Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:40

Ik vind de Action los van Corona echte een rotwinkel.. het is daar altijd zo druk! Kom er niet graag, behalve toen het winkelen op afspraak was :D zelfde met Ikea

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:40

Ik durf sowieso niet naar de action }> brr enge winkel die armoede in 3e wereld landen in stand houd en het maar blijven consumeren bevorderd. Maar dat heeft dus niets met Corona te maken.

Mijn hulp in de huishouding , oorspronkelijk niet uit Nederland, durft zich dus niet te enten. En ze weet dat wij allemaal gevaccineerd zijn. en ze eet heel goed hoe ernstig corona is ( dat heeft ze wel in haar omgeving gezien ) . Ze heft het zelf ook gehad, maar met aar hele lichte klachten ( ze is in de 50 ) .
Ze is dus extreem voorzichtig , echt angstig ( van het niveau waarvan mensen hier soms beticht worden , maar waarvan ik denk dat het wel meevalt ) .
Ze komt niet bij ons langs als ze haar familie gezien heeft, dan gaat ze eerst testen.
Maar ondertussen doodsbenauwd voor het vaccin, en haar ouders ( eind 70 , zwakkere gezondheid maar nog wel op zichzelf wonend ) dus ook niet.

Die zijn bang voor het virus, bang voor het vaccin , bang voor alles. ik probeer haar niet over te halen, maar ze weet heel goed dat wij gevaccineerd zijn en nergens last van hebben ( op een paar daagjes niet lekker na ).

Eleeke

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:48

Ik vind wel een beetje iets van roken, ongezond eten ( niet eens perse te dik zijn ) en niet bewegen. .... maar .... solidair zijn daarmee vind ik makkelijker omdat het niet besmettelijk is en het geen invloed heeft op de gezondheid van de mensen die me dierbaar zijn.

Oh en mijn standpunt is wel genuanceerd. Ik vind nooit iets van individuen. Want dat kunnen mijn vrienden of collega's zijn waar ik van hou. Het gaat om het algemeen, en hoe we als maatschappij omgaan met roken, eten, bewegen en bijbehorende psychische gezondheid.

Vaccinatie vind ik ontzetten moeilijk. Mijn gevoel vindt dat ze niet moeten zeuren en gewoon die prik moeten halen om ervoor te zorgen dat we hier samen uitkomen.
Mijn verstand begrijpt wel dat het niet zo eenvoudig ligt, dat als je extreem wantrouwen hebt in de overheid je ze niet op hun woord geloofd.
En terecht soms ook. Denk maar aan die testen die op african americans zijn gedaan nog tot 1972
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuskegee-syfilisonderzoek

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:50

Ik vind dat dus oprecht heel erg voor die vrouw Eleeke. Dat ze zo bang is.
Ik kan daar echt niets mee. Wat voor een leven heb je dan?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:54

Bij hoeveel mensen sta ik onder de foei knop want ondanks dat Eelke dit aan kaarten. Ik dus ook niet in de action komt door angst. En ik voel me nu toch iets aangevallen. Mag ik mezelf dan niet voelen hoe ik me voel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:56

friezenfan2 schreef:
Bij hoeveel mensen sta ik onder de foei knop want ondanks dat Eelke dit aan kaarten. Ik dus ook niet in de action komt door angst. En ik voel me nu toch iets aangevallen. Mag ik mezelf dan niet voelen hoe ik me voel?

Aangevallen? Waar... Volgens mij vinden mensen het juist erg dat andere mensen die angst blijkbaar hebben. Wil het geen medelijden noemen, maar ik vind die angst oprecht heel erg, dat je dat zo ervaart.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:58

friezenfan2 schreef:

Ik vind dit vreselijk voor je dat je zo angstig bent. Die Action doet er niet toe, maar je neefje die al een half jaar oud is lijkt me heel erg verdrietig.
weet je ook waar de angst vandaan komt , en heb je hulp ?

