Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:29

NatasjavE schreef:
sureido schreef:
Dat geloof ik zeg, wat een enge ervaring lijkt me dat. Voelde je dat het heftig weer ging worden of had je dat eigenlijk helemaal niet door? Lijkt me echt heel akelig om mee te maken. Ik ben zelf best bang voor onweer in de nacht (overdag vind ik het wel leuk) maar zou in dat geval echt in paniek raken denk ik terwijl je daar juist niks aan hebt.

Waarom komt trouwens onweer eigenlijk hier zo vaak 's nachts en bijvoorbeeld in Amerika is het extreme weer met die tornado's eigenlijk vaak overdag?

Het ging allemaal erg snel. Zo was het een prachtige dag, zo trok de lucht dicht en ging de lucht van licht grijs, naar donker, grijs paars en bijna zwart.

Ja toen hadden we wel door dat we een schip met zure appels over ons heen zouden krijgen.

We gingen schuilen in de tent. Ik had wel nog zo iets van is het wel verstandig om naar binnen te gaan. Maar ik dat ook direct die tenten zijn berekend op orkaankracht.

15 minuten later stonden we buiten en had mijn man een ijzeren paal op zijn hoofd gekregen (bloede flink maar bleek niet ernstig)
Later bleek er iemand in die tent ernstig gewond te zijn en die is geloof ik in het ziekenhuis overleden.

Wat heel bizar was dat de luchtdruk heel vreemd was. Je merkte dat met ademhalen. Kan het niet goed uitleggen. Maar was heel vreemd.

Oh wat heftig! Lijkt me zo, zo, zo eng! Ben je nu niet bang met onweer? Lijkt me dat zoiets best veel impact gemaakt heeft...

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 13:13

Daar ben ik weer! :D

Wat er normaal dus op chase gebeurt is het volgende: je wacht op een bepaalde situatie die voorkomt, en hoopt dat dat lijkt op één van de berekende situaties. Als dat niet zo is kan je de weerkaart namelijk weggooien en wordt het een kwestie van wachten op wat er gaat gebeuren.

Je raadt het al: dat is dus nu het geval.

Het lijkt er op dat er een kans is dat er wat kleinere buien ontstaan die richting het Zuidwesten gaan, maar voor nu is de blik vooral nog gericht op de komende nacht en wat er in België kan gebeuren. Dan is er waarschijnlijk de meeste windschering en de grootste kans dat er iets gaat gebeuren.

Ik ben zelf trouwens een Noorderling, dus ik wacht morgen af en ga vandaag huiswerk maken. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:17

@Pepperrrr: Nou ik was vroeger altijd erg bang voor onweer maar tegenwoordig eigenlijk niet meer zo erg.
Tis meer overgeslagen in fascinatie voor onweer.

Al ben ik nog wel voorzichtig met dit weer. Ik zal als er onweer dreigt niet snel op mijn paard naar buiten gaan. Minder snel dan stadgenoten van mij. En ik zal zorgen dat ik snel een veilige plek kan opzoeken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:26

Exact dat. Vroeger als kind werd ik al zenuwachtig als er alleen maar onweer voorspeld was. Ik vond het doodeng.
Nu vind ik het fascinerend, maar ik blijf wel voorzichtig en dat hele zware onweer blijf ik eng vinden vanwege het gevaar van een inslag en brand.
En vanwege de paarden, ik ken toch meerdere memsen die hun paard verloren hebben door onweer. De inductiestroom bij een inslag kan best ver reiken en paarden zijn extra kwetsbaar doordat ze op vier benen staan en relatief groot zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:30

Vroeger vond ik onweer juist minder eng dan nu. 2x vlak bij huis ingeslagen, en van’t zomer een boerderij geheel verzet door een orkaan.

Anoniem

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:51

Hier nog iemand die onweer steeds enger gaat vinden mede omdat ik nu ook weet wat er kan gebeuren.
En ja ik trek alle stekkers eruit. Omdat de laatste grote van 2018 mij mijn DVD speler heeft gekost.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:52

Ik zal maar zwijgen over angst voor onweer :D

Hier (noorden van België) wel al de eerste rommels waargenomen, de eerste regenbui zien passeren en de temperatuur ineens voelen stijgen. Het is wel heel benauwd buiten.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 15:06

Ik wilde net zeggen: de eerste buien zijn nu bij Antwerpen. Deze trekken vermoedelijk richting het zuidwesten van NL.

Ik was als kind écht heel bang voor onweer. We hadden een bureau waar zo'n uithammetje zat waar je stoel kon. Daar ging ik altijd zitten, want dat was veilig. :') Ik vond toen trouwens al wel extreem weer super tof, maar gewoon niet zo leuk boven mijn huis.

