Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 22:16

xXLiekeXx schreef:
Moonfight schreef:
Meer tips dan marktplaats goed in de gaten houden heb ik niet Lieke. Wij slaan dit jaar even kalkoenen over. Misschien willen we nog wat plofkipjes doen.

Wat voor biggen krijg je Lieke?

Waarom sla je de kalkoenen over dit jaar?

Het zijn bonte bentheimer x duroc biggen.

Beetje druk gehad vorig jaar en we hebben wat andere projecten waar we ons op willen richten. Daarnaast hebben we nog best veel kalkoen voor de komende tijd :)

Hoeveel biggen komen er? Hier moet er nog 1 varken naar de slager deze maand maar we hebben geen plek in de vriezer momenteel :+

Vandaag eerst ooi bevallen! 1 lam maar wel een flinke ooi dus ik ben tevrede!

Afbeelding

Ik ben ook met een tweede geitenhuidje bezig. Deze heb ik opgespannen. Kijken hoe het resultaat dan is.

Afbeelding

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:21

Gefeliciteerd Marlinde! Y)(^) Zag 'm al op Instagram voorbij komen, is een flink groot lam! Bevalling ging soepel?

Wij hebben dus momenteel 3 vriezers staan te draaien :+ Eentje kan d'r na zondag weer uit, daar liggen wat vleespakketjes in voor vrienden en familie. Vind 't ook wel een beetje bont zo :Y)
Afgelopen jaar hadden we 4 varkens, aankomend jaar weer 3. Ervaring leert dat 4, voor nu, teveel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:05

Zijn er ondertussen al mensen bezig met koeien? Ik twijfel om 1 van de paarden weg te doen en 2 dexter koeien aan te schaffen.

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:23

Wij hebben er ook 3 Lieke! Maar allemaal helemaal vol!

Afgelopen nacht heeft de andere ooi ook gelammerd. Allemaal goed gegaan. Dat eerste lam is wel echt een joekel ja! Lijkt al wel 2 weken oud! En super fit ook.

Elise heeft koeien lopen voor het vlees :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:49

Ik heb inderdaad 2 Belgisch blauwe x Holsteiner (joviander) kalfjes voor het vlees.

Omdat we in de klei wonen en het voor ons niet rendabel is om de hele winter koeien in de stal te hebben, hebben we ervoor gekozen om elke herfst 2 kalfjes van vrienden met een melkveebedrijf over te nemen en die met een jaar oud te laten slachten.
Zo hebben we in de winter de kalfjes op stal met paddock staan en kunnen ze daarna de wei op.

Dexters heb ik ook naar gekeken, maar ik vond ze te duur (hobby koe) en dan zouden we ze jaarrond moeten hebben en dat was niet te doen hier.

Verder eet een volwassen koe best veel, vooral als ze melk geeft en de draagtijd van 1 kalf is 9 maanden, dus het was voor ons goedkoper om er telkens 2 te kopen.

Enige wat ik heel jammer vind is dat we dus nooit onze eigen melk zullen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:56

Door andere homesteaders wordt het nogal snel afgeraden ivm de grote voederkost. Ik ben dus benieuwd of die inderdaad zo groot is?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:02

Een volwassen melkkoe op een melkveebedrijf eet zo'n 75 tot 100 kg voer per dag er doorheen.
Dus oordeel zelf maar :')

Edit: Onze kalfjes krijgen nu samen 8 liter melk en 4 kg muesli per dag, plus een baal hooi per week.
Als ze straks de wei op gaan krijgen ze samen 4 kg brok.

Dat is dus nog goed te doen.
Laatst bijgewerkt door Elise_0o op 07-03-19 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:03

Ik dacht echt altijd dat die minder aten dan paarden, aangezien ze ook aanzienelijk langer doen met een stuk weiland dan als je er dezelfde hoeveelheid paarden op zet.

Goed, dat gaan wij dus nog even ik overwegen nemen. :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:04

Zou je ze voor het vlees willen of meer voor de melk? Ik hoor vaak dat mensen geiten nemen ipv koeien aangezien deze in de basis hetzelfde geven als de koe maar kleiner en makkelijker te houden. Maar de smaak moet je wel aanstaan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:05

Voor het vlees. Ik werk in shiften dus kan ze nooit op regelmatige basis melken :) Helaas, want ik ben gevoelig voor melkproducten, tenzij deze zijn gemaakt van rauwe melk.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:09

Hoeveel M2 weide heb je en wat voor grond?
Misschien dat het bij jou wel rendabel is om jaarrond dexters te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:12

83 are, zandgrond :) Daarvan is 20 are voor de 2 schapen, de rest voor de paarden. Maar wij zouden willen stoppen met de paarden. De 2 oudste zouden wij gewoon houden. Over de jaarling is er twijfel om hem eventueel weg te doen. Wij zijn wel zoekende om een hectare te kunnen bij kopen, maar goed, dat hebben wij nu nog niet. Alle dieren kunnen ook beschikken over hele ruime binnenstallen bij echt slecht weer.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:17

Dus 6300 M2 voor 3 paarden en dan de dexters?

