Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:16

Sunrise19 schreef:
Wij hebben een gierige gemeente. 1 keer in de 4 weken word de grijze kliko opgehaald, waardoor je dus gedwongen bent afval te scheiden. Dit is het resultaat in de wijken:

[ [url=m/RqKmlQ.png]Afbeelding[/url] ]

:') en we moeten ook meer gaan betalen :') tekst wat eronder staat even negeren. Ze hadden een flyer gemaakt dat het afval beleid zo goed is nu. Dus een behulpzame burger uit de wijk heeft er even de juiste foto's bij geplakt. :')

In onze gemeente halen ze de groene bak tijdens de wintermaanden gewoon helemaal niet op.
Awesome :') En ik heb hem ivm mijn vogels echt nodig. In de grijze bak kan het dan niet want die legen ze ook maar 1 keer per 4 a 6 weken.
Wij betalen per leegbeurt dus ik vind dat ze het dan ook mogelijk moeten maken om hem om de twee weken te laten legen. Ik heb er eens over gebeld maar volgens de gemeentemevrouw 'kost het te veel geld om de wagens zo vaak te laten rijden'.
In die zin vind ik onze gemeente wel redelijk gierig.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:17

Ik denk inderdaad dat men hun waterfles vullen met de frisdrank uit die automaten.

Ik kom ook regelmatig bij de Ikea, wat je daar ook meemaakt. Ouders die een kop koffie voor 0,75€ afrekenen. Vervolgens 3x koffie gaan halen, daarna datzelfde kopje even afvegen en vervolgens al hun kinderen er eindeloos fris in laten doen en opdrinken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:18

Jester_ schreef:
Hier elke 2 weken de plastic container en de groene en 1x in de 4 het rest en papier geloof ik. Al zijn 4 containers wel veel naast het huis. Mijn ouders hebben de grijze weggedaan, als ze afval hebben gooien ze het weg bij de winkel in een bak (betaald)

Dat is dan ook de toekomst. De afvalinzamelaars bieden je mogelijkheden om afval zoveel mogelijk te scheiden. De materialen die geld opleveren komen ze huis-aan-huis halen. Wat qua verwerking geld kost mag je naar hen gaan brengen en daar betaal je voor.

Als je maar goed genoeg je afval scheidt zou je dat laatste niet al te vaak hoeven te doen. En als je weigert te scheiden dan betaal je steeds vaker de hoofdprijs. En als je illegaal dumpt dan moet je verplicht verhuizen naar Breukelen. _O- (geintje don't kill me please)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:19

Wij moeten plastic zelf wegbrengen samen met glas. Papier is hier eens in de 4 weken en gft nu eens in de 2 weken, in de winter minder. Restafval komt hier elke 2 weken. Ik wil nu niet lastig doen, want wij scheiden ons afval dus echt, maar 4 weken met een gezin van 5 en een hond op 1 container restafval zouden wij ook niet redden :o al merken we duidelijk dat hij nu wel 1/4 minder vol zit met het ophalen dan voor we afval deden scheiden.

Papier mag van ons wel vaker komen. Die zit regelmatig na 2 weken al vol.

Wij betalen trouwens 220 euro per jaar. Hoe vaak je je container ook aan de straat zet. Gaat dat tellen hoe vaak ze jouw container ophalen niet wel eens mis dan?

Jester_

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:22

Ja? Wij hebben de grijze containter nooit vol. Als je goed scheid wat zit daar dan nog in? In het plastic mag bij ons dus ook drankkartons en blikjes enzo (oranje container). Die zit altijd stampvol maar in de grijze zitten hoogstens nog wat bierdopjes

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:25

Hier vooral volle zakken door de luiers -O-

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:27

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:31

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:39

Emmaa_ schreef:
Relaxed schreef:
Dan maak je toch een huishoudpotje voor gezamelijke dingen?

Of gewoon een wiebetaaltwat. Ken echt bijna geen studentenhuizen die geen wbw bijhouden. Gewoon van alles dat je koopt voor het huis/gemeenschappelijk gebruik het bonnetje bewaren en de prijs ervan in het systeem knallen en afrekenen als je blut bent en veel voor loopt op de rest.