Intussen stuiter ik rond als er inslagen in de buurt zijn en geniet ik van de harde donders. Máár: ik heb wel limieten van wat ik doe als ik buiten sta. Zo begon het laatst ineens heel hard te waaien toen ik onweer aan het kijken was. Het was donker, dus qua structuren kon ik niets zien. Ben toen tóch maar naar binnen gegaan omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Bleek die bui dus uiteindelijk hemelsbreed een paar kilometer verderop een kleine tornado op de grond te hebben gezet in de buurt van een camping.

Als ik de bui kan zien heb ik wel wat meer lef, maar als de bliksem te dichtbij komt zit ik wel als één van de eersten in de auto. :') Ik weet nog die keer in Frankrijk dat het een beetje begon te druppen en we toch maar de auto in gingen. We hadden net allemaal de deurklink vast toen het echt pal naast ons insloeg. Dat wil ik dus liever niet hebben. _O-

In theorie is bliksem trouwens echt heel onvoorspelbaar en kan het ver buiten de kern inslaan, maar over het algemeen accepteer ik dat risico wel als het merendeel van de bui echt op een veilige afstand is. Je moet wel heel veel pech hebben als net die ene verdwaalde bliksem jou raakt, denk ik dan. O:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:10

Hierbij nijmegen lijkt helaas het hele weekend weinig te gebeuren :n

Heb ooit zelf in heel heftig weer gezeten op concours. Echt zo beangstigend, heb gerend voor m’n leven want de kantine begon in te storten. Meisje in de kantine zat klem tussen een grote koelkast en de bar. Ondertussen vloog er van alles rond en waren trailers gewoon weggewaaid. Er viel ook onvoorstelbaar veel regen.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:18

Omgeving ten zuiden van Veldhoven
Afbeelding
Afbeelding
Kan elk moment gaan regenen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:27

Hier in Tilburg hangt ook een dreigende lucht

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:28

*meelezer*
Hier onder Breda is het net gaan regenen! Ben benieuwd of er nog iets van onweer bij zit of dat het bij lekker wat regen blijft :)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:33

Zuid nederland heeft idd wel de meeste kans vandaag, morgen is dat meer het noorden. Blijf t in de gaten houden :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:40

Wel apart dat ik op de buienradar zie dat de bui in het midden van het land opeens afbuigt naar links. Ik had wel wat regen kunnen gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:58

Het regent hier langs de en inderdaad nu ineens veel minder neerslag kansen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-20 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:58

Wij gaan misschien tóch op pad vannacht. *\o/* Voor nu lijkt onder Nijmegen een mooie target. Gaat ongetwijfeld nog wel weer veranderen. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:14

Hiraeth schreef:
Wij gaan misschien tóch op pad vannacht. *\o/* Voor nu lijkt onder Nijmegen een mooie target. Gaat ongetwijfeld nog wel weer veranderen. :')

Nou mochten jullie het weten :) ik woon net boven Nijmegen en eventueel wel in voor een ritje/foto’s maken

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:20

Hier noordoost brabant vandaag iig niks. Geen idee hoe dat morgen is?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:40

Nijmegen... tuin dus maar even veilig maken.. haha!

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:56

Regen maar geen onweer. Is wel goed voor de natuur. Zit nu alleen vast onder onze overkapping _O- volgende keer paraplu meenemen :D
Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:40

Ik zit op het randje noord Limburg /zuid Oost Brabant, ik geloof niet dat er hier iets gaat gebeuren.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:13

Hiraeth schreef:

Ben natuurlijk net dit weekend bij m'n ouders níet in nijmegen :+
Nu iig al een mooie pit bij luxemburg. Trekt eerst noorderlijk en daarna naar het westen, komt vanwege een laagje wat dus naar links draait en daar de bui mee voert. Schattig was eerst dattie pal over brabant zou trekken, hoop zelf dat hij nog iets hoger terecht komt. Signalen lijken er wel een beetje op. laat me verrassen!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:25

Hier in Zeeuws-Vlaanderen tot nu toe de spreekwoordelijke 3 druppels, maar als ik Buienradar mag geloven komt er iets groots recht hier op aan en zitten we er straks middenin :D

Zo dus maar even wat planten in veiligheid brengen en het raam van de kas op een kier zetten. Hoop dat er weer genoeg valt, want onze waterput was net weer een beetje op peil eind maart, toen het weer begon te zakken :(

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:29

Hier regent het ineens heel hard en niks maar dan ook niks op de radar te zien :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:39

Hier de eerste flitsen en rommels gezien en gehoord. (Purmerend)