Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:41

Ik weet niet of het verplicht is, maar elk dierenlief hebbend mens al dat uit zichzelf doen.

Waarom dat niet overal mag: omdat niet heel nederland vol met paarden hoeft te staan omdat wij paardenliefhebbers dat toevallig leuk vinden :+

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:43

Het schuilen voor de regen vind ik nog minder noodzakelijk dan het schuilen voor de zon. Onze paarden staan 24/7 buiten en zijn met zon vaker in de schuilstal te vinden dan met regen! :j

Onze schuilstal heeft wielen aan de binnenkant van het frame en een 'trekhaak' waardoor hij eventueel verplaatsbaar is. Dan mag het hier ineens wel, een gewone schuilstal mag niet.. Soms moet je een beetje creatief denken :) Ons stuk heeft als bestemmingsplan vogels, voorheen stond er mais en een groot deel van het jaar kaal. Nu staan er bomen, een vijver en paarden. In onze stal zitten vogelnestjes, ik zeg bestemmingsplan behaald :))

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:44

Op sommige plaatsen gedogen ze inderdaad een verplaatsbare stal.
Helaas is dat niet overal zo ;(

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:48

KittyDylan schreef:
Maar waarom mag je dan niet overal een schuilhut plaatsen? Dat spreekt het toch een beetje tegen.

Omdat het niet nodig is om overal paarden te houden. Als je vindt dat een stalletje noodzakelijk is om paarden te kunnen houden, en een stalletje is op die plaats niet toegestaan, dan is de enige conclusie dat je daar dan dus geen paarden kunt houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:00

mariekerocky schreef:
Hoe krijg ik mijn beschermers weer wit? Zaterdag mee gereden, zat wat mest op dus gelijk in de wasmachine gegooid. Nu zit er alleen nog steeds een gele/groene gloed op van de mest. Kan dit er nog uit met iets of is dat hopeloos? gaat om deze beschermers: [ [url=m/5DAcRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan het proberen met vanish oid.
Maar uiteindelijk worden alle witte beenbeschermers geel hoor. Probeer ze uit de zon te houden, dat werkt nog het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:02

Een schuilstal is niet verplicht, beschutting tegen de zon en wind wel. Dus dat mag ook in de vorm van bomen of een schutting. Hoeft niet perse een dak te zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:05

bruintje123 schreef:

Nee je moet de omgeving en gemeente wel een beetje mee hebben inderdaad. Ik zag laatst ook een soort koepel/tent die vrij stevig was, iemand gebruikte dat als schuilstal. Een boom is misschien nog wel het makkelijkst in deze situatie :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:21

Eight schreef:
bruintje123 schreef:

Nee je moet de omgeving en gemeente wel een beetje mee hebben inderdaad. Ik zag laatst ook een soort koepel/tent die vrij stevig was, iemand gebruikte dat als schuilstal. Een boom is misschien nog wel het makkelijkst in deze situatie :)

Zelfs bomen mag je niet overal in een weiland planten.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:26

Janine1990 schreef:
mariekerocky schreef:
Hoe krijg ik mijn beschermers weer wit? Zaterdag mee gereden, zat wat mest op dus gelijk in de wasmachine gegooid. Nu zit er alleen nog steeds een gele/groene gloed op van de mest. Kan dit er nog uit met iets of is dat hopeloos? gaat om deze beschermers: [ [url=m/5DAcRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan het proberen met vanish oid.
Maar uiteindelijk worden alle witte beenbeschermers geel hoor. Probeer ze uit de zon te houden, dat werkt nog het beste.

Ah thanks ga ik dat nog even proberen. Ja ik vind het opzich ook geen wereldramp, ze zijn er ook om te gebruiken dus dan worden ze vanzelf lelijk. Maar zolang ik er wat aan kan doen probeer ik het gewoon haha

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:36

Witte peesbeschermers uit de zon houden? Maar zon bleekt juist! Ik hang bv rompers van mijn kinderen waar rode pastasaus vlekken in zitten voor het raam en na een paar dagen zijn ze weer stralend wit...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:40

JustMe8484 schreef:
Witte peesbeschermers uit de zon houden? Maar zon bleekt juist! Ik hang bv rompers van mijn kinderen waar rode pastasaus vlekken in zitten voor het raam en na een paar dagen zijn ze weer stralend wit...

Dat werkt op katoen...
Niet op dat plastic, zeker niet als dat plastic vol zit met poepresten, want ook al poepen ze niet op de voorbeschermers, die worden ook zeker smerig door wat er in de bak ligt aan resten.

Althans, mijn ervaring is dat witte beenbeschermers in de zon echt niet wit blijven. Ik heb al meerdere paren geel zien verkleuren en sinds ik mijn witte beschermers uit de zon hou blijven ze langer wit. Ondanks dat er best veel poep op de achterbeschermers zit en ik dat niet echt schoon maak :o

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:49

Janine1990 schreef:
JustMe8484 schreef:

Dat werkt op katoen...
Niet op dat plastic, zeker niet als dat plastic vol zit met poepresten, want ook al poepen ze niet op de voorbeschermers, die worden ook zeker smerig door wat er in de bak ligt aan resten.