Dat werkt hier echt niet hoor... huisgenoot krijgt al incassobrieven enzo. Dus dan gaat hij mij niet betalen. _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:14

Cowboy55 schreef:
LadyMadonna schreef:
Dat heeft niet zoveel met de gemeente te maken imo maar met de mensen die die zakken daar hangen buiten ophaal dagen

+:)+
Er zijn ondertussen veel gemeenten waar nog maar 1x per 4 weken restafval wordt opgehaald. Vaak wordt in die gemeenten wel 1x per twee weken plastic en GFT opgehaald en ook vaak papier.

Om je een idee te geven:
Papier levert gemiddeld Euro 100-125 per ton op;
Plastic levert (zwaar gesubidieerd) rond de Euro 350 per ton op;
GFT kost een paar tientjes per ton;
Restafval kost al gauw 100-150 euro per ton.

Niet of nauwelijks afval scheiden kost dus gewoon een vermogen. Het verschil tussen een ton papier inzamelen voor recycling vs in het restafval proppen kost tussen de Euro 200 en Euro 275. Kies maar.....

Niet scheiden kost geen geld. Er bestaan machines (in Nederland gemaakt notabene) die afval perfect kunnen scheiden. Dat is helemaal niet duurder dan mensen tig containers geven die allemaal half vol opgehaald worden. Het gaat echt om bewustwording creëeren, niet om de kosten. En ik moet toegeven dat het dat ook wel doet. Sinds we moeten scheiden vind ik het eigenlijk echt te bizar voor woorden hoeveel plastic we wel niet gebruiken.

Lang verhaal kort, het scheiden van afval is niet gierig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:25

Nies_ schreef:
Niet scheiden kost geen geld. Er bestaan machines (in Nederland gemaakt notabene) die afval perfect kunnen scheiden. Dat is helemaal niet duurder dan mensen tig containers geven die allemaal half vol opgehaald worden. Het gaat echt om bewustwording creëeren, niet om de kosten. En ik moet toegeven dat het dat ook wel doet. Sinds we moeten scheiden vind ik het eigenlijk echt te bizar voor woorden hoeveel plastic we wel niet gebruiken.

Lang verhaal kort, het scheiden van afval is niet gierig.

Er is al een topic voor, maar: klopt! Nascheiden is veel goedkoper en efficienter. Nou alleen nog even kijken waar we die stinkende nascheider met de vrachtwagenbewegingen en het zwerfplastic en -papier gaan bouwen.....bij jou achterom? Blijkt nascheiden toch redelijk NIMBY te zijn.....

Maar als je plek hebt om er 1 te bouwen dan werkt dat prima (zij het dat ik zo al 2 dingen zie die bij ons arbo-technisch absoluut niet kunnen/mogen):

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:48

Er zijn ook mensen die een ijshoorntje bij de Ikea kopen, die leeglepelen en daarna nog een aantal keer vullen. Dat is gewoon belachelijk :') de ijsjes kosten daar 50 cent.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:50

Cowboy, door het scheiden is mijn grijze container veel minder snel vol, en voor die moet ik betalen....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:07

Miefje schreef:
Er zijn ook mensen die een ijshoorntje bij de Ikea kopen, die leeglepelen en daarna nog een aantal keer vullen. Dat is gewoon belachelijk :') de ijsjes kosten daar 50 cent.....

Dat kan tegenwoordig niet meer hoor. Bij het afrekenen krijg je een muntje dat je in de machine moet gooien.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:30

Destination schreef:
Miefje schreef:

Dat kan tegenwoordig niet meer hoor. Bij het afrekenen krijg je een muntje dat je in de machine moet gooien.

Ja precies, dat is al best lang zo. :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:35

Kwestie van tijd tot dat ook met het drinken gebeurt. XD

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:51

Destination schreef:
Miefje schreef:

Ben laatst nog geweest en het was nog wel zo daar.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:56

Flying_Angel schreef:
Ik denk inderdaad dat men hun waterfles vullen met de frisdrank uit die automaten.

Ik kom ook regelmatig bij de Ikea, wat je daar ook meemaakt. Ouders die een kop koffie voor 0,75€ afrekenen. Vervolgens 3x koffie gaan halen, daarna datzelfde kopje even afvegen en vervolgens al hun kinderen er eindeloos fris in laten doen en opdrinken.

