wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:17

Lillith24 schreef:
Sorry, als je beste argument is "maar hullie doen ut veulergurrrrergurrrr!!!11!1!1!1!!!" dan heb je de discussie gewoon verloren. Waarom moet iemand die geen vlees eet direct perfect zijn? Accepteer gewoon dat diegene iets beter doet dan jij zelf. Stop met vlees eten.

Och meid, wil je een lintje? Een koninklijke onderscheiding?

Er zijn vast mensen die iets beter kunnen dan mij. Ik kan ook iets waar ik veel beter in ben dan vele anderen, boer zijn.

Jij verpest het echt voor vele vegetariërs, ik had een goed beeld van vegetariërs maar dat gedram van o.a. jou verpest dat weer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:19

Lillith24 schreef:
Sorry, als je beste argument is "maar hullie doen ut veulergurrrrergurrrr!!!11!1!1!1!!!" dan heb je de discussie gewoon verloren. Waarom moet iemand die geen vlees eet direct perfect zijn? Accepteer gewoon dat diegene iets beter doet dan jij zelf. Stop met vlees eten.

Waarom is iemand die geen vlees eet beter dan iemand die wel (bewust uitgezocht) vlees eet?

Stop met je zo verheven te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:20

Riraito schreef:
amoj schreef:
Maar als jij je niet hoeft te verantwoorden voor je eventuele kinderwens, waarom moet ik me dan verantwoorden voor mijn stukje vlees?

Ieder z'n keus...

Als ik dat zo heb laten klinken dat was dat niet de bedoeling. Maar eet jij een halve kilo gehakt op een avond? Ik vind een mooi stuk vlees niks mis mee, wel jammer dat er een dier dood voor moet.

Mijn mening veranderd naar wel aanleiding wat ik voor mijn neus krijg. Die leuke waterbuffelboer die zijn dieren zo mooi houdt? Helemaal prima. Een rapportage over mishandelde en zieke paarden die in onze snacks terecht komen? Hmm, wat minder.

Ik moet zeggen dat het commentaar weer begint te komen, het barbecue seizoen komt er namelijk weer aan. Ik heb helaas een paar sneue figuren in mijn kennissenkring zitten die mij veroordelen voor het eten van een vegaburger (helemaal zonder vega praat van mijn kant :')). Vorig jaar is dit zo uit de hand gelopen dat ik er echt ziek van werd. Je zou bijna weer vlees gaan eten om van het gezeur af te zijn, ware het niet dat ik ze die voldoening niet gun :D

Is geen persoonlijke aanval, sorry als het zo overkomt.
Ik word er zat van dat ik verantwoording moet afdragen omdat ik vlees eet.

Ik heb niks tegen Vegas, ieder z'n keuze en die respecteer ik, maar als vegetariërs zo gaan lopen drammen en doen alsof ze God zelf zijn, die mensen krijgen geen respect meer van mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:20

Lillith24 schreef:

Nee en nee. Ander dieet maakt je niet beter dan iemand die dat dieet niet volgt, enkel anders en wat de gevolgen zijn van dat niet accepteren staat de geschiedenis vol van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:21

Nee dat is echt het beeld wat ik bij 80% van de vegetariërs heb.

Helaas voor de niet drammers.
Maar wij vleeseters moeten zich telkens verantwoorden. Maar andersom voelen ze zich een god op een standbeeld maar vervuilen nog veel meer. En zeg je er dan wat van krijg je een bericht met 100 uitroeptekens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:21

Daarbij, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Iets met wederzijds respect (in het algemeen).

shiroihebi

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:32

Ik heb ook niks met mensen die zich beter voelen. Echter gaan mensen gewoon zitten zoeken naar waar ze je op kunnen betrappen. Gaan ze de hele rij af, tot ze uiteindelijk te weten komen dat je suiker niet zeker 100% vegan is en misschien wel dierlijke producten bevat om het wit te maken! En oh, dan is de wereld te klein.

Als we beiden niet meer zouden doen zou dat fijn zijn. Ik heb mezelf ook een schop verkocht voor mijn uitspraken uit het verleden O:)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:33

bruintje123 schreef:

Maar wij vleeseters moeten zich telkens verantwoorden. Maar andersom voelen ze zich een god op een standbeeld maar vervuilen nog veel meer. En zeg je er dan wat van krijg je een bericht met 100 uitroeptekens.