Je bent echt niet de enige. Er zijn meer mensen bij die Corona een soort aanleiding is geweest , maar niet de oorzaak, om angstiger te worden in ruimtes met (veel ) andere mensen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:00

Relaxed schreef:
friezenfan2 schreef:

Aangevallen? Waar... Volgens mij vinden mensen het juist erg dat andere mensen die angst blijkbaar hebben. Wil het geen medelijden noemen, maar ik vind die angst oprecht heel erg, dat je dat zo ervaart.

Precies. Het is geen aanstellen want je voelt wat je voelt. Lijkt me wel zwaar en ook moeilijk in de huidige tijd. Ik merk de laatste tijd heel erg dat mensen de adviezen vergeten of gewoon negeren. Lijkt me eng als je dat niet altijd uit je veilige bubbel kunt houden door een ander.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:02

friezenfan2 schreef:

Je mag zeker voelen wat je voelt. Maar zeg mij, maakt het je gelukkig?
En dat is echt geen aanval. Maar ik vraag mij dit dus oprecht af.
Want ik ken mensen die een angststoornis hadden vroeger en waren daar echt niet gelukkig mee.
(angst om überhaupt naar buiten te gaan)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:13

Relaxed schreef:
friezenfan2 schreef:

Dit eigenlijk precies.

Iedereen mag er op zijn of haar manier mee omgaan toch? Zowel de mensen die er niet bang voor zijn als de mensen die ‘t wel zijn.

Maar wanneer straks volledige vaccinatie zelfs niet helpt tegen angst.. dan denk ik toch dat er misschien hulp professioneel ergens gezocht moet worden. Want zoals we nu inmiddels wel weten kan je alsnog Corona krijgen met vaccin maar word je gewoon bijna niet ziek. Dan is het goed toch en niet erg wanneer je toch Corona krijgt? Er gaat denk ik niet meer wat veranderen, behalve dan alle maatregelen weg & Corona geaccepteerd laten ronddwalen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:14

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:16

Maar dat soort opmerkingen kunnen toch makkelijk wat onprettig en ongemakkelijk overkomen. 'Medelijden' heeft niet voor niets zo'n negatieve lading gekregen: heel vaak komt het niet uit daadwerkelijke empathie vanuit begrip, maar vanuit afstand en onderscheid. Vanaf een afstandje "jeetje, ik vind het echt heel erg voor jou (dat jij zo verkeerd bent/denkt/voelt), dat moet wel heel zwaar zijn" benadrukt vooral de afstand, het verschil. Dat deel tussen haakjes wordt niet exact zo uitgesproken maar ligt er wel heel sterk onder. Er is een normaal en een afwijkend/fout/verkeerd, en wat lijkt op medeleven is eigenlijk vooral een benadrukking van het verschil.
Dat helpt helemaal niemand als je dat niet doet vanuit de interesse om eerst naast iemand te gaan zitten.

Brene Brown (van oa de Kracht van Kwetsbaarheid) heeft daar veel over gezegd en geschreven.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:18

Doei. Zoek het dan maar uit. Waarom zou ik hulp nodig hebben?
Laatst bijgewerkt door friezenfan2 op 29-07-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:19

Heel verdrietig Friezenfan.
En natuurlijk moet je dit pas doen als je het zelf veilig vind voelen.

Ik heb een familielid die nu een kleinkind heeft gekregen, zelf is ze 62.
En durft ook niets. Ook alleen haar kleinkind op afstand gezien en verder sluit ze zich op.
Is geen risicopatiënt, op hoogstens wat oudere leeftijd na.

Ik heb haar pas gesproken voor de eerste keer in het echie, op 4 meter afstand.
En ik vind het vooral erg verdrietig om haar zo te zien.
Alles poetst ze overdreven af, de enorme angst.
Nu was ze altijd iemand die snel overal beren op de weg zag. Haar kinderen 100 keer naar de seh als er niets was. Extreme angst van honden, kan zo diverse dingen noemen.
Dus die angst zat er bij haar altijd al en dit onzichtbare is voor haar helemaal een grote trigger in die angst.

IK hoop voor haar, maar voor iedereen die dat nu heeft er toch iets op je pad komt, een therapie oid dat die enorme angst minder word.
Want ik vind het vooral echt heel intens verfrietig als mensen zich zo voelen.