En als je een family card hebt kun je zelfs gratis koffie halen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:54

Straatkrantverkoper hier in de buurt vind mij ook gierig. Hij staat pal voor de supermarkt en probeert mensen hun wagentje te pakken om weg te zetten en zelf de euro te houden onder het mom van ‘ik helpen’.
Meneer komt echter in de ochtend wel aanrijden in een mega BMW met Bulgaars kenteken dus krijgt geen cent van mij. Waarop hij ‘Nederland gierig’ mompelt en het bij de volgende gaat proberen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:52

Bij ons krijgen we een boete bij een uitpuilende container. Wordt ongeveer eens in de 3 weken opgehaald maar met z'n achten is dat best weinig. Zeker als sommigen er niet om denken verpakkingen wat kleiner te maken.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:53

HEt gaat mij echt niet om het afval scheiden. Maar de leeg dagen van die bakken zijn gewoon te weinig. En tja, ik wil ook geen stinkende zakken in m'n tuin waar de hele dag zon staat of m'n schuur waar m'n kinderwagen staat. M'n bruine kliko word wel elke 2 weken geleegd. Maar door de warmte loopt die ook telkens bijna weg door de beestjes. En uiteindelijk gooit iedereen z'n grijze vol als die opgehaald word. Dus ik vind de gemeente gierig dat ze zo laks zijn met het legen van de openbare bakken. Ik heb ook nog 2 kinderen in de luiers en die openbare bak staat niet binnen 250 meter van m'n huis. Dus ik ga zon zak niet mee terug slepen. Net zoals de rest dat dus niet doet. En dit is enkel een foto van het centrum. Die mensen hebben ondergrondse containers. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:08

(Over een aantal dingen is het misschien ook handig om contact op te nemen met de gemeente. Als meer mensen dat doen, kan dat wel degelijk uitmaken.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:10

Shadow0 schreef:
(Over een aantal dingen is het misschien ook handig om contact op te nemen met de gemeente. Als meer mensen dat doen, kan dat wel degelijk uitmaken.)

En soms kan er meer dan je denkt/weet. Zoals een tijdelijke extra container bij luierkinderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:24

Jester_ schreef:
...maar in de grijze zitten hoogstens nog wat bierdopjes

Die mogen ook in de PMD-container. Want ze zijn van metaal :+

Wij gooien het plastic van de ingepakte hooibalen in de grijze container. Dat mag niet bij het plastic (want het is officieel "industrieel afval", alleen heeft de gemeente mij nog nooit kunnen vertellen waar ik dat industriële afval dan kwijt moet), en daarmee dit onze grijze container dus iedere maand vol.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:39

Ibbel schreef:
Jester_ schreef:
...maar in de grijze zitten hoogstens nog wat bierdopjes

Die mogen ook in de PMD-container. Want ze zijn van metaal :+

Wij gooien het plastic van de ingepakte hooibalen in de grijze container. Dat mag niet bij het plastic (want het is officieel "industrieel afval", alleen heeft de gemeente mij nog nooit kunnen vertellen waar ik dat industriële afval dan kwijt moet), en daarmee dit onze grijze container dus iedere maand vol.

Ze zullen bedoelen dat ze het plastic beschouwen als bedrijfsafval. Daarmee suggereren ze dat als je grote balen hooi koopt je wel bijna een bedrijf moet hebben. En bedrijven moeten hun eigen afvalafvoer regelen. Die mogen niet meedraaien in het publiek systeem.

Los van de vaststelling dat de aanschaf van een grote baal hooi je nog lang niet tot een bedrijf maakt, heeft de afvalinzamelaar een praktisch probleem met dat plastic: afhankelijk van hoe je het hooipakket open gemaakt hebt en in het afval doet, heb je een behoorlijk stuk plastic van (uitgerold) misschien wel 10 meter. Dat kan er voor zorgen dat binnenin de vuilnisauto van alles kan vastlopen/verstrikt raken in dat plastic. Maar ook dat is niet jouw probleem.

Kortom: van de gemeente ga je geen straight antwoord krijgen. Er is namelijk geen straight antwoord anders dan: Ja, je mag dat plastic technische gezien zeker aanbieden. Maar wij vinden het lastig. Dus zeggen we dat het niet mag.