Wij hebben straks op 8000m2 2 d-pony's en 2 kalfjes lopen.
Vorig jaar met de droogte toen het gras niet meer groeide hadden we 3 pony's en 2 kalfjes er op en nog genoeg gras.

Qua gras in de zomer zou je genoeg kunnen hebben, als het geen grote paarden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:20

Nee, ze komen enkel als de jaarling zou weg gaan. Dus daar zitten we nog over in twijfel momenteel :) Het ene paard is 1.70, de andere 1.48. Dus eigenlijk een paard en een pony.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:25

En die staan nu jaarrond er op met genoeg gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:28

Nee hoor. Ze staan er jaarrond op met ook constant hooi ter beschikking :) Ze doen met een mediumbaal dan ongeveer 2 weken. Bijvoeren hebben wij geen probleem mee, maar de kosten moeten uiteraard de pan niet uitrijzen.

Edit: In de zomer moeten wij circa 5 maanden niet bijvoeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:39

er zijn ook melkveehouders die koeien alleen op hooi/gras/kuil voeren. De melkopbrengst is dan minder dan met mais en krachtvoer, maar als het alleen voor thuisgebruik is heb je zeker genoeg (zelfs als je er een kalf voor het vlees bij hebt lopen). Koeien hebben niet persee ruimte nodig om te bewegen, ze liggen doorgaans meer dan de helft van de tijd. Als er maar genoeg gras/kuil beschikbaar is.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:04

Nou, dat is hier niet het geval, we hebben nu voor in de winter een stal van 24m2 en een paddock van 30m2. We wilden eerst de paddock afsluiten, zodat ze dat niet kapot zouden lopen (er moet nog wit zand in), maar ze hadden echt wel behoefte aan die extra ruimte. Plus dat er een stuk meer te zien is in de paddock dan in de half open stal.

Heb ons kalf van bijna een jaar oud genoeg rare sprongen zien maken en als we de kalfjes nu in de geitenwei van 800m2 laten, dan zijn ze ook regelmatig rond aan het racen en gek aan het doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:08

Ik denk waarschijnlijk te optimistisch dat ik ze bij de paarden kan laten :D En anders eerst de koeien en dan de paarden erop :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:09

Ik heb de wei in 2e gedeeld en in het begin stonden ze ook apart. Nadat ze aan elkaar gewend waren heb ik ze het hele stuk gegeven en dat ging goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:17

hier lopen de paarden ook regelmatig tussen de pinken. Gaat doorgaans wel goed, maar dan hebben ze wel flink de ruimte. Ik weet niet hoe het zal zijn als ze dichter bij elkaar staan.

Ik zou denk ik in plaats van dexter liever voor een Jersey koe gaan, die zijn ook niet zo groot, vriendelijk en makkelijk. en kalfjes kosten bijna niets als je zelf wil opfokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:18

Koe is een hele hoop vlees in 1x, heb je daar genoeg afzetmarkt/familie/vriezerruimte voor? En verder is een koe geen paard, koe kan behoorlijk lomp zijn, je moet er mee om kunnen gaan.
Voor vleesvee wil ik juist kleinere soorten en rassen hebben, maar ik heb wel een 1-persoons huishouden te voeden.

Qua grote(re) vee soorten heb ik enkel pony's lopen en dat zijn huisdieren, geen vee. Rest is schapen (shetland ras, dus ook niet zo groot), krielkippen (meer voor de eieren) en konijn staat op de wensenlijst (ook weer minirex, dus rond de 2kg volwassen). Niet alleen omdat ik weinig ruimte heb en maar 1 mond full-time te voeden, maar ook omdat ik kleiner veel practischer vindt te hanteren en wat meer dieren per soort te kunnen houden is fijner voor kuddedieren (groter veiligheidsgevoel).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:49

Hier staan mijn schoonbroers kalveren van afgelopen zomer regelmatig samen met een oude shet, staan heel vredig samen hooi te kauwen, zowel de dames (ik kan nooit onthouden hoe die vrouwen allemaal heten op verschillende leeftijden :P ) als het stiertje.
Zou me zelf ook geen zorgen maken met volwassen koeien en paarden samen, als ze de ruimte hebben om even 'discussie' te hebben over wie wat allemaal wel en niet mag komt dat wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:40

Welke dubbeldoel kip gebruiken jullie voor het vlees? Hier moet ik geen ross 308 meer hebben. Ze vallen dood aan de lopende band. De sasso biokip doet het gewoon goed. Maar die echte vleeskippen, nou... |o Ik zou nu dus voor een dubbeldoel kip willen gaan, maar goed. Welke?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:35

Ik vond mijn Australorps geweldig. Of als je er aan kan komen, Marans. Niet zo heel groot maar wel heel lekker vlees en meer dan prima leggers.