Dus ook voor jou friezenfan Grote :knuffel:

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:23

Snap je heel goed hoor Friezenfan :(:). Ben je bang voor jezelf of voor het doorgeven? Had jij nou ook risicovol werk?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:29

friezenfan2 schreef:
Doei. Zoek het dan maar uit. Waarom zou ik hulp nodig hebben?

Volgens mij komt het anders op je over dan bedoeld is. Geloof namelijk dat iedereen elkaar een leven zonder angst gunt. Niet meer niet minder.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:07

Shadow0 schreef:
Maar dat soort opmerkingen kunnen toch makkelijk wat onprettig en ongemakkelijk overkomen. 'Medelijden' heeft niet voor niets zo'n negatieve lading gekregen: heel vaak komt het niet uit daadwerkelijke empathie vanuit begrip, maar vanuit afstand en onderscheid. Vanaf een afstandje "jeetje, ik vind het echt heel erg voor jou (dat jij zo verkeerd bent/denkt/voelt), dat moet wel heel zwaar zijn" benadrukt vooral de afstand, het verschil. Dat deel tussen haakjes wordt niet exact zo uitgesproken maar ligt er wel heel sterk onder. Er is een normaal en een afwijkend/fout/verkeerd, en wat lijkt op medeleven is eigenlijk vooral een benadrukking van het verschil.
Dat helpt helemaal niemand als je dat niet doet vanuit de interesse om eerst naast iemand te gaan zitten.

Brene Brown (van oa de Kracht van Kwetsbaarheid) heeft daar veel over gezegd en geschreven.
[ Video ]

Bij bovenstaande post sluit ik me helemaal aan!

Sommige 'meelevende' reacties in dit topic vind ik echt bizar. Ze lijken voornamelijk te komen van mensen die de maatregels zat zijn en in mijn ogen daardoor mensen die zich er nog wel aan houden (om wat voor reden dan ook) 'angstig' vinden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-07-21 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:11

Nog een positieve noot dan :)
Er is een nieuw medicijn tegen covid wat aangekocht wordt.

Citaat:
België en vijftien andere EU-lidstaten doen mee aan de aanbesteding voor de aankoop van tot 220.000 behandelingen met dit nieuwe medicijn van farmabedrijf Glaxo Smith Kline (GSK). De Europese Commissie heeft daarover een raamakkoord gesloten met het farmabedrijf.

Sotrovimab (VIR-7831) kan gebruikt worden voor de behandeling van patiënten met milde symptomen die geen beademing nodig hebben, maar toch een groot risico lopen op een ernstig ziekteverloop. Lopende studies suggereren dat een snelle behandeling de ziekte afremt en het aantal ziekenhuisopnames en opnames op diensten intensieve zorg vermindert.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:14

Maar iemand angstig vinden klopt toch ook als iemand zegt angstig te zijn? Ik zie nergens voorbij komen dat angst niet mag. Dat is heel wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:15

ingedebruijn schreef:
Maar iemand angstig vinden klopt toch ook als iemand zegt angstig te zijn? Ik zie nergens voorbij komen dat angst niet mag. Dat is heel wat anders.

Idd, het is vooral voor jezelf heel vervelend..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:16

@Pandora2
Dat is inderdaad goed nieuws, hopelijk helpt deze medicatie ook om long covid klachten tegen te houden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:17

Maar in 9 van de 10 keer is angst helaas ook niet volledig te behandelen het is leren omgaan met. Ik heb er ook wel therapie voor gehad en het werkte bij mij zeker wel en ik weet ook wel hoe je het aan moet pakken, maar de eerste keren zijn gewoon heel spannend dat heb ik ook met mijn dwangneurose. Ben ik ook al zeker 3 jaar mee bezig om dat gewoon op een gezond level te krijgen. Maar eraf? Nee dat gaat helaas niet gebeuren maar ik heb het geaccepteerd en nu kan ik wel door de angst heen gaan. Maar mijn angst voor ziekten is gewoon weer enorme opgelopen maar ik werkte wel gewoon, ging naar school en zag vooral mijn beste vriendin vaak. En bij anderen zei ik van sorry, nu even niet. Ook omdat we op werk super voorzichtig moesten zijn met name in het begin.