Althans, mijn ervaring is dat witte beenbeschermers in de zon echt niet wit blijven. Ik heb al meerdere paren geel zien verkleuren en sinds ik mijn witte beschermers uit de zon hou blijven ze langer wit. Ondanks dat er best veel poep op de achterbeschermers zit en ik dat niet echt schoon maak :o

Niet bij stilgestaan dat ander materiaal best een ander effect heeft... Oeps!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:55

Over de schuilstal: Ik denk dat het absoluut een pré is om een schuilstal in je wei te hebben. Maar een bomenrand voor schaduw werkt ook prima! Mocht dit er niet zijn, dan is regen en wind op te lossen met een goede regendeken. Zon en insecten wordt iets moeilijker, maar ik zou iig een witte/zonreflecterende vliegendeken op doen en zorgen voor meer dan voldoende water. Mocht je het idee hebben dat het dan nog te gek wordt dan zou ik gewoon een partytent opzetten voor tijdelijk :) In NL is het nl echt geen weken achter elkaar 30 graden. En als er dan ambtenaren moeilijk komen doen dan kan je ze rustig uitleggen dat de hele dag in de zon staan niet echt fijn is met 30 graden.

Kortom: Nee, ik denk niet dat het perse slecht is om geen schuilstal te hebben, maar ik zou zeker maatregelen nemen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:26

Kost dit warme weer ook meer energie? Dus 'val je er sneller van af' dan op een gewone dag van 20 graden?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:59

_Mar3 schreef:
Kost dit warme weer ook meer energie? Dus 'val je er sneller van af' dan op een gewone dag van 20 graden?

Nee juist minder volgens mij, omdat je niet bezig bent om jezelf warm te houden. Bij koud weer verbruik je meer energie om jezelf warm te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:00

In principe niet, hoewel het een fractie zou kunnen zijn (anders dan vochtsverlies). Je lichaam doet namelijk heel hard zijn best om zo min mogelijk warmte (en dus energie) te produceren. Pas als het ernstig oververhit raakt, doet het zo hard zijn best dat er weer meer warmte wordt geproduceerd dan wordt bespaard. Dat is ook de reden dat je neigt naar salades eten bij dit soort weer, het vult wel de maag maar belast je spijsverteringssysteem maar licht (een salade is in kg's vaak ook maar weinig) en je spijsverteringssysteem is eigenlijk je grootste kachel.

Wel is het dus zo dat je neigt naar weinig eten en daardoor sneller af zal vallen, mits je niet door de hitte compleet stil valt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:33

Wat ik me afvraag;

Het is nu gemiddeld zo'n 30 graden celsius in Nederland en iedereen heeft het extreem warm, hoe kan dat gezien onze lichaamstemperatuur gemiddeld rond de 37 graden celsius ligt?

Hoe kan het dan dat we het zo warm hebben met een aanzienelijk temperatuursverschil?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:38

Nee ook geen schutting. Alleen open weide. Heb altijd t idee dat ze dood gaan van de hitte.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:45

sanso schreef:
Wat ik me afvraag;

Het is nu gemiddeld zo'n 30 graden celsius in Nederland en iedereen heeft het extreem warm, hoe kan dat gezien onze lichaamstemperatuur gemiddeld rond de 37 graden celsius ligt?

Hoe kan het dan dat we het zo warm hebben met een aanzienelijk temperatuursverschil?

Het is maar 7 graden, en met 7 graden verschil koel je niet gemakkelijk af.

Wij zijn erop gebouwd onszelf warm te houden. We produceren dus constant warmte. Als je iets gaat doen, krijg je het warmer.
Die warmte raak je kwijt aan de lucht. Als die lucht bijna even warm is als jijzelf, dan kun je dus heel moeilijk (overtollige) warmte kwijtraken

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:49

Maar je lichaam moet toch ook best hard werken om af te koelen? Het lichaam kan minder makkelijk warmte afstaan aan de omgeving

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:53

Daarom ben je loom- niet teveel doen! Daarom zweet je ook, en zoals Mizora zei; eet je liever sla. Je bloedvaten gaan open staan, etc.

Je lichaam doet zijn best de warmte af te geven aan de lucht, en om te zorgen dat het zelf niet nog meer warmte produceert

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:04

Hoe zit dat dan ook alweer met warm drinken om af te koelen? Ik heb dat weleens geprobeerd maar ik kreeg het er alleen maar warmer van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:15

xxwienekexx schreef:
@Janine1990 en is het goed gekomen? :)

Ik vraag mij is hoe het is om onder narcose te zijn, het voor en na daarin ook. Kom op deze vraag omdat vriendlief vandaag geopereerd wordt/is :Y)

Nou het is goedgekomen uiteindelijk, maar nu bleek dat ook het klantnummer (dat nota bene op de factuur van 2014 stond) niet goed was. Eigenaar: "Als het een dag langer had geduurd, was hij zelf van het erf af gelopen." :')

Voor een volgende keer (hopelijk pas over een hele poos!) is nu alles wel in orde gelukkig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:22

Krijg je caloriën binnen als je op kauwgom kauwt maar het niet doorslikt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:03

Eske_B schreef:
Krijg je caloriën binnen als je op kauwgom kauwt maar het niet doorslikt?

In principe zitten de calorieën niet in de kauwgom maar in de suiker die in en om de kauwgom zit. Deze lossen op en krijg je via het speeksel binnen. Dus ja.

Je krijgt het met 30 graden zo warm omdat je lichaam een heleboel warmte produceert. Door je spijsvertering, door te bewegen maar ook door dingen als je hart kloppen, ademhalen en nadenken (geen grap!). Daarom is het verhaal over de vacht van de hond die isoleert tegen de warmte ook niet waar. Honden met een dikke vacht hebben het met deze temperaturen warm omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Ze zijn geen koffie in een thermoskan, maar kachels in een thermoskan.