Ik ben zelf een vleeseter en ben zelf ook van het gematigd vlees eten (aantal mensen met wie ik vaak mee eet eten vrijwel geen vlees dus gaat ook wel gedeeltelijk vanzelf).

Maar deze zin lijkt mij raar. Want ik ben me er wel van bewust dat ik meer vervuil dan een vega of vegan. En ik heb er ook wel respect voor hen. Drammen hoeft ook niet want met drammen ga je mensen toch niet "overhalen". Maar zeggen dat ze meer vervuilen lijkt me toch wel weer een beetje gek (bron?).

Maar ja als iedereen een beetje matigd en massaconsumptie niet de norm blijft kan er heel veel progressie geboekt worden bij nationale gezondheid en milue, maar iedereen plantaardig eten zie ik ook niet gebeuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:18

Bron, wel kinderen als vervuiler op deze planeet zetten, tegenover mij die dat niet doet.
Dat is een hele grote bron.
Ik die nog nooit in een vliegtuig heeft gezeten tegenover mensen die wel vegan zijn maar de vakanties zeker niet overslaan. Best wel een grote bron van vervuiling.
Daarnaast eet ik al niet dagelijks vlees.
Pabie schreef:
bruintje123 schreef:

Ik ben zelf een vleeseter en ben zelf ook van het gematigd vlees eten (aantal mensen met wie ik vaak mee eet eten vrijwel geen vlees dus gaat ook wel gedeeltelijk vanzelf).

Maar deze zin lijkt mij raar. Want ik ben me er wel van bewust dat ik meer vervuil dan een vega of vegan. En ik heb er ook wel respect voor hen. Drammen hoeft ook niet want met drammen ga je mensen toch niet "overhalen". Maar zeggen dat ze meer vervuilen lijkt me toch wel weer een beetje gek (bron?).

Maar ja als iedereen een beetje matigd en massaconsumptie niet de norm blijft kan er heel veel progressie geboekt worden bij nationale gezondheid en milue, maar iedereen plantaardig eten zie ik ook niet gebeuren.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:29

bruintje123 schreef:
Bron, wel kinderen als vervuiler op deze planeet zetten, tegenover mij die dat niet doet.
Dat is een hele grote bron.
Ik die nog nooit in een vliegtuig heeft gezeten tegenover mensen die wel vegan zijn maar de vakanties zeker niet overslaan. Best wel een grote bron van vervuiling.
Daarnaast eet ik al niet dagelijks vlees.
Pabie schreef:

Oké dan begrijp ik jou. Geen kinderen terwereld brengen is inderdaad wel de manier om het minst vervuilend te zijn dan heb je gelijk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:31

Geen hond nemen (en degene (n) die je hebt inslapen) is ook een sterke zet.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-04-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:32

En van mij mag iedereen kinderen krijgen hoor als dat kan. Maar hou dan aub op met de vinger te wijzen naar iemand die 3 a 4 keer per week een stukje vlees op het bord heeft liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:24

Iemand die vegan is vaak een bewuste consument. Je maakt een heldere keuze die je op alle zaken in je leven opnieuw doet reflecteren.
Je stelt gaandeweg dus vaak steeds meer zaken bij die een beter, gezonder, groener leven bewerkstelligen.
Ik denk dat vegans die uitsluitend dierlijke producten weren maar verder qua 'footprint' erop los leven lastig te vinden zijn.
Bewust leven en consumeren is een levensstijl die veel breder is dan alleen voeding.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:00

tja ik leef ook bewust, maar ook met vlees. de kippen eten eerst onze restjes scharrelen wat rond geven eieren en tja als laatste zijn ze ook erg lekker als vlees. Even als de koe van de buren met een gebroken been!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:06

Ja precies. Alsof vleeseters meteen niet bewust zijn.
De auto is er voornamelijk voor het werk en nee geen dikke bak. Hij loopt 1 op 23. Best netjes voor een oudere auto.
Voorheen ging ik met de fiets, maar ja als het werk daar verdwijnt heb je niet altijd de keuze.

Wij stoken minder, veel minder zelfs, gas dan middelde huishoudens met 2 personen. En dat terwijl wij midden in de open vlakte in een oude huis wonen.
Dat wil dus zeggen dat er de verwarming niet continue laten blazen maar dus eerder een trui of vest pakken.