Zoals een drukke dierentuin zoals vandaag is zeker even een challenge. Maar ik heb het wel gedaan, het tweede rondje ging al beter. Ik draag bijv nog een mondkapje in binnenruimten en als het mij te druk wordt. Ook al heb het misschien niks het zorgt wel dat ik mijzelf wat rustiger voel. Ik denk helemaal na de vaccinatie dat ik niet zo ziek wordt dus dat gevoel wordt wel minder. Maar ik vindt het gewoon vervelend dat als ik zondag weer ga werken ik straks opeens toch corona heb. Er werd bijv ook nog wel gevraagd voor onzoeken met mensen met het syndroom van down met vaccinaties. Dus ik ben zeker voorzichtig met ze, voot het geval het vaccin toch niks heeft gedaan.

Nu heb ik wel de mazzel dat ik zaterdag op iemand zijn huis ga passen. Mijn moeder is op dit moment het grootste risico voor mij omdat ze te eigenwijs is voor een vaccinatie. Mijn moeder banjert overal ook door alsof er niks aan de hand is. En tuurlijk hoeft niet iedereen rekening met mij te houden, maar angst is gewoon een lastig begrip en iedereen ervaart het weer anders. Ik krijg letterlijk kriebels in mijn buik en in mijn gedachten zie ik mij al ziek op de bank liggen... En ik kan dat gewoon nog niet onderdrukken.

Maar dat betekend niet dat ik ongelukkig ben. Ik ben al gelukkig met de kleine dingen en geniet ontzettend veel van mijn paardjes en het mountainbiken en mijn werk. Ik kan ook goed dealen met alleen zijn daar zit natuurlijk ook al een verschil tussen als je niet alleen kunt zijn.

En daarnaast ben ik bijna mijn opa en oma verloren aan corona. En dat was heel zwaar, helemaal omdat mijn andere oma met kanker dit jaar ook zou komen te overlijden. Ik had ze dus bijna alle 3 in twee maanden kwijt kunnen raken. Mijn tante heeft na maanden nog klachten dus dat hakt er dan ook wel in. Maar als je dat ook nog niet binnen je familie gehad hebt kun je er ook weer anders instaan. Wij hebben letterlijk aan de telefoon moeten horen dat mijn oma geen zuurstof zou krijgen. Tja dat hakt de angst er wel aardig in.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:17

Relaxed schreef:
ingedebruijn schreef:

Idd, het is vooral voor jezelf heel vervelend..

Precies. En ja zeggen dat je dat vervelend voor iemand vind, neigt snel naar medelijden waar mensen niet op zitten te wachten. Maar doen alsof het niet erg is dat mensen angstig zijn, lijkt me nog kwalijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:19

Ann schreef:
Shadow0 schreef:

[ Video ]

Bij bovenstaande post sluit ik me helemaal aan!

Sommige 'meelevende' reacties in dit topic vind ik echt bizar. Ze lijken voornamelijk te komen van mensen die de maatregels zat zijn en in mijn ogen daardoor mensen die zich er nog wel aan houden (om wat voor reden dan ook) 'angstig' vinden.

Volgens mij interpreteren jullie het toch echt anders, meelevend tussen aanhalingstekens? Kinderachtig, want ik leef oprecht mee met iemand die zo angstig is, lijkt me vreselijk.
Vriendin heeft bijvoorbeeld extreme heimwee, ik begrijp daar helemaal niks van omdat ik het totaal niet ken. Maar om haar zo letterlijk ziek van heimwee te zien, haar tijdens vakantie huilend aan de telefoon te hebben, dat is vreselijk..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:19

Klinkt inderdaad als horror zebrastreep! Ook jammer dat je thuis ook niet die volledige veilige haven hebt omdat je als enige gevaccineerd bent. Knap hoe je ermee om gaat!