelt door 32 (effectieve lesweken) dan komt met toch maar aan 32,5 lesuren per week. Of heb ik ergens een rekenfout gemaakt? Ik weet dat wij (BELGIE)langere lesweken hadden (In de zwaar theoretische richtingen 32/34 uur, in de technische en beroepsrichtingen van 36/38 uren) en niemand had daar een probleem mee.

Ik vertrok thuis om 6.50 smorgens en was thuis om 17/18uur. Geen probleem mee toch? Dat is toch de bedoeling van onderwijs.. naar school gaan en leren?

Het gaat ook over de kwaliteit van les uren Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:30

Droomster schreef:
Raar topic..

Clown ]

Hoho voorop gesteld dat ik het onderwijs dramatisch slecht vind vandaag de dag! En ik begrijp ook heel goed dat "men" het er niet mee eens is Lachen Lachen

Maar het is nog steeds een kans, een kans op goed slagen in de maatschappy........ neem die kans Lachen

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:32

Didoo schreef:
tantjeuh schreef:

Het gaat ook over de kwaliteit van les uren Knipoog

Laat de jeugd dan daarvoor gaan staken! Zodat er geld komt voor het verbeteren van het onderwijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:33

KiWiKo, mogen wij nog even wat vrije tijd hebben om 'leuke' dingen te doen voordat we volwassen zijn en een volle werkweek hebben en het drukke leven? Lachen

tantjeuh schreef:

Het probleem ligt erin dat de kwaliteit van het onderwijs bij de meeste scholen dusdanig slecht is, dat meer lesuren helemaal geen effect hebben.. leerlingen zitten langer op school maar leren niet meer. Veel scholen weten NIET hoe ze die 1040 uren nuttig kunnen inplannen, dus in sommige scholen worden groepen leerlingen in de gymzaal achter bankjes gezet, koppen dicht, werken. Heb je je huiswerk al af en kan je niet vooruit werken omdat je de nieuwe stof niet snapt? Jammer dan, we moeten aan die zoveel lesuren komen.. schijnt zelfs nu al te gebeuren op sommige scholen. Lachen Dan heeft meer les toch geen enkel nut..

Plus dat er al een lerarentekort is, dus meer lesuren geven = meer leraren nodig = ????? hoe gaat men dat oplossen dan?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:33

[quote="KiWiKo"]
nee hoor is geheel ontopic, het leven bestaat uit keuzes maken, kansen pakken........ vooruit denken! en vooral vooruit DOEN.

Mijn Borra Borra komt.......... echt! en dat komt omdat ik zonder zeuren bereid ben om heel, heel hard aan mijn toekomst te werken.......... MET alle ongemakken die erbij horen. Dat komt omdat ik blij ben met de kansen die ik krijg en die met twee handen aanpak.......... dat komt omdat ik blij ben dat ik de mogelijkheid heb gehad om te leren! Ook al ging dat ten koste van mijn social life! paard en alles.[/quote]

Maar jij weet niets over de kwaliteit van lessen die ik krijg.
Heel leuk dat ik aan een toekomst moet werken enzo, maar hoe ga ik die toekomst in godsnaam halen als ik mn examen niet haal.
Voorbeeld; mijn moeilijkste vakken m&o en economie. Ik heb voor beide een docent die niet uit kan leggen. Waardoor het op mij aankomt. Dus ik denk, ik plan een kwt uur m&o in. Zit er een docent die niets van m&o afweet.

Over de uren hoor je mij niet klagen, als ik straks afgestudeerd ben aan de pabo en juf ben ga ik ook veel uren draaien. Naast het lesgeven ook voorbereiden, ouder avonden e.d.
Maar mij hoor je wel klagen over de kwaliteit van de lessen.
Waarom zou ik 15 les uren in de week vergooien aan slechte kwaliteits lessen?
Daar gaat het mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:35

Emilia schreef:
Laat de jeugd dan daarvoor gaan staken! Zodat er geld komt voor het verbeteren van het onderwijs!

De jeugd die zich ervan bewust is WAAROM ze staken en niet achter de rest aan loopt of denkt 'lekker, vrije dag', die staakt ook omdat ze willen dat de kwaliteit van het onderwijs beter wordt in plaats van meer lesuren, omdat meer lesuren geen enkel nuttig effect heeft met slecht onderwijs.

Helaas zijn degene die het hardste gillen degene die geen benul hebben waarom ze eigenlijk staken (behalve dat je dan niet naar school hoeft Haha!).