Zakjes nemen al mee naar de winkel voordat je ze al niet meer kreeg.
Iets wat wel in een zakje zit en het past in de pedaal emmer gebruiken we het daar, zodat het niet onnodig weg wordt gegooid.

Licht is nooit aan waar we niet zijn. Lampen die in de kamer wel vaak aan zijn zijn led of spaar.

En zo kan ik vast meer verzinnen.
En dit zijn dingen die gewoon automatisch gaan, al van huis uit geleerd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:50

bruintje123 schreef:
Ja precies. Alsof vleeseters meteen niet bewust zijn.

Dat heb ik niet gezegd. Maar ik geef aan dat bewust eten vaak hand in hand gaat met bewust consumeren op alle vlakken.
NAAST de zaken die jij noemt, consumeert een vegan dan ook nog eens GEEN dierlijke producten.
Dat is een forse verkleining van je footprint.

Ik neem overigens ook geen kinderen.

Tot slot: ik heb alleen zwerfdieren/ asieldieren. Er hoeft dus geen hond gefokt te worden voor mij. Ik vang op wat een huis zoekt. En wanneer er niets meer is dat een huis zoekt is dat klaar....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:51

kwita schreef:
tja ik leef ook bewust, maar ook met vlees. de kippen eten eerst onze restjes scharrelen wat rond geven eieren en tja als laatste zijn ze ook erg lekker als vlees. Even als de koe van de buren met een gebroken been!

Dit is uiteraard iets volstrekt anders dan hetgeen benoemd wordt in dit topic en is ook niet ter zake doende.
Ik wil niet dat er iets doodgemaakt voor mij, maar dat is een persoonlijke keuze.

In dit topic draait het toch juist om het probleem over overconsumptie? En de gevolgen die dat heeft?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:53

Pot verwijst de ketel? Wie voelt zich hier nu verheven met je "ik wil lekker geen kinderen". Succes met je leven!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:53

Dat weet ik dat jij niet hebt gezegd.
Jij zegt dat het een forse verkleining is, maar dat is alleen bewezen op de vegan sites als cowspiracy.
Want andere onderzoeken spreken dat tegen.

Ja honden, die heb ik ook alleen maar als opvangers.
Niet voor het milieu, maar wel omdat ik vind dat er genoeg honden zijn en ik zo zeker weet niet aan de broodfok mee doe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:57

bruintje123 schreef:
Dat weet ik dat jij niet hebt gezegd.
Jij zegt dat het een forse verkleining is, maar dat is alleen bewezen op de vegan sites als cowspiracy.
Want andere onderzoeken spreken dat tegen.

Ja honden, die heb ik ook alleen maar als opvangers.
Niet voor het milieu, maar wel omdat ik vind dat er genoeg honden zijn en ik zo zeker weet niet aan de broodfok mee doe.

Welk onderzoek? Van Unox? ;-)

Nee, gekkigheid.... maar er is geen enkel onderzoek, voorzover mij bekend, dat claimt dat ongebreidelde vleesconsumptie geen enkele invloed heeft op het klimaat en/ of de volksgezondheid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:08

Juist aan overconsumptie mag best watgedaan worden.
Vlees en groente wil ik uit nederland hebben. En liefst uit eigen tuin.
Mest gebruik ik van mijn konijnen.
Ik rijd geen auto. Maar n scooter die 1/37 rijd. Ook niet dagelijks en alles wat binnen 30 minuten fietsen valt dus met de fiets.
Afval scheid ik en groen composteer ik.
Ik heb zakken gekocht van katoen voor boodschappen.
Heb géén kinderwens.

Toch eet ik vlees en vis.

Dat dieren hiervoor dood moeten. Zit ik niet mee.
Iemand die zegt dat een dier wil leven. .. hoe weet je dat zo precies?? Heb je het aan ze gevraagd?
Of omdat wij hier zo over denken.
Wij zijn de denkers.
Een dier leeft en gedraagt zich naar zijn instinct. Het leeft bij dag en denkt niet aan morgen. Morgen is niet belangrijk. Hij heeft nú honger en gaat nú op zoek naar eten. Dat hij gisteren honger had.. is hij zich niet van bewust.
Echter kan een dier wel leren. En herinneren.
Nare dingen zal hij vermijden. Goede dingen naar toe trekken.
En als boer sam hem goed verzorgd en lief is. Is hij niet eng.
Dan komt er n andere man. Staat voor hem... en lampje uit.

