Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:25

dems75 schreef:
Even inhakend op het betrekken van ouders.... wij hebben een eigen fb pagina voor onze klas gemaakt. Daarin zetten we vanalles....foto’s van de gymles, leuke filmpjes van de les Engels....maar ook mededelingen en oproepjes. Natuurlijk sturen we essentiële informatie sowieso ook per mail door. Gelukkig hebben alle ouders fb en vinden het ook echt leuk,
Verder geven we bij rekenen aan het begin van elk blok de doelen voor dat blok mee. Ook de themawoorden voor spelling en taal. Elke do krijgen ze de tekst van nieuwsbegrip mee om samen thuis alvast te lezen voor de close reading les van vrijdag.

Erg leuk +:)+

Hier hebben we dan wel die weekbrief, en ook een online foto-album.
Maar de betrokkenheid bij schoolwerk mis ik wel echt...dat was wel echt heel fijn tijdens die Corona-sluiting.

lenaa_tje

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:55

Ik denk dat betrekken bij schoolwerk belangrijk is maar tot een bepaalde leeftijd.
De zelfstandigheid van kinderen is ook heel belangrijk. En dan heb ik het dus niet over de kleuters :)
Hoevaak ik in klas 4 (eindexamen jaar) niet met ouders te maken heb die het probleem voor kinderen willen oplossen. Gemaakte werken door ouders (waar kinderen naast hebben gezeten) of ouders die onvoldoendes willen oplossen voor hun kind maar zonder kind er naast. . En ik snap heus wel dat, dat jullie punt bij ouder betrokkenheid niet is. Die grens ben je wel snel over als je te maken hebt met een puber.
Zo heb ik redelijk vaak kinderen die het hartstikke goed doen en die gewoon hun eigen gang gaan. Die willen die bemoeienis van ouders helemaal niet. School is school en thuis is thuis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:03

helemaal mee eens!! ik heb het vanaf groep 7 ongeveer wel zo'n beetje losgelaten. Niet dat ik ze niet help met overhoren of topo leren ofzo. maar zelfstandig werken is ook heel erg belangrijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:11

Uiteraard is dat bij wat grotere kinderen belangrijk :j

Maar ik denk dat het bij die kleine beginners juist wel fijn is als thuis en school een beetje op elkaar aansluiten. Ze hebben dan nog zo veel te leren van de wereld... en hoe leuk is het als je de boekjes en uitstapjes, spelletjes en filmpjes thuis kan gebruiken om wat verdieping te geven aan waar het op school over gaat :)

Dat je echt leert dat het leuk is om te leren, zeg maar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:37

Dat is per kind verschillend, mijn dochter hoef ik echt niks aan te bieden wat op schoolwerk lijkt thuis. Vrij is vrij. Dat was al zo toen ze heel klein was. Enige wat we van de kleuterklas thuis gebruikt hebben was de pom pom klok. Alle dagen van de week hebben een eigen kleur. Dat was heel handig met het overzicht houden voor haar wat wanneer was.

Dat vrij is vrij principe wordt nog wat met huiswerk straks trouwens, want ze is nu al niet gemotiveerd als ze dingen voor school thuis moet doen :+ . Ze vindt school heel leuk hoor, maar wel op school en niet thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:56

Tja, volgens mij is het vrij gebruikelijk dat je met een kleuter dingetjes doet als boekjes lezen, een filmpje kijken, dingen uitleggen, uitstapjes doen die leuk & leerzaam zijn.....gezien ze van de wereld nog niks weten. Dus hoe groot is de stap dan om dat qua onderwerp een beetje aan te laten sluiten op school....om dat nou "schoolwerk" te noemen..... :=

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:59

pmarena schreef:
Tja, volgens mij is het vrij gebruikelijk dat je met een kleuter dingetjes doet als boekjes lezen, een filmpje kijken, dingen uitleggen, uitstapjes doen die leuk & leerzaam zijn.....gezien ze van de wereld nog niks weten. Dus hoe groot is de stap dan om dat qua onderwerp een beetje aan te laten sluiten op school :=

Hier ben ik het wel mee eens hoor!
Ik weet nog dat we speciaal kastanjes gingen zoeken en dat die mee mochten naar school want we waren bezig met de herfsttafel.
Juist die thema’s zijn wel belangrijk.
Vind ik wel wat anders dan eeuwig rekensommetje thuis oefenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:28

Ja, nou, precies, dat soort dingen! Of als ze het over zeehonden hebben gehad dan ga je naar een zeehondencentrum, als ze het over de boerderij / bos / strand / speeltuin / vliegveld weet ik wat hebben pak je boekjes erbij die daar over gaan en ga je een keer een uitstapje maken waar ze op school niet aan toe komen... hebben ze het over de letter B dan ga je die wat extra benoemen als je een Banaan pakt of naar Bed gaat of een B ergens ziet staan.... dat soort dingen :)

Of een bepaald liedje opzetten / oefenen dat ze in de klas zingen.... dat soort dingen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:36

Vandaag de oudste op kunnen halen. Hij hoestte. Tja. In jullie nieuwsbrief stond een overzicht en daar stond voor de kleuters alleen koorts op als punt wanneer ze niet naar school mogen. Hoesten stond specifiek vanaf groep 3.

Nu hopen dat het hoestje niet zolang aanhoud als vorig jaar

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:28

Oh meen je? Moest je een kleuter ophalen vanwege een hoest? Mijn 4 jarige hoest al 3 weken, zou wat zijn zeg. Wij zijn het godganse jaar snotterig.

Volgen ze dan het nationale beleid niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:39

Ik merk dat ik veel alerter ben op een vestje aantrekken en niet op blote voeten naar de speeltuin als het fris is buiten en dergelijke. Blijkbaar heb ik toch in mijn achterhoofd dat een domme snotneus zo weer 3 weken thuiswerken kan betekenen :+
Normaal bemoei ik me daar totaal niet mee. Dan denk ik altijd: ze komt vanzelf wel een jas halen als het te koud is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:59

Kimbers schreef:
Oh meen je? Moest je een kleuter ophalen vanwege een hoest? Mijn 4 jarige hoest al 3 weken, zou wat zijn zeg. Wij zijn het godganse jaar snotterig.

Volgen ze dan het nationale beleid niet?

Ja.. hij hoest de hele week al :+ volgens haar is er ergens een beslisboom waar het in staat. In hun eigen nieuwsbrief stond het onduidelijk.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:00

Wat achterlijk. Ik zou in deze toch graag een gesprek willen met irmand van school. Vind het wel apart dat scholen zo hun eigen regels trekken. Op deze manier is je kind 10 wanneer er een keer voldoende lesstof is meegepakt om naar groep 3 te gaan :')

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:07

wij hebben ook zoń beslis boom gekregen. Alleen de taxi zegt weer ze mogen helemaal niet met klachten mee heel irritant.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:35

Kimbers schreef:
Wat achterlijk. Ik zou in deze toch graag een gesprek willen met irmand van school. Vind het wel apart dat scholen zo hun eigen regels trekken. Op deze manier is je kind 10 wanneer er een keer voldoende lesstof is meegepakt om naar groep 3 te gaan :')

Yup. Heb nu niet het idee dat ie enorm veel geleerd heeft het afgelopen jaar :n tijdens de thuiszittijd heeft ie meer geleerd en grotere sprongen gemaakt en dat zonder school werk.
Recht op passend onderwijs is ook een wassen neus blijkbaar. Want er mogen geen externen het pand in. punt

Al zag ik gister wel de muziekleraar in de klas dus die mag blijkbaar wel

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:02

Keet schreef:
Kimbers schreef:

Yup. Heb nu niet het idee dat ie enorm veel geleerd heeft het afgelopen jaar :n tijdens de thuiszittijd heeft ie meer geleerd en grotere sprongen gemaakt en dat zonder school werk.
Recht op passend onderwijs is ook een wassen neus blijkbaar. Want er mogen geen externen het pand in. punt

Al zag ik gister wel de muziekleraar in de klas dus die mag blijkbaar wel

Ik zou gewoon is kijken naar een andere school... dit is gewoon lang niet overal zo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:28

Dat zijn we ook aan het doen ;) en daar wil school ook slecht aan meewerken :+
Voor de tweede zit ik er ook ernstig aan te denken om bij andere scholen te gaan kijken. Maar die zijn allemaal aan de andere kant van het dorp. Deze zit in onze wijk

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:44

Keet schreef:
Dat zijn we ook aan het doen ;) en daar wil school ook slecht aan meewerken :+
Voor de tweede zit ik er ook ernstig aan te denken om bij andere scholen te gaan kijken. Maar die zijn allemaal aan de andere kant van het dorp. Deze zit in onze wijk

Daar heeft de school echt niks over te zeggen. Als jij een andere school wil, gewoon aanmelden. Ze zijn verplicht gegevens door te sturen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:46

Zou "hoesten" ook niet in gradaties komen?

Ik kan me bvb. ook wel voorstellen dat ze een paar keer kuchen toch wel anders zien dan wanneer een kind de hele dag de hele klas door zit te blaffen op de meest gore manier zeg maar, dat ze er echt voor gaan zitten met hoofd in de nek om ver mogelijk door de ruimte te spetteren :=

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:58

Met hoesten moeten de kinderen thuis blijven. Ik heb laatst mijn peuter ook op kunnen halen van het KDV. Ze is in totaal 3 weken thuis geweest. Verder niet ziek, maar ze hoestte. Volgens de site van het RIVM moeten ze dan thuis blijven, ook al zijn ze verder niet ziek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:03

Ik heb in maart ook lang thuis gezeten van het werk, koorts was over. Maar ik bleef hoesten. Echt suf want ik voelde me verder prima maar ik mocht nergens heen. Maar ja, wist niet of ik corona had of niet. Nu kan gelukkig iedereen zich laten testen bij klachten. In maart moest je haast half dood zijn om een test te krijgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:08

Hij is niet erger gaan hoesten in de loop van de week.
Maar 1 van de kleuterjuffen zit thuis op de uitslag van de test te wachten, dus wellicht dat ze daarom ineens "moeilijk" gaan doen.
En ze zijn erg onduidelijk in de communicatie geweest, in hun eigen bericht stond alleen koorts als thuisblijf reden. Via de beslisboom die ik vond is er zelfs nog niet direct uitsluiting op hoesten.

Hij hoest 2 keer per uur even in zijn elleboog. Niet de gehele tijd als een zeehond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:10

Als de juf wacht op de uitslag van een test snap ik het heel goed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:21

1 van de ;) ik zei niet zijn juf ;) en die was vorige week ook al ziek dus weet niet waarom het nu ineens een probleem was. Maar goed, hoop dat hij niet 3 weken thuis zit, hij heeft vorig jaar al zoveel onderwijs gemist door het hele gebeuren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:25

Duimen maar dat het linksom of rechtsom snel weer goed komt :j

Als je niet zo'n fijn gevoel hebt bij deze school zou ik lekker verder kijken en een beter bij jullie passende school zoeken waar allebei de kinders goed terecht kunnen. De best bij onze kerel passende school zit 10km verderop en daar hebben we absoluut geen spijt van dat we die gekozen hebben. Terwijl de school nog geen km van ons huis vandaan ook heel prima is volgens mij :)