Tenminste. Zo hoort het te zijn. En zo wil ik mijn vlees.
Maar ik ga niemand met het vingertje wijzen.... en toch wordt dit door anderen wel gedaan.
Jammer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:11

Kuggur schreef:
PlantsTho schreef:
Bij het bal terugkaatsen vergeet je dat 'biologisch vlees of vlees uit eigen achtertuin' nog steeds garant staat voor de dood van een dier. :)

Jij vergeet dat jouw principes staan voor het uitsterven van alle gedomesticeerde gebruiksdierrassen, en op zijn minst alle carnivore huisdieren.
Goh, wat zouden al die dieren dáár van vinden....

Interessant. Ik heb dit argument wel eens eerder in de groep gegooid met hoog te paard zittende veganisten. De stilte die volgt is meestal oorverdovend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:18

maralyn schreef:
Toch eet ik vlees en vis.

Dat dieren hiervoor dood moeten. Zit ik niet mee.
Iemand die zegt dat een dier wil leven. .. hoe weet je dat zo precies?? Heb je het aan ze gevraagd?
Of omdat wij hier zo over denken.
Wij zijn de denkers.
Een dier leeft en gedraagt zich naar zijn instinct. Het leeft bij dag en denkt niet aan morgen. Morgen is niet belangrijk. Hij heeft nú honger en gaat nú op zoek naar eten. Dat hij gisteren honger had.. is hij zich niet van bewust.
Echter kan een dier wel leren. En herinneren.
Nare dingen zal hij vermijden. Goede dingen naar toe trekken.
En als boer sam hem goed verzorgd en lief is. Is hij niet eng.
Dan komt er n andere man. Staat voor hem... en lampje uit.

Tenminste. Zo hoort het te zijn. En zo wil ik mijn vlees.
Maar ik ga niemand met het vingertje wijzen.... en toch wordt dit door anderen wel gedaan.
Jammer.

Jij stelt dat een dier op die manier denkt/ leeft/ voelt...... er is echter steeds meer bewijs voorhanden dat het tegendeel bewijst, varkens zijn intelligenter dan huishonden... ze zijn echter ook intelligenter dan een kleuter van 5 jaar.
Ze zijn ook zelfbewust; ze begrijpen dat ze zich in een onwenselijke situatie bevinden.

Is intelligentie/ bewustzijn/ emotie een graadmeter voor iets wel of niet doden? In dat geval kan de 5 jarige kleuter ook dood, die merkt daar niets van. Ik begrijp je redenatie, maar dat is voor mij gewoon een beetje kul.
Jij hebt minder empathie met dieren dan met mensen, daarom eet je wel dier en eet je geen mens. Voor mij zijn ze nagenoeg hetzelfde.... dat is gewoon een andere belevingswereld.

Hoe jij het leven en de weg naar het slachthuis van een dier omschrijft klinkt bijna 'gezellig'. In een wereld waar dieren in een moordend tempo worden gefokt en geslacht is er weinig ruimte voor de romantiek die jij omschrijft.
We hebben het over 56 biljoen dieren per jaar!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:21

Kuggur schreef:
Interessant. Ik heb dit argument wel eens eerder in de groep gegooid met hoog te paard zittende veganisten. De stilte die volgt is meestal oorverdovend.

Dat vind ik ook enorm lastig hoor. Ik heb er soms wel moeite mee. Wanneer je anders gaat denken, heeft dat invloed op heel veel zaken. Ook op het houden van paarden.
Ik heb al veel aangepast daarin.
Ik sluit niet uit dat ik geen paarden meer neem wanneer deze mij ontvallen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:31

Bijzondere aannames ninx.
Waar schrijf ik dat ik meer empathie heb voor de mens?

Zo romantisch geschreven is het niet.
Ja... welzijn er om heen mag betrr. Daarom zoek ik uit wáár mijn etenswaar weg komt. Terwijl jij dit n beetje weg wuift.

Waar ik achter sta eet ik.
Varkens zijn slim. Maar niet bewust van het feit dat hij morgen op mn bord komt.
Het slachten hoeft ook niet zo heftig te zijn. Mits het correct gebeurd.
Ik heb twee x zelf mogen schieten. Varken rende niet weg voor mij terwijl hij dat wel had gekund. Pats en hij was dood. Én lekker.

Tuurlijk... kan alles beter.
Maar dát hoor je mij nergens verweren.

Ik sta en blijf er